Vloot

PH

Van raderstoomboot tot dubbeldeksveerboot, op deze pagina staan alle PSD-veerboten die tussen 1866 en 2003 in Zeeland hebben gevaren. Klik op de scheepsnaam voor de scheepsbiografie met daarin de geschiedenis van de veerboot, onder ‘foto’ staan alle Zeeuwse foto’s van een schip. Ook zijn de foto’s te sorteren op scheepstype, zie het menu rechts. Hieronder staat het chronologische vlootoverzicht van de PSD. Ook bestaat er een uitgebreide lijst met veerboten en bouwwerven.

Dubbeldeksveerboten

Vanaf 1968 had de PSD dubbeldeksveerboten in de vaart tussen Kruiningen en Perkpolder en vanaf 1986 ook op Vlissingen Breskens. Deze vijf schepen zijn allemaal 113 meter lang en hebben twee dekken voor auto’s. Alle PSD-dubbeldekkers zijn verkocht naar Italië, maar alleen de nieuwste drie schepen zijn daar nog. De twee oudste veerboten zijn gesloopt in 2013.

Alle foto’s van de vijf PSD-dubbeldekkers zijn ook verzameld op een fotopagina.

Enkeldeksveerboten

Deze drie enkeldekkers staan beter bekend onder de bijnaam Prinsessenboten, omdat de scheepsnamen van de drie zusterschepen begonnen met ‘Prinses’. De laatste PSD-enkeldeksveerboot ging in 1995 uit de vaart. Van de Prinsessenboten vaart alleen de voormalige Prinses Margriet nog, tegenwoordig in Indonesië. De Prinses Irene is gesloopt in 2006, de voormalige Prinses Beatrix in 2003.

Alle foto’s van de drie Prinsessenboten zijn ook verzameld op een fotopagina.

Zijladingsveerboot

De PSD had een veerboot nodig voor de dienst Kortgene-Wolphaartsdijk en gaf opdracht tot de bouw van de Noord-Beveland, de laatste nieuwbouw zijlader van Zeeland.

Kopladingsveerboten

De eerste nieuwe veerboten na de Tweede Wereldoorlog waren twee gestroomlijnde zusterschepen. Eigenlijk werd de opdracht voor de bouw al gegeven in 1939, maar het eerste schip kwam pas op bevrijdingsdag 1949 in de vaart. Eind jaren 80 werden de schepen verkocht naar India en Malta, inmiddels zijn ze gesloopt.

Moerdijkponten

Na de oorlog kwam een drietal Moerdijkponten in dienst bij de PSD. Twee van deze rijksveerboten werden in de jaren 50 gegund aan RTM en gingen naar de RTM-veerdienst Zijpe – Anna Jacobapolder. Daar werden de veerboten bekend als Zijpe en Krammer. De Dordrecht bleef bij de PSD, werd verlengd en uiteindelijk verkocht. De schepen zijn allemaal gesloopt, recentelijk en als laatste de Willemsdorp in Antwerpen.

1946 (1933)

1948 (1930)

1948 (1928)

Huurschepen

In de oorlog zijn een aantal veerboten gehuurd als vervanging van beschadigde schepen.

Zijladingsveerboten

De Schelde in Vlissingen bouwt in 1933 drie zusterschepen, bij de PSD ook wel de crisisboten of puntboten genoemd, naar de tijd van de bouw en de scheepsvorm. De drie zijladingsveerboten zijn enerzijds modern (autodek, diesels), anderzijds doen ze denken aan de stoomboten van weleer. De voormalige Koningin Emma en Oosterschelde bestaan nog en liggen in Scheveningen en Zwolle.