PSDnet.nl

Vloot (+ fotopagina’s)

Van raderstoomboot tot dubbeldeksveerboot, op deze pagina staan alle PSD-veerboten die tussen 1866 en 2003 in Zeeland hebben gevaren.

Klik op de scheepsnaam voor de scheepsbiografie met daarin de geschiedenis van de veerboot (inclusief technische gegevens). Daarnaast kun je alle foto’s bekijken per veerboot onder fotopagina. Het vlootoverzicht is chronologisch.

Dubbeldeksveerboten

Vanaf 1968 had de PSD dubbeldeksveerboten in de vaart tussen Kruiningen en Perkpolder en vanaf 1986 ook op Vlissingen Breskens. Deze vijf schepen zijn allemaal 113 meter lang en hebben twee dekken voor auto’s. Alle PSD-dubbeldekkers zijn verkocht naar Italië, maar alleen de nieuwste twee schepen zijn daar nog. De drie oudste veerboten zijn gesloopt in 2013 en 2023.

Enkeldeksveerboten

Deze drie enkeldekkers staan beter bekend onder de bijnaam Prinsessenboten, omdat de scheepsnamen van de drie zusterschepen begonnen met ‘Prinses’. De laatste PSD-enkeldeksveerboot ging in 1995 uit de vaart. Van de Prinsessenboten heeft de voormalige Prinses Margriet nog tot 2018 in Indonesië gevaren. De Prinses Irene is gesloopt in 2006, de voormalige Prinses Beatrix in 2003.

Zijladingsveerboot

De PSD had een veerboot nodig voor de dienst Kortgene-Wolphaartsdijk en gaf opdracht tot de bouw van de Noord-Beveland, de laatste nieuwbouw zijlader van Zeeland.

Kopladingsveerboten

De eerste nieuwe veerboten na de Tweede Wereldoorlog waren twee gestroomlijnde zusterschepen. Eigenlijk werd de opdracht voor de bouw al gegeven in 1939, maar het eerste schip kwam pas op bevrijdingsdag 1949 in de vaart. Eind jaren 80 werden de schepen verkocht naar India en Malta, inmiddels zijn ze gesloopt.

Moerdijkponten

Na de oorlog kwam een drietal Moerdijkponten in dienst bij de PSD. Twee van deze rijksveerboten werden in de jaren 50 gegund aan RTM en gingen naar de RTM-veerdienst Zijpe – Anna Jacobapolder. Daar werden de veerboten bekend als Zijpe en Krammer. De Dordrecht bleef bij de PSD, werd verlengd en uiteindelijk verkocht. De schepen zijn allemaal gesloopt, recentelijk en als laatste de Willemsdorp in Antwerpen.

1946 (1933)

1948 (1930)

1948 (1928)

Huurschepen

In de oorlog zijn een aantal veerboten gehuurd als vervanging van beschadigde schepen.

Kopladingsveerboot

De Schelde in Vlissingen bouwt tijdens de Tweede Wereldoorlog de veerboot Bouwnummer 215 (beoogde naam: Prinses Beatrix). Het schip komt niet in de vaart en wordt na de oorlog verwerkt in Bouwnummer 215II (Prins Bernhard).

Zijladingsveerboten

De Schelde in Vlissingen bouwt in 1933 drie zusterschepen, bij de PSD ook wel de crisisboten of puntboten genoemd, naar de tijd van de bouw en de scheepsvorm. De drie zijladingsveerboten zijn enerzijds modern (autodek, diesels), anderzijds doen ze denken aan de stoomboten van weleer. De voormalige Koningin Emma en Oosterschelde bestaan nog en liggen in Vlissingen en Zwolle.

Kopladingsveerboten

De komst van de eerste kopladingsveerboot zorgt eind jaren 20 voor een revolutie bij de PSD. Auto’s kunnen voortaan makkelijk worden overgezet over de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens. Voor de oorlog worden er drie kopladingsveerboten gebouwd. De Prinses Juliana sneuvelt in de oorlog, de Koningin Wilhelmina vertrekt in 1960 naar TESO en de Prins Hendrik eind jaren 60 naar Malta.

Zijladingsveerboot

1926

Schroefstoomboten

De twee schroefstoomboten uit 1915 hebben dezelfde ontwerper als de drie latere zijladingsveerboten gebouwd in 1933 en dat is te zien. Het waren de eerste PSD-schepen met een kruiserhek als achtersteven. In de jaren 30 werd de Zeeuwsch-Vlaanderen verkocht aan Doeksen op Terschelling. De Luctor et Emergo zonk in 1940 bij een tragische oorlogsmisdaad in de haven van Vlissingen.

Motorveerboot

De Zuidvliet was de eerste Zeeuwse veerboot met een dieselmotor.

1914

Schroefstoomboten

In 1912 werden twee sierlijke schroefstoomboten gebouwd voor de stoombootdiensten over de Oosterschelde. De veerboot Schouwen verhuisde echter vrij snel naar de Westerscheldedienst. In de jaren 30 werd de Noord-Beveland verkocht aan Doeksen op Terschelling. De Schouwen werd bij Hoofdplaat door eigen troepen tot zinken gebracht tijdens de meidagen van 1940.

1912

Raderstoomboten

In 1912 wordt de Oosterscheldedienst overgenomen, inclusief de twee oude veerboten voor de periode tot de Schouwen en de Noord-Beveland gereedkomen.

Raderstoomboten

De PSD bouwt relatief laat nog grote raderstoomboten, bijvoorbeeld deze Westerschelde en Zeeland in 1905 en 1908. In de jaren 30 worden de veerboten overbodig, de Westerschelde wordt verkocht en later gebruikt als bunkerboot in Limburg. Daar worden onderduikers verborgen tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Westerschelde bestaat nog en vaart tegenwoordig als Freya in Duitsland.

1908

Schroefstoomboot

1905

Raderstoomboten

1887

Houten Raderstoomboten

1872

1866

1866 (1842)

1866 (1828)

Vanaf 1866 is er sprake van de Provinciale Stoombootdiensten over de Westerschelde. Lees meer over het ontstaan van de PSD op de geschiedenis-pagina.

Huidige Zeeuwse veerboten

Meer informatie over de schepen van Westerschelde Ferry BV is ook te vinden op PSDnet.nl. Het gaat hier om de schepen Prinses Máxima (2004), Prins Willem-Alexander (2004), Maarten Tromp (2001), Stad Terneuzen (1968) en Moby King (1960).