Op 31 augustus 1993 vonden de doop en de te waterlating van de Koningin Beatrix plaats, uitgevoerd door het staatshoofd Beatrix zelf. Het schip werd op 30 november 1993 afgeleverd aan de PSD. De Koningin Beatrix was geen eigendom van de PSD, maar van ‘BV Veerboot Westerschelde’, een speciaal opgerichte zusteronderneming van De Schelde. Begin jaren 90 ging men er nog vanuit dat de enkeldekker Prinses Margriet dienst zou doen tot de PSD opgeheven zou worden in 2004. Het kopen van een vierde dubbeldekker werd niet economische geacht.
Afmetingen
Lengte:
Breedte:
Diepgang:
Waterverplaatsing:
Snelheid
Max. snelheid:
Dienstsnelheid:
1 mijl per uur is 1,852 km/u
10 mijl per uur is 18,52 km/u
Uitleg Eenheden
Een losse eenheid staat gelijk aan een personenauto.

Uiteindelijk werd wel besloten tot de bouw van een vijfde dubbeldekker en daarbij tot de koop van de Koningin Beatrix. Daarom werd op 31 december 1997 de Koningin Beatrix eigendom van de PSD. De vijfde PSD-dubbeldekker werd een zusterschip van de Beatrix en Prins Johan Friso genaamd.
222
foto’sVoortstuwing
De Koningin Beatrix was de eerste PSD-veerboot zonder conventionele scheepsschroef, maar werd uitgerust met vier Azimuth-thrusters. Deze roerpropellors zorgden voor enorme wendbaarheid, handig voor het binnenlopen van de fuik.
De thrusters worden aangedreven door ABB Strömberg-draaistroommotoren (1000 omwentelingen per minuut, 1500 kW). Wanneer het schip in de fuik ligt, wordt het toerental teruggebracht naar 600 omwentelingen, waardoor circa 1000 kW bespaard wordt. De benodigde stroom komt van ABB-generatoren aangedreven door vier Stork Wärtsilä-dieselmotoren (1000 omwentelingen per minuut, 1580 kW).
Interieur
De Koningin Beatrix was een moderne veerboot met dito interieur. Dat vormde een groot contrast met de Prinses Juliana, een schip dat een goedkoop interieur had vooral bestaand uit plastic kuipstoeltjes.
Vervanger voor enkeldekker
De Koningin Beatrix verving de in 1958 gebouwde enkeldekker Prinses Beatrix. De dubbeldeksveerboot is gebouwd om uitwisselbaar te zijn met Kruiningen-Perkpolder, maar dat is niet nodig geweest. Wel zijn er proefvaarten gehouden om te kijken of de Koningin Beatrix in de fuik zou passen. De veerboot bleek daadwerkelijk uitwisselbaar te zijn.
Een Texelse constructie?
De Provincie Zeeland twijfelde om een vierde dubbeldekker te bouwen. Plannen bestonden om TESO een veerboot te laten bouwen en deze de eerste jaren te charteren. Vanaf het openen van de vaste oeververbinding zou de TESO de veerboot inzetten op de dienst naar Texel. Op de TESO-website Schulpengat.nl staat een artist impression van deze (nooit gebouwde) veerboot voor de PSD en TESO. Uiteindelijk koos de Provincie toch voor het charteren van de Koningin Beatrix van BV Veerboot Westerschelde.
Maidentrip
Op dinsdag 1 februari 1994 werd op de Westerschelde de ‘maidentrip’ gemaakt met aan boord genodigden. Daarna werd de Koningin Beatrix ook al af en toe ingezet op de veerdienst Vlissingen-Breskens, in het kader van proefvaren. Hierbij werden reguliere afvaarten verzorgd met passagiers en voertuigen aan boord. Officieel was de Beatrix nog niet in de dienstregeling opgenomen.
In de vaart
Op maandag 14 februari 1994 werd de dubbeldekker Koningin Beatrix officieel in de dienstregeling opgenomen op de veerdienst Vlissingen-Breskens. Een week later mocht ook de reserveboot, de enkeldekker Prinses Beatrix nog een keertje invallen op de veerdienst Kruiningen-Perkpolder. Dit is de enige keer dat er op beide veerdiensten een schip vernoemd naar Beatrix in de vaart was.
Vast op de strekdam
Op woensdag 21 september 1994 rond 18.50u vertrekt de veerboot Koningin Beatrix vanuit Vlissingen richting Breskens. Tijdens de overtocht stond er een zeer sterke ebstroom van 5,4 km. per uur. Bij het aanlopen van de veerhaven van Breskens werd een aanvaring met het havenlicht voorkomen door snel bij te sturen, maar per ongeluk in de verkeerde richting waardoor de Beatrix over het groene havenlicht voer en vast kwam te zitten op de strekdam. Sleepboten konden de Beatrix vlot trekken en afmeren in Vlissingen, waarna de opvarenden na 21u konden inschepen op de Prinses Juliana om alsnog naar Breskens te varen.
Conclusies van het onderzoek
De Commissie Binnenvaartrampenwet concludeerde in het eindrapport dat de stuurman ruime ervaring had op de conventionele PSD-schepen, maar nog niet veel ervaring op de nieuwe Beatrix met roerpropellors. Aanbevelingen zijn gedaan aangaande het ontwerp van de brug. Zo zou het uitzicht belemmerd zijn door de ‘brede raamstijlen’ en was er ook ‘geen goed zicht’ op de zijden van het schip. Het rapport vermeldt dat de PSD lessen zal trekken bij het bouwen van een eventueel zusterschip. De Prins Johan Friso werd uitgerust met aanzienlijk grotere ramen op de brug.
Uit de vaart
Op 22 september 1994 moet de reserveboot, enkeldekker Prinses Margriet de dienst overnemen van de Koningin Beatrix. De schade aan de dubbeldekker is aanzienlijk. Het havenlicht heeft een flinke kras veroorzaakt op de romp, die zelfs op één plaats lek is geslagen, waarna een lek ontstond in een tank. In de nacht van donderdag op vrijdag 23 september 1994 vonden duikers de verloren Thruster in de veerhaven van Breskens.
De veerboot werd hersteld op Scheldepoort en kwam op 20 januari 1995 pas weer in de vaart.
De laatste storm
Op 27 oktober 2002 voer de Koningin Beatrix tevergeefs van Breskens naar Vlissingen. Door de zeer zware storm (windkracht 11) kon het schip niet goed in de fuik van Vlissingen komen en moest men terugkeren naar Breskens waarna na alle passagiers en auto’s weer aan land gingen. Het werd de laatste storm in het PSD-tijdperk.
De laatste boot
De Koningin Beatrix voer op 15 maart 2003 als laatste veerboot onder PSD-vlag van Breskens naar Vlissingen. Dit was de allerlaatste afvaart na 137 jaar. Na 15 maart voeren de Koningin Beatrix en de Prins Johan Friso verder onder de vlag van de BBA. De BBA charterde de schepen van de Provincie om de periode te overbruggen totdat de nieuwe, kleinere veerboten klaar waren. In de BBA-periode werden de twee veerboten voorzien van een groot BBA-logo op beide flanken, verder veranderde de BBA niks aan de schepen. Alleen bleven de autodekken leeg en kon je geen eten meer kopen in de kantine.
222
foto’sAfscheidsdag dubbeldekkers
Op 1 mei 2004 was de door de BBA georganiseerde afscheidsdag van de dubbeldekkers. Toen voeren de Koningin Beatrix en de Prins Johan Friso voor de laatste keer samen op Vlissingen-Breskens.
Vervanger voor een defecte Fast Ferry
De Koningin Beatrix voer de dagen na 1 mei toch nog door omdat een van de nieuwe SWATH-veerboten problemen had (lees hier meer over de problemen rond de Fast Ferry).
Pas op 5 mei 2004 ging de Koningin Beatrix uit de vaart en was het schip terug in handen van de Provincie Zeeland. Daarop vertrok de veerboot naar Vlissingen-Oost.
De vrijwilligers van PSDnet.nl staan klaar voor rondleidingen in Vlissingen.
Nieuwe naam: Tremestieri
Al op 7 oktober 2003 verkoopt de Provincie de Koningin Beatrix aan MPS Leasing & Factoring, die de veerboot gaat vercharteren aan Caronte & Tourist. De dubbeldekker werd op 27 mei 2004 omgedoopt tot Tremestieri en gereed gemaakt voor de reis naar Italië.
Vertrek uit Zeeland
Op vrijdag 11 juni vertrokken de laatste twee PSD-dubbeldekkers uit Zeeland. Op 21 juni 2004 kwam de Tremestieri aan in Palermo. In Palermo zou het schip verbouwd worden bij scheepswerf Ficantieri. Pas eind maart is men begonnen aan de grondige verbouwing waarbij de hele voetgangers ingangen plaats hebben moeten maken voor een rotonde op het bovenste autodek.
Die ‘rotonde’ maakt het mogelijk dat auto’s kunnen draaien. Ook is er een interne verbinding voor auto’s gemaakt tussen het onderste en bovenste rijdek. De kleur van de romp is tegenwoordig blauw, net als de vier schoorstenen. Het schip heeft een klep gekregen op de voor en achterkant om het laden en lossen mogelijk te maken.
Messina-Villa San Giovanni
Op 28 mei 2005 is de Tremestieri aangekomen in Messina. Daar heeft de veerboot verschillende proefvaarten gemaakt. De veerboot kwam op 21 december 2005 in de de vaart tussen Messina op Sicilië en Villa San Giovanni op het vaste land van Italië. Eerst werden alleen trucks vervoerd, later ook auto’s en passagiers. De Tremestieri vaart nog altijd elke dag op en neer over de Straat van Messina.
In de winter van 2016-2017 was de Tremestieri uit de vaart voor onderhoud. Aan de kant in Messina werden nieuwe veiligheidsmaatregelen geïnstalleerd, zoals een uitklapbare glijbaan vanaf het promenadedek. Een andere opvallende aanpassing is ook te vinden op het promenadedek: een nieuwe lift komt op dit dek uit. De Koningin Beatrix had bij de bouw geen lift, zusterschip Prins Johan Friso wel.
Definitief naar Elba?
De Tremestieri vertrok in 2021 voor het eerst naar Elba, maar werd daarna nog wel ingezet op de Straat van Messina nadat het hoogseizoen voorbij was. Tegenwoordig vaart de Tremestieri definitief op de veerdienst naar Elba. Voor onderhoud gaat de Tremestieri naar een werf in Genua in plaats van terug naar Messina. Op de veerdienst Piombino – Portoferraio was zusterschip Acciarello (Prins Johan Friso) al langer actief. Dat betekent dat beide schepen van Vlissingen-Breskens opnieuw herenigd zijn.
Op 1 februari 2024 keerde de Tremestieri toch terug naar Messina om tijdelijk in te vallen daar.
Foto’s PSD-dubbeldekker Koningin Beatrix
Bekijk alle Zeeuwse foto’s van de PSD-veerboot Koningin Beatrix (1993) op de fotopagina.