Algemene gegevens
Bouwjaar: | 1950 |
IMO: | 6524747 |
Brandmerk: | 117 Z Midd 1950 |
165 B Midd 1958 | |
Bouwnummer: | 215/215II |
Werf: | De Schelde |

Maten
Het balkje hieronder geeft over de volledige breedte de maten weer van de Prins Johan Friso (1997), de maten van de Prins Bernhard zijn afgebeeld in kleur.
Lengte (1950): 74 meter
Lengte (1963): 86,80 meter
Breedte (1950): 14 meter
Breedte (1963): 14,25 meter
Diepgang: 5,30 meter
Waterverplaatsing (1950): 440.164 ton
Waterverplaatsing (1963): 468.291 ton
Snelheid
Aan het motorvermogen werd na de verlenging niets veranderd, dus de maximale snelheid ging naar beneden.
Max. snelheid (1950): 15 mijl per uur
Max. snelheid (1963): 12,5 mijl per uur
Dienstsnelheid: 11 mijl per uur
Capaciteit
Door de verlenging werd de capaciteit van de Prins Bernhard flink uitgebreid.
Aantal passagiers (1950): 2000
Aantal passagiers (1963): 500
Oppervlakte rijdek (1950): 500 m²
Oppervlakte rijdek (1963): 734 m²
Eenheden (1950): ?
Eenheden (1963): 48
De PSD hanteerde eenheden om de vervoerscapaciteit aan te duiden. Een personenauto staat gelijk aan een eenheid, maar een vrachtwagen neemt bijvoorbeeld drie eenheden in. Zie de tabel voor meer informatie.
Reders
Jaar | Reder |
---|---|
1950-1986 | PSD |
1986-1986 | Handelaar |
1986-1997 | Gozo Channel Co LTD |
1997 | Gesloopt |
Dienstlijnen
Jaar | Dienstlijn |
---|---|
1950-1958 | Vlissingen-Breskens |
1958-1970 | Kruiningen-Perkpolder |
1970-1986 | Reserveboot Kruiningen-Perkpolder |
1987-1995 | Cirkewwa-Mgarr |