Algemene gegevens
Bouwjaar: | 1960 |
IMO: | 6524761 |
Brandmerk: | 182 B Midd 1960 |
Bouwnummer: | 304 |
Werf: | De Schelde |

Maten
Net als de andere drie Prinsessenboten is de Prinses Irene 102 meter lang. Het balkje hieronder geeft over de volledige breedte de maten weer van de Prins Johan Friso (1997), de maten van de Prinses Irene zijn afgebeeld in kleur.
Lengte: 102 meter
Breedte: 18,45 meter
Diepgang: 4,75 meter
Waterverplaatsing: 504.570 ton
Snelheid
Het schip is ontworpen voor een topsnelheid van 16 zeemijl per uur, dat is omgerekend 29,6 kilometer per uur. De dienstsnelheid ligt iets lager en is ideaal voor de dienstregeling Vlissingen-Breskens.
Max. snelheid: 16 mijl p/u
Dienstsnelheid: 14,5 mijl p/u
Capaciteit
De capaciteit van de Prinses Irene is gelijk aan de twee zusterschepen.
Aantal passagiers: 1000
Oppervlakte rijdek: 1300 m²
Eenheden: 85
De PSD hanteerde eenheden om de vervoerscapaciteit aan te duiden. Een personenauto staat gelijk aan een eenheid, maar een vrachtwagen neemt bijvoorbeeld drie eenheden in. Zie de tabel voor meer informatie.
Reders
Jaar | Reder |
---|---|
1960-1988 | PSD |
1988-1988 | Mira Ferries |
1988-1997 | A.S. Solimon |
1997-2002 | Najd Trading |
2002-2006 | Al-Tayyar Travel Group |
2006-2006 | Matco Trading LLC |
2006 | Gesloopt |
Dienstlijnen
Jaar | Dienstlijn |
---|---|
1960-1986 | Vlissingen-Breskens |
1986-1988 | Reserveboot |
1989-1989 | Jeddah – Assab |
1989-1999 | Jeddah – Port Sudan |
1999-2006 | Jeddah – Port Sudan |