Tariefvergelijker

Westerschelde-tarief-vergelijking-thumb

Was de boot goedkoper, of toch de tunnel nu? Het is een vraag die de afgelopen 15 jaar vaak is gesteld en waar niet snel een eenduidig antwoord op te geven is. Omdat het op 15 maart 2018 alweer 15 jaar geleden is dat de PSD werd opgeheven, hebben we een tariefvergelijker gemaakt. De PSD-tarieven voor 2002 (en de tarieven van 2002 gecorrigeerd aan inflatie) kunnen worden vergeleken met het tunneltarief van dit jaar. Bent u klaar voor een definitief antwoord? Invullen dan maar, deze vergelijker met een knipoog.

Tot en met 14 maart 2003 waren de autoveerdiensten over de Westerschelde tussen Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder in de vaart. Vanaf 15 maart 2003 is de enige optie om naar de overkant te gaan via de Westerscheldetunnel.

Vul alle velden in en u krijgt direct de uitslag.

1. Algemene informatie

Deze vergelijker gaat uit van de tarieven voor: personenauto (tot 6 meter). Op dit moment is er nog geen vergelijking mogelijk voor andere soorten voertuigen.

Ik neem er kennis van dat:

PSDnet.nl geen politiek doel dient met deze vergelijker en de tool is ontwikkeld uit historisch oogpunt

Voor de tunnel gebruik ik:

Losse kaartjesT-TagT-Tag veelgebruikerskorting vanaf 150 passages

Voor de boot gebruik ik:

Losse kaartjesWaardekaartWaardekaart Zeeuws-Vlaanderen

PSD losse ticket PSD-waardekaart abonement

2. Aantal passages per jaar

U heeft geluk: inwoners van Zeeuws-Vlaanderen krijgen bij de PSD een flinke extra korting. Vanuit Zeeuws-Vlaanderen is het namelijk niet mogelijk om op een andere manier naar de rest van Nederland te gaan, over Nederlands grondgebied.

We gaan verder met de tarieven voor inwoners van Zeeuws-Vlaanderen met een waardekaart. Om het verschil tussen boot en tunnel te berekenen, moeten we natuurlijk weten hoe vaak u de Westerschelde passeert per jaar. We vragen u hierna in te vullen hoe vaak u gebruik maakt van een enkele reis. Omdat de PSD onderscheid maakt tussen hoog- en laagseizoen, moet u dit per seizoen invullen.

Rekenvoorbeelden per jaar:

Voorbeeld: iedere doordeweekse dag van het jaar op en neer:

- 218 x enkele reis in het hoogseizoen (1 mei t/m 30 september)
- 304 x enkele reis in het laagseizoen (1 oktober t/m 30 april)

Handige informatie:
- Hoogseizoen telt 153 dagen, laagseizoen 212 dagen

Hoeveel keer in een jaar maakt u gebruik van een enkele reis?

Ik gebruik in het hoogseizoen het volgende aantal keer een enkele reis:

Ik gebruik in het laagseizoen het volgende aantal keer een enkele reis:

3. Uitkomsten

Een jaar PSD (2002) kost mij met waardekaart Zeeuws-Vlaanderen:

Een jaar tunnel (2018) kost mij:

De vergelijking loopt natuurlijk een beetje scheef. De PSD-tarieven komen uit 2002 en de tarieven van de tunnel zijn geldig in 2018. We kunnen hiervoor compenseren met in ieder geval de inflatie voor consumentenprijzen, zoals berekend door het CBS. Daarnaast kan het ook flink schelen of u in de buurt van de tunnel woont, of juist in de buurt van een van de veerhavens.

Een jaar PSD (2018) kost mij met waardekaart Zeeuws-Vlaanderen:

Alle PSD-tarieven rustig nalezen? Dat kan: PSD-tarieven voor 2002. Of lees de geschiedenis van de PSD. Zelf nog een keertje meevaren met een PSD-boot? Dat kan in Italië.

2. Aantal passages per jaar

We gaan verder met de tarieven voor losse bootkaartjes. Om het verschil tussen boot en tunnel te berekenen, moeten we natuurlijk weten hoe vaak u de Westerschelde passeert per jaar. We vragen u hierna in te vullen hoe vaak u gebruik maakt van een enkele reis. Omdat de PSD onderscheid maakt tussen hoog- en laagseizoen, moet u dit per seizoen invullen.

Rekenvoorbeelden per jaar:

Voorbeeld: iedere doordeweekse dag van het jaar op en neer:

- 218 x enkele reis in het hoogseizoen (1 mei t/m 30 september)
- 304 x enkele reis in het laagseizoen (1 oktober t/m 30 april)

Handige informatie:
- Hoogseizoen telt 153 dagen, laagseizoen 212 dagen

Hoeveel keer in een jaar maakt u gebruik van een enkele reis?

Ik gebruik in het hoogseizoen het volgende aantal keer een enkele reis:

Ik gebruik in het laagseizoen het volgende aantal keer een enkele reis:

3. Uitkomsten

Een jaar PSD (2002) kost mij met losse kaartjes:

Een jaar tunnel (2018) kost mij:

De vergelijking loopt natuurlijk een beetje scheef. De PSD-tarieven komen uit 2002 en de tarieven van de tunnel zijn geldig in 2018. We kunnen hiervoor compenseren met in ieder geval de inflatie voor consumentenprijzen, zoals berekend door het CBS. Daarnaast kan het ook flink schelen of u in de buurt van de tunnel woont, of juist in de buurt van een van de veerhavens.

Een jaar PSD (2018) kost mij met losse kaartjes:

Alle PSD-tarieven rustig nalezen? Dat kan: PSD-tarieven voor 2002. Of lees de geschiedenis van de PSD. Zelf nog een keertje meevaren met een PSD-boot? Dat kan in Italië.

2. Aantal passages per jaar

We gaan verder met de tarieven voor bezitters van een waardekaart die NIET woonachtig zijn in Zeeuws-Vlaanderen. Om het verschil tussen boot en tunnel te berekenen, moeten we natuurlijk weten hoe vaak u de Westerschelde passeert per jaar. We vragen u hierna in te vullen hoe vaak u gebruik maakt van een enkele reis. Omdat de PSD onderscheid maakt tussen hoog- en laagseizoen, moet u dit per seizoen invullen.

Rekenvoorbeelden per jaar:

Voorbeeld: iedere doordeweekse dag van het jaar op en neer:

- 218 x enkele reis in het hoogseizoen (1 mei t/m 30 september)
- 304 x enkele reis in het laagseizoen (1 oktober t/m 30 april)

Handige informatie:
- Hoogseizoen telt 153 dagen, laagseizoen 212 dagen

Hoeveel keer in een jaar maakt u gebruik van een enkele reis?

Ik gebruik in het hoogseizoen het volgende aantal keer een enkele reis:

Ik gebruik in het laagseizoen het volgende aantal keer een enkele reis:

3. Uitkomsten

Een jaar PSD (2002) kost mij met waardekaart:

Een jaar tunnel (2018) kost mij:

De vergelijking loopt natuurlijk een beetje scheef. De PSD-tarieven komen uit 2002 en de tarieven van de tunnel zijn geldig in 2018. We kunnen hiervoor compenseren met in ieder geval de inflatie voor consumentenprijzen, zoals berekend door het CBS. Daarnaast kan het ook flink schelen of u in de buurt van de tunnel woont, of juist in de buurt van een van de veerhavens.

Een jaar PSD (2018) kost mij met waardekaart:

Alle PSD-tarieven rustig nalezen? Dat kan: PSD-tarieven voor 2002. Of lees de geschiedenis van de PSD. Zelf nog een keertje meevaren met een PSD-boot? Dat kan in Italië.