Stoomboot Zeeuwsch-Vlaanderen

In 1916 komt de derde Zeeuwsch-Vlaanderen in de vaart, een nieuwe stoomboot voor de dienst op de Westerschelde. Na de komst van de dieselzijladers in 1933 wordt de Zeeuwsch-Vlaanderen verkocht en het schip vaart nog tot in de jaren 60 bij Doeksen naar Terschelling.

Zijaanzicht PSD Zeeuwsch-Vlaanderen (1916)

De Zeeuwsch-Vlaanderen is gebouwd door scheepswerf J.&K. Smit en werd in januari 1916 te water gelaten in Lekkerkerk. Voor de inbouw van de stoommachine werd het schip naar de machinefabriek in Alblasserdam gebracht. De dubbelschroefstoomboot was de derde en laatste ‘Zeeuwsch-Vlaanderen’ van de PSD. De Zeeuwsch-Vlaanderen heeft een zusterschip genaamd Luctor et Emergo.

Bij de PSD ging de Zeeuwsch-Vlaanderen varen op de dienst Hoedekenskerke-Terneuzen-Hansweert. Op 16 juli 1916 werd de nieuwe veerboot gebruikt om een zeilwedstrijd te begeleiden tussen Willemsdorp en Numansdorp. Daar werd duidelijk dat het een snel schip was door een andere veerboot met gemak te verslaan in snelheid.

Opvallend is dat de Zeeuwsch-Vlaanderen en de Luctor et Emergo al veel gelijkenissen vertonen met de 18 jaar later gebouwde PSD-veerboten Koningin Emma, Oosterschelde en Prins Willem I.

Begin jaren 30 kreeg men het idee om de Zeeuwsch-Vlaanderen om te bouwen tot een motorschip. De kosten bleken echter dusdanig hoog dat voor die prijs ook een nieuwe veerboot kon worden gebouwd. Dat werden uiteindelijk de drie zijladers uit 1933. Door de komst van deze veerboten werd de Zeeuwsch-Vlaanderen overbodig in Zeeland en te koop aangeboden.

In 1933 werd de boot verkocht aan de Terschellinger Stoomboot Maatschappij (TSM) en Schellingerland gedoopt. Bij de TSM, onderdeel van rederij Doeksen voer de veerboot nog jaren tussen Harlingen en Terschelling en Vlieland. In juni 1935 figureerde de Schellingerland in een film. De veerboot zou schipbreuk lijden en de opvarende gered worden door de Brandaris van de NZHRM op Terschelling. In oktober draaide de film in de vaderlandse bioscopen.

De veerboot werd in 1947 geschikt gemaakt voor stookolie en werd in 1950 een salon bijgebouwd. Ook voer de Schellingerland een tijdje rond in het wit, de nieuwe huiskleur van Doeksen. De laatste jaren werd de Schellingerland in de zomer ingezet met de gehuurde veerboot Oosterschelde (1933).

Nadat in 1959 de Noord Nederland (Noord-Beveland) verkocht was werd op 27 februari 1964 dan ook de Schellingerland verkocht voor de sloop.

Foto’s Zeeuwsch-Vlaanderen