De Zeeuwsch-Vlaanderen is gebouwd door scheepswerf J.&K. Smit en werd in januari 1916 te water gelaten in Lekkerkerk. Voor de inbouw van de stoommachine werd het schip naar de machinefabriek in Alblasserdam gebracht. De dubbelschroefstoomboot was de derde en laatste ‘Zeeuwsch-Vlaanderen’ van de PSD. De Zeeuwsch-Vlaanderen heeft een zusterschip genaamd Luctor et Emergo.
Algemeen
Bouw
IMO-nummer:
Brandmerk:
Werf & bouwnummer:
Afmetingen
Lengte:
Breedte:
Diepgang:
Waterverplaatsing:
Snelheid
Max. snelheid:
Dienstsnelheid:
1 mijl per uur is 1,852 km/u
10 mijl per uur is 18,52 km/u
Uitleg Eenheden
Een losse eenheid staat gelijk aan een personenauto.
Bij de PSD ging de Zeeuwsch-Vlaanderen varen op de dienst Hoedekenskerke-Terneuzen-Hansweert. Op 16 juli 1916 werd de nieuwe veerboot gebruikt om een zeilwedstrijd te begeleiden tussen Willemsdorp en Numansdorp. Daar werd duidelijk dat het een snel schip was door een andere veerboot met gemak te verslaan in snelheid.
Machines
De Zeeuwsch-Vlaanderen was uitgerust met twee triple-expansiemachines elk 250 PK met 195 omwentelingen per minuut. De machines waren gebouwd bij de Alblasserdamsche Machinefabriek en hadden de machinenummers 241 en 242. Volgens de liggers waren deze nummers aangebracht op nummerplaten aan de voorkant van de machines.
Gelijkenissen
Opvallend is dat de Zeeuwsch-Vlaanderen en de Luctor et Emergo al veel gelijkenissen vertonen met de 18 jaar later gebouwde PSD-veerboten Koningin Emma, Oosterschelde en Prins Willem I, zoals het ‘kruisershek’ (een rechtere achtersteven). Ook vertonen de stoomboten gelijkenissen met de Schouwen & Noord Beveland uit 1912.
Motorschip?
Begin jaren 30 kreeg men het idee om de Zeeuwsch-Vlaanderen om te bouwen tot een motorschip. De kosten bleken echter dusdanig hoog dat voor die prijs ook een nieuwe veerboot kon worden gebouwd. Dat werden uiteindelijk de drie zijladers uit 1933. Door de komst van deze veerboten werd de Zeeuwsch-Vlaanderen overbodig in Zeeland en te koop aangeboden.
De vrijwilligers van PSDnet.nl staan klaar voor rondleidingen in Vlissingen.
Doeksen
In 1933 werd de boot verkocht aan de Terschellinger Stoomboot Maatschappij (TSM) en Schellingerland gedoopt. Bij de TSM, onderdeel van rederij Doeksen voer de veerboot nog jaren tussen Harlingen en Terschelling en Vlieland. In juni 1935 figureerde de Schellingerland in een film. De veerboot zou schipbreuk lijden en de opvarende gered worden door de Brandaris van de NZHRM op Terschelling. In oktober draaide de film in de vaderlandse bioscopen.
De veerboot werd in 1947 geschikt gemaakt voor stookolie en werd in 1950 een salon bijgebouwd. Ook voer de Schellingerland een tijdje rond in het wit, de nieuwe huiskleur van Doeksen. De laatste jaren werd de Schellingerland in de zomer ingezet met de gehuurde veerboot Oosterschelde (1933).
Sloop
Nadat in 1959 de Noord Nederland (Noord-Beveland) verkocht was werd op 27 februari 1964 dan ook de Schellingerland verkocht voor de sloop.
Foto’s Zeeuwsch-Vlaanderen
Bekijk alle Zeeuwse foto’s van de PSD-veerboot Zeeuws-Vlaanderen (1916) op de fotopagina.