Nadat de PSD de Oosterscheldedienst had overgenomen van de Zeeuwsche Spoorboot Maatschappij werd de Noord Beveland besteld. De veerboot is een zusterschip van de Schouwen, eveneens in 1912 gebouwd. Op 4 maart 1912 kwam het schip uit Kinderdijk aan in Vlissingen en werden proefvaarten gehouden in Zeeland.
Algemeen
Bouw
IMO-nummer:
Brandmerk:
Werf & bouwnummer:
Afmetingen
Lengte:
Breedte:
Diepgang:
Waterverplaatsing:
Snelheid
Max. snelheid:
Dienstsnelheid:
1 mijl per uur is 1,852 km/u
10 mijl per uur is 18,52 km/u
Uitleg Eenheden
Een losse eenheid staat gelijk aan een personenauto.
De Noord Beveland voer vanaf 1912 op de dienst Zierikzee – Katseveer – Kortgene – Middelburg. Maar vanaf 14 mei 1923 verviel Middelburg uit de diensten van de PSD en ging men niet meer verder dan Kortgene.
Verschillen met latere schepen
De zusterschepen Noord Beveland en Schouwen (1912) hadden dezelfde ontwerper als veel andere PSD-veerboten. De schepen vertonen dan ook gelijkenissen, bijvoorbeeld met de paar jaar later gebouwde stoomboten Zeeuwsch-Vlaanderen en Luctor et Emergo. Vooral de rompvorm verschilt bij het hek.
Terschelling
Door vlootvernieuwing werd de Noord Beveland in 1933 net als de Zeeuwsch-Vlaanderen verkocht aan de TSM van Doeksen op Terschelling. In 1954 werd de veerboot geschikt gemaakt voor oliestook. De veerboot werd Noord Nederland genoemd en voer nog tot 1959 van Harlingen naar West-Terschelling op en neer.
Daarna werd de Noord Nederland verkocht aan Rederij Tieleman die de veerboot Eurohaven doopte en als personeelsboot gebruikte. In 1961 werd de veerboot weer doorverkocht aan een sloper en uiteindelijk is het schip in 1963 gesloopt.
De vrijwilligers van PSDnet.nl staan klaar voor rondleidingen in Vlissingen.
Foto’s PSD-veerboot Noord Beveland
Bekijk alle foto’s van de PSD-veerboot Noord Beveland (1912) op de fotopagina.