Reportages

PSDnet.nl brengt vaak nieuwe foto’s en het laatste nieuws op de homepagina. Zo nu en dan verschijnt er een uitgebreider artikel met extra informatie en achtergrond. Deze artikelen zijn verzameld op deze pagina, voor wie zin heeft om veel te lezen over de PSD. Bekijk hieronder de beknopte samenvattingen, of lees alle artikelen achter elkaar: PSDnet.nl reportages.

► Op zoek naar het complete nieuwsarchief van 2005-2015? Snel naar het complete nieuwsarchief.

Alle lange artikelen

De tragedie op de Luctor et Emergo
8 oktober 2015
Het is een van de grootste tragediën uit de PSD-geschiedenis: de Luftwaffe-aanval op het hospitaalschip Luctor et Emergo. Twaalf PSD’ers en opvarenden komen om het leven. Nieuwe foto’s duiken op van de berging van de stoomboot.

Een kijkje benedendeks
13 september 2015
Meters onder het onderste autorijdek bevindt zich de machinekamer, een wereld waar weinig PSD-passagiers een blik op hebben geworpen. Dit artikel geeft een kijkje achter de schermen en een korte beschrijving van de werking van de apparatuur.

Fotoreportage: Vlissingen in 1945
3 mei 2015
Een complete fotoserie van de oorlogsvernielingen rond de Vlissingse Buitenhaven. Gezonken veerboten en vernielde aanlegsteigers, de grijze puinhopen van de Tweede Wereldoorlog vormen een groot contrast met de situatie voor de oorlog.

Hoe de Oosterschelde altijd weer boven komt
4 maart 2015
De veerboot Oosterschelde zinkt twee keer in de oorlog en wordt steeds hersteld. In dit artikel is de oorlogsperiode beschreven aan de hand van bijzondere foto’s uit Breskens (mei 1940) en Vlissingen (mei 1943).

Nieuwe foto’s van de Oosterschelde
27 februari 2015
Uit diverse archieven zijn nieuwe foto’s van de veerboot Oosterschelde opgezocht en gepubliceerd, bijvoorbeeld van een stranding in 1934 en de strenge winter van 1963.

Zierikzee, oase van rust
21 februari 2015
Een overgenomen artikel uit de Kampioen van september 1956 over een ‘zeereis’ op de veerboot Oosterschelde naar Zierikzee, de oase van rust op Schouwen-Duiveland.

De Oosterschelde bij Doeksen
19 februari 2015
De PSD leent de Oosterschelde zomers uit aan Rederij Doeksen, een onderbelichte periode in de geschiedenis van deze veerboot. Dit artikel brengt licht in de duisternis met bijzondere (kleuren)foto’s van deze Zeeuwse zijlader op de Waddenzee.

De Oosterschelde als evacuatieschip in 1953
8 februari 2015
De Watersnoodramp van 1953 heeft een grote impact op Zeeland. De PSD helpt mee het evacueren van bewoners uit het rampgebied naar Dordrecht.

Vlag Amedeo Matacena onbekend
15 januari 2015
De veerboot Amedeo Matacena (Prinses Juliana) ligt al geruime tijd werkloos aan de kade in Reggio di Calabria, maar wat is er eigenlijk aan de hand met de dubbeldekker?

De bouw van de Vlissingse aanleginrichting in 1958
25 december 2014
In 1958 komt de eerste Prinsesseboot aan in Zeeland, maar aangezien deze schepen groter waren dan de oude veerboten moesten nieuwe aanlegsteigers worden gebouwd. Hoe dit in zijn werk ging wordt uitgelegd aan de hand van nieuwe foto’s.

Maffiapraktijken rond Matacena-veerboten
24 november 2014
De PSD blijkt in 2003 drie veerboten verkocht te hebben aan een maffiosi. De Italiaanse politie stelt een onderzoek in naar maffiapraktijken rond de veerboten Amedeo Matacena (Prinses Juliana), Athos Matacena (Prins Willem-Alexander) en Ladies Matacena (Prinses Christina).

Unieke foto’s van de Koningsplaat
21 september 2014
De Marine vordert voor de WOII enkele PSD-veerboten, daarom huurt de PSD een ander schip: de Koningsplaat. Deze Rotterdamse rondvaartboot blijft in Zeeland tot 1951. In dit artikel de geschiedenis van deze bijzondere veerboot.

Deel 2: de Acciarello in Piombino
17 augustus 2014
PSDnet.nl neemt polshoogte in Piombino, Italië. Hier vaart de voormalige PSD-dubbeldekker Prins Johan Friso uit 1997. Gaan de Italianen goed om met wat eens het vlaggenschip van de PSD was?

Omgekeerde wereld in de jaren 60
12 juli 2014
Het verhaal achter een ansichtkaart van de Prins Hendrik in Terneuzen. In de jaren 60 blijkt de PSD een ware stoelendans te hebben uitgevoerd met veerboten, door schepen in te zetten op diensten waar zij normaal nooit kwamen.

‘Helden zijn het, Kees en Lieske’
12 april 2014
Een aangrijpend verhaal over onderduikers tijdens de Tweede Wereldoorlog aan boord van de voormalige veerboot Westerschelde. Dit artikel brengt verslag van een bijzondere hereniging van de Joodse onderduikers anno 2014 in Groningen.

Deel 3: ‘Nieuwe’ raderstoomboot
8 februari 2014
Omdat op 12 april 2014 de oudste nog bestaande PSD-veerboot terug naar Nederland kwam, bracht PSDnet.nl verslag van de geschiedenis van dit schip.

Deel 2: Verscholen in het vooronder
7 februari 2014

Deel 1: Het Zeeuwse verleden
6 februari 2014

Werfplaten terug in Zeeland
5 november 2013
De twee eerste dubbeldekkers werden in Turkije gesloopt begin 2013, maar dankzij inspanningen van de Werkgroep PSDnet.nl kwamen eind 2013 de werfplaten van de schepen terug naar Zeeland.

De Ramp (2/2)
1 februari 2013
In 2013 is het zestig jaar geleden dat Zeeland werd overvallen door de Watersnoodramp van 1953. Hoe verging het de veerdiensten die bewuste nacht?

De Ramp (1/2)
31 januari 2013

Geschiedenis Matacenaveerboten in Italië
4 januari 2013
Aangezien de eerste twee PSD-dubbeldekkers naar de sloop vertrokken, is bondig de geschiedenis van deze schepen in Italië beschreven.

Meer dan alleen een wachtlokaal
21 oktober 2011
Het wachtlokaal in Hoedekenskerke werd bedreigd met de sloop. In dit artikel werd de historische waarde van dit kantoor / wachtlokaal aangeduid.

Zeeuwse veerboten als Hulpmijnenlegger
4 mei 2011
Twee zijladers werden tijdens de mobilisatie van 1939 tot mijnenlegger omgebouwd. Geen auto’s, maar mijnen op het achterdek. Lees in dit artikel hoe de bemanningen zich hoofdzakelijk verveelden op de schepen.

De K. Juliana in India
21 januari 2011
De veerboot Koningin Juliana zou naar India vertrokken zijn voor sloop, maar niets blijkt minder waar door onderzoek van de Werkgroep PSDnet.nl

Koplading op de Oosterschelde
29 augustus 2010
Een brug bouwen of de veerdienst verbeteren over de Oosterschelde? In de jaren 50 en 60 was dit een groot vraagstuk in de provincie Zeeland.

De veerbootcrisis van 1952
18 augustus 2009
Het zat de PSD in 1952 niet mee om de verbinding Vlissingen-Breskens uit te voeren, ten einde raad werd besloten om de sleepboot Van Woelderen in te zetten als veerboot.