Zusterschepen van de Zeeuwsch-Vlaanderen zijn de PSD-veerboten Walcheren (1887) en de Zuid-Beveland (1899). De Zeeuwsche Spoorboot No.2 (1892) van de Zeeuwsche Spoorboot Maatschappij is ook een zusterschip van de Zeeuwsch-Vlaanderen en is direct na de PSD-veerboot gebouwd bij De Schelde.
Snelheid
Max. snelheid:
Dienstsnelheid:
1 mijl per uur is 1,852 km/u
10 mijl per uur is 18,52 km/u
Uitleg Eenheden
Een losse eenheid staat gelijk aan een personenauto.
Tweede Zeeuwsch-Vlaanderen
De Zeeuwsch-Vlaanderen is het tweede PSD-schip met deze naam. In 1870 kwam de eerste veerboot met de naam Zeeuwsch-Vlaanderen in de vaart, in 1915 de derde en laatste.
Lofwerk
De drie PSD-zusterschepen Walcheren (1887), Zeeuwsch-Vlaanderen (1891) en Zuid-Beveland (1899) waren allen voorzien van ‘lofwerk’; de versieringen op de boeg. Hieronder een vergelijking van de verschillende patronen, waarschijnlijk afgeleid van de wapens van de naamgevende streken.
Torpedo-ongeluk Vlissingen
De raderstoomboot uit 1891 wordt in 1916 getroffen door een torpedo in de Buitenhaven van Vlissingen. Hr. Ms. Onderzeeboot V vuurt per ongeluk een torpedo af, welke de PSD-ponton doorboort en daar ook ontploft.
In 1916 vertrekt de Zeeuwsch-Vlaanderen uit de PSD-vloot. In augustus 1916 koopt L. Nolson uit Terneuzen de raderstoomboot voor 25.000 gulden. Hij verkoopt het schip een jaar later aan de Visserij Maatschappijen M.B. Osendarp in IJmuiden. De Zeeuwsch-Vlaanderen wordt omgebouwd tot stoomtrawler en krijgt de naam YM 265 – Derika I*. De markt voor stoomtrawlers is echter ingestort en er blijkt weinig emplooi voor de voormalige Zeeuwsch-Vlaanderen. In 1924 wordt het schip gesloopt.
* Niet te verwarren met een stroomtrawler met dezelfde registratie en naam die in 1917 tot zinken gebracht werd door de bemanning van een Duitse U-boot.