Raderstoomboot Zeeland (1908)

De Zeeland uit 1908 is de laatste PSD-raderstoomboot en gebouwd door J.&K. Smit in Kinderdijk en is het zusterschip van de Westerschelde uit 1905.

Gedeputeerde Staten van Zeeland besteden in februari 1908 de bouw van de veerboot uit aan J. & K. Smit in Kinderdijk, voor het bedrag van 162.000 gulden. In maart 1909 liep de Zeeland van stapel op de werf van Smit. In mei 1909 maakt de Zeeland haar proefvaart. Het schip haalt 14,35 mijl per uur, de maximumsnelheid moest volgens het contract 13 mijl zijn.

Even buiten de haven van Vlissingen komt de Zeeland in mei 1909 in aanvaring met de Zuid-Beveland, dat schip loopt averij op aan de steven. De Zeeland is ongeschonden en vervolgt een tocht met de Zeeuwse Commisaris van de Koningin en Gedeputeerde Staten naar Antwerpen.

De laatste raderstoomboot

De Zeeland was de laatste raderstoomboot van de PSD. Het schip was een zusterschip van de Westerschelde uit 1905. De schepen waren van een groter type dan de schepen van het ’type Walcheren‘, een serie die werd afgesloten met de Zuid-Beveland (1899).

Na 1916 waren de Zuid-Beveland (1899), Westerschelde (1905) en Zeeland (1908) de drie overgebleven PSD-raderstoomboten. Tot 1932/1933 zouden ze nog voor de PSD varen. Later kreeg de Zuid-Beveland de kleurstelling van de Westerschelde en Zeeland aangemeten, waardoor de schepen redelijk op elkaar leken. De Zuid-Beveland is (onder meer) te herkennen aan vier patrijspoorten direct gesitueerd onder het achterdek, iets wat de Zeeland en de Westerschelde niet hadden omdat die ruimte diende als bergruimte.

Verschillen veerboten Westerschelde (1905), Zeeland (1908) en Zuid-Beveland (1899)

Het schip maakt tot december 1933 deel uit van de PSD-vloot en raakt overbodig door de komst van de drie nieuwe zijladers in 1933.

Facebook
LinkedIn
Pinterest
Twitter

Navigatie PSD-vloot

Hieronder kunt u navigeren tussen de verschillende pagina’s van PSD-veerboten. Ook kunt u de fotopagina bekijken van deze PSD-veerboot. U bent nu hier: