De stoommachine van het schip is afkomstig uit de veerboot Stad Vlissingen No.1, dit schip kreeg in 1866 een nieuwe stoommachine. De Stad Vlissingen No.1 liep echter aan de grond en werd hetzelfde jaar nog gesloopt.
Snelheid
Max. snelheid:
Dienstsnelheid:
1 mijl per uur is 1,852 km/u
10 mijl per uur is 18,52 km/u
Uitleg Eenheden
Een losse eenheid staat gelijk aan een personenauto.
De Wester-Schelde was een houten veerboot, in 1887 kwam pas de eerste stalen veerboot van de PSD in de vaart. Op 24 oktober 1867 komt de Wester-Schelde voor het eerst aan in Vlissingen. Dit was vroeger dan gepland, de veerboot zou eigenlijk op 10 november opgeleverd moeten worden. Daarom kreeg de werf voor iedere dag dat het schip te vroeg afgeleverd zou worden 25 gulden aangeboden. In totaal heeft het schip 21.900 gulden gekost. In de Middelburgsche Courant van 7 november wordt het schip omschreven als: ‘Uitnemend wel ingericht, zeer gemakkelijk, snelvarend vaartuig, dat voldoet aan de vereischten voor den dienst op de Wester-Schelde’
Een overtocht van Vlissingen naar Terneuzen duurde in 1867 met de nieuwe veerboot 1 uur en 10 minuten, weliswaar met tegenwind en buien. Het schip heeft lang voor de PSD gevaren: pas in 1899 wordt de veerboot pas uit de vaart genomen, toen de nieuwe Zuid-Beveland in de vaart kwam. In 1900 werd de Wester-Schelde verkocht aan de heer A. van Voordenne uit Norddeich (Duitsland). De Wester-Schelde zou door Van Voordenne zijn gebruikt in de haven van Vlissingen als woonschip voor werklui. De verdere levensloop van het schip is onbekend.