Het schip is bedoeld voor de particuliere dienst Vlissingen-Breskens. Deze dienst was destijds nog geen PSD-veerdienst, wel werd er subsidie verleend door de Provincie Zeeland. In 1842 kocht de Provincie de boot, maar liet de exploitatie alsnog over aan een particulier. Ook komt in 1842 de nieuwe veerboot Stad Vlissingen No.1 in de vaart.
Algemeen
Bouw
IMO-nummer:
Brandmerk:
Werf & bouwnummer:
Snelheid
Max. snelheid:
Dienstsnelheid:
1 mijl per uur is 1,852 km/u
10 mijl per uur is 18,52 km/u
Uitleg Eenheden
Een losse eenheid staat gelijk aan een personenauto.

Terug naar het schip De Schelde. Op 3 mei 1828 vaart de nieuwe stoomboot voor het eerst van de werf in Middelburg naar Vlissingen. Die dag werd ook de officiële proefvaart gemaakt met genodigden. Na enkele andere proeftochten kon op 24 mei 1828 De Schelde in de reguliere vaart komen. De bijnaam van het schip was ‘de tobbe’, vanwege de vorm.
Pas in 1866 bij de oprichting van de PSD kwam de veerdienst Vlissingen-Breskens geheel in handen van de Provincie. De Provincie kocht de veerboten De Schelde en Stad Vlissingen No.1 van de vorige exploiteurs en liet de nieuwe veerboot Zeeland bouwen in 1866. In de maanden tot deze nieuwe veerboot gereed is, huurt de PSD de raderstoomboot De Schelde: van augustus tot oktober 1866. Hierna is de stoomboot gesloopt.
Ons zijn geen foto’s bekend van De Schelde, wel is er een foto bewaard gebleven van een scheepsmodel van de stoomboot.