
Fuik Perkpolder in 2005

Verlaten Perkpolderhaven in 2007

Perkpolder in 2007 (2)

Perkpolder vanuit Kruiningen gezien

Perkpolder in 2005

Perkpolder met fuik en veerboot

Perkpolder met ijsgang

Perkpolderhaven

Perkpolder in 1993

Een luchtfoto van Perkpolder met de zijlader Noord-Beveland (1952). Ook de zijladers Koningin Emma (1933) en Oosterschelde (19330 werden weleens ingezet op Kruiningen-Perkpolder als versterking.
Perkpolder met de Noord-Beveland en de Hendrik

Aankomst Perkpolder (2)

Aankomst Perkpolder (1)

Prins Willem-Alexander in Perkpolder

De laatste schepen van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder, voordat deze veerverbinding na 60 jaar opgeheven werd.
Prins Willem-Alexander & Prinses Juliana

Koningin Juliana in Perkpolder

Perkpolder in 1967

Perkpolder in 1972

Een doorkijkje naar de veerboot vanuit de PSD-terminal van Perkpolder op Zeeuws-Vlaanderen.
Doorkijkje in Perkpolder

PWA binnenkomst Perkpolder

Binnenkomst veerhaven Perkpolder

Het onderste autodek is geschikt voor 30 vrachtwagens of 118 personenauto’s. Daarnaast heeft de Prinses Juliana als enige PSD-dubbeldekker een zijgang voor fietsen, zoals op de Texelse TESO-dubbeldekkers gebruikelijk is.
Het onderste autodek van de ferry met de fuik

De Prinses Juliana vaart op een mooie zomerdag over de Westerschelde richting Perkpolder op Zeeuws-Vlaanderen. Tot 2003 waren de PSD-veerdiensten de enige manier om via Nederlands grondgebied Zeeuws-Vlaanderen te bereiken.
Overtocht Perkpolder

Het zicht op de Westerschelde vanaf de PSD-veerboot Prinses Juliana van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder.
Perkpolder nadert

Een foto uit Perkpolder, 2003. We zien de Prinses Juliana eenzaam varen op de Westerschelde.
De Juliana in Perkpolder in 2003

De aanleginrichtingen van Kruiningen en Perkpolder werden in 1968 aangelegd voor de eerste Nederlandse dubbeldeksveerboot. De Prinses Juliana kon dan ook beide rijdekken gebruiken op de dienst Kruiningen-Perkpolder.
Fuik Perkpolder

De dieselmotoren van de Prinses Juliana zijn van het merk Stork-Wärtsilä en hebben zes cilinders en leveren theoretisch ieder 1765 kW. De motoren zijn echter zo afgesteld dat ze maximaal 1440 kW leveren. Aan de gasdieselmotoren zijn Holec-generatoren van 1500 kVA gekoppeld.
Aankomst in Perkpolder 2003

De maximale snelheid van de veerboot Prinses Juliana is 30,7 km/u. Vlissingen-Breskens kan dan in 13 minuten worden afgelegd en Kruiningen-Perkpolder zelfs in nog minder tijd.
Binnenkomst Perkpolder

Perkpolder met ijsgang

Strand Perkpolder

Oude haven van Perkpolder

Aanlegsteiger van Perkpolder

Laatste dagen Kruiningen-Perkpolder

PWA & PJ

Luchtfoto Perkpolder

Een luchtfoto van Rijkswaterstaat van de veerhaven van Kruiningen met in de fuik de PSD-boot Prinses Juliana.
Luchtfoto Perkpolder

Luchtfoto Perkpolder in 1966

Fuik Perkpolder in 2003

Kaartverkoop Perkpolder

De steigers van Perkpolder

Carnaval in Perkpolder

Perkpolder aankomst veerboot

Veerhaven van Perkpolder met de Christina

Verkeerstoren van Perkpolder

Een luchtfoto van de drukke veerhaven van Perkpolder, de Prins Hendrik nadert terwijl de verbouwde Prins Bernhard in de fuik ligt. Een foto gemaakt tussen 1963 en 1966 (publicatie boekje 100 jaar varen).
Op de Westerschelde

Een winters plaatje uit Perkpolder, in de nadagen van de Zeeuwse inzet van de veerboot Prins Hendrik.
IJsgang Perkpolder

Naoorlogse ansichtkaart van de Prins Hendrik in de veerhaven van Perkpolder, Zeeuws-Vlaanderen.
Perkpolder met de Prins Hendrik

De veerhaven van Perkpolder met de veerboot Prinses Juliana.
Veerhaven Perkpolder met de Juliana

Na opheffing van Kortgene-Wolphaartsdijk werd de relatief nieuwe Noord-Beveland (1952) ingezet op Kats-Zierikzee. Na opheffing van ook die veerdienst werd de Noord-Beveland weleens ingezet op Kruiningen-Perkpolder.
Luchtfoto Perkpolder met zijlader

De veerhaven van Perkpolder (soms ook wel Perkpolderhaven) genoemd werd in 1940 geopend ter vervanging van de aanlegplaats Walsoorden.
Veerhaven van Perkpolder

De rust keert even terug in Perkpolder als het gedreun van de machines van de Prinses Juliana wegebt over de Westerschelde.
Prinses Juliana vertrekt uit Perkpolder

In de nevel

De Prins Willem-Alexander maakt de oversteek

De Prinses Juliana is een klassiek uitgevoerd schip. De opbouw is aardig vierkant en het schip heeft geen zeeg, maar het onderwaterschip heeft een vloeiend lijnenplan. Dat laatste is uniek, omdat het in de jaren 80 al gebruikelijk was soortgelijke schepen met een knikspant uit te voeren.
Fuik van Perkpolder

Lossen in Perkpolder

Onderweg naar Kruiningen

Van maart 1970 tot maart 2003 heeft de dubbeldeksveerboot Prins Willem-Alexander gevaren op de veerdienst Kruiningen-Perkpolder. Hier zien we deze PSD-veteraan vertrekken uit Perkpolder op weg naar Kruiningen.
Terug naar Kruiningen

Vanaf de strekdam van Perkpolder gezien

Vertrek uit Perkpolder

De eerste dubbeldeksveerboten Prinses Christina (1968) en Prins Willem-Alexander (1970) hadden brede dekken in vergelijking met de latere dubbeldeksschepen.
Promenadedek veerboot Prins Willem-Alexander

Afvaart Perkpolder

Bijna in Perkpolder

In Perkpolder

In de fuik

Aanlegsteigers van Perkpolder

Luchtfoto Perkpolder

Op weg naar Kruiningen

In de veerhaven van Perkpolder

Christina in Perkpolder in 1997

Veerhaven met de Alexander

Veerhaven Perkpolder

Breed dek

Christina in Perkpolder

Dubbeldekker in Perkpolder

Een ansichtkaart gemaakt van een luchtfoto van de veerhaven van Perkpolder, oostelijk Zeeuws-Vlaanderen. In de fuik ligt de verbouwde Prins Bernhard, de Prins Hendrik nadert de zijladingsteiger. De tramsporen zijn inmiddels opgebroken.
Veerhaven Perkpolder

PC in Perkpolder

De PWA in Perkpolder

Perkpolder in 1987

Perkpolder met eerste dubbeldekker

De Prinses Christina in Perkpolder

Schilder: W.J.Hoendervanger
Schilderij Prins Willem-Alexander in Perkpolder

Prinses Christina in Perkpolder

Veel media hebben aandacht besteed aan het opheffen van de Zeeuwse veerdiensten, zoals tijdschrift Noe.
Tijdschrift Noe

Naderen veerhaven Perkpolder

Vaak kreeg de veerdienst Kruiningen-Perkpolder de 'afdankertjes' van Vlissingen-Breskens, een patroon wat werd doorbroken met de bouw van de eerste twee dubbeldeksschepen. Toch krijgt de oostelijke veerdienst in 1997 nog eenmaal een veerboot van Vlissingen-Breskens: de Prinses Juliana.
De Prinses Juliana (1986) in Perkpolder

Havenhoofd Perkpolder

Luchtfoto Perkpolder met de Prins Bernhard

De niet lang geleden verlengde Prins Bernhard op 4 augustus 1964 bij Perkpolder.
Perkpolder in kleur

De Dordrecht in haar laatste gedaante als dieselveerboot tussen Kruiningen en Perkpolder.
Verlengde en verdieselde Dordrecht

De verbouwde (diesel) Dordrecht nadert Perkpolder op 4 augustus 1964.
Perkpolder in kleur

Havenhoofd Perkpolder met de Dordrecht

De nieuwe Koningin Beatrix vaart op een proefvaart naar Perkpolder, deze foto laat zien dat alles past in de fuik.
Proefvaart Koningin Beatrix naar Perkpolder

Passagiers op de Christina

Passage Christina in 1975

De veerhaven van Perkpolder in de jaren 70
Schaduw van de boot in Perkpolder

Promenadedek en Perkpolder

De Prinses Juliana in de fuik van Perkpolder op de afscheidsdag van de PSD-veerdiensten op 15 maart 2003.
15 maart 2003: Juliana in Perkpolder

De dubbeldeksveerboot Prinses Juliana gezien door de brug van Perkpolder. Het autodek van de Juliana is leeg, de laatste auto's naar zijn de vorige avond vervoerd met de Juliana naar Kruiningen.
15 maart 2003: Juliana in fuik

Veruit de modernste veerboot van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder was de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana.
15 maart 2003: Juliana in Perkpolder

Van 1986 tot 1997 was de Prinses Juliana in de vaart op de veerdienst Vlissingen-Breskens, vanaf 1997 werd er gevaren op Kruiningen-Perkpolder.
15 maart 2003: passage Juliana

Met een flinke vaart komt de Prinses Juliana (1986) op de fuik van Perkpolder af.
15 maart 2003: Juliana aankomst Perkpolder

15 maart 2003: Laatste vertrek uit Perkpolder

15 maart 2003: Alexander in Perkpolder

15 maart 2003: Wachtruimte in Perkpolder

15 maart 2003: Aankomst Alexander in Perkpolder

15 maart 2003: Alexander in fuik van Perkpolder

De Prinses Juliana in de sneeuw op 1 februari 2003, 50 jaar na de Watersnoodramp. Daarom hangt de vlag in de mast halfstok.
Perkpolder in de sneeuw in 2003

De dubbeldeksveerboot Prins Willem-Alexander in de sneeuw in 2003. De sneeuw maakt de rode stuurhuiskappen wit, zoals het schip gevaren heeft tussen 1970 en 1980.
Dubbeldekker Alexander in de sneeuw