PSDnet.nl

Volgende open dag: 1 juni 2024

Gehuurde schepen in de oorlog

In de meidagen van 1940 zijn veel van de veerboten van de PSD tot zinken gebracht. Hierdoor ontstond een tekort aan schepen en dat werd opgelost door elders schepen te huren. Op deze pagina een overzicht van deze veerboten en enkele na de oorlog gehuurde schepen.

Albatros

De Albatros was een vaartuig van de douane en werd op 9 september 1942 in dienst genomen van de PSD. Op 29 september 1943 werd de veerboot beschoten en raakte beschadigd. Een paar weken later kon de boot weer in dienst worden genomen.
In 1944 is de Albatros uiteindelijk gezonken bij Katscheveer. Het casco is na de oorlog gelicht en gebruikt voor een rondvaartboot voor Spido te Rotterdam.

Juliana

Dit scheepje was eigendom van K.Schippers uit Veere. Per 1 juli 1943 deed het dienst voor de PSD. Ook na de oorlog werd het in dienst gehouden. Bij de Watersnoodramp van 1953 zonk de Juliana bij Katscheveer.

Koningsplaat

De Koningsplaat werd in 1910 gebouwd voor de Holland Amerika Lijn als passagierstender, genaamd Columbus. In 1936 werd de tender verkocht aan Spido. In 1940 kwam de Koningsplaat in dienst van de PSD. Lees meer.

Prins Hendrik

Dit stoomschip uit 1890 kwam in 1940 in dienst van de PSD op huurbasis. De Duitse bezetter stond het vanaf 1942 niet meer toe schepen te vernoemen naar levende leden van het koninklijk huis, waardoor het schip omgedoopt werd naar Prins Hendrik.
De Prins Hendrik is vooral bekend geworden wegens de grootste tragedie uit de PSD-geschiedenis. Op 3 september 1943 ging het schip ten onder op de Oosterschelde na onder vuur genomen te zijn door Britse vliegtuigen. Hierbij kwamen 21 mensen om het leven.

Twaalf van de slachtoffers zijn nooit meer gevonden. Het wrak van de veerboot ligt nog steeds op de bodem van de Oosterschelde. Voor de andere grote oorlogstragedie zie Luctor et Emergo.

Lekstroom

Deze veerboot kwam op 20 februari 1941 in dienst. Op 3 juni 1943 werd het schip beschoten. De Lekstroom was niet meer nodig en ging over naar de RTM. Na de oorlog, in augustus 1945 kwam schip nog even terug om de dienst Vlissingen-Breskens te versterken. Per 1 september 1946 kon het terugkeren naar de RTM.

Koningin Wilhelmina

Niet te verwarren met de gelijknamige PSD-koplader. Het betreft hier een stoomboot van de Zeeuwse Stoomboot Mij. In 1949 werd de veerboot uit dienst genomen.

Prinses Irene

Deze eerste Prinses Irene van de PSD was een voormalig Duits militair vaartuig. De motor werd later hergebruikt voor de Noord-Beveland uit 1952. Dat bleek echter geen succes.

Zuiderzee

De Zuiderzee was een stoomboot van Verschure & Co. en werd ingezet door de PSD op de veerdienst Vlissingen-Breskens. De stuurhut is met schutplaten beschermd tegen luchtaanvallen.