PSDnet.nl Site

Laatste berichten


Schermafbeelding 2015-12-09 om 15.20.51

Video Koningin Juliana

Op bevrijdingsdag 1949 werd de Koningin Juliana officieel aan de PSD overgedragen. In onderstaande film van werf De Schelde komt de goede manouvreerbaarheid van het schip dankzij de nieuwe verstelbare schroef duidelijk naar voren. Te zien is vanuit meerdere standpunten… Lees verder.

Prins_Willem-Alexander_verkoop_Binnenhaven

Tien jaar geleden in de Binnenhaven

In de Vlissingse Binnenhaven lagen de drie oudste dubbeldekkers te wachten op verkoop en later op vertrek naar Italië. De schepen werden voorzien van de nieuwe namen en voorbereidingen voor de zeereis werden getroffen. Op onderstaande foto’s zijn de Athos… Lees verder.

Visserijmuseum002

PSD in Visserijmuseum Breskens

In het Visserijmuseum in Breskens is dit jaar een tentoonstelling over de PSD. Omdat op 15 maart de veerdiensten tien jaar waren opgeheven zijn diverse PSD-relikwieën verzameld en tentoongesteld in Breskens. Onder andere foto’s, kleding, rangen, dienstregelingen, kaartjes en scheepsmodellen… Lees verder.

Vlissingen

Lossen in Vlissingen

Auto’s rijden in Vlissingen van de veerboot Prinses Juliana af. In 1985 werd de aanleginstallatie voor dubbeldeksveerboten aangelegd in Vlissingen en Breskens. Een jaar later kwam ook de eerste veerboot met twee autodekken in de vaart op die dienst. ©… Lees verder.

Aankomst_Vlissingen

Aankomst Prinses Juliana

De veerboot Prinses Juliana was de eerste dubbeldekker op het veer Vlissingen-Breskens. Tegenwoordig ligt de veerboot werkloos aan de kade in Reggio di Calabria, Italië. © Keith Long

Oude-naam

Acciarello onderweg naar Elba

De Acciarello is onderweg van Messina naar Portoferraio op Elba. De ex-Prins Johan Friso (1997) vaart op moment van schrijven ter hoogte van Napels. Net als vorig jaar zal de veerboot gaan varen voor rederij Blu Navy op de dienst… Lees verder.

midzomer

Midzomeravond rondvaart

Traditie eind jaren vijftig / begin jaren 60 was de midzomeravond rondvaart, in de volksmond ook wel de ‘showboot’ genoemd. Een vaartocht met een PSD-veerboot van Breskens het zeegat uit richting Knokke en via de Walcherse kust weer terug naar… Lees verder.

Port_Sudan

PSD in Afrika

De Prinses Irene was de tweede enkeldekker uit de ‘Prinsesseklasse’ en werd in 1960 gebouwd bij De Schelde in Vlissingen. In de jaren 80 werd de Irene overbodig en op 26 maart 1988 vertrok de veerboot als Karwela 1 naar… Lees verder.

Oude-naam

Italië update

De Amedeo Matacena is uit Messina vertrokken en ligt nu in Reggio di Calabria. Waarschijnlijk om in Messina meer ruimte te maken voor cruiseschepen. Dat was overigens ook de reden dat de Athos & Ladies Matacena van de havenautoriteiten moesten… Lees verder.

Breskens

De vooroorlogse Prinses Juliana in Breskens

De Prinses Juliana werd op 14 februari 1932 in gebruik genomen op de dienst Vlissingen-Breskens. Op 18 mei 1940 werd de veerboot tot zinken gebracht in de haven Breskens en ging daarbij verloren. Hieronder een van de weinige ansichtkaarten van… Lees verder.

16maart2003

16 maart 2003: Kruiningen-Vlissingen

De dag na de laatste afvaart werd de veerboot Prins Willem-Alexander overgebracht van Kruiningen naar Vlissingen. Dat gebeurde bij het uitwisselen van dubbeldekkers tussen de twee veerdiensten wel vaker, maar dit keer was het bijzondere overtocht. © Paul Philipse In… Lees verder.

2003-2013

15 maart 2003 – 15 maart 2013

De PSD werd opgeheven en de vijf dubbeldekkers vertrokken in 2003 en 2004 naar Italië. Bovenstaande fotocollage geeft een samenvatting van de afgelopen tien post-PSD jaren. Eerder publiceerde psdnet.nl al een korte geschiedenis van de veerboten in Italië (4 januari),… Lees verder.

14-maart-2003

De laatste auto naar de overkant

Nog een laatste keer met de auto de Westerschelde over, veel Zeeuwen namen op 14 maart 2003 op die manier afscheid van de boot. Met een van de vier dubbeldekkers (Prins Johan Friso, Koningin Beatrix, Prinses Juliana of Prins Willem-Alexander)… Lees verder.

Prins_Willem-Alexander_15_maart_Juliana_topdek

PSD-veerboten worden nog gemist

Vandaag was de stelling bij Omroep Zeeland ‘Ik mis de PSD-veerboten nog steeds.’ Aan het eind van de dag zegt ruim 65% van de stemmers (n=1046) de veerboten nog steeds te missen. Vrijdag is het tien jaar geleden dat de… Lees verder.

Moerdijk_bij_avond

De Moerdijk bij avond

Van 1946 tot 1953 voer de Moerdijk op de veerdienst Kruiningen-Perkpolder. De veerboot werd in 1928 gebouwd voor de dienst over het Hollands Diep tussen Moerdijk-Willemsdorp, een veerdienst van de staat die in 1936 overbodig raakte door de komst van… Lees verder.

Aankomst-in-Wolphaartsdijk

De Ooster-Schelde in Wolphaartsdijk

In 1933 kwam de Ooster-Schelde in dienst op de veerdienst Katscheveer-Zierikzee. Op onderstaande ansichtkaart is de veerboot te zien op waarschijnlijk een proefvaart, de veerboot zit nog strak in de lak en de driekleur wappert in de voormast. Wolphaartsdijk werd… Lees verder.

Zierikzee_Storm

De Prov. Boot aan het Havenhoofd

Dat het goed kon spoken op de Oosterschelde toont deze ansichtkaart mooi aan. Veerboot Prins Willem I loopt Zierikzee binnen tijdens een storm. De ansichtkaart is gemaakt in de jaren 30 en laat ‘de Prov. Boot aan het Havenhoofd te… Lees verder.

Athos-Matacena-2012

Veerboten gesloopt

In Aliaga is sinds vorige week niets meer over van de Ladies Matacena en de Athos Matacena. De veerboten verbleven tot december 2012 in de haven van Reggio di Calabria. In april 2012 maakte Mike Jackson onderstaande twee foto’s van… Lees verder.

Buitenhaven

Het torpedo-ongeluk van 1916

In Vlissingen werden vanaf 1904 onderzeeboten gebouwd en de Marine had ook enkele schepen gestationeerd in de havenstad. Onderdeel van de wekelijkse routine was het oefenen met torpedo’s. Deze oefeningen vonden plaats zonder de daadwerkelijke torpedo in de lanceerbuis en… Lees verder.