
Perkpolder vanuit Kruiningen gezien

Berging van de Willemsdorp in de polder

Sloop NATO-steiger Kruiningen

Kruiningen met verlaten fuik

Sloop NATO-steiger Kruiningen

Vandalisme bij de fuik

Mensen kijken naar de berging van de Willemsdorp

Vandalisme Kruiningen

Watersnoodramp

Veerplein Kruiningen

Kruiningen veerhaven in 2007

Heftorens in Kruiningen

Roltrap in Kruiningen

Doel op de achtergrond

Alexandertje de MOB

Prins Willem-Alexander in Kruiningen

Zusterschepen in Kruiningen

Aan de kade gezien vanaf de dienstboot

Aan de NATO-steiger in Kruiningen

Kantoor in Kruiningen (1943-1953)

Net als op Vlissingen-Breskens moesten de veerboten op Kruiningen-Perkpolder dagelijks manoeuvreren tussen de grote zeeschepen.
De Prinses Juliana op weg naar Perkpolder

Tijdens de PSD-afscheidsdag van 15 maart 2003 vaart de Prinses Juliana nog een laatste keer tussen Kruiningen en Perkpolder.
Juliana op 15 maart 2003

Kruiningen in 1953 (1)

Prinses Christina & Prins Willem-Alexander

Kruiningen-Perkpolder

De veerhaven van Kruiningen werd tijdens de Tweede Wereldoorlog geopend, in 1943 om precies te zijn. In 1953 raakt de haven zwaar beschadigd tijdens de Rampnacht.
Aankomst in Kruiningen

De aankomst van de veerboot uit Perkpolder (Zeeuws-Vlaanderen) in Kruiningen (Zuid-Beveland).
Aankomst in Kruiningen

Sunny side

In 1968 werden in Kruiningen en Perkpolder fuiken gebouwd naar het type van die in Vlissingen en Breskens. De veerboten waren qua afmeting dan ook uitwisselbaar. Dat kwam goed uit toen in 1997 de Prinses Juliana naar het oostelijke veer verhuisde.
In de fuik van Kruiningen

PSD-reserveboot Prinses Christina aan de NAVO-kade van Kruiningen op een zaterdag in mei 1999. Zusterschip Prins Willem-Alexander is de dienstboot. Als een veerboot van de veerdienst Vlissingen-Breskens onderhoud moet krijgen, valt de Christina in op het oostelijke veer zodat de Prinses Juliana vrijgespeeld wordt voor Vlissingen-Breskens. Dit omdat de Prinses Christina niet geschikt is voor het westelijke veer.
Aan de steiger in Kruiningen

ANWB-bord met Perkpolder 4km

Rommel in Kruiningen

Taveerne Waterloo in Kruiningen (1950-1953)

Kruiningen in 1950

Kruiningen in 1952 (2)

Kruiningen in 1952 (1)

Restaurant Kruiningen veerplein

Kruiningen in 1953 (3)

NATO-steiger

Aankomst van de Koningin Wilhelmina in de veerhaven van Perkpolder. De foto is genomen op een feestelijke dag, want de Nederlandse vlag hangt vier in top van het schip.
Kruiningen-Perkpolder

Een mooie ansichtkaart van de PSD-veerboot Koningin Wilhelmina met open vizier in de fuik van Kruiningen. De situatie in de veerhaven laat zien dat de foto van voor de Watersnoodramp van 1953 gemaakt moet zijn.
Veerhaven Kruiningen voor 1953

De Provinciale Boot Prins Hendrik in de vaart op de veerdienst Kruiningen-Perkpolder, net na de oorlog.
Kruiningen-Perkpolder met de Hendrik

Na de Tweede Wereldoorlog werd de veerboot Koningin Wilhelmina teruggevonden in Hamburg en snel hersteld in Vlissingen. Vanaf 26 april 1946 was de Wilhelmina weer in de vaart op de veerdienst Kruiningen-Perkpolder
Wilhelmina net na de oorlog in Kruiningen

Kruiningen in 1953 (2)

Kruiningen in 1953 (4)

De originele veerhaven van Kruiningen, geopend in 1943, met de schepen Prins Hendrik en waarschijnlijk de Moerdijkpont Willemsdorp. In 1953 werd de haven verwoest tijdens de Watersnoodramp.
Veerhaven Kruiningen voor de Watersnoodramp

Alexander in Kruiningen

De Prinses Juliana gefotografeerd vanaf de andere veerboot op de dienst Kruiningen-Perkpolder.
Op weg naar Kruiningen

Afscheidsdag 15 maart 2003

Een foto van de PSD-boot Kruiningen-Perkpolder.
De Juliana naar Kruiningen

Een foto van de veerboot Prinses Juliana in het jaar 2003, het laatste jaar voor de veerdienst Kruiningen-Perkpolder.
Kruiningen-Perkpolder met de Juliana

In de PZC verscheen in 1986 (het dat de Juliana geplaagd werd door technische problemen) een complottheorie van de hand van enkele Zeeuwen dat de veerboot expres slecht gebouwd is, om voorstanders te werven voor een vaste oeververbinding.
Afvaart Kruiningen

16 maart 2003: Kruiningen-Vlissingen

Het vizier werd vervangen door een klepconstructie zoals ook de Prinses Juliana (1931) en de Prins Hendrik (1932) hadden.
De Wilhelmina in Kruiningen na 1953

Door het raam van de Prinses Juliana zien we de Prins Willem-Alexander liggen aan de NAVO-kade van Kruiningen.
Raam van de Juliana

Prins Willem-Alexander & Prinses Christina

In PSD-jargon werden de schepen Prins Willem-Alexander en Prinses Juliana ook wel PWA en PJ genoemd.
PWA en PJ

Aan de kant

Aan de NAVO-kade was plek voor twee dubbeldekkers, toch lag er meestal maar één veerboot afgemeerd.
De Prins Willem-Alexander met de Prinses Juliana

Op weg naar Perkpolder

Luchtfoto Christina in Kruiningen

Een foto gemaakt in de veerhaven van Kruiningen.
Prinses Juliana vertrekt uit Kruiningen

De veerhaven van Kruiningen in 2003. Tegenwoordig ligt er op deze plaats een woonwijk van Kruiningen.
Kruiningen in 2003

Stuurhuis

Christina & Bernhard

Kruiningen in de jaren 70

Afmeren Christina in Kruiningen

Christina aan de NAVO-kade

In de Fuik

Christina in de fuik van Kruiningen

IJsgang in 1995

Kruiningen in 2003

De Christina in Kruiningen gezien vanaf zusterschip

Aan de NATO-steiger in 2003 (2)

Aan de NATO-steiger in 2003

Kruiningen-Vlissingen op 16 maart 2003

Een rustige zaterdag in Kruiningen, waar de Prins Willem-Alexander dienstboot is en de Prinses Christina aan de NAVO-kade ligt.
Veerboten Kruiningen (2)

Ansichtkaart veerboot Kruiningen

Geen VOV

Kade in Kruiningen

Laatste dagen voor de Alexander

Kruiningen in 1987

Kruiningen met de Christina

Kruiningen in de jaren 70

Kruiningen met veerplein en veerboot Christina

Dubbeldekker en Enkeldekker

Luchtfoto Christina

Vertrek uit Kruiningen naar de overkant

Kruiningen afmeren aan de steiger

Kruiningen op zondag

Aan de NAVO-steiger

De fuik van Kruiningen met daarin gelegen de veerboot Prinses Juliana.
Steiger Kruiningen

Veerboten in Kruiningen (1)

Winter in Kruiningen

De PSD-terminals van Kruiningen en Perkpolder waren uitgerust met roltrappen zodat passagiers comfortabel zich naar het promenadedek konden begeven.
Prinses Juliana in de fuik van Kruiningen

De veerboten van de dienst Kruiningen-Perkpolder: de Prins Willem-Alexander (voorgrond) en de Prinses Juliana (achtergrond).
Veerboten in Kruiningen

Christina aan de NATO-steiger

Bernhard in de fuik van Kruiningen

Groeten uit Zeeland

Na de verbouwing

Kruiningen met verbouwde en onverbouwde veerboot

Aan de NATO-steiger in Kruiningen

Fietsenstalling Kruiningen

Dordrecht met zijlading in Kruiningen

De Dordrecht net na indienstelling bij de PSD, de veerboot was een belangrijke schakel op Kruiningen-Perkpolder net na de oorlog.
Dordrecht

Een mooie winteravond in Kruiningen. Op de foto zien we de Prinses Juliana in de veerhaven die in 1943 aangelegd werd.
Avond in Kruiningen (2003)

Passagiers in het tegenlicht

15 maart 2003: Laatste vaart Alexander

15 maart 2003: Laatste vaart Alexander (2)

15 maart 2003: Drukte op de boot

15 maart 2003: Tent op veerplein Kruiningen

15 maart 2003: Veerplein met Willem-Alexander

15 maart 2003: Drukte in Kruiningen

15 maart 2003: Fanfare Vooruit uit Waarde

15 maart 2003: Op de brug

Tijdens de PSD-reünie van 2004 passeerde de Prins Johan Friso (1997) ook Kruiningen en Perkpolder. Dat gebeurde ook in 2000 toen de Friso naar een werf in Antwerpen ging voor onderhoud.
PSD-reünie 2004 (2) - De Friso bij Kruiningen

Laat op de avond van 14 maart 2003 vertrekt de Prinses Juliana vanuit Perkpolder met de laatste auto's naar Kruiningen. Op dit a4'tje staan alle handtekeningen van de PSD-bemanning op de laatste toch met auto's.
Handtekeningen PSD-bemanning 14 maart 2003

De Dordrecht naast de fuik in Kruiningen, gezien vanaf de verbouwde Prins Bernhard. Een foto uit 1964.
De Dordrecht naast de fuik in Kruiningen

Extreem hoogwater (door o.a. giertij) in de jaren 90, waardoor de NAVO-kade in Kruiningen ondergelopen is. Als er een enkeldekker werd ingezet op de veerdienst Kruiningen-Perkpolder was het doorgaans de Beatrix. Deze foto is niet beschikbaar in hogere resolutie.
Hoogwater in Kruiningen met de enkeldekker Beatrix

De avondzon op een koude winterdag in 2003 schijnt op de veerboot Prinses Juliana.
Vertrek naar Perkpolder in de avondzon