Perkpolder vanuit Kruiningen gezien
Berging van de Willemsdorp in de polder
Sloop NATO-steiger Kruiningen
Kruiningen met verlaten fuik
Sloop NATO-steiger Kruiningen
Vandalisme bij de fuik
Mensen kijken naar de berging van de Willemsdorp
Vandalisme Kruiningen
Watersnoodramp
Veerplein Kruiningen
Kruiningen veerhaven in 2007
Heftorens in Kruiningen
Roltrap in Kruiningen
Doel op de achtergrond
Alexandertje de MOB
Prins Willem-Alexander in Kruiningen
Zusterschepen in Kruiningen
Aan de kade gezien vanaf de dienstboot
Aan de NATO-steiger in Kruiningen
Kantoor in Kruiningen (1943-1953)
Net als op Vlissingen-Breskens moesten de veerboten op Kruiningen-Perkpolder dagelijks manoeuvreren tussen de grote zeeschepen.
De Prinses Juliana op weg naar Perkpolder
Tijdens de PSD-afscheidsdag van 15 maart 2003 vaart de Prinses Juliana nog een laatste keer tussen Kruiningen en Perkpolder.
Juliana op 15 maart 2003
Kruiningen in 1953 (1)
Prinses Christina & Prins Willem-Alexander
Kruiningen-Perkpolder
De veerhaven van Kruiningen werd tijdens de Tweede Wereldoorlog geopend, in 1943 om precies te zijn. In 1953 raakt de haven zwaar beschadigd tijdens de Rampnacht.
Aankomst in Kruiningen
De aankomst van de veerboot uit Perkpolder (Zeeuws-Vlaanderen) in Kruiningen (Zuid-Beveland).
Aankomst in Kruiningen
Sunny side
In 1968 werden in Kruiningen en Perkpolder fuiken gebouwd naar het type van die in Vlissingen en Breskens. De veerboten waren qua afmeting dan ook uitwisselbaar. Dat kwam goed uit toen in 1997 de Prinses Juliana naar het oostelijke veer verhuisde.
In de fuik van Kruiningen
PSD-reserveboot Prinses Christina aan de NAVO-kade van Kruiningen op een zaterdag in mei 1999. Zusterschip Prins Willem-Alexander is de dienstboot. Als een veerboot van de veerdienst Vlissingen-Breskens onderhoud moet krijgen, valt de Christina in op het oostelijke veer zodat de Prinses Juliana vrijgespeeld wordt voor Vlissingen-Breskens. Dit omdat de Prinses Christina niet geschikt is voor het westelijke veer.
Aan de steiger in Kruiningen
ANWB-bord met Perkpolder 4km
Rommel in Kruiningen
Taveerne Waterloo in Kruiningen (1950-1953)
Kruiningen in 1950
Kruiningen in 1952 (2)
Kruiningen in 1952 (1)
Restaurant Kruiningen veerplein
Kruiningen in 1953 (3)
NATO-steiger
Aankomst van de Koningin Wilhelmina in de veerhaven van Perkpolder. De foto is genomen op een feestelijke dag, want de Nederlandse vlag hangt vier in top van het schip.
Kruiningen-Perkpolder
Een mooie ansichtkaart van de PSD-veerboot Koningin Wilhelmina met open vizier in de fuik van Kruiningen. De situatie in de veerhaven laat zien dat de foto van voor de Watersnoodramp van 1953 gemaakt moet zijn.
Veerhaven Kruiningen voor 1953
De Provinciale Boot Prins Hendrik in de vaart op de veerdienst Kruiningen-Perkpolder, net na de oorlog.
Kruiningen-Perkpolder met de Hendrik
Na de Tweede Wereldoorlog werd de veerboot Koningin Wilhelmina teruggevonden in Hamburg en snel hersteld in Vlissingen. Vanaf 26 april 1946 was de Wilhelmina weer in de vaart op de veerdienst Kruiningen-Perkpolder
Wilhelmina net na de oorlog in Kruiningen
Kruiningen in 1953 (2)
Kruiningen in 1953 (4)
De originele veerhaven van Kruiningen, geopend in 1943, met de schepen Prins Hendrik en waarschijnlijk de Moerdijkpont Willemsdorp. In 1953 werd de haven verwoest tijdens de Watersnoodramp.
Veerhaven Kruiningen voor de Watersnoodramp
Alexander in Kruiningen
De Prinses Juliana gefotografeerd vanaf de andere veerboot op de dienst Kruiningen-Perkpolder.
Op weg naar Kruiningen
Afscheidsdag 15 maart 2003
Een foto van de PSD-boot Kruiningen-Perkpolder.
De Juliana naar Kruiningen
Een foto van de veerboot Prinses Juliana in het jaar 2003, het laatste jaar voor de veerdienst Kruiningen-Perkpolder.
Kruiningen-Perkpolder met de Juliana
In de PZC verscheen in 1986 (het dat de Juliana geplaagd werd door technische problemen) een complottheorie van de hand van enkele Zeeuwen dat de veerboot expres slecht gebouwd is, om voorstanders te werven voor een vaste oeververbinding.
Afvaart Kruiningen
16 maart 2003: Kruiningen-Vlissingen
Het vizier werd vervangen door een klepconstructie zoals ook de Prinses Juliana (1931) en de Prins Hendrik (1932) hadden.
De Wilhelmina in Kruiningen na 1953
Door het raam van de Prinses Juliana zien we de Prins Willem-Alexander liggen aan de NAVO-kade van Kruiningen.
Raam van de Juliana
Prins Willem-Alexander & Prinses Christina
In PSD-jargon werden de schepen Prins Willem-Alexander en Prinses Juliana ook wel PWA en PJ genoemd.
PWA en PJ
Aan de kant
Aan de NAVO-kade was plek voor twee dubbeldekkers, toch lag er meestal maar één veerboot afgemeerd.
De Prins Willem-Alexander met de Prinses Juliana
Op weg naar Perkpolder
Luchtfoto Christina in Kruiningen
Een foto gemaakt in de veerhaven van Kruiningen.
Prinses Juliana vertrekt uit Kruiningen
De veerhaven van Kruiningen in 2003. Tegenwoordig ligt er op deze plaats een woonwijk van Kruiningen.
Kruiningen in 2003
Stuurhuis
Christina & Bernhard
Kruiningen in de jaren 70
Afmeren Christina in Kruiningen
Christina aan de NAVO-kade
In de Fuik
Christina in de fuik van Kruiningen
IJsgang in 1995
Kruiningen in 2003
De Christina in Kruiningen gezien vanaf zusterschip
Aan de NATO-steiger in 2003 (2)
Aan de NATO-steiger in 2003
Kruiningen-Vlissingen op 16 maart 2003
Een rustige zaterdag in Kruiningen, waar de Prins Willem-Alexander dienstboot is en de Prinses Christina aan de NAVO-kade ligt.
Veerboten Kruiningen (2)
Ansichtkaart veerboot Kruiningen
Geen VOV
Kade in Kruiningen
Laatste dagen voor de Alexander
Kruiningen in 1987
Kruiningen met de Christina
Kruiningen in de jaren 70
Kruiningen met veerplein en veerboot Christina
Dubbeldekker en Enkeldekker
Luchtfoto Christina
Vertrek uit Kruiningen naar de overkant
Kruiningen afmeren aan de steiger
Kruiningen op zondag
Aan de NAVO-steiger
De fuik van Kruiningen met daarin gelegen de veerboot Prinses Juliana.
Steiger Kruiningen
Veerboten in Kruiningen (1)
Winter in Kruiningen
De PSD-terminals van Kruiningen en Perkpolder waren uitgerust met roltrappen zodat passagiers comfortabel zich naar het promenadedek konden begeven.
Prinses Juliana in de fuik van Kruiningen
De veerboten van de dienst Kruiningen-Perkpolder: de Prins Willem-Alexander (voorgrond) en de Prinses Juliana (achtergrond).
Veerboten in Kruiningen
Christina aan de NATO-steiger
Bernhard in de fuik van Kruiningen
Groeten uit Zeeland
Na de verbouwing
Kruiningen met verbouwde en onverbouwde veerboot
Aan de NATO-steiger in Kruiningen
Fietsenstalling Kruiningen
Dordrecht met zijlading in Kruiningen
De Dordrecht net na indienstelling bij de PSD, de veerboot was een belangrijke schakel op Kruiningen-Perkpolder net na de oorlog.
Dordrecht
Een mooie winteravond in Kruiningen. Op de foto zien we de Prinses Juliana in de veerhaven die in 1943 aangelegd werd.
Avond in Kruiningen (2003)
Passagiers in het tegenlicht
15 maart 2003: Laatste vaart Alexander
15 maart 2003: Laatste vaart Alexander (2)
15 maart 2003: Drukte op de boot
15 maart 2003: Tent op veerplein Kruiningen
15 maart 2003: Veerplein met Willem-Alexander
15 maart 2003: Drukte in Kruiningen
15 maart 2003: Fanfare Vooruit uit Waarde
15 maart 2003: Op de brug
Tijdens de PSD-reünie van 2004 passeerde de Prins Johan Friso (1997) ook Kruiningen en Perkpolder. Dat gebeurde ook in 2000 toen de Friso naar een werf in Antwerpen ging voor onderhoud.
PSD-reünie 2004 (2) - De Friso bij Kruiningen
Laat op de avond van 14 maart 2003 vertrekt de Prinses Juliana vanuit Perkpolder met de laatste auto's naar Kruiningen. Op dit a4'tje staan alle handtekeningen van de PSD-bemanning op de laatste toch met auto's.
Handtekeningen PSD-bemanning 14 maart 2003
De Dordrecht naast de fuik in Kruiningen, gezien vanaf de verbouwde Prins Bernhard. Een foto uit 1964.
De Dordrecht naast de fuik in Kruiningen
Extreem hoogwater (door o.a. giertij) in de jaren 90, waardoor de NAVO-kade in Kruiningen ondergelopen is. Als er een enkeldekker werd ingezet op de veerdienst Kruiningen-Perkpolder was het doorgaans de Beatrix. Deze foto is niet beschikbaar in hogere resolutie.
Hoogwater in Kruiningen met de enkeldekker Beatrix
De avondzon op een koude winterdag in 2003 schijnt op de veerboot Prinses Juliana.
Vertrek naar Perkpolder in de avondzon