PSDnet.nl

Volgende open dag: 1 & 2 juni 2024

Fotorondleiding Oosterschelde

Deze bouwtekening van de Oosterschelde (1933) is ingevuld met foto’s van de huidige situatie (2010 & 2013) op het schip in Zwolle. Zo ontstaat een goed beeld van hoe het schip oogt. De Werkgroep PSDnet.nl probeerde de Oosterschelde terug naar Vlissingen te halen.

Promenadedek

Het stuurhuis van de Oosterschelde is nog volledig in de oude staat. Zo staat er een Decca-radar, stuurwiel, stoppenkast, telegraaf, bank, klapbank en een kleine radiator (verwarming). Achter het stuurhuis bevindt zich het voorste dekhuis. De originele banken zijn hier nog aanwezig, gesitueerd tegen de ramen. Vroeger was het dekhuis open aan de achterzijde, hier is tegenwoordig een aanbouw gemaakt.

Het promenadedek is dichtgebouwd, maar de originele elementen zijn deels nog aanwezig. Hier is een stukje van het achterste dekhuis te zien, half geïntegreerd in de aanbouw. Links is een sierwand te zien, waar vroeger de reling was.

Bovendek

Dit dek was ooit bedoeld voor het plaatsen van auto’s, maar nu is er een salon gebouwd.

De toiletten zijn nog in de oude staat. Op de foto hieronder is het damestoilet te zien, in een kleine ruimte met een wastafel.

Buiten bevindt zich het gangboord. De deur aan de rechterkant komt uit op de gang naar de toiletten, de twee ramen richting de voorpiek zijn van de Rooksalon.

Binnen op de plek van de voormalige Rooksalon is een bar, de trap naar de Benedensalon is wel origineel.

Het voordek kan gebruikt worden als een terras. Op het dek is de achterspil gesitueerd en de ramen van de Benedensalon. Aan zowel bak- als stuurboord kan men via een trap het gangboord betreden.

Doorsnede onder bovendek

Deels onder de waterlijn ligt het onderdek. In de salon zijn enkele originele banken aanwezig, met bijbehorende tafels verwerkt in een steunpilaar.

In de machinekamer bevinden zich alle originele elementen, dit maakt de Oosterschelde zeer uniek. De hoofdmachine is een tweetakt vijfcilinder dieselmotor (420 APK, 260 omwentelingen per minuut) van het merk Schelde-Sulzer. Ook te zien zijn de diverse pompen voor water, smeerolie en brandstof.

Het schakelboord is een bedieningspaneel en is ook in volledig originele staat. De twee Machinisten beschikken over een kleine werkruimte met een werkbank.

De Oosterschelde heeft nog verschillende hutten, waar vroeger de bemanning zich kon terugtrekken (van overnachtingen was bijna nooit sprake bij de PSD).

De benedensalon heeft drie volwaardige ramen, waar de rest van het schip benedendeks alleen patrijspoorten kent. De salon beschikt niet meer over de originele banken. Verder richting de voorpiek bevindt zich de hut van de Kapitein. De originele houten aankleding is nog aanwezig, zoals de schrijftafel en kast.