
Mensen kijken naar de berging van de Willemsdorp

Berging van de Willemsdorp in de polder

Bijna gesloopt

Tweede leven voor stuurhuis

Laatste weken Zijpe-Anna Jacobapolder

Na de verbouwing tot dieselveerboot

Bij de opening van de Moerdijkbrug zien we de drie ponten op het Hollands Diep, helemaal rechts de Dordrecht. Foto: © Regionaal Archief Dordrecht.
Drie Moerdijkponten samen 1936

Stuurhuis van de opgelegde Zijpe

Veer Zijpe

Net als Vlissingen-Breskens werd in 1928 het Moerdijkseveer uitgebreid tot kopladingsveerdienst. Foto: © Regionaal Archief Dordrecht.
Drukte bij kopladingsveer

De laatste dagen

De aanlegsteiger van Willemsdorp met de Moerdijkpont Moerdijk aan de steiger. Foto: © Regionaal Archief Dordrecht.
Willemsdorp met veerboot Moerdijk

Watersnoodramp

De nieuwe brug voor kopladingsveerboten op het veer Moerdijk-Willemsdorp. Foto: © Regionaal Archief Dordrecht.
Koplading op het Moerdijkseveer bij Willemsdorp

Willemsdorp op het Moerdijkveer

Willemsdorp met de Moerdijkbrug

De Moerdijkpont Willemsdorp

Opgelegde Zijpe in Antwerpen Centrum

De Zijpe en de Krammer van de RTM op stoom

De Moerdijkpont Moerdijk aan de steiger van Willemsdorp. Tot de opening van de Moerdijkbrug werd een autoveerdienst onderhouden tussen Moerdijk en Willemsdorp. Foto: © Regionaal Archief Dordrecht.
Stoomboot Moerdijk bij Willemsdorp

De Zijpe in Antwerpen

Foto: © Regionaal Archief Dordrecht.
Moerdijkpont s.s. Moerdijk

Niet het normale vaargebied voor de veerboot Willemsdorp: Zwijndrecht. Foto: © Regionaal Archief Dordrecht.
De Willemsdorp passeert Zwijndrecht

Foto: © Regionaal Archief Dordrecht.
Veerboot Willemsdorp in Moerdijk

Foto: © Regionaal Archief Dordrecht.
Moerdijkseveer stoomboot Willemsdorp

Zo'n dag dat het onduidelijk is of het dek nat is van buiswater of hemelwater. De Zijpe brengt deze eenzame Eend naar de overkant.
Eenzame Eend op deZijpe

Op 6 juli 1988 vaart de veerboot Zijpe voor het laatst op de veerdienst Zijpe-Anna Jacobapolder.
Laatste dag veerdienst Zijpe in 1988

Het autodek van de Zijpe

Voor 1972 heeft de Zijpe gevaren als stoomveerboot, daarna werd het schip verbouwd en kreeg het een dieselmotor.
RTM-veerboot Zijpe

De laatste RTM-tram was al jaren van het eiland verdwenen, maar in de haven van Zijpe stond nog een rits kolenwagons. Vaak rijkelijk gevuld met de brandstof voor de stoomboten Zijpe en Krammer.
Kolenwagons RTM in Zijpe

De Zijpe in Bruinisse

De Moerdijk als Krammer voor RTM

De Krammer in Zijpe

Lange tijd lag de Zijpe in het Bonapartedok (bij het huidige MAS) en later aan het Kattendijkdok iets noordelijker in de oude havens. Foto: © Andre Joosse / UrbEx.nl
Laatste jaar voor sloop

Jarenlang lag de Zijpe in Antwerpen, jaren die de veerboot geen goed deden en uiteindelijk ook het einde betekende van het scheepje dat zonk. Foto: © Andre Joosse / UrbEx.nl
Verweerde onderdelen van de Zijpe

In 1972 werd de Zijpe 'verdieseld' en verbouwd in Terneuzen. De stoommachine werd vervangen door een dieselmotor. Foto: © Andre Joosse / UrbEx.nl
Dieselmotor veerboot Zijpe

Een van de twee kajuiten benedendeks op de Zijpe, de voormalige Moerdijkpont Willemsdorp. Foto © Andre Joosse / UrbEx.nl
Zijpe – Benedendeks (2)

Benedendeks had de Zijpe twee kajuiten en een machinekamer. De compartimenten waren in 1930 gescheiden uitgevoerd. Foto: © Andre Joosse / UrbEx.nl
Zijpe - Benedendeks (1)

Veerhaven Kruiningen voor de Watersnoodramp