
Vanuit de stuurhut van de Prins Willem-Alexander zien we de dubbeldekker Prinses Juliana passeren. Het zijn de laatste afvaarten, na 60 jaar valt het doek voor de veerverbinding Kruiningen-Perkpolder.
In de stuurhut van de Alexander

PSD in Italië 2016 (22)

Kats veerhaven

PSD in Italië 2016 (18)

Koningin aan boord

PSD in Italië 2016 (17)

PSD in Italië 2016 (16)

De zusterschepen Koningin Beatrix en Prins Johan Friso boden voor- en achterop ruimte voor passagiers.
Het voordek van de Prins Johan Friso

Raderkast met PSD'er

Zeelandbrug in aanbouw

Aan dek

Hoedekenskerke met brug

SMS Kartanegara - Passagiers gaan aan boord

Westerschelde aan ponton in Vlissingen

Kruiningen in 1952 (2)

Kruiningen in 1952 (1)

Evacuaties in 1953

Kleine fuik Vlissingen

Tijdens de PSD-reünie was er vertier aan boord, bijvoorbeeld in de vorm van Shantykoor Veerse Scheepstuig.
PSD-reünie 2004 (6) - Shantykoor Veerse Scheepstuig

PSD-reünie 2004 (5)

In Dordrecht voor evacuaties

De nieuwste PSD-boten boden het beste uitzicht over de Westerschelde omdat je op deze schepen ook voorop kon staan.
Uitzicht vanaf de PSD-boot

© (CC BY-SA 4.0) Collectie De Heemschut / Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
Passagiers in het tegenlicht

De opening van de haven Breskens

Vlissingen in 1985

Vlissingen in de jaren 30

Wachten op de boot in Katscheveer

De twee nieuwste PSD-veerboten uit 1993 en 1997 hadden de beste mogelijkheden om aan dek te staan. Vooral voor op het promenadedek stonden passagiers graag tijdens de overtocht.
Passagiers op het voordek

Meisje aan de reling

Passagiers op de veerboot Koningin Beatrix kijken over de reling terwijl de dubbeldekker in de fuik van Breskens ligt.
Passagiers op de boot in 1995

Mobilisatie in 1939

Kenmerkend voor de promenadedekken van de Koningin Beatrix en Prins Johan Friso waren de gele kasten met reddingsmiddelen.
Promenadedek op laatste dag

Promenadedek

In de zomer stonden de veerpleinen vaak vol en waren er files op de toegangswegen naar de boot. Hier zien we een beeld uit de jaren 80 met de nieuwe infrastructuur voor dubbeldeksveerboten, inclusief de dubbeldekker zelf.
Veerplein Breskens, wachten op de Juliana

Promenadedek

Bezoek van de koningin

Een foto gemaakt vanaf de enkeldeksveerboot Prinses Beatrix (1958) met op de achtergrond de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana (1986).
Beatrix passage Juliana

Toeschouwers stapelloop Willem Ruys

Conducteur

Dordrecht in 1953

Sfeerfoto op het voordek

Hoedekenskerke met veerboot

Hoog bezoek op de Willem I

Nieuwe aanlegsteiger in Vlissingen

De overdracht van de Prinses Beatrix

Aankomst in Zierikzee

De drie Prinsessenboten van de PSD hadden elk twee zijgangen voor personenauto's. Alleen het middelste en breedste gedeelte van het autodek was geschikt voor vrachtwagens en andere hoge voertuigen.
Auto's in de zijgang van een Prinsessenboot

Passagiers aan dek

'Paaltjes pikken', zo werd het scheppen van een hoop buiswater genoemd bij de PSD. Hier solliciteren twee passagiers naar een nat pak op een van de Prinsessenboten.
Storm op een enkeldekker

Passagiers in klederdracht

De houten schotten werden geplaatst voor de PSD-reünie 2004 op de Friso in het voorjaar van 2004.
Autodek met houten schot

Wachten op de PSD-boot naar Vlissingen in Breskens. Vooral in de zomer konden de wachttijden hoog oplopen, net als de temperaturen op het veerplein.
Veerplein Breskens in 1995

Aan de ponton

De veerdienst Terneuzen-Hoedekenskerke was de laatste PSD-dienst met klassieke veerboten. Hier zien we het gezellige promenadedek van de zijlader Prins Willem I uit 1933.
Promenadedek van een zijlader

Passagiers op het voetveer

Verlaten van de boot

Fuik van Vlissingen

Autodek PJF op de laatste dag

Hoog bezoek in Vlissingen

Lossen in Breskens

16 maart 2003 (10)

Auto's op het achterdek

16 maart 2003 (6)

Aan dek

Fuik met PSD-kantoor en NS-station

Wederopbouw PSD-kantoor

Brug met op de achtergrond de Wilhelmina

Drukte in Vlissingen

De Juliana in Vlissingen (4)

De Juliana in Vlissingen (3)

De Juliana in Vlissingen (2)

Interieur van de Bernhard

De Juliana in Vlissingen (1)

Laden in Zierikzee

Luftwaffe op de Emma tijdens de oorlog

Gezin op de veerboot

PSD in 2015 op de filmset

Salon met CvK Casembroot

Hoogwater in Hansweert

Verboden te roken

Passagiers aan boord van de Prinses Margriet.
Promenadedek Margriet

PSD-veerboot Alexander

Passagiers op de PSD-boot

Aan dek op Malta

Brug in Breskens

Passagiers op de Christina

Het bovenste autodek van de eerste dubbeldekker was net als de laatste twee open. De Alexander en de Juliana kregen een dicht tweede autodek omdat dit met storm handiger zou zijn. Op de andere dubbeldekkers werden auto's weleens nat van buiswater.
Autos op het bovenste autodek

In 1985

Op Malta in 1988

De webmaster van PSDnet.nl poseert op de Prinses Christina

Passagiers aan boord van een van de Prinsessenboten van de PSD; de Beatrix, Irene en Margriet.
Voorop de veerboot

Een hoogtepunt tijdens de overtocht was het uitwaaien aan de reling van een van de PSD-veerboten en uitkijken over de Westerschelde. Tussen Vlissingen en Breskens passeerden de veerboten altijd een druk ankergebied.
Aan de PSD-reling

De Beatrix passeert de Margriet op de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens.
Passage van de Beatrix

Het bovenste autodek van de Prins Johan Friso was goed voor 106 personenauto's.
Autodek boven

Irene in de fuik

SMS Kartanegara - Gigantische drukte bij de Ramadan

De salon van de Margriet was de laatste met losse stoelen. Latere PSD-boten werden uitgerust met vaste stoelen en banken.
Salon van de PSD-boot Prinses Margriet

Trap op de Juliana

Terras in Den Helder

Het laden van een auto

15 maart 2003: autodek met info-kraam

15 maart 2003: Autodek Christina Vlissingen Binnenhaven

Salon van de Irene

15 maart 2003: Op de brug

15 maart 2003: Veerplein met Willem-Alexander

15 maart 2003: Drukte op de boot

SMS Kartanegara - Inschepen in Merak

Breskens in 1952

De Moerdijk in de oorlog

Na 137 jaar komt er een einde aan de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland. Op 15 maart 2003 varen de veerboten voor het laatst onder PSD-vlag.
15 maart 2003: Brug Breskens