
Raderkast met PSD'er

Vlissingen in de jaren 30

Het laden van een auto

Westerschelde aan ponton in Vlissingen

Aankomst in Zierikzee

Hoog bezoek op de Willem I

Fuik van Vlissingen

Luftwaffe op de Emma tijdens de oorlog

In 1985

Lossen in Breskens

Hoedekenskerke met brug

De Moerdijk in de oorlog

De opening van de haven Breskens

Verboden te roken

Meisje aan de reling

Breskens in 1952

Passagiers aan boord van de Prinses Margriet.
Promenadedek Margriet

Sfeerfoto op het voordek

Kats veerhaven

Passagiers in klederdracht

Passagiers aan dek

Zeelandbrug in aanbouw

Conducteur

Wachten op de PSD-boot naar Vlissingen in Breskens. Vooral in de zomer konden de wachttijden hoog oplopen, net als de temperaturen op het veerplein.
Veerplein Breskens in 1995

Kenmerkend voor de promenadedekken van de Koningin Beatrix en Prins Johan Friso waren de gele kasten met reddingsmiddelen.
Promenadedek op laatste dag

Dordrecht in 1953

Hoedekenskerke met veerboot

De twee nieuwste PSD-veerboten uit 1993 en 1997 hadden de beste mogelijkheden om aan dek te staan. Vooral voor op het promenadedek stonden passagiers graag tijdens de overtocht.
Passagiers op het voordek

Passagiers op de veerboot Koningin Beatrix kijken over de reling terwijl de dubbeldekker in de fuik van Breskens ligt.
Passagiers op de boot in 1995

De overdracht van de Prinses Beatrix

Kleine fuik Vlissingen

Vlissingen in 1985

Kruiningen in 1952 (2)

Kruiningen in 1952 (1)

Wachten op de boot in Katscheveer

Hoogwater in Hansweert

Gezin op de veerboot

Aan dek

Terras in Den Helder

De veerdienst Terneuzen-Hoedekenskerke was de laatste PSD-dienst met klassieke veerboten. Hier zien we het gezellige promenadedek van de zijlader Prins Willem I uit 1933.
Promenadedek van een zijlader

Koningin aan boord

Promenadedek

Salon met CvK Casembroot

Salon van de Irene

In de zomer stonden de veerpleinen vaak vol en waren er files op de toegangswegen naar de boot. Hier zien we een beeld uit de jaren 80 met de nieuwe infrastructuur voor dubbeldeksveerboten, inclusief de dubbeldekker zelf.
Veerplein Breskens, wachten op de Juliana

Aan de ponton

Auto's op het achterdek

Laden in Zierikzee

PSD in 2015 op de filmset

De webmaster van PSDnet.nl poseert op de Prinses Christina

Trap op de Juliana

Evacuaties in 1953

Hoog bezoek in Vlissingen

Aan dek

De drie Prinsessenboten van de PSD hadden elk twee zijgangen voor personenauto's. Alleen het middelste en breedste gedeelte van het autodek was geschikt voor vrachtwagens en andere hoge voertuigen.
Auto's in de zijgang van een Prinsessenboot

In Dordrecht voor evacuaties

Mobilisatie in 1939

Promenadedek

Nieuwe aanlegsteiger in Vlissingen

16 maart 2003 (10)

16 maart 2003 (6)

Het bovenste autodek van de Prins Johan Friso was goed voor 106 personenauto's.
Autodek boven

PSD-veerboot Alexander

Passagiers op de PSD-boot

De nieuwste PSD-boten boden het beste uitzicht over de Westerschelde omdat je op deze schepen ook voorop kon staan.
Uitzicht vanaf de PSD-boot

Bezoek van de koningin

Brug in Breskens

Drukte in Vlissingen

Interieur van de Bernhard

Toeschouwers stapelloop Willem Ruys

Irene in de fuik

De zusterschepen Koningin Beatrix en Prins Johan Friso boden voor- en achterop ruimte voor passagiers.
Het voordek van de Prins Johan Friso

Aan dek op Malta

Op Malta in 1988

Verlaten van de boot

Passagiers op het voetveer

Vanuit de stuurhut van de Prins Willem-Alexander zien we de dubbeldekker Prinses Juliana passeren. Het zijn de laatste afvaarten, na 60 jaar valt het doek voor de veerverbinding Kruiningen-Perkpolder.
In de stuurhut van de Alexander

Autodek PJF op de laatste dag

De houten schotten werden geplaatst voor de PSD-reünie 2004 op de Friso in het voorjaar van 2004.
Autodek met houten schot

Fuik met PSD-kantoor en NS-station

Wederopbouw PSD-kantoor

Brug met op de achtergrond de Wilhelmina

De Juliana in Vlissingen (1)

De Juliana in Vlissingen (2)

De Juliana in Vlissingen (3)

De Juliana in Vlissingen (4)

Het bovenste autodek van de eerste dubbeldekker was net als de laatste twee open. De Alexander en de Juliana kregen een dicht tweede autodek omdat dit met storm handiger zou zijn. Op de andere dubbeldekkers werden auto's weleens nat van buiswater.
Autos op het bovenste autodek

Passagiers op de Christina

De Beatrix passeert de Margriet op de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens.
Passage van de Beatrix

Een hoogtepunt tijdens de overtocht was het uitwaaien aan de reling van een van de PSD-veerboten en uitkijken over de Westerschelde. Tussen Vlissingen en Breskens passeerden de veerboten altijd een druk ankergebied.
Aan de PSD-reling

Passagiers aan boord van een van de Prinsessenboten van de PSD; de Beatrix, Irene en Margriet.
Voorop de veerboot

PSD in Italië 2016 (16)

PSD in Italië 2016 (17)

PSD in Italië 2016 (18)

PSD in Italië 2016 (22)

© (CC BY-SA 4.0) Collectie De Heemschut / Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
Passagiers in het tegenlicht

'Paaltjes pikken', zo werd het scheppen van een hoop buiswater genoemd bij de PSD. Hier solliciteren twee passagiers naar een nat pak op een van de Prinsessenboten.
Storm op een enkeldekker

Een foto gemaakt vanaf de enkeldeksveerboot Prinses Beatrix (1958) met op de achtergrond de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana (1986).
Beatrix passage Juliana

Na 137 jaar komt er een einde aan de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland. Op 15 maart 2003 varen de veerboten voor het laatst onder PSD-vlag.
15 maart 2003: Brug Breskens

15 maart 2003: Drukte op de boot

15 maart 2003: Veerplein met Willem-Alexander

15 maart 2003: Op de brug

15 maart 2003: Autodek Christina Vlissingen Binnenhaven

15 maart 2003: autodek met info-kraam

SMS Kartanegara - Passagiers gaan aan boord

SMS Kartanegara - Inschepen in Merak

SMS Kartanegara - Gigantische drukte bij de Ramadan

Tijdens de PSD-reünie was er vertier aan boord, bijvoorbeeld in de vorm van Shantykoor Veerse Scheepstuig.
PSD-reünie 2004 (6) - Shantykoor Veerse Scheepstuig

PSD-reünie 2004 (5)

De salon van de Margriet was de laatste met losse stoelen. Latere PSD-boten werden uitgerust met vaste stoelen en banken.
Salon van de PSD-boot Prinses Margriet