
In 1994 en 1995 was de Margriet de enige reserveboot van de PSD. In de jaren daarvoor (sinds 1986) was de Margriet beurtelings met zusterschip Prinses Beatrix de reserveboot.
Margriet op reserve in 1995

De Margriet naast de fuik van Vlissingen.
De Margriet naast de fuik

Een prachtige sfeerfoto gemaakt op de PSD-veerboot Prinses Margriet met op de achtergrond de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana.
Sfeer op de Westerschelde

De Prinses Beatrix (1958) maakt een ruime bocht en verlaat de Buitenhaven van Vlissingen onderweg naar Breskens.
Luchtfoto enkeldekkers Vlissingen 1992

De ingang voor passagiers op de enkeldeksveerboot Prinses Margriet.
Op de uitkijk

Een fraaie foto van de Prinses Margriet bij de strekdam van Breskens. Foto: Peter Nicolai.
Strekdam Breskens

De Margriet zet koers naar Vlissingen een op stormachtige middag. Foto: Peter Nicolai
Vertrek uit Breskens

Als reserveboot lag de Prinses Margriet vaak in de Binnenhaven van Vlissingen, waar de PSD haar werkplaats en kantoor had.
Reserveboot Margriet

1995 was het laatste jaar waarin de PSD een beroep moest doen op een enkeldeksveerboot.
De Margriet in de sluis (1995)

Opvallend detail op deze foto is het ontbreken van het Provinciewapen op de veerboot Prinses Margriet. Onduidelijk is waar het wapenschild gebleven is.
De Margriet in storm

Een bouwfoto van de laatste PSD-enkeldekker Prinses Margriet.
Aanbouw van de laatste enkeldekker

Jarenlang lag in de Binnenhaven van Vlissingen het museumschip Schorpioen, een Nederlands pantserschip gebouwd in 1968. Op deze luchtfoto zien we het klassieke schip naast de veerboot Margriet van de PSD in Zeeland.
Binnenhaven met PSD en Schorpioen

De veerboot naar Breskens in de Buitenhaven van Vlissingen.
Buitenhaven van Vlissingen

Meerdere keren is de Prinses Margriet gebruikt als koninklijk jacht, bijvoorbeeld bij de opening van het vernieuwde Kanaal van Gent naar Terneuzen in 1968. Ook de Belgische koning zien we op de brug staan.
Opening kanaal Gent-Terneuzen

Een ansichtkaart met Groeten uit Zeeland en de veerboot Prinses Margriet.
Groeten uit Zeeland

Een krantenknipsel van de laatste vaart voor de veerboot Prinses Margriet op een grijze decemberdag in 1995.
De laatste vaart

Een krantenknipsel van de laatste vaart van de Margriet in 1995, het einde van een tijdperk bij de PSD.
De laatste vaart (2)

In 1995 vaart de enkeldeksveerboot Prinses Margriet voor het laatst. Een aantal weken vaart deze toen oudste PSD-boot samen met de nieuwste PSD-veerboot Koningin Beatrix.
De Margriet en de nieuwe Beatrix

De zusterschepen Prinses Irene en Prinses Margriet in de Binnenhaven van Vlissingen. De Prinses Irene wacht op vertrek naar Malta en is al geprepareerd voor de zeereis.
Irene & Margriet (2)

De veerboot Koningin Beatrix werd gebouwd in een hal van Scheepswerf De Schelde in Vlissingen. Tegenover de bouwlocatie lag de reserveboot van de PSD, in maart 1993 de enkeldekker Prinses Margriet (1964).
De bouw in maart 1993

De Margriet in het jaar 1985, waarin het schip voornamelijk aan de kant lag. Op de veerdienst Vlissingen-Breskens waren maandenlang de oudste schepen (1949&1950) in de vaart omdat de grotere fuiken verbouwd werden.
Margriet op de achtergrond

In oktober 1986 ontstond er brand in de schroefmotor van de Prinses Margriet. Twee sleepboten konden het schip naar Vlissingen slepen, zodat auto’s en passagiers konden lossen. De PSD-bemanning wist de brand snel onder controle te brengen.
Margriet in het tegenlicht

Twee enkeldekkers (Margriet en Beatrix) van de PSD in de Binnenhaven van Vlissingen.
PSD-enkeldekkers in de Binnenhaven

In 1978 komt de Margriet tijdens dichte mist in aanvaring, waarna een metersgroot gat ontstaat boven de waterlijn. Omdat het ontzettend druk was die dag, werd besloten de veerboot pas 's nachts gerepareerd.
De Margriet vaart Vlissingen binnen

Schuin in de bocht vaart de Margriet rond het jaar 1984 de Buitenhaven van Vlissingen binnen.
De Margriet rond 1984

Een Zeeuwse ansichtkaart met de veerboot Prinses Margriet (1964).
Zeeuwse ansichtkaart met veerboot

Een luchtfoto van Vlissingen met op de achtergrond de PSD-boot Prinses Margriet en op de voorgrond een ferry van Olau.
PSD & Olau

Een nieuwe Prinses Margriet onderweg naar Breskens met op de achtergrond Vlissingen.
Passage van de Margriet

Van de Chinese periode van de Zeeuwse schepen Prinses Margriet en Prinses Beatrix zijn weinig foto's bekend. Dit is een satellietfoto van Yantai met aan de kade de voormalige Margriet.
De voormalige Margriet in China

De PSD-schepen kregen klein onderhoud in de Binnenhaven. Groot onderhoud vond plaats op de werf, meestal bij De Schelde.
Voor onderhoud in de Binnenhaven

Een krantenknipseltje van de laatste vaart van de veerboot Prinses Margriet.
Laatste afvaart in 1995

De laatste enkeldekkers van de PSD mochten in de jaren 90 nog geregeld invallen op de Zeeuwse veerdiensten.
Luchtfoto PSD-enkeldekkers in de laatste jaren

De enkeldekker Margriet en de dubbeldekker Juliana trotseren een flinke storm op de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens.
Prinses Margriet & Prinses Juliana in de storm

De skyline van Vlissingen gezien vanaf de PSD-boot Prinses Margriet.
Skyline Vlissingen vanaf de Margriet

Sinterklaasavond 5 december 1976 kwam de Prinses Margriet in aanvaring met het Japanse vrachtschip Azalea, een aantal auto’s liepen hierbij blikschade op door de klap van de aanvaring.
Kleurenfoto van de Margriet in 1976

De Prinses Margriet verlaat de fuik van Vlissingen en zal na het maken van een ruime bocht koers zetten naar de veerhaven van Breskens.
Enkeldekker verlaat de fuik

Hier zien we de nagelnieuwe Prinses Margriet bij Hoek van Holland, nog voordat de veerboot ooit in het zilte Zeeuwse water gevaren heeft.
De nieuwe Margriet in Hoek van Holland

De Prinses Margriet in de Buitenhaven van Vlissingen. Net als de zusterschepen Prinses Beatrix en Prinses Irene had de Prinses Margriet een groot rijdek met een oppervlakte van 1300m2.
Prinses Margriet in Vlissingen

In Zeeland waren wel honderden verschillende ansichtkaarten in omloop met veerboten. Op deze ansichtkaart zien we de Prinses Margriet (1964) in de Buitenhaven.
In de Buitenhaven

De fuik van Vlissingen met de Prinses Margriet in 1992. Eind 1995 maakt de veerboot haar laatste overtochten tussen Vlissingen en Breskens.
Prinses Margriet in de fuik

Een foto van Rijkswaterstaat van het Stationsgebied van Vlissingen in 1982. We zien de Margriet in de grote fuik liggen, daarachter ligt nog de kleine fuik die in 1927 is gebouwd voor de eerste PSD-koplader, de Koningin Wilhelmina.
Margriet luchtfoto Vlissingen

Een foto van de Prinses Margriet nog met witte stuurhuiskappen in 1980, niet veel later zouden de stuurhuiskappen rood worden geschilderd.
Op weg naar Vlissingen

Aan de lange fuikwand van Vlissingen ligt de veerboot Prinses Margriet. Dienstboot is op dit moment zusterschip Prinses Beatrix. We spreken over de zomer van 1992.
Naast de fuik van Vlissingen

Een ansichtkaart met daarop een staatsieportret van de PSD-veerboot Prinses Margriet (1964).
Margriet op de Westerschelde

De Buitenhaven van Vlissingen met op de achtergrond de veerboot Prinses Margriet van de PSD. Op de voorgrond vaart een redeboot van het Belgische Loodswezen.
Buitenhaven met PSD-enkeldekker

Een bekende ansichtkaart met daarop de Provinciale boot Prinses Margriet. Zelfs nog na het einde van de PSD in 2003 kon je deze ansichtkaart kopen in diverse Zeeuwse zaken, zoals in Cadzand, Breskens en Vlissingen.
Ansichtkaart Prinses Margriet

Je kunt er de klok op gelijk zetten dat tijdens deze overtocht een aantal kopjes zijn gesneuveld in de salon van de PSD-boot Prinses Margriet.
Prinses Margriet in de storm

Altijd een heuglijk moment, de stapelloop van een nieuwe PSD-veerboot. In 1963 zoekt de laatste PSD-enkeldekker haar element op in Krimpen aan de IJssel.
Prinses Margriet tewaterlating 1963

Een ansichtkaart met de Prinses Margriet die Vlissingen binnenvaart.
De Margriet vaart Vlissingen binnen

De Margriet in het tegenlicht gezien in Breskens. Foto: Peter Nicolai.
Tegenlicht veerboot Margriet

We schrijven 1992, de nadagen van de enkeldeksveerboten in Zeeland. Oude tijden herleven als de Prinses Beatrix en Prinses Margriet samen in de vaart zijn op Vlissingen-Breskens.
Luchtfoto Prinsessenboten Vlissingen

Dat de PSD-schepen af en toe wat buiswater incasseerden is bekend, de golven bij windkracht 11 zijn toch van een ander kaliber.
De Margriet bij windkracht 11

Passagiers aan boord van de Prinses Margriet.
Promenadedek Margriet

Een woelige passage van de Margriet onderweg naar Breskens.
Woelige passage van de Margriet (2)

Een luchtfoto van het Stationsgebied van Vlissingen met het station, busstation, sluis en natuurlijk de veerboten van de PSD.
Luchtfoto aanlegsteiger Vlissingen

Van de drie Prinsessenboten hadden de Irene en de Margriet de meeste gelijkenissen, bijvoorbeeld dezelfde stuurhuizen.
Irene & Margriet (1)

Een hoogtepunt tijdens de overtocht was het uitwaaien aan de reling van een van de PSD-veerboten en uitkijken over de Westerschelde. Tussen Vlissingen en Breskens passeerden de veerboten altijd een druk ankergebied.
Aan de PSD-reling

De Beatrix passeert de Margriet op de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens.
Passage van de Beatrix

Passagiers aan boord van een van de Prinsessenboten van de PSD; de Beatrix, Irene en Margriet.
Voorop de veerboot

Ook bij zware storm werd er gevaren bij de PSD, mits de bemanning de veiligheid bij het afmeren kon garanderen. Op open zee konden de schepen wel tegen een stootje.
PSD-boot Prinses Margriet in de storm

De veerhaven van Breskens met de fuik en het windscherm.
De Margriet in de fuik van Breskens

Tussen 1986 en 1995 kwam het regelmatig voor dat op de veerdienst Vlissingen-Breskens een enkeldekker en een dubbeldekker in de vaart waren. Normaal gezien de Juliana met de Prinses Beatrix of Margriet. Deze combinatie met de Koningin Beatrix en de Margriet is unieker. Foto: © Ivo Bril.
Enkeldekker Margriet en dubbeldekker Beatrix

Een foto van de Margriet gevangen in de fuik van Breskens. Foto: © Ivo Bril
De Prinses Margriet in de fuik van Breskens

De Margriet in de haven van Vlissingen. Foto: © Ivo Bril
De Margriet in de fuik van Vlissingen

Een avondfoto van de Prinses Margriet, gezien in Vlissingen. Tot 1995 heeft de Margriet voor de PSD gevaren. Foto: © Ivo Bril
De Margriet 's avonds in Vlissingen

Op een mooie zomeravond zien we de Prinses Margriet in de Buitenhaven van Vlissingen. Aan de steiger ligt de sleepboot Fighter of Boxer van URS. Foto: © Ivo Bril
De Margriet in de Buitenhaven

Lange tijd waren de veerboten Prinses Juliana (1986) en Prinses Margriet (1964) samen in de vaart op Vlissingen-Breskens. Foto: © Ivo Bril
Juliana & Margriet in de mist

Het topdek van de veerboten Margriet (1964) en Irene (1960). Foto: © Wessel Vermeulen
Topdek van de Margriet en de Irene

De PSD had een eigen onderhoudskade in Vlissingen, gelegen in de Binnenhaven. Foto: © Wessel Vermeulen
Onderhoud aan de Margriet

Een foto van een meeuw op de reling van de PSD-veerboot Prinses Margriet in Vlissingen. Foto: © Wessel Vermeulen
Margriet met meeuw op de reling

Jarenlang een vertrouwd beeld: de Prinsessenboten tussen Vlissingen-Breskens. Foto: © Wessel Vermeulen
Margriet & Beatrix in de jaren 80

Zeeuwse enkeldeksveerboten passeren elkaar op de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens. Foto: © Wessel Vermeulen
De Margriet eind jaren 60 of in de jaren 70

Vanaf het topdek (ook wel schoorstenendek genoemd) van de Prinses Margriet zien we zusterschip Prinses Beatrix passeren.
Passage van de Margriet en de Beatrix

De salon van de Margriet was de laatste met losse stoelen. Latere PSD-boten werden uitgerust met vaste stoelen en banken.
Salon van de PSD-boot Prinses Margriet

Een ansichtkaart met daarop de PSD-veerboot Prinses Margriet in de veerhaven van Breskens. Voor het zusterschip Prinses Beatrix werd in 1958 deze haven aangelegd.
Afvaart van de Margriet in Breskens