
De Prins Johan Friso voor de Boulevard van Vlissingen in 2002.
Boulevard

Een prachtige opname van een van de vier scheepsschroeven van de veerboot Prins Johan Friso. De schroef zit aan een beweegbare thruster en kan 360 graden draaien.
Schroef

Op een mooie zomerdag komt de Zeeuwse dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso aan in Breskens.
Aankomst in Breskens

De Prins Johan Friso werd gebouwd door middel van verschillende al gefabriceerde secties.
Sectie van het middenschip

De salon met buffet aan boord van de veerboot Vlissingen-Breskens. Passagiers kunnen hier kroketten of erwtensoep kopen.
Buffet

De Prins Johan Friso gezien in de veerhaven van Breskens. Op de dijk ligt wat sneeuw.
Sneeuw in Breskens (2003)

Vanaf de strekdam van de Veerhaven van Breskens had je goed uitzicht op de veerboten van Vlissingen-Breskens.
Strekdam Breskens

Het silhouet van de Prins Johan Friso op de Westerschelde.
Tegenlicht

Het laden van de dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso in Breskens. Naast vrachtwagens werden er ook personenauto's geladen op het onderste autodek.
Toegang tot het onderdek

Op het topdek zijn inmiddels de lanceerstellingen voor de dinghy's (reddingsmiddelen) gemonteerd.
Topdek met dinghy

Jarenlang een vertrouwd gezicht: twee witte veerboten tussen Vlissingen en Breskens.
Donkere lucht

In de Sardijngeul passeert de Tor Belgia de PSD-boot Prins Johan Friso.
Tor Belgia & PSD

Een detailfoto van de Turbo ABB in de machinekamer van de Westerschelde ferry Prins Johan Friso.
Turbo ABB

Op deze foto zien we twee van de 'karren' van de Prins Johan Friso, de hoofdmotoren.
Twee hoofdmotoren

Net als het zusterschip Koningin Beatrix werd de Prins Johan Friso uitgerust met vier moderne thrusters van fabrikant Ulstein.
Ulstein Thruster

Het havenhoofd van de Vlissingse Buitenhaven met op de achtergrond de Zeeuwse Westerschelde ferry Prins Johan Friso.
Vlissingen

Een detailopname van de Volvo-Penta (TMA122) in de machinekamer van de Zeeuwse veerboot Prins Johan Friso van de dienst Vlissingen-Breskens.
Volvo-Penta TMA122

Vooraanzicht van de nieuwste Zeeuwse veerboot Prins Johan Friso, in 1996 in aanbouw bij de Vlissingse scheepswerf De Schelde.
Vooraanzicht

Een unieke foto van de voorplecht van de Prins Johan Friso, nog voordat de veerboot verenigd werd in haar zoute element.
Voorplecht

Het voorschip van de Prins Johan Friso in de steigers bij de Vlissingse scheepswerf.
Voorschip

Een van de vier Stork-Wärtsilä dieselmotoren van de Prins Johan Friso.
Hoofdmotor close-up

Ook de voormalige Prinses Juliana vertrok naar Italië in 2003. Op de achtergrond zien we de Prins Johan Friso varen.
Amedeo Matacena en de PJF

Als eerste vertrokken in 2003 drie PSD-dubbeldekkers naar Italië. De twee nieuwste schepen bleven nog een tijdje varen als voetveer Vlissingen-Breskens.
Laatste Zeeuwse passage met de Friso

Bijna alle PSD-veerboten zijn te vinden op ansichtkaarten. Zo ook de nieuwste PSD-telg Prins Johan Friso (1997).
Ansichtkaart PJF

Na een tijd als voetveer te hebben gevaren is het gedaan voor de PSD-dubbeldekkers en liggen ze in de Sloehaven te wachten op vertrek.
Nog met de oude namen

Net na het afmeren in de Sloehaven liggen de zusterschepen naast elkaar te wachten op de voorbereidingen voor de reis naar Italië.
Net na het afmeren

Vanuit de controlekamer benedendeks kan de bemanning comfortabel alle machines in de gaten houden.
Controleruimte machinekamer

Een Belgische redeboot baant zich een weg over de Westerschelde, vastgelegd tussen twee PSD-veerboten.
Vanaf de Friso

Een van de vier EPM's van de Friso. EPM staat voor Electric Propulsion Motor.
Electric Propulsion Motor

Een van de verschillen met de Koningin Beatrix was dit stukje hekwerk bij de ingang en uitgang voor voetgangers. Door het hekwerk zien we de Beatrix varen.
Vanaf de PJF

Op 15 maart 2003 zet de Prins Johan Friso koers naar de Sloehaven voor onderhoud.
Friso op 15 maart 2003

Hier zien we de nieuwe veerboot Prins Johan Friso tijdens de eerste weken in PSD-dienst.
De nieuwe Friso in 1997

Auto's op de veerboot naar Breskens.
Friso bijna in Breskens

De Prins Johan Friso gevangen in de fuik van Vlissingen.
Friso naast de fuik

De ferry stormt de Buitenhaven van Vlissingen binnen.
Friso binnenkomst Vlissingen

Aan één zijkant van de Friso is ruimte gemaakt voor een reddingsboot. Een ander opvallend verschil is dat de nieuwste veerboot geen opening aan de voorzijdes heeft met betings, zoals het zusje Koningin Beatrix wel heeft.
PSD-boot Friso passeert

De deur van het bovenste rijdek van de Friso was hoger in vergelijking met die van zusterschip Beatrix.
Fuik met Friso

Net als op alle Zeeuwse veerboten die vernoemd waren naar een lid van het Koninklijk Huis hing er een portret van prins Johan Friso in de salon van de gelijknamige veerboot.
Salon Friso

De veerboot gezien door de dubbeldeksbrug van Breskens.
Fuik met PJF (1)

De veerboot Prins Johan Friso krijgt halverwege 1996 al goed vorm.
Voorzijde van de Friso

De Prins Johan Friso nadert de fuik, gezien door de brug.
Fuik met PJF (2)

Elke Zeeuwse veerboot had een werfplaat / werfbord van de bouwer. Voor de Prins Johan Friso ging het om een werfplaat van de Koninklijke Schelde Groep uit Vlissingen.
Werfbord PSD-veerboot Prins Johan Friso

Naast de hoofdmotoren zijn er ook vier hulpmotoren van Volvo-Penta aanwezig, verbonden aan generatoren voor het opwekken van stroom voor diverse elektrische systemen op de veerboot.
Genaratoren achter de hoofdmotoren

Glinstering op de Westerschelde.
Glinstering

Eind jaren 90 werden de grote sluisdeuren van Vlissingen dichtgemaakt aangezien er geen grote schepen meer gebouwd werden op de Stadswerf. Hier is de grootste deur dichtgemaakt.
Grote sluis Vlissingen dichtgemaakt

Vier Stork-Wärtsilä dieselmotoren met een vermogen van 1655 kW per stuk wekken de benodigde stroom op voor de ABB-Jeumont-Schneider-motoren.
Hoofdmotor

Het hoofdrijdek van de Prins Johan Friso was goed voor 104 personenauto's tussen de witte belijning of een stuk of 25 grote vrachtwagens (tussen de gele belijning).
Hoofdrijdek

Naast de PSD-fuik van Vlissingen was de ligplaats voor de tweede veerboot van de dienst Vlissingen-Breskens. Op sommige dagen werd de dienst alleen uitgevoerd met de dienstboot.
Laatste PSD-boten

De veerboot Koningin Beatrix (1993) nadert Breskens, terwijl we op de achtergrond de Prins Johan Friso (1997) Vlissingen zien binnenvaren.
Overtocht Westerscheldeveer

In 1958 werd de nieuwe veerhaven van Breskens aangelegd. Naast de fuik werd een windscherm geplaatst om de veerboten beschutting te bieden bij het aanmeren. Het windscherm en de fuik liggen er nog altijd.
Voor het windscherm in Breskens

De Prins Johan Friso zet koers op een tanker, zo lijkt het. Vaak werden schepen dicht gepasseerd tussen Vlissingen en Breskens.
Luchtfoto Prins Johan Friso

Een containerschip van MSC gezien met de Prins Johan Friso op de Westerschelde bij Vlissingen.
MSC en Friso

Een klein hoogtepunt van iedere PSD-overtocht: het passeren van de andere veerboot.
Passage op de Westerschelde

Ochtend op de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens.
Ochtend

Het onderste autodek van de Prins Johan Friso werd ook wel het hoofdrijdek genoemd en was het enige autodek dat geschikt was voor vrachtwagens.
Onderste autodek

De Prins Johan Friso heeft net als zusterschip Koningin Beatrix een romp met knikspant. De schepen hebben geen roer, maar roerpropellors en een stabilisator.
Onderwaterschip voorzijde

De Prins Johan Friso stond ook wel bekend als PJF bij de PSD en zusterschip Koningin Beatrix als KBX.
PJF in de winter

Op 15 maart 2003 vaart de Prins Johan Friso officieel voor het laatst onder PSD-vlag.
Op 15 maart 2003

De laatste PSD-jaren was dit een vertrouwd beeld tussen Vlissingen-Breskens: de zusterschepen Beatrix en Friso.
Zusterschepen

'Gevaarlijke gladde glooiing'
Afvaart Breskens (2)

Op 14 maart 2003 werden voor het laatst auto's vervoerd over de Westerschelde. Als eerbetoon maakten de Koningin Beatrix (1993) en Prins Johan Friso (1997) een pirouette midden op de Westerschelde. Dit was mogelijk dankzij de roerpropellors, waardoor de veerboten om hun as konden draaien.
Draaien op 14 maart 2003

Het algemeen (veiligheids-) plan aan boord van de veerboot Vlissingen-Breskens.
Algemeen plan

De onderste deur van het autodek kon worden geopend in twee delen. In de zomer werd vaak alleen de onderste helft gebruikt en in het winterseizoen werd ook de bovenste helft gesloten.
Sail 2002 (2)

De zusterschepen Beatrix en Friso passeren elkaar op de Westerschelde tussen Breskens en Vlissingen.
Samen op de Schelde

De skyline van Vlissingen met als hoogste punt de Sardijntoren. Op de voorgrond vaart de veerboot Prins Johan Friso.
PSD Zeeland – Sail 2002 (4)

Bedieningspanelen voor de hoofdgeneratoren van de Zeeuwse dubbeldekker Prins Johan Friso.
Schakelboordruimte hoofdgeneratoren

Iedere PSD-veerboot was voorzien van Zeeuwse provinciewapens, zo ook de nieuwste veerboot Prins Johan Friso. Hier liggen de schilden klaar voor montage in 1997.
Provinciewapens

De ferry Prins Johan Friso (tegenwoordig Acciarello) passeert de Koningin Beatrix (tegenwoordig Tremestieri) tussen Vlissingen en Breskens.
Passage van de PJF

Een deel van de controlekamer voor de machines benedendeks op de Prins Johan Friso.
Schakelboordruimte pompinstallaties

De Prins Johan Friso (1997) vertrekt uit Breskens onderweg naar Vlissingen
Vertrek uit Breskens

We varen een rondje om de Prins Johan Friso in de Sardijngeul voor de Boulevard van Vlissingen.
Sail 2002 (3)

De PSD-veerboot in de veerhaven van Breskens. Op de voorgrond de locatie van de huidige Westerschelde Ferry Terminal.
Afvaart Breskens (4)

De Prins Johan Friso is te gast bij Small Sail Vlissingen 2002.
Sail in Vlissingen

De salon van de veerboot Prins Johan Friso in aanbouw op de werf in Vlissingen.
Salon in aanbouw

De geklonken scheepsnaam Prins Johan Friso is ook in Italië nog goed zichtbaar, ondanks het feit dat de scheepsnaam in het wit is overgeschilderd. Een mooie herinnering aan het Zeeuwse verleden van de 'Acciarello'.
Scheepsnaam veerboot Prins Johan Friso

Bedieningspanelen voor de hulpgeneratoren van de Zeeuwse dubbeldekker Prins Johan Friso.
Schakelboordruimte hulpgeneratoren

Het stuurhuis van de ferryboot Prins Johan Friso in aanbouw in 1996.
Interieur van het stuurhuis

Een unieke foto van de oudste (Prinses Christina, 1968) en nieuwste (Prins Johan Friso, 1997) PSD-dubbeldekkers in Vlissingen. Beide schepen zijn 113 meter lang.
Vertrek Ladies Matacena

Tijdens de bouw van de nieuwe veerboot Prins Johan Friso werd een scheur ontdekt in de romp. Hier inspecteert werfpersoneel de ontstane scheur.
Scheur in de romp

Het thema van Small Sail 2002 was 'Van VOC tot PSD'. De nieuwste en laatste PSD-boot Prins Johan Friso (1997) was te gast, waardoor de Prinses Juliana (1986) moest invallen op Vlissingen-Breskens.
PSD-dubbeldekker Prins Johan Friso bij Sail 2002 (1)

De Prins Johan Friso zet op de namiddag van 15 maart 2003 koers naar de Sloehaven.
Laatste vaart naar de Sloe

Auto's verlaten de veerboot in Breskens. Tot 14 maart 2003 was dit enige manier om de Westerschelde over te steken met de auto.
Lossen in Breskens

Lossen van het bovenste autodek in Vlissingen.
Lossen in Vlissingen

De zusterschepen Beatrix en Friso gezien vanuit een vliegtuig.
Luchtfoto Friso & Beatrix

In het hoofdrijdek zitten verschillende uitneembare luiken verstopt om eventueel machineonderdelen uit de machinekamer te kunnen takelen.
Luik in het onderdek

Inspectie van een thruster.
Man bij de schroef

De Prins Johan Friso tijdens de eerste zomer dat deze veerboot in de vaart was: 1997.
Meeuwen

De Prins Johan Friso gezien vanaf de dijk.
Naar de overkant

De nieuwste PSD-veerboot in aanbouw in Vlissingen, hier zien we het hoofdrijdek.
Onderdek in aanbouw

Een foto van het onderwaterschip van de dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso. We zien goed de draaibare thrusters.
Onderwaterschip

De Prins Johan Friso vaart over de Westerschelde tijdens een naderende onweersbui.
Onweersbui

Net als alle vier andere PSD-dubbeldekkers is de Prins Johan Friso 113 meter lang.
Op de Westerschelde

De PSD-veerboten tussen Vlissingen en Breskens kwamen een hoop zeeschepen tegen onderweg en moesten vaak rekening houden met de drukte op de rivier.
Overtocht met de Friso

Een foto van het bovenste autodek van de Prins Johan Friso, terwijl de veerboot in de Binnenhaven van Vlissingen ligt voor onderhoud.
PJF in 2000 in de Binnenhaven

Zomer in Zeeland met een volle Prins Johan Friso onderweg naar Vlissingen. Veel toeristen zochten in de zomer wat verkoeling op de Westerschelde.
Provinciale Stoombootdiensten in de zomer

Zouden er fans van de Eindhovense voetbalclub PSV hebben gewerkt op scheepswerf De Schelde in Vlissingen? Wellicht, als we de Friso in aanbouw zo bekijken.
'PSV' op de staalplaten

De Prins Johan Friso zet koers naar Vlissingen en verlaat de veerhaven van Breskens.
Afvaart Breskens (1)

Het jaar 2002 was het laatste volledige jaar voor de Zeeuwse veerdiensten. Op 15 maart 2003 vonden de laatste PSD-afvaarten plaats.
PSD Zeeland – Passage in 2002

Tijdens stormachtig weer passeert de Prins Johan Friso de Koningin Beatrix tussen Vlissingen en Breskens.
Stormachtige passage (1)

De veerboot in de aanlegfuik van Vlissingen. Tussen de heftorens zien we de brug.
Fuik van Vlissingen

De skyline van Vlissingen met op de voorgrond de ferry Prins Johan Friso.
Skyline Vlissingen

De voormalige Prins Willem-Alexander samen op de foto met de Prins Johan Friso bij het vertrek van de eerste veerboot naar Italië in 2003.
Athos en de Friso

Het uitzicht vanaf het water op de veerboten tijdens de afscheidsdag op 15 maart 2003.
15 maart vanaf zee gezien

Een nog deels kleurloze veerboot krijgt vorm in de hal van scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Aanbouw flank / voorzijde

De laatste weken van de PSD zijn aangebroken wanneer deze foto gemaakt is. De Prins Johan Friso vaart de veerhaven van Breskens binnen.
Aankomst in Breskens van de Friso

Mensen genieten van de aankomst in Vlissingen aan dek van de Prins Johan Friso.
Aankomst Friso

De Prins Johan Friso vaart op een ongebruikelijke plaats: voor de Boulevard van Vlissingen.
Small Sail (2002) Vlissingen

De stapelloop van de veerboot Prins Johan Friso was geen spectaculaire onderneming. Het werd ook wel een 'uitvaring' genoemd. Het bouwdok werd onder water gezet en de nieuwbouw kon de hal dan varend verlaten.
Stapelloop Prins Johan Friso

De Prins Johan Friso passeert op een stormachtige dag de Koningin Beatrix.
Stormachtige passage (2)

Op deze foto zien we het bovenste autodek en de stuurhut van de Prins Johan Friso op de werf. Op verzoek van de PSD-bemanningen werd de nieuwe veerboot uitgerust met grotere stuurhuisramen.
Stuurhuis en autodek

De Prins Johan Friso werd uitgerust met vier thrusters, hier zien we ze 'op het droge' staan in Vlissingen.
Thrusters

Het topdek van de Prins Johan Friso met daarop de luchtafvoer voor de salon en het in aanbouw zijnde stuurhuis.
Topdek met stuurhuis

Natuurlijk hadden de PSD-schepen ook een anker, alleen werd het anker niet vaak gebruikt.
Ankerketting

Het bovenste autodek van de Prins Johan Friso was goed voor 106 personenauto's.
Autodek boven

Met de verkoop van de Zeeuwse veerboten naar Italië gingen er ook een hoop souvenirs mee. Zoals bijvoorbeeld dit NS-bord met de vertrektijden vanaf station Vlissingen.
Cadeau uit Italie, van de Prins Johan Friso

Het bovenste autodek van de veerboot Prins Johan Friso (1997) met links de trap naar de salon / promenadedek.
Autodek met links de trap naar boven

Op een mooie zomeravond komt de veerboot Prins Johan Friso aan in Vlissingen.
Avond aankomst

De avondboot (Prins Johan Friso) naar Breskens. Naast de fuik in Vlissingen ligt zusterschip Koningin Beatrix afgemeerd.
PSD in Zeeland – Avondboot naar Breskens

In de machinekamer van de Prins Johan Friso zijn naast de hoofdmotoren ook hulpmotoren te vinden.
Twee hulpmotoren

De nieuwste PSD-boten boden het beste uitzicht over de Westerschelde omdat je op deze schepen ook voorop kon staan.
Uitzicht vanaf de PSD-boot

De Prins Johan Friso werd uitgerust met vier Ulstein Thrusters, hier zien we goed de stuurpomp.
Ulstein Thruster met stuurpomp

Auto's op de veerboot van Vlissingen naar Breskens
In de bocht

's Avonds werd de tweede veerboot van Vlissingen-Breskens afgemeerd naast de fuik van Vlissingen en kon de dienstboot de rest van de dienstregeling vervullen via een uursdienst.
Afmeren tweede veerboot

De Prins Johan Friso in de vaart op 15 maart 2003, de PSD-afscheidsdag.
15 maart 2003 passage Friso

Op 14 maart 2003 werden de laatste auto's vervoerd door de PSD. Het veerplein was op 15 maart 2003 leeg, wat auto's betreft dan. De belangstelling voor de afscheidsdag voor de PSD voor passagiers was enorm.
Veerplein Breskens op 15 maart

De veerboot Koningin Beatrix verlaat de fuik van Vlissingen en zet koers naar Breskens. Naast de fuik ligt de veerboot Prins Johan Friso. Op de achtergrond zien we het NS-station Vlissingen.
Vertrek uit Vlissingen

Het goed gevulde bovenste autodek van de Prins Johan Friso. Soms was het even zoeken naar je eigen voertuig.
Bovenste autodek

De Prins Johan Friso in de veerhaven van Breskens, we schrijven 1998.
Breskens in 1998

De rust in de veerhaven wordt verstoord door de veerboot.
Breskens met de Friso

De Prins Johan Friso op een grijze dag in 2003 in de veerhaven van Breskens.
Breskens veerhaven

De PSD-zusterschepen Beatrix en Friso gebroederlijk naast elkaar in de Vlissingse Sloehaven, valk voor vertrek naar Italië.
Brugdek PJF&KBX

Een naamplaatje van de Stork-Wärtsilä machine (nummer 70981) met als bouwjaar 1996.
De hoofdmotoren: 4x F240

De laatste twee PSD-veerboten in de Vlissingse Buitenhaven. De foto is gemaakt tijdens het 'afrangeren' van de tweede veerboot, waarna de dienstboot de rest van de avonddienstregeling voor haar rekening nam.
Zusterschepen Beatrix en Friso

Op een zomeravond komt de Prins Johan Friso aan in Vlissingen.
Aankomst in Vlissingen

'Betreden dam op eigen risico (overslaande golven bij veerboot)'
Afvaart Breskens (3)

Een nog nieuwe Prins Johan Friso zien we hier op een herfstdag in 1998 in Vlissingen.
Vlissingen met de Friso

Doorkijkje patrijspoort

De Prins Johan Friso lag voor onderhoud in de Binnenhaven. De Koningin Beatrix nadert de fuik.
Vlissingen met de PJF op de achtergrond

Doorkijkje naar het afgesloten voordek

Vlissingen BBA-veerdienst 2003

Veerboten Vlissingen

Stuurhuis PJF

Het kielzog van de Prins Johan Friso op de Westerschelde.
Kielzog

De Prins Johan Friso passeert de tanker Prins Johan Willem Friso.
Ontmoeting Friso's

KBX & PJF

De foto is gemaakt vanaf de Prins Johan Friso (1997), rechts ligt de Koningin Beatrix (1993).
Fuik van Vlissingen

Friso in de fuik

Friso in de Binnenhaven

De Friso vertrekt, de Beatrix blijft achter

Drie veerboten in Vlissingen

De Friso steekt over

Friso in de bocht

De laatste maanden voer de Prins Johan Friso met een afgesloten autodek rond. De schotten waren geplaatst vanwege de PSD-reünie die in 2004 plaatsvond op de Friso.
Dicht autodek

Een bekende drukknop voor veel Zeeuwen: hiermee konden de schuifdeuren op de nieuwe PSD-veerboten worden geopend.
Deur openen

Binnenvaren Vlissingen

BBA in 2004

Dubbeldekkers in de avondzon

Avond in Vlissingen

Avond overtocht

Het autodek bleef leeg na 14 maart 2003. De veerboot Prins Johan Friso vaart hier voor BBA Fast Ferries.
Autodek PJF

Passage van de PJF (6)

Verlaten van de boot

Passagiers op het voetveer

De houten schotten werden geplaatst voor de PSD-reünie 2004 op de Friso in het voorjaar van 2004.
Autodek met houten schot

Houten schot van de andere kant

Vanuit de PSD-terminal van Breskens had je goed zicht op de brug en fuik. Hier zien rechts we ook al de nieuwe terminal voor de SWATH-veerboten.
Uitzicht vanuit de PSD-terminal van Breskens

Breskens met PJF (2)

Breskens met PJF (1)

Breskens met nieuwe SWATH

SWATH en Dubbeldekker (7)

SWATH en Dubbeldekker (6)

Veerhaven Breskens met SWATH en PSD

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (2)

Zusterschepen

Passage van de PJF (5)

Passage van de PJF (4)

Passage van de PJF (3)

Passage van de PJF (2)

Passage van de PJF (1)

Autodek PJF op de laatste dag

Doorkijkje PJF naar SWATH

SWATH en Dubbeldekker (5)

SWATH en Dubbeldekker (4)

SWATH en Dubbeldekker (3)

SWATH en Dubbeldekker (2)

SWATH en Dubbeldekker (1)

SWATH en Dubbeldekker

© Ronald den Dekker | De laatste dagen van de PSD waren druk, veel Zeeuwen gingen nog een laatste keer mee met de veerboten. Hier zien het veerplein van Vlissingen met de fly-over.
Avondfoto laden en lossen in Vlissingen

Mensen wachten op de boot in Breskens, op de achtergrond zien we de nieuwste en laatste PSD-boot Prins Johan Friso varen.
PSD in september-2002 (1)

De kleine fuik van Breskens was in dienst tot eind jaren 80, daarna is de aanleginrichting verwijderd. De fuik zelf kun je nog altijd zien in Breskens.
PSD in september 2002 (2)

De Prins Johan Friso vaart in september 2002 over de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens in Zeeland.
PSD in september 2002 (3)

Een halfjaar later zou de PSD worden opgeheven. Als vanouds vaart de Prins Johan Friso op Vlissingen-Breskens in september 2002.
PSD in september 2002 (10)

De zusterschepen Koningin Beatrix en Prins Johan Friso zijn beide in Vlissingen gebouwd bij de Koninklijke Schelde Groep.
PSD in september 2002 (9)

Als enige PSD-veerboot werd de Prins Johan Friso uitgerust met een lift zodat ook mindervaliden vanaf het autodek naar de salon konden gaan.
PSD in september 2002 (11)

Aan het eind van de afscheidsdag van de PSD op 15 maart 2003 vertrok de Prins Johan Friso voor reparaties naar de werf.
15 maart 2003: Friso op werf Scheldepoort

Aan het eind van 15 maart 2003 vertrekt de Prins Johan Friso (1997) naar Scheldepoort voor onderhoud. Het voetveer Vlissingen-Breskens werd de eerste weken daarom uitgevoerd met de Prinses Juliana (1986) en de Koningin Beatrix (1993), beide onder vlag van BBA Fast Ferries.
15 maart 2003: Friso onderweg naar Scheldepoort

Slechts een paar is de Zeeuwse veerboot Prins Johan Friso de stad Terneuzen gepasseerd.
PSD-reünie 2004 (1) - De Friso bij Terneuzen

Tijdens de PSD-reünie van 2004 passeerde de Prins Johan Friso (1997) ook Kruiningen en Perkpolder. Dat gebeurde ook in 2000 toen de Friso naar een werf in Antwerpen ging voor onderhoud.
PSD-reünie 2004 (2) - De Friso bij Kruiningen

De skyline van Vlissingen is het mooiste vanaf de PSD-boot werd weleens gezegd. Hier vaart de Friso voor de Boulevard.
PSD-reünie 2004 (3)

Richting Dishoek werd gekeerd en vervolgde de Prins Johan Friso haar weg terug de Westerschelde op.
PSD-reünie 2004 (4)

Tijdens de PSD-reünie was er vertier aan boord, bijvoorbeeld in de vorm van Shantykoor Veerse Scheepstuig.
PSD-reünie 2004 (6) - Shantykoor Veerse Scheepstuig

Zusterschip Koningin Beatrix (1993) was tijdens de PSD-reünie van 2004 gewoon in de vaart op de veerdienst Vlissingen-Breskens.
PSD-reünie 2004 (7)

Niet veel later zouden de SWATH-veerboten het stokje overnemen van de PSD-dubbeldeksveerboten op de veerdienst Vlissingen-Breskens.
PSD-reünie 2004 (8)

Auto's laden en lossen was in 2004 een unicum, nadat de autoveerdiensten beëindigd werden op 14 maart 2003. Voor de bevoorrading van de reünie op de Prins Johan Friso werden er toch wat voertuigen meegenomen..
PSD-reünie 2004 (9) - Lossen in Breskens

Waar 10 april 2004 grijs begon eindigde dag in de stralende voorjaarszon. Hier zien we de Koningin Beatrix vanaf zusterschip Prins Johan Friso.
PSD-reünie 2004 (11)

De PSD-veerboot Koningin Beatrix gevangen in de fuik van Vlissingen. De schepen hadden eenzelfde kopvorm als de enkeldekkers waarvoor de fuik gebouwd werd in 1958. De dubbeldekkers waren wel iets langer.
PSD-reünie 2004 (12)

TESO Schulpengat & PSD Prins Johan Friso

Scheepsmodel van de PSD-veerboot Prins Johan Friso, zoals is laten vervaardigen door de scheepswerf.
Werfmodel veerboot Prins Johan Friso

De zusterschepen Koningin Beatrix en Prins Johan Friso boden voor- en achterop ruimte voor passagiers.
Het voordek van de Prins Johan Friso

De dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso passeert zusterschip Koningin Beatrix op de Westerschelde. Tot de SWATH-veerboten klaar waren hebben de voormalige PSD-schepen gevaren als voetveer, zonder auto's en zonder buffet.
Dubbeldekker Prins Johan Friso

De Prins Johan Friso werd als vijfde dubbeldeksveerboot gebouwd voor de PSD en heeft in 2003 en 2004 gevaren als voetveer Vlissingen-Breskens voor BBA Fast Ferries. Lang lag de veerboot in die periode aan de kant wegens motorproblemen. Op 5 april 2004 maakt de Friso voor het eerst weer een proefvaart na maandenlang in de Binnenhaven te hebben gelegen.
Proefvaart met Prins Johan Friso in 2004