
Vervangen van de generator

De veerboot in de aanlegfuik van Vlissingen. Tussen de heftorens zien we de brug.
Fuik van Vlissingen

Aan de steiger in Kruiningen

De Prins Johan Friso zet koers op een tanker, zo lijkt het. Vaak werden schepen dicht gepasseerd tussen Vlissingen en Breskens.
Luchtfoto Prins Johan Friso

Takelen van de generator

Veerboten Kruiningen (2)

Kade in Kruiningen

De Koningin Beatrix in de fuik van Vlissingen, gefotografeerd vanaf de zeesleepboot Holland van Doeksen.
Fuik in Vlissingen in 1999

Luik in het autodek

Oude hulpgenerator aan de kant

Veerboten in Kruiningen (1)

Een luchtfoto van de Buiten- en Binnenhaven van Vlissingen. Naast de fuik ligt de Prinses Juliana (1986) die tijdelijk invalt voor de Koningin Beatrix (1993). Uiterst links zien we de bouw van de Sardijntoren, met 85 meter het hoogste punt van Vlissingen.
Luchtfoto Vlissingen met de Juliana

Verkeerstoren Breskens

15 maart 2003: Autodek Christina met modelschepen

Frituur in Breskens

Fuik van Breskens in 2003

Fuik van Vlissingen

Alexandertje de MOB

De laatste dag Kruiningen-Perkpolder

Het schoorstenendek van de Prins Willem-Alexander, de veerboot die van 1970 tot 2003 de veerdienst Kruiningen-Perkpolder onderhield.
Passage met de Juliana

Topdek op 15 maart 2003

Aankomst Perkpolder (2)

Het goed gevulde bovenste autodek van de Prins Johan Friso. Soms was het even zoeken naar je eigen voertuig.
Bovenste autodek

Het uitzicht vanaf de PSD-boot Prins Willem-Alexander (1970) op de Westerschelde met de kruisende ferry Prinses Juliana (1986).
Passage op 15 maart 2003

Afscheid op 15 maart 2003

De mast van de PWA

Schoorstenendek

Stuurhuis

De rust in de veerhaven wordt verstoord door de veerboot.
Breskens met de Friso

De Prins Johan Friso op een grijze dag in 2003 in de veerhaven van Breskens.
Breskens veerhaven

De Prins Johan Friso gezien in de veerhaven van Breskens. Op de dijk ligt wat sneeuw.
Sneeuw in Breskens (2003)

Het laden van de dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso in Breskens. Naast vrachtwagens werden er ook personenauto's geladen op het onderste autodek.
Toegang tot het onderdek

De nieuwste PSD-boten boden het beste uitzicht over de Westerschelde omdat je op deze schepen ook voorop kon staan.
Uitzicht vanaf de PSD-boot

Auto's op de veerboot naar Breskens.
Friso bijna in Breskens

In 1958 werd de nieuwe veerhaven van Breskens aangelegd. Naast de fuik werd een windscherm geplaatst om de veerboten beschutting te bieden bij het aanmeren. Het windscherm en de fuik liggen er nog altijd.
Voor het windscherm in Breskens

Breskens, auto's rijden de boot op

De PSD-boot Beatrix in de fuik van Vlissingen op 15 maart 2003.
Beatrix in Vlissingen

De Prinses Juliana tijdens de voorbereidingen voor de zeereis naar Italië. De ramen worden dichtgelast voor de veiligheid.
Flank van de Juliana

Middenstuk

Afscheidsdag 15 maart 2003

Het bovenste autodek van de veerboot Prins Johan Friso (1997) met links de trap naar de salon / promenadedek.
Autodek met links de trap naar boven

Vanuit de stuurhut van de Prins Willem-Alexander zien we de dubbeldekker Prinses Juliana passeren. Het zijn de laatste afvaarten, na 60 jaar valt het doek voor de veerverbinding Kruiningen-Perkpolder.
In de stuurhut van de Alexander

Een foto uit Perkpolder, 2003. We zien de Prinses Juliana eenzaam varen op de Westerschelde.
De Juliana in Perkpolder in 2003

Tijdens de PSD-afscheidsdag van 15 maart 2003 vaart de Prinses Juliana nog een laatste keer tussen Kruiningen en Perkpolder.
Juliana op 15 maart 2003

De salon met buffet aan boord van de veerboot Vlissingen-Breskens. Passagiers kunnen hier kroketten of erwtensoep kopen.
Buffet

Op 15 maart 2003 zet de Prins Johan Friso koers naar de Sloehaven voor onderhoud.
Friso op 15 maart 2003

De veerboot in de veerhaven van Breskens.
Veerhaven Breskens

Laatste dag Zeeuwse autoveerdiensten

Laatste dagen Kruiningen-Perkpolder

Laatste dagen voor de Alexander

Een herfstige overtocht naar Vlissingen.
Stormachtig weer op de Westerschelde

Een ansichtkaart met de laatste PSD-afvaart van de Koningin Beatrix en de opening van de Westerscheldetunnel tussen Ellewoutsdijk en Terneuzen.
Toen en nu met tunnel

De Prins Johan Friso zet op de namiddag van 15 maart 2003 koers naar de Sloehaven.
Laatste vaart naar de Sloe

Toeschouwers bekijken de laatste PSD-afvaart vanaf de dijk in Breskens.
Laatste afvaart vanuit Breskens

Kenmerkend voor de promenadedekken van de Koningin Beatrix en Prins Johan Friso waren de gele kasten met reddingsmiddelen.
Promenadedek op laatste dag

De veerboot Koningin Beatrix verzorgde op 15 maart 2003 de laatste PSD-afvaart.
Laatste afvaart van de PSD

De ferry Prins Johan Friso (tegenwoordig Acciarello) passeert de Koningin Beatrix (tegenwoordig Tremestieri) tussen Vlissingen en Breskens.
Passage van de PJF

Op 15 maart 2003 vaart de Prins Johan Friso officieel voor het laatst onder PSD-vlag.
Op 15 maart 2003

De PSD-veerboten liggen opgelegd in de Binnenhaven van Vlissingen in afwachting van verkoop.
Samen met de Prins Willem-Alexander

Fuik Perkpolder in 2003

Topdek op 14 maart 2003

In de rij voor het onderdek

Een reddingsboei aan boord van de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix.
Reddingsboei PSD-veerboot

Restaurant Kruiningen veerplein

Wachten op het veerplein van Breskens

'Betreden dam op eigen risico (overslaande golven bij veerboot)'
Afvaart Breskens (3)

De veerboten van de dienst Kruiningen-Perkpolder: de Prins Willem-Alexander (voorgrond) en de Prinses Juliana (achtergrond).
Veerboten in Kruiningen

Een kijkje op het kielzog van de veerboot Vlissingen-Breskens, de Koningin Beatrix.
Koningin Beatrix vertrekt uit Breskens

De Koningin Beatrix (1993) vertrekt op 15 maart 2003 voor de laatste PSD-afvaart naar Vlissingen.
Laatste PSD-afvaart

De veerboot Koningin Beatrix (1993) had op 15 maart 2003 de eer om de laatste afvaart onder PSD-vlag te verzorgen.
Veerboot gezien door de brug

Auto's rijden de Koningin Beatrix op in Breskens.
Fuik van Breskens

Het bovenste autodek van de Prins Johan Friso was goed voor 106 personenauto's.
Autodek boven

Net als op alle Zeeuwse veerboten die vernoemd waren naar een lid van het Koninklijk Huis hing er een portret van prins Johan Friso in de salon van de gelijknamige veerboot.
Salon Friso

De Prins Johan Friso zet koers naar Vlissingen en verlaat de veerhaven van Breskens.
Afvaart Breskens (1)

Uitzicht op 15 maart 2003

De PSD-veerboot in de veerhaven van Breskens. Op de voorgrond de locatie van de huidige Westerschelde Ferry Terminal.
Afvaart Breskens (4)

15 maart 2003: Aankomst Alexander in Perkpolder

15 maart 2003: Alexander in fuik van Perkpolder

15 maart 2003: Autodek Christina Vlissingen Binnenhaven

15 maart 2003: autodek met info-kraam

In de fuik

In het voorjaar van 2003 wacht de Prinses Juliana op definitieve verkoop. Lange tijd waren er problemen met de verkoop aan de Italiaanse rederij Matacena Lines waardoor het schip aan de ketting werd gelegd en niet mocht vertrekken uit de Binnenhaven van Vlissingen.
Juliana wacht op verkoop

De veerhaven van Kruiningen in 2003. Tegenwoordig ligt er op deze plaats een woonwijk van Kruiningen.
Kruiningen in 2003

Een foto van de veerboot Prinses Juliana in het jaar 2003, het laatste jaar voor de veerdienst Kruiningen-Perkpolder.
Kruiningen-Perkpolder met de Juliana

De dieselmotoren van de Prinses Juliana zijn van het merk Stork-Wärtsilä en hebben zes cilinders en leveren theoretisch ieder 1765 kW. De motoren zijn echter zo afgesteld dat ze maximaal 1440 kW leveren. Aan de gasdieselmotoren zijn Holec-generatoren van 1500 kVA gekoppeld.
Aankomst in Perkpolder 2003

Op 14 maart 2003 werden de laatste auto's vervoerd door de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland.
14 maart 2003

16 maart 2003: Kruiningen-Vlissingen

Auto's verlaten de veerboot in Breskens. Tot 14 maart 2003 was dit enige manier om de Westerschelde over te steken met de auto.
Lossen in Breskens

Veerhaven met de Alexander

Het Provinciewapen op de veerboot Prinses Juliana was geplakt op een klein plateau dat op zijn beurt op de flank van de veerboot werd opgehangen.
Provinciewapen Juliana

Veerboten in de Binnenhaven

Het onderste autodek van de Prins Johan Friso werd ook wel het hoofdrijdek genoemd en was het enige autodek dat geschikt was voor vrachtwagens.
Onderste autodek

De veerhaven van Breskens met in de fuik de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix (1993).
Breskens veerhaven

Schoorsteen van de PWA

De belangstelling voor de laatste PSD-afvaart met de Koningin Beatrix op 15 maart 2003 was enorm. Hier zien we de mensen op de dijk in Breskens.
Einde van de PSD

In de veerhaven van Perkpolder

Op weg naar Kruiningen

Een foto van een historisch PSD-moment. Op 14 maart 23.30u vertrekt de Prinses Juliana vanuit Perkpolder naar Kruiningen met de laatste auto's die ooit naar Kruiningen zijn vervoerd. Deze foto is gemaakt tijdens deze laatste afvaart.
De laatste auto's die over de Westerschelde zijn vervoerd

16 maart 2003 (12)

16 maart 2003 (10)

16 maart 2003 (11)

16 maart 2003 (12)

16 maart 2003 (13)

16 maart 2003 (1)

16 maart 2003 (2)

16 maart 2003 (3)

16 maart 2003 (4)

De Prins Johan Friso in de vaart op 15 maart 2003, de PSD-afscheidsdag.
15 maart 2003 passage Friso

Avondzon in de Binnenhaven

16 maart 2003 (5)

16 maart 2003 (6)

16 maart 2003 (7)

16 maart 2003 (8)

16 maart 2003 (9)

De laatste weken van de PSD zijn aangebroken wanneer deze foto gemaakt is. De Prins Johan Friso vaart de veerhaven van Breskens binnen.
Aankomst in Breskens van de Friso

Kruiningen in 2003

Aan de NATO-steiger in 2003 (2)

Aan de NATO-steiger in 2003

Kruiningen-Vlissingen op 16 maart 2003

Laatste bootkaart (achterkant)

Laatste bootkaart

'Gevaarlijke gladde glooiing'
Afvaart Breskens (2)

Opening aan de zijkant

Auto's op de veerboot van Vlissingen naar Breskens
In de bocht

Het uitzicht vanaf het water op de veerboten tijdens de afscheidsdag op 15 maart 2003.
15 maart vanaf zee gezien

Op 14 maart 2003 werden de laatste auto's vervoerd door de PSD. Het veerplein was op 15 maart 2003 leeg, wat auto's betreft dan. De belangstelling voor de afscheidsdag voor de PSD voor passagiers was enorm.
Veerplein Breskens op 15 maart

Open dag (1)

Aankomst Perkpolder (1)

Open dag 15 maart (2)

Open dag 15 maart (3)

Op 14 maart 2003 werden voor het laatst auto's vervoerd over de Westerschelde. Als eerbetoon maakten de Koningin Beatrix (1993) en Prins Johan Friso (1997) een pirouette midden op de Westerschelde. Dit was mogelijk dankzij de roerpropellors, waardoor de veerboten om hun as konden draaien.
Draaien op 14 maart 2003

Naderen veerhaven Perkpolder

Een mooie winteravond in Kruiningen. Op de foto zien we de Prinses Juliana in de veerhaven die in 1943 aangelegd werd.
Avond in Kruiningen (2003)

© Ronald den Dekker | De laatste dagen van de PSD waren druk, veel Zeeuwen gingen nog een laatste keer mee met de veerboten. Hier zien het veerplein van Vlissingen met de fly-over.
Avondfoto laden en lossen in Vlissingen

© Ronald den Dekker | De Koningin Beatrix ligt in de fuik van Breskens, nog een paar dagen en de Westerscheldetunnel zou geopend worden.
Avondfoto Breskens in maart 2003

15 maart 2003: Wachtruimte in Perkpolder

15 maart 2003: Passage Willem-Alexander

15 maart 2003: Op de brug

15 maart 2003: Alexander in Perkpolder

15 maart 2003: Fanfare Vooruit uit Waarde

15 maart 2003: Drukte in Kruiningen

15 maart 2003: Veerplein met Willem-Alexander

15 maart 2003: Tent op veerplein Kruiningen

15 maart 2003: Drukte op de boot

15 maart 2003: Laatste vertrek uit Perkpolder

15 maart 2003: Laatste vaart Alexander (2)

15 maart 2003: Laatste vaart Alexander

Met een flinke vaart komt de Prinses Juliana (1986) op de fuik van Perkpolder af.
15 maart 2003: Juliana aankomst Perkpolder

Van 1986 tot 1997 was de Prinses Juliana in de vaart op de veerdienst Vlissingen-Breskens, vanaf 1997 werd er gevaren op Kruiningen-Perkpolder.
15 maart 2003: passage Juliana

Veruit de modernste veerboot van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder was de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana.
15 maart 2003: Juliana in Perkpolder

De dubbeldeksveerboot Prinses Juliana gezien door de brug van Perkpolder. Het autodek van de Juliana is leeg, de laatste auto's naar zijn de vorige avond vervoerd met de Juliana naar Kruiningen.
15 maart 2003: Juliana in fuik

De Prinses Juliana in de fuik van Perkpolder op de afscheidsdag van de PSD-veerdiensten op 15 maart 2003.
15 maart 2003: Juliana in Perkpolder

De Zeeuwse bevolking komt massaal kijken naar de 'laatste boot'.
15 maart 2003: Laatste boot strekdam

De Koningin Beatrix was nog geen 10 jaar in de vaart toen de laatste PSD-afvaart op het programma stond.
15 maart 2003: Vertrek uit Breskens

De dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix (1993) in de fuik van Breskens op 15 maart 2003.
15 maart 2003: Koningin Beatrix in Breskens

Na 137 jaar komt er een einde aan de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland. Op 15 maart 2003 varen de veerboten voor het laatst onder PSD-vlag.
15 maart 2003: Brug Breskens

Verschillende schepen begeleiden de veerboot Koningin Beatrix naar Vlissingen op de laatste afvaart.
15 maart 2003: Laatste vaart

Een foto van de laatste PSD-vaart met de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix.
15 maart 2003: Laatste afvaart Kon. Beatrix

Aan het eind van de afscheidsdag van de PSD op 15 maart 2003 vertrok de Prins Johan Friso voor reparaties naar de werf.
15 maart 2003: Friso op werf Scheldepoort

Aan het eind van 15 maart 2003 vertrekt de Prins Johan Friso (1997) naar Scheldepoort voor onderhoud. Het voetveer Vlissingen-Breskens werd de eerste weken daarom uitgevoerd met de Prinses Juliana (1986) en de Koningin Beatrix (1993), beide onder vlag van BBA Fast Ferries.
15 maart 2003: Friso onderweg naar Scheldepoort

15 maart 2003: Strekdam Breskens met toeschouwers

Drukte op de afscheidsdag voor de PSD op 15 maart 2003. Een dag eerder werd al afscheid genomen van de auto's op de boot, dus passagiers konden ook over de autodekken en de brug lopen. Geen overbodige luxe gezien de drukte.
15 maart 2003: Drukte op de brug

15 maart 2003: Drukte in Breskens

15 maart 2003: Vaarwel PSD

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Terneuzen gezien vanaf de PWA

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Lossen in Vlissingen

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Schutten in de sluis

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Sluis in Vlissingen

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Verhalen naar de sluis

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: PWA in de Vlissingse fuik

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: De Alexander nadert Vlissingen

Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Sluis met deAlexander

De PSD-dubbeldekker Prins Willem-Alexander ligt in de sluis van Vlissingen na het opheffen van de dienst Kruiningen-Perkpolder. Op de achtergrond vaart de PSD-boot Koningin Beatrix. Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Alexander & Beatrix

Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Brug van Vlissingen

Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: PWA in de fuik van Vlissingen

Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Passage van Terneuzen

Na het opheffen van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder keren de veerboten terug naar Vlissingen. Hier passeert de Prinses Juliana de kust van Terneuzen. Foto: © Anita Eijlers
16 maart 2003: De Juliana in Terneuzen

De Prinses Juliana in de sneeuw op 1 februari 2003, 50 jaar na de Watersnoodramp. Daarom hangt de vlag in de mast halfstok.
Perkpolder in de sneeuw in 2003

De dubbeldeksveerboot Prins Willem-Alexander in de sneeuw in 2003. De sneeuw maakt de rode stuurhuiskappen wit, zoals het schip gevaren heeft tussen 1970 en 1980.
Dubbeldekker Alexander in de sneeuw

De Prins Johan Friso voor de Boulevard van Vlissingen in 2002.
Boulevard

De Prins Johan Friso vaart op een ongebruikelijke plaats: voor de Boulevard van Vlissingen.
Small Sail (2002) Vlissingen

In de Sardijngeul passeert de Tor Belgia de PSD-boot Prins Johan Friso.
Tor Belgia & PSD

Op 27 oktober 2002 vaart de Koningin Beatrix van Breskens naar Vlissingen, maar slaagt daar er niet in om aan te leggen in de fuik. Daarop keert de Beatrix terug naar Breskens. Hier zien we de veerboot in extreme omstandigheden varen.
Windkracht 11 op de Westerschelde

Het jaar 2002 was het laatste volledige jaar voor de Zeeuwse veerdiensten. Op 15 maart 2003 vonden de laatste PSD-afvaarten plaats.
PSD Zeeland – Passage in 2002

Het thema van Small Sail 2002 was 'Van VOC tot PSD'. De nieuwste en laatste PSD-boot Prins Johan Friso (1997) was te gast, waardoor de Prinses Juliana (1986) moest invallen op Vlissingen-Breskens.
PSD-dubbeldekker Prins Johan Friso bij Sail 2002 (1)

ANWB-bord met Perkpolder 4km

We varen een rondje om de Prins Johan Friso in de Sardijngeul voor de Boulevard van Vlissingen.
Sail 2002 (3)

De skyline van Vlissingen met als hoogste punt de Sardijntoren. Op de voorgrond vaart de veerboot Prins Johan Friso.
PSD Zeeland – Sail 2002 (4)

De onderste deur van het autodek kon worden geopend in twee delen. In de zomer werd vaak alleen de onderste helft gebruikt en in het winterseizoen werd ook de bovenste helft gesloten.
Sail 2002 (2)

De Prins Johan Friso is te gast bij Small Sail Vlissingen 2002.
Sail in Vlissingen

Een foto van 2 mei 2002, wanneer de Juliana invalt op Vlissingen-Breskens. Op de voorgrond zien we het zeilscheep Eendracht varen.
Eendracht en veerboot

Aan de kant

Mensen wachten op de boot in Breskens, op de achtergrond zien we de nieuwste en laatste PSD-boot Prins Johan Friso varen.
PSD in september-2002 (1)

De kleine fuik van Breskens was in dienst tot eind jaren 80, daarna is de aanleginrichting verwijderd. De fuik zelf kun je nog altijd zien in Breskens.
PSD in september 2002 (2)

De Prins Johan Friso vaart in september 2002 over de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens in Zeeland.
PSD in september 2002 (3)

PSD in september 2002 (4)

Het Loodswezen zorgde vaak voor een eigen 'veerdienst' Vlissingen-Breskens door met de redeboot loodsen af te zetten aan de overkant. Op de achtergrond de reguliere veerboot Vlissingen-Breskens, de Koningin Beatrix.
PSD in september 2002 (5)

PSD in september 2002 (6)

Het uitzicht vanaf de PSD-dubbeldekker was mooi, de schepen waren erg hoog en je kon daarom goed om je heen kijken. Links zien we de windschermen op de fuikwand van Breskens.
PSD in september 2002 (7)

PSD in september 2002 (8)

Een halfjaar later zou de PSD worden opgeheven. Als vanouds vaart de Prins Johan Friso op Vlissingen-Breskens in september 2002.
PSD in september 2002 (10)

De zusterschepen Koningin Beatrix en Prins Johan Friso zijn beide in Vlissingen gebouwd bij de Koninklijke Schelde Groep.
PSD in september 2002 (9)

Als enige PSD-veerboot werd de Prins Johan Friso uitgerust met een lift zodat ook mindervaliden vanaf het autodek naar de salon konden gaan.
PSD in september 2002 (11)

Ook met windkracht 11 werd er gevaren door de PSD, maar soms met minder geluk zoals op 27 oktober 2002. De bemanning krijgt de Koningin Beatrix niet afgemeerd in Vlissingen waarop teruggekeerd wordt naar Breskens.
Windkracht 11 - mislukte overtocht

Perkpolder met ijsgang

Een krantenknipseltje van de laatste vaart van de veerboot Prinses Margriet.
Laatste afvaart in 1995

1995 was het laatste jaar waarin de PSD een beroep moest doen op een enkeldeksveerboot.
De Margriet in de sluis (1995)

Passagiers op de veerboot Koningin Beatrix kijken over de reling terwijl de dubbeldekker in de fuik van Breskens ligt.
Passagiers op de boot in 1995

Winter in Kruiningen

Een krantenknipsel van de laatste vaart voor de veerboot Prinses Margriet op een grijze decemberdag in 1995.
De laatste vaart

Wachten op de PSD-boot naar Vlissingen in Breskens. Vooral in de zomer konden de wachttijden hoog oplopen, net als de temperaturen op het veerplein.
Veerplein Breskens in 1995

De twee nieuwste PSD-veerboten uit 1993 en 1997 hadden de beste mogelijkheden om aan dek te staan. Vooral voor op het promenadedek stonden passagiers graag tijdens de overtocht.
Passagiers op het voordek

Een krantenknipsel van de laatste vaart van de Margriet in 1995, het einde van een tijdperk bij de PSD.
De laatste vaart (2)

In 1994 en 1995 was de Margriet de enige reserveboot van de PSD. In de jaren daarvoor (sinds 1986) was de Margriet beurtelings met zusterschip Prinses Beatrix de reserveboot.
Margriet op reserve in 1995

In 1995 vaart de enkeldeksveerboot Prinses Margriet voor het laatst. Een aantal weken vaart deze toen oudste PSD-boot samen met de nieuwste PSD-veerboot Koningin Beatrix.
De Margriet en de nieuwe Beatrix

De Prinses Christina in 1995

De Prinses Juliana passeert in augustus 1995 de Koningin Beatrix, waarvan we rechtsonder nog een stukje zien.
Passage augustus 1995

De laatste enkeldekkers van de PSD mochten in de jaren 90 nog geregeld invallen op de Zeeuwse veerdiensten.
Luchtfoto PSD-enkeldekkers in de laatste jaren

Een luchtfoto van het Stationsgebied van Vlissingen met het station, busstation, sluis en natuurlijk de veerboten van de PSD.
Luchtfoto aanlegsteiger Vlissingen

Beatrix met nieuwe stuurhuizen

De Prinses Beatrix (1958) maakt een ruime bocht en verlaat de Buitenhaven van Vlissingen onderweg naar Breskens.
Luchtfoto enkeldekkers Vlissingen 1992

De Prinses Margriet verlaat de fuik van Vlissingen en zal na het maken van een ruime bocht koers zetten naar de veerhaven van Breskens.
Enkeldekker verlaat de fuik

De fuik van Vlissingen met de Prinses Margriet in 1992. Eind 1995 maakt de veerboot haar laatste overtochten tussen Vlissingen en Breskens.
Prinses Margriet in de fuik

Aan de lange fuikwand van Vlissingen ligt de veerboot Prinses Margriet. Dienstboot is op dit moment zusterschip Prinses Beatrix. We spreken over de zomer van 1992.
Naast de fuik van Vlissingen

We schrijven 1992, de nadagen van de enkeldeksveerboten in Zeeland. Oude tijden herleven als de Prinses Beatrix en Prinses Margriet samen in de vaart zijn op Vlissingen-Breskens.
Luchtfoto Prinsessenboten Vlissingen

De stapelloop van de veerboot Prins Johan Friso was geen spectaculaire onderneming. Het werd ook wel een 'uitvaring' genoemd. Het bouwdok werd onder water gezet en de nieuwbouw kon de hal dan varend verlaten.
Stapelloop Prins Johan Friso

Hier zien we de nieuwe veerboot Prins Johan Friso tijdens de eerste weken in PSD-dienst.
De nieuwe Friso in 1997

De Prins Johan Friso tijdens de eerste zomer dat deze veerboot in de vaart was: 1997.
Meeuwen

De salon van de veerboot Prins Johan Friso in aanbouw op de werf in Vlissingen.
Salon in aanbouw

De Koningin Beatrix was geen eigendom van de PSD, maar van ‘BV Veerboot Westerschelde’, een speciaal opgerichte zusteronderneming van De Schelde. Op 31 december 1997 wordt de Koningin Beatrix toch eigendom van de PSD.
Beatrix in 1997 in de Buitenhaven

Iedere PSD-veerboot was voorzien van Zeeuwse provinciewapens, zo ook de nieuwste veerboot Prins Johan Friso. Hier liggen de schilden klaar voor montage in 1997.
Provinciewapens

Christina in Perkpolder in 1997

Perkpolder in 1993

De stuurhut van de Koningin Beatrix in aanbouw op de werf.
Stuurhuis in aanbouw

De controlekamer benedendeks krijgt langzaam vorm. Vanuit de controlekamer konden de machines in de gaten en bestuurd worden.
Apparatuur benedendeks

Het ankergebied van Vlissingen gezien vanaf de Koningin Beatrix. Om gevaarlijke situaties te voorkomen is ooit de 'ferry track' ingevoerd, een vrije strook door het ankergebied gereserveerd voor de veerdienst tussen Breskens en Vlissingen.
Ankergebied gezien vanaf het topdek

Hier zien we het topdek van de Koningin Beatrix in aanbouw bij scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Topdek in ruwbouw

Aan de voor- en achterkant was het autodek van de Koningin Beatrix open. Bij flinke storm, zoals bijvoorbeeld in 2002 met windkracht 11, werd besloten om het bovenste autodek niet te laten en alleen gebruik te maken van het volledig gesloten hoofdrijdek.
Autodek aan de voorkant

De Prinses Beatrix in 1993

Een bijzondere ontmoeting op de Westerschelde: de nieuwe dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix (1993) passeert de enkeldeksveerboot Prinses Beatrix (1958).
Prinses Beatrix gezien vanaf de Koningin Beatrix

Links zien we de nieuwe dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix, rechts de enkeldeksveerboot Prinses Beatrix uit 1958.
Twee keer PSD-veerboot Beatrix

De salon van de veerboot Koningin Beatrix biedt 408 zitplaatsen. Ook zijn er het buffet, kombuis en lobby met toiletten te vinden.
Moderne salon van de PSD-boot Beatrix

De firma Bakker Sliedrecht zorgde samen met Rietschoten & Houwens voor de installatie van de technische systemen op de Zeeuwse veerboot Koningin Beatrix (1993).
Meters in de controlekamer

De Koningin Beatrix krijgt halverwege 1993 al goed vorm op de Vlissingse scheepswerf.
Topdek in aanbouw

Voor het laagspanningsnet op de dubbeldeksveerboot zijn vier dieselgeneratorsets (240 kW) geplaatst van Volvo-Penta. Het gaat om type TAMD 122A/HE (1500 omwentelingen per minuut).
Volvo-Penta's voor de laagspanning

De veerboot Koningin Beatrix is sectie voor sectie gebouwd op scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Takelen van een sectie

Foto's van een natte proefvaart met de nieuwe ferry Koningin Beatrix. Een flinke regenbui heeft huisgehouden op het schip.
Watoverlast aan dek

Na de doop door staatshoofd Beatrix werd het doopbijltje overhandigd.
Overhandiging doopbijl

Een informatiefolder van de Provincie Zeeland over de veerboot Koningin Beatrix. Op de omslag zien we een foto van de doop van de veerboot door hare majesteit de koningin.
Prinses wordt Koningin

Het promenadedek van de Koningin Beatrix bestond uit vier galerijen aan de zijkanten en ook voor- en achterop was er nog ruimte voor passagiers om aan de reling te staan.
Promenadedek

De vierde PSD-dubbeldekker krijgt vorm in maart 1993. Tien jaar later, in maart 2003, maakt de Koningin Beatrix de laatste PSD-afvaart na 137 jaar Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland.
De bouw in maart 1993

Op het hoofdrijdek kunnen 104 personenauto's staan (in 5 rijbanen, 458 meter) of 30 vrachtwagens (in 4 rijbanen, 345 meter).
Onderste autodek

Werfpersoneel poseert bij een van de thrusters van de veerboot Koningin Beatrix. De thrusters kunnen 360 graden draaien en maken de ferry enorm wendbaar.
Poseren bij de thruster

Langzaam maar zeker krijgt in 1993 ook de salon van de veerboot Koningin Beatrix vorm. Gekozen is voor een gezelligere salon, aangezien de salon van de Prinses Juliana (1986) niet in de smaak viel bij de Zeeuwen.
Salon in aanbouw

De nieuwe salon van de Koningin Beatrix werd ingericht om een 'gezellige' overtocht mogelijk te maken. Bijvoorbeeld met deze zitplaatsen in een cirkel, zodat ook groepen (scholieren) met elkaar konden communiceren.
Salon opgeleverd

Tijdens de bouw werd de salon voorzien van isolatie en brandwerend materiaal.
Salon-isolatie

De salon werd onder meer uitgevoerd met een silhouet van Vlissingen, van de duinen tot de Sloehaven. Nog altijd is dit de bekleding van de salon van de veerboot, nu in de vaart in Italië. Een mooi eerbetoon aan Vlissingen.
Salon met silhouet van Vlissingen

De veerboot Koningin Beatrix werd gebouwd in een hal van Scheepswerf De Schelde in Vlissingen. Tegenover de bouwlocatie lag de reserveboot van de PSD, in maart 1993 de enkeldekker Prinses Margriet (1964).
De bouw in maart 1993

Het stuurhuis staat in de steigers tijdens de bouw.
Bovendek en stuurhuis

Het onderste autodek van de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix. De 'buizen' aan de zijkanten werden later geel geverfd, niet geheel zonder toeval. Veel passagiers struikelden over de afscheiding tussen het rijdek en de plaatsen waar fietsers konden staan.
Autodek onder

De hoofdmotoren van de Koningin Beatrix bestaan uit vier Stork-Wärtsilä diesels (type 9HFD240) met een asvermogen an 1.580 kW (1.000 omwentelingen per minuut). De diesels zijn gekoppeld aan ABB-generatoren die elk 1.590 kW kunnen leveren (1.000 omwentelingen per minuut).
Hoofdmotoren ferry Koningin Beatrix

Op 31 augustus 1993 doopt het Nederlandse staatshoofd Beatrix de veerboot Koningin Beatrix. Na de doop is het tijd voor de stapelloop, ofwel de 'uitvaring' uit het bouwdok.
Stapelloop van de Koningin Beatrix

Het onderste (hoofd-) rijdek van de Koningin Beatrix biedt 458 meter rijstrook voor personenauto's of vrachtwagens.
Onderste autodek (hoofdrijdek)

Het werk aan de vierde PSD-dubbeldekker nadert in de zomer van 1993 de voltooiing.
Bijna klaar

Tijdens de bouw van de veerboot Koningin Beatrix werden verschillende secties op hun plek getakeld.
Boegsectie

Het bovenste autodek heeft een doorrijhoogte van 2,90 meter.
Bovenrijdek in aanbouw

Het bovenste autodek is alleen geschikt voor personenauto's, in totaal kunnen er 106 auto's staan verdeeld over vijf rijstroken met in totaal 466 meter ruimte.
Bovenste autodek

De modern uitgeruste brug op het voorschip van de veerboot Koningin Beatrix.
Brug voorschip

De deuren op het bovenste rijdek waren 7,5 meter breed en 90 cm hoog. In Italië zijn ze gedemonteerd om gewicht te besparen.
Deuren voor het bovendek

Zowel de Koningin Beatrix als zusterschip Prins Johan Friso werden uitgerust met vier Stork-Wärtsilä dieselmotoren uit de 240-reeks.
De Stork-Wärtsilä hoofdmotoren

De nieuwe Koningin Beatrix vaart op een proefvaart naar Perkpolder, deze foto laat zien dat alles past in de fuik.
Proefvaart Koningin Beatrix naar Perkpolder

Op 31 augustus 1993 werd de veerboot Koningin Beatrix gedoopt door koningin Beatrix zelf.
Doop in 1993

Het topdek werd ook wel het schoorstenendek genoemd.
Topdek met schoorstenen

Toen de Koningin Beatrix net in de vaart was lag er in Vlissingen nog een tweede fuik, ook wel de kleine fuik genoemd. In de jaren 80 raakte deze fuik in onbruik en niet ver na 1993 werd de fuik gesloopt.
Fuiken van Vlissingen

Het galerijdek ligt op halve hoogte van het onderste rijdek en was niet voor passagiers toegankelijk. Op het galerijdek zijn vier openingen aangebracht met de ankerlieren en verhaal- en meerbenodigheden.
Gallerijdek

Een detail van het bovenste autodek van de Koningin Beatrix.
Detail bovendek

De moderne salon van de nog nieuwe veerboot Koningin Beatrix, bestemd voor de veerdienst tussen Vlissingen op Walcheren en Breskens (Zeeuws-Vlaanderen).
Deur van de salon

De twee deuren voor het bovenste rijdek worden gelast op scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Deuren lassen

De autodekken waren op afstand geheel af te sluiten met branddeuren. Op het promenadedek waren er schuifdeuren die via een drukknop door passagiers geopend konden worden.
Deuren op de boot

Passage van de Prinses Christina

De Prins Willem-Alexander in de fuik van Breskens

De reserveboot in 1994

Beatrix in de Binnenhaven

Vanaf de veerboot was er altijd wel iets te zien, bijvoorbeeld deze havensleepboot in de Buitenhaven van Vlissingen in 1994.
Sleepboot Vlissingen in 1994

Op deze foto zien we de Prinses Juliana naast de lange fuikwand van Vlissingen liggen in 1994.
Naast de fuik in Vlissingen

De Prins Johan Friso in de veerhaven van Breskens, we schrijven 1998.
Breskens in 1998

Een nog nieuwe Prins Johan Friso zien we hier op een herfstdag in 1998 in Vlissingen.
Vlissingen met de Friso

Eind jaren 90 werden de grote sluisdeuren van Vlissingen dichtgemaakt aangezien er geen grote schepen meer gebouwd werden op de Stadswerf. Hier is de grootste deur dichtgemaakt.
Grote sluis Vlissingen dichtgemaakt

De Prins Johan Friso gevangen in de fuik van Vlissingen.
Friso naast de fuik

In de Binnenhaven

Een prachtige opname van een van de vier scheepsschroeven van de veerboot Prins Johan Friso. De schroef zit aan een beweegbare thruster en kan 360 graden draaien.
Schroef

De Prins Johan Friso werd gebouwd door middel van verschillende al gefabriceerde secties.
Sectie van het middenschip

Het voorschip van de Prins Johan Friso in de steigers bij de Vlissingse scheepswerf.
Voorschip

Een unieke foto van de voorplecht van de Prins Johan Friso, nog voordat de veerboot verenigd werd in haar zoute element.
Voorplecht

Vooraanzicht van de nieuwste Zeeuwse veerboot Prins Johan Friso, in 1996 in aanbouw bij de Vlissingse scheepswerf De Schelde.
Vooraanzicht

De veerboot Prins Johan Friso krijgt halverwege 1996 al goed vorm.
Voorzijde van de Friso

Het stuurhuis van de ferryboot Prins Johan Friso in aanbouw in 1996.
Interieur van het stuurhuis

Inspectie van een thruster.
Man bij de schroef

In het hoofdrijdek zitten verschillende uitneembare luiken verstopt om eventueel machineonderdelen uit de machinekamer te kunnen takelen.
Luik in het onderdek

De nieuwste PSD-veerboot in aanbouw in Vlissingen, hier zien we het hoofdrijdek.
Onderdek in aanbouw

Een foto van het onderwaterschip van de dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso. We zien goed de draaibare thrusters.
Onderwaterschip

Natuurlijk hadden de PSD-schepen ook een anker, alleen werd het anker niet vaak gebruikt.
Ankerketting

De Prins Johan Friso heeft net als zusterschip Koningin Beatrix een romp met knikspant. De schepen hebben geen roer, maar roerpropellors en een stabilisator.
Onderwaterschip voorzijde

Zouden er fans van de Eindhovense voetbalclub PSV hebben gewerkt op scheepswerf De Schelde in Vlissingen? Wellicht, als we de Friso in aanbouw zo bekijken.
'PSV' op de staalplaten

De geklonken scheepsnaam Prins Johan Friso is ook in Italië nog goed zichtbaar, ondanks het feit dat de scheepsnaam in het wit is overgeschilderd. Een mooie herinnering aan het Zeeuwse verleden van de 'Acciarello'.
Scheepsnaam veerboot Prins Johan Friso

Tijdens de bouw van de nieuwe veerboot Prins Johan Friso werd een scheur ontdekt in de romp. Hier inspecteert werfpersoneel de ontstane scheur.
Scheur in de romp

Een nog deels kleurloze veerboot krijgt vorm in de hal van scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Aanbouw flank / voorzijde

Op deze foto zien we het bovenste autodek en de stuurhut van de Prins Johan Friso op de werf. Op verzoek van de PSD-bemanningen werd de nieuwe veerboot uitgerust met grotere stuurhuisramen.
Stuurhuis en autodek

De Prins Johan Friso werd uitgerust met vier thrusters, hier zien we ze 'op het droge' staan in Vlissingen.
Thrusters

Op het topdek zijn inmiddels de lanceerstellingen voor de dinghy's (reddingsmiddelen) gemonteerd.
Topdek met dinghy

Het topdek van de Prins Johan Friso met daarop de luchtafvoer voor de salon en het in aanbouw zijnde stuurhuis.
Topdek met stuurhuis

De PWA in Perkpolder

Een foto van het bovenste autodek van de Prins Johan Friso, terwijl de veerboot in de Binnenhaven van Vlissingen ligt voor onderhoud.
PJF in 2000 in de Binnenhaven