
Wachten op de PSD-boot naar Vlissingen in Breskens. Vooral in de zomer konden de wachttijden hoog oplopen, net als de temperaturen op het veerplein.
Veerplein Breskens in 1995

De veerboot Koningin Beatrix is sectie voor sectie gebouwd op scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Takelen van een sectie

In 1958 werd de veerhaven van Breskens aangelegd. Alle veerboten die na die tijd zijn gebouwd hebben gebruikt gemaakt van dezelfde fuik, behalve de twee huidige veerboten van Westerschelde Ferry BV.
Afvaart veerhaven Breskens

De Koningin Beatrix krijgt halverwege 1993 al goed vorm op de Vlissingse scheepswerf.
Topdek in aanbouw

De PSD-zusterschepen Beatrix en Friso gebroederlijk naast elkaar in de Vlissingse Sloehaven, valk voor vertrek naar Italië.
Brugdek PJF&KBX

Het onderste autodek van de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix. De 'buizen' aan de zijkanten werden later geel geverfd, niet geheel zonder toeval. Veel passagiers struikelden over de afscheiding tussen het rijdek en de plaatsen waar fietsers konden staan.
Autodek onder

In 1995 vaart de enkeldeksveerboot Prinses Margriet voor het laatst. Een aantal weken vaart deze toen oudste PSD-boot samen met de nieuwste PSD-veerboot Koningin Beatrix.
De Margriet en de nieuwe Beatrix

Jarenlang een vertrouwd gezicht: twee witte veerboten tussen Vlissingen en Breskens.
Donkere lucht

De Koningin Beatrix nadert de fuik van Vlissingen. Naast de fuik ligt de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana (1986).
PSD-veerboten in Vlissingen

Zicht op de ondergaande zon en de fuik van Vlissingen vanaf de PSD-boot.
Avondrood op de boot

Een nog nieuwe veerboot Koningin Beatrix in de Buitenhaven van Vlissingen.
Beatrix in Vlissingen

De PSD-boot Beatrix in de fuik van Vlissingen op 15 maart 2003.
Beatrix in Vlissingen

Een bijzondere ontmoeting op de Westerschelde: de nieuwe dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix (1993) passeert de enkeldeksveerboot Prinses Beatrix (1958).
Prinses Beatrix gezien vanaf de Koningin Beatrix

Links zien we de nieuwe dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix, rechts de enkeldeksveerboot Prinses Beatrix uit 1958.
Twee keer PSD-veerboot Beatrix

De laatste twee PSD-veerboten in de Vlissingse Buitenhaven. De foto is gemaakt tijdens het 'afrangeren' van de tweede veerboot, waarna de dienstboot de rest van de avonddienstregeling voor haar rekening nam.
Zusterschepen Beatrix en Friso

De salon van de veerboot Koningin Beatrix biedt 408 zitplaatsen. Ook zijn er het buffet, kombuis en lobby met toiletten te vinden.
Moderne salon van de PSD-boot Beatrix

Het werk aan de vierde PSD-dubbeldekker nadert in de zomer van 1993 de voltooiing.
Bijna klaar

Het onderste (hoofd-) rijdek van de Koningin Beatrix biedt 458 meter rijstrook voor personenauto's of vrachtwagens.
Onderste autodek (hoofdrijdek)

De PSD-veerboot Koningin Beatrix verscholen achter de groene dijk van Vlissingen.
Veerboot achter de dijk

Een Belgische redeboot baant zich een weg over de Westerschelde, vastgelegd tussen twee PSD-veerboten.
Vanaf de Friso

Het ankergebied van Vlissingen gezien vanaf de Koningin Beatrix. Om gevaarlijke situaties te voorkomen is ooit de 'ferry track' ingevoerd, een vrije strook door het ankergebied gereserveerd voor de veerdienst tussen Breskens en Vlissingen.
Ankergebied gezien vanaf het topdek

Hier zien we het topdek van de Koningin Beatrix in aanbouw bij scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Topdek in ruwbouw

De veerboot in de veerhaven van Breskens.
Veerhaven Breskens

Op 14 maart 2003 werden voor het laatst auto's vervoerd over de Westerschelde. Als eerbetoon maakten de Koningin Beatrix (1993) en Prins Johan Friso (1997) een pirouette midden op de Westerschelde. Dit was mogelijk dankzij de roerpropellors, waardoor de veerboten om hun as konden draaien.
Draaien op 14 maart 2003

Een van de havenhoofden en een lichtopstanden van de veerhaven van Breskens.
Aankomst te Breskens

De skyline van Vlissingen met de Arsenaaltoren.
Skyline met Arsenaaltoren

De Koningin Beatrix passeert bij het verlaten van de Vlissingse Buitenhaven het havenhoofd.
Vlissingen havenhoofd Buitenhaven

Overdag werd er op Vlissingen-Breskens gevaren met twee dubbeldeksveerboten. 's Avonds kon een enkele veerboot het vervoersaanbod verwerken (de dienstboot) en kon de tweede veerboot in Vlissingen worden afgemeerd naast de lange fuikwand.
Veerbootwissel Vlissingen

De PSD-dubbeldekker Koningin Beatrix onderweg naar Breskens.
Naar Breskens

De veerboot had een 'Stuurhuis Vlissingen' en een 'Stuurhuis Breskens', deze richtingen werden nooit gewisseld.
Stuurhuis kant Vlissingen

Een ansichtkaart met de laatste PSD-afvaart van de Koningin Beatrix en de opening van de Westerscheldetunnel tussen Ellewoutsdijk en Terneuzen.
Toen en nu met tunnel

De voor het station gelegen PSD-terminal van Vlissingen met daarachter de aanlegfuik met veerboot.
Vlissingen met PSD-terminal

Schepen op de Schelde, waaronder de veerboot Koningin Beatrix van de veerdienst Vlissingen-Breskens.
Schepen op de Schelde

Vlissingen Skyline was volgens sommigen het mooiste vanaf de PSD-boot.
Skyline van Vlissingen

Voor het laagspanningsnet op de dubbeldeksveerboot zijn vier dieselgeneratorsets (240 kW) geplaatst van Volvo-Penta. Het gaat om type TAMD 122A/HE (1500 omwentelingen per minuut).
Volvo-Penta's voor de laagspanning

De stuurhut van de Koningin Beatrix in aanbouw op de werf.
Stuurhuis in aanbouw

De veerboot Koningin Beatrix op de foto met een Duits schip van de reder Hamburg Süd.
Hamburg Süd

Foto's van een natte proefvaart met de nieuwe ferry Koningin Beatrix. Een flinke regenbui heeft huisgehouden op het schip.
Watoverlast aan dek

Naast de PSD-fuik van Vlissingen was de ligplaats voor de tweede veerboot van de dienst Vlissingen-Breskens. Op sommige dagen werd de dienst alleen uitgevoerd met de dienstboot.
Laatste PSD-boten

Na de doop door staatshoofd Beatrix werd het doopbijltje overhandigd.
Overhandiging doopbijl

Na de laatste afvaart voor BBA Fast Ferries vertrok de Koningin Beatrix (KBX) naar Scheldepoort voor voorbereidingen op de naderende reis naar Italië.
KBX op de Scheldepoort

Een informatiefolder van de Provincie Zeeland over de veerboot Koningin Beatrix. Op de omslag zien we een foto van de doop van de veerboot door hare majesteit de koningin.
Prinses wordt Koningin

De zusterschepen Beatrix en Friso gezien vanuit een vliegtuig.
Luchtfoto Friso & Beatrix

Een ansichtkaart met daarop de 'Provinciale Boot', zoals de veerboten van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland (PSD) genoemd werden.
Provinciale boot Beatrix

Passagiers op de veerboot Koningin Beatrix kijken over de reling terwijl de dubbeldekker in de fuik van Breskens ligt.
Passagiers op de boot in 1995

De schaduw van de veerboot Koningin Beatrix tussen Breskens en Vlissingen.
Schaduw van de boot

De veerboot maneuvreert zich een weg tussen de drukke scheepvaart op de Westerschelde.
Tussendoor

De veerboot Koningin Beatrix (1993) nadert Breskens, terwijl we op de achtergrond de Prins Johan Friso (1997) Vlissingen zien binnenvaren.
Overtocht Westerscheldeveer

Heen en weer of op en neer, op deze ansichtkaart is het erg duidelijk weergegeven.
Vlissingen-Breskens-Vlissingen-Breskens-Vl...

De Koningin Beatrix passeert zusterschip Prins Johan Friso op de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens.
Passage van de PJF

Scheepvaart op de Westerschelde met onder meer de PSD-boot
Scheepvaart op de Westerschelde

De twee nieuwste PSD-veerboten uit 1993 en 1997 hadden de beste mogelijkheden om aan dek te staan. Vooral voor op het promenadedek stonden passagiers graag tijdens de overtocht.
Passagiers op het voordek

Via luiken in het onderste autodek werden de hoofdmotoren van de Koningin Beatrix geplaatst.
Plaatsen van de scheepsmotoren

Het bovenste autodek is alleen geschikt voor personenauto's, in totaal kunnen er 106 auto's staan verdeeld over vijf rijstroken met in totaal 466 meter ruimte.
Bovenste autodek

Een luchtfoto van het Stationsgebied van Vlissingen. We zien de fuik en de veerboot Koningin Beatrix.
Luchtfoto met fuik en veerboot

De vierde PSD-dubbeldekker krijgt vorm in maart 1993. Tien jaar later, in maart 2003, maakt de Koningin Beatrix de laatste PSD-afvaart na 137 jaar Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland.
De bouw in maart 1993

Een ansichtkaart van de Brandweer van Vlissingen met op de achtergrond de veerboot Koningin Beatrix.
Brandweer Vlissingen

Tijdens het vertrek van de Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) komt de veerboot ook de Koningin Beatrix tegen die dan nog voor BBA Fast Ferries het voetveer Vlissingen-Breskens onderhoud.
Vertrek Amedeo Matacena (4)

De PSD-veerboten tussen Vlissingen en Breskens kwamen een hoop zeeschepen tegen onderweg en moesten vaak rekening houden met de drukte op de rivier.
Overtocht met de Friso

De Koningin Beatrix was geen eigendom van de PSD, maar van ‘BV Veerboot Westerschelde’, een speciaal opgerichte zusteronderneming van De Schelde. Op 31 december 1997 wordt de Koningin Beatrix toch eigendom van de PSD.
Beatrix in 1997 in de Buitenhaven

De veerhaven van Breskens met in de fuik de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix (1993).
Breskens veerhaven

In de zomer was het op de veerdienst Vlissingen-Breskens een drukte van belang.
Vlissingen-Breskens in de zomer

De laatste PSD-jaren was dit een vertrouwd beeld tussen Vlissingen-Breskens: de zusterschepen Beatrix en Friso.
Zusterschepen

Een van de verschillen met de Koningin Beatrix was dit stukje hekwerk bij de ingang en uitgang voor voetgangers. Door het hekwerk zien we de Beatrix varen.
Vanaf de PJF

Het promenadedek van de Koningin Beatrix bestond uit vier galerijen aan de zijkanten en ook voor- en achterop was er nog ruimte voor passagiers om aan de reling te staan.
Promenadedek

Vanaf de veerboot was er altijd wel iets te zien, bijvoorbeeld deze havensleepboot in de Buitenhaven van Vlissingen in 1994.
Sleepboot Vlissingen in 1994

De modern uitgeruste brug op het voorschip van de veerboot Koningin Beatrix.
Brug voorschip

De hoofdmotoren van de Koningin Beatrix bestaan uit vier Stork-Wärtsilä diesels (type 9HFD240) met een asvermogen an 1.580 kW (1.000 omwentelingen per minuut). De diesels zijn gekoppeld aan ABB-generatoren die elk 1.590 kW kunnen leveren (1.000 omwentelingen per minuut).
Hoofdmotoren ferry Koningin Beatrix

Een reddingsboei aan boord van de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix.
Reddingsboei PSD-veerboot

De firma Bakker Sliedrecht zorgde samen met Rietschoten & Houwens voor de installatie van de technische systemen op de Zeeuwse veerboot Koningin Beatrix (1993).
Meters in de controlekamer

Naast de lange fuikwand van Vlissingen konden veerboten afgemeerd worden, hier de Koningin Beatrix. De betonnen muur op de voorgrond is nog te vinden bij de fietsenstalling voor het huidige voetveer.
Naast de fuik in Vlissingen

De witte veerboot Koningin Beatrix in een eveneens wit landschap in Breskens. Op de achtergrond zien we de besneeuwde duintoppen van Walcheren.
Sneeuw in Breskens

Werfpersoneel poseert bij een van de thrusters van de veerboot Koningin Beatrix. De thrusters kunnen 360 graden draaien en maken de ferry enorm wendbaar.
Poseren bij de thruster

De Koningin Beatrix was de vierde dubbeldeksveerboot van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland.
Aankomst in Vlissingen (1)

De Koningin Beatrix verving de in 1958 gebouwde enkeldekker Prinses Beatrix. De dubbeldeksveerboot is gebouwd om uitwisselbaar te zijn met Kruiningen-Perkpolder, maar dat is niet nodig geweest.
Afvaart Kon. Beatrix

Op een zomeravond zet de Koningin Beatrix koers naar Breskens vanuit Vlissingen.
Afvaart Vlissingen Koningin Beatrix

De controlekamer benedendeks krijgt langzaam vorm. Vanuit de controlekamer konden de machines in de gaten en bestuurd worden.
Apparatuur benedendeks

Het bovenste autodek heeft een doorrijhoogte van 2,90 meter.
Bovenrijdek in aanbouw

Aan de voor- en achterkant was het autodek van de Koningin Beatrix open. Bij flinke storm, zoals bijvoorbeeld in 2002 met windkracht 11, werd besloten om het bovenste autodek niet te laten en alleen gebruik te maken van het volledig gesloten hoofdrijdek.
Autodek aan de voorkant

De nieuwe salon van de Koningin Beatrix werd ingericht om een 'gezellige' overtocht mogelijk te maken. Bijvoorbeeld met deze zitplaatsen in een cirkel, zodat ook groepen (scholieren) met elkaar konden communiceren.
Salon opgeleverd

Tijdens de bouw werd de salon voorzien van isolatie en brandwerend materiaal.
Salon-isolatie

De salon werd onder meer uitgevoerd met een silhouet van Vlissingen, van de duinen tot de Sloehaven. Nog altijd is dit de bekleding van de salon van de veerboot, nu in de vaart in Italië. Een mooi eerbetoon aan Vlissingen.
Salon met silhouet van Vlissingen

Langzaam maar zeker krijgt in 1993 ook de salon van de veerboot Koningin Beatrix vorm. Gekozen is voor een gezelligere salon, aangezien de salon van de Prinses Juliana (1986) niet in de smaak viel bij de Zeeuwen.
Salon in aanbouw

Beatrix in de Binnenhaven

Op 31 augustus 1993 doopt het Nederlandse staatshoofd Beatrix de veerboot Koningin Beatrix. Na de doop is het tijd voor de stapelloop, ofwel de 'uitvaring' uit het bouwdok.
Stapelloop van de Koningin Beatrix

Net na het afmeren in de Sloehaven liggen de zusterschepen naast elkaar te wachten op de voorbereidingen voor de reis naar Italië.
Net na het afmeren

Kenmerkend voor de promenadedekken van de Koningin Beatrix en Prins Johan Friso waren de gele kasten met reddingsmiddelen.
Promenadedek op laatste dag

Een klein hoogtepunt van iedere PSD-overtocht: het passeren van de andere veerboot.
Passage op de Westerschelde

Ook met windkracht 11 werd er gevaren door de PSD, maar soms met minder geluk zoals op 27 oktober 2002. De bemanning krijgt de Koningin Beatrix niet afgemeerd in Vlissingen waarop teruggekeerd wordt naar Breskens.
Windkracht 11 - mislukte overtocht

De Zeeuwse dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix in een dok van Scheepswerf Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen-Oost.
In het dok op Scheldepoort

Na een tijd als voetveer te hebben gevaren is het gedaan voor de PSD-dubbeldekkers en liggen ze in de Sloehaven te wachten op vertrek.
Nog met de oude namen

Een herfstige overtocht naar Vlissingen.
Stormachtig weer op de Westerschelde

Op het topdek bevinden zich de ventilatieruimtes voor de kombuis en de salon.
Ventilatieruimtes salon

De zusterschepen Beatrix en Friso passeren elkaar op de Westerschelde tussen Breskens en Vlissingen.
Samen op de Schelde

De toch al redelijk grote Koningin Beatrix verbleekt bij het zien van de Olau-ferry naar Sheerness. Beide veerboten varen tegenwoordig in Italië.
Olau en PSD (1)

Hier zien we een van de twee laatste jumbo-ferry's van Olau naast de Koningin Beatrix van de PSD.
Olau en PSD (2)

Naast de PSD-veerdienst naar Breskens had Vlissingen met Olau ook een veerdienst naar Engeland.
Olau en PSD (3)

Op het hoofdrijdek kunnen 104 personenauto's staan (in 5 rijbanen, 458 meter) of 30 vrachtwagens (in 4 rijbanen, 345 meter).
Onderste autodek

Een foto van het bovenste autodek van de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix.
Autodek

Een kijkje op het kielzog van de veerboot Vlissingen-Breskens, de Koningin Beatrix.
Koningin Beatrix vertrekt uit Breskens

De PSD-veerboot Beatrix in de veerhaven van Breskens.
Breskens Veerhaven met veerboot

De Koningin Beatrix met op de voorgrond de gladde glooiing van Breskens.
Breskens met veerboot

Het lossen van de PSD-veerboot in Breskens.
Lossen in Breskens

De PSD-veerboot in de veerhaven van Breskens die in 1958 werd aangelegd.
Bijna in Breskens

Tijdens de bouw van de veerboot Koningin Beatrix werden verschillende secties op hun plek getakeld.
Boegsectie

De veerboot Koningin Beatrix werd gebouwd in een hal van Scheepswerf De Schelde in Vlissingen. Tegenover de bouwlocatie lag de reserveboot van de PSD, in maart 1993 de enkeldekker Prinses Margriet (1964).
De bouw in maart 1993

Het stuurhuis staat in de steigers tijdens de bouw.
Bovendek en stuurhuis

Een detail van het bovenste autodek van de Koningin Beatrix.
Detail bovendek

De moderne salon van de nog nieuwe veerboot Koningin Beatrix, bestemd voor de veerdienst tussen Vlissingen op Walcheren en Breskens (Zeeuws-Vlaanderen).
Deur van de salon

De deuren op het bovenste rijdek waren 7,5 meter breed en 90 cm hoog. In Italië zijn ze gedemonteerd om gewicht te besparen.
Deuren voor het bovendek

De twee deuren voor het bovenste rijdek worden gelast op scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Deuren lassen

De autodekken waren op afstand geheel af te sluiten met branddeuren. Op het promenadedek waren er schuifdeuren die via een drukknop door passagiers geopend konden worden.
Deuren op de boot

De belangstelling voor de laatste PSD-afvaart met de Koningin Beatrix op 15 maart 2003 was enorm. Hier zien we de mensen op de dijk in Breskens.
Einde van de PSD

De Koningin Beatrix (1993) vertrekt op 15 maart 2003 voor de laatste PSD-afvaart naar Vlissingen.
Laatste PSD-afvaart

BBA in de Binnenhaven

Een ansichtkaart met de Provinciale boot Koningin Beatrix.
Breskens met Beatrix

Toeschouwers bekijken de laatste PSD-afvaart vanaf de dijk in Breskens.
Laatste afvaart vanuit Breskens

De veerboot Koningin Beatrix verzorgde op 15 maart 2003 de laatste PSD-afvaart.
Laatste afvaart van de PSD

De veerboot Koningin Beatrix verlaat de fuik van Vlissingen en zet koers naar Breskens. Naast de fuik ligt de veerboot Prins Johan Friso. Op de achtergrond zien we het NS-station Vlissingen.
Vertrek uit Vlissingen

Zicht op de Koningin Beatrix tijdens een avondovertocht naar Vlissingen.
Koningin Beatrix in de avond

Op 27 oktober 2002 vaart de Koningin Beatrix van Breskens naar Vlissingen, maar slaagt daar er niet in om aan te leggen in de fuik. Daarop keert de Beatrix terug naar Breskens. Hier zien we de veerboot in extreme omstandigheden varen.
Windkracht 11 op de Westerschelde

Zomer in Zeeland betekende vroeger drukte op de PSD-boot. Hier zien we een volle Koningin Beatrix (1993) naar Vlissingen varen.
Zomer in Zeeland

Zowel de Koningin Beatrix als zusterschip Prins Johan Friso werden uitgerust met vier Stork-Wärtsilä dieselmotoren uit de 240-reeks.
De Stork-Wärtsilä hoofdmotoren

Op 31 augustus 1993 werd de veerboot Koningin Beatrix gedoopt door koningin Beatrix zelf.
Doop in 1993

Het topdek werd ook wel het schoorstenendek genoemd.
Topdek met schoorstenen

Babbelaars

Toen de Koningin Beatrix net in de vaart was lag er in Vlissingen nog een tweede fuik, ook wel de kleine fuik genoemd. In de jaren 80 raakte deze fuik in onbruik en niet ver na 1993 werd de fuik gesloopt.
Fuiken van Vlissingen

De avondboot (Prins Johan Friso) naar Breskens. Naast de fuik in Vlissingen ligt zusterschip Koningin Beatrix afgemeerd.
PSD in Zeeland – Avondboot naar Breskens

De nieuwe Koningin Beatrix vaart op een proefvaart naar Perkpolder, deze foto laat zien dat alles past in de fuik.
Proefvaart Koningin Beatrix naar Perkpolder

Aangezien er weinig ruimte is in de fuik kon de veerboot nog weleens deinen.
Scheef in de fuik

Scheepsmodel van de PSD-veerboot Koningin Beatrix, zoals is laten vervaardigen door de scheepswerf.
Werfmodel veerboot Koningin Beatrix

De veerboot Koningin Beatrix (1993) had op 15 maart 2003 de eer om de laatste afvaart onder PSD-vlag te verzorgen.
Veerboot gezien door de brug

Auto's rijden de Koningin Beatrix op in Breskens.
Fuik van Breskens

In Italië zouden de veerboten Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) en Tremestieri (voormalige Koningin Beatrix) elkaar weer treffen.
Vertrek Amedeo Matacena (5)

Het uitzicht vanaf het water op de veerboten tijdens de afscheidsdag op 15 maart 2003.
15 maart vanaf zee gezien

Het galerijdek ligt op halve hoogte van het onderste rijdek en was niet voor passagiers toegankelijk. Op het galerijdek zijn vier openingen aangebracht met de ankerlieren en verhaal- en meerbenodigheden.
Gallerijdek

De Koningin Beatrix komt aan in Vlissingen, nog een laatste bocht en de veerboot meert aan in de fuik.
Aankomst in Vlissingen (2)

De Koningin Beatrix in de fuik van Vlissingen, gefotografeerd vanaf de zeesleepboot Holland van Doeksen.
Fuik in Vlissingen in 1999

De veerboot Koningin Beatrix nabij het havenhoofd van de Buitenhaven van Vlissingen.
KBX bij het havenhoofd

Een visser met de veerboot op de achtergrond

Zusterschepen

De Prins Johan Friso lag voor onderhoud in de Binnenhaven. De Koningin Beatrix nadert de fuik.
Vlissingen met de PJF op de achtergrond

Vlissingen Buitenhaven

Veerboten Vlissingen

Valentijnsdag 2004, huwelijksaanzoek op de veerboot van BBA Fast Ferries.
Trouw jij op 2 juli?

Toegang SWATH-boot

Tegenlicht

Stuurhuis KBX

Stuurhuis

SWATHS

Nieuw en oud

Naast de fuik

Leeg autodek

Op de achtergrond vaart de nieuwe Fast Ferry, op de voorgrond de Koningin Beatrix van BBA Fast Ferries.
Laatste maand PSD-dubbeldekkers

KBX & SWATH

Scheepsnaam

KBX & Prins Willem-Alexander (2004)

KBX & PJF

Koningin Beatrix met zeilschip

Vertrek Koningin Beatrix naar Breskens (3)

Vertrek Koningin Beatrix naar Breskens (2)

Vertrek Koningin Beatrix naar Breskens (1)

Beatrix in BBA-dienst

Glinstering op de Westerschelde

De foto is gemaakt vanaf de Prins Johan Friso (1997), rechts ligt de Koningin Beatrix (1993).
Fuik van Vlissingen

Fuik van Vlissingen

Friso in de fuik

De Friso vertrekt, de Beatrix blijft achter

Drie veerboten in Vlissingen

Deur

Bovenrijdek leeg

Beatrix & Alexander

De Koningin Beatrix naast de fuik

De Koningin Beatrix voor onderhoud in de Binnenhaven. Ook in de tijd BBA Fast Ferries vond er onderhoud plaats aan de voormalige PSD-werkplaats.
Koningin Beatrix in de Binnenhaven

Beatrix in Breskens

BBA Fast Ferry

BBA in de Binnenhaven

BBA in 2004

Dubbeldekkers in de avondzon

Avond in Vlissingen

Passage van de PJF (5)

Autodek KBX voor

Passage van de PJF (6)

Passage van de Beatrix (4)

Passage van de Beatrix (3)

Beatrix in Breskens

Beatrix op 1 mei 2004

De Koningin Beatrix (1993) en een Fast Ferry (2004) van BBA Fast Ferries in de veerhaven van Breskens.
Breskens veerhaven 2004

Vertrek Beatrix

SWATH en Dubbeldekker (6)

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (2)

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (3)

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (4)

Onderste autodek KBX

Passage van de PJF (4)

Passage van de PJF (3)

Passage van de PJF (2)

Passage van de PJF (1)

Passage van de Beatrix (2)

Passage van de Beatrix (1)

Beatrix in Breskens

Beatrix in Breskens

Beatrix in Breskens

Beatrix in Breskens

Beatrix in Breskens

Beatrix in Breskens

Beatrix in Breskens

Beatrix in Breskens

SWATH en Dubbeldekker (5)

SWATH en Dubbeldekker (4)

SWATH en Dubbeldekker (3)

SWATH en Dubbeldekker (2)

SWATH en Dubbeldekker (1)

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (5)

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (6)

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (7)

De Prinses Juliana passeert in augustus 1995 de Koningin Beatrix, waarvan we rechtsonder nog een stukje zien.
Passage augustus 1995

Bekijk de verschillen tussen de Koningin Beatrix in PSD-dienst en de dezelfde veerboot als Tremestieri in Italië in de vaart voor Caronte & Tourist.
Bouwtekening Tremestieri / Koningin Beatrix

© Ronald den Dekker | De laatste dagen van de PSD waren druk, veel Zeeuwen gingen nog een laatste keer mee met de veerboten. Hier zien het veerplein van Vlissingen met de fly-over.
Avondfoto laden en lossen in Vlissingen

© Ronald den Dekker | De Koningin Beatrix ligt in de fuik van Breskens, nog een paar dagen en de Westerscheldetunnel zou geopend worden.
Avondfoto Breskens in maart 2003

Het Loodswezen zorgde vaak voor een eigen 'veerdienst' Vlissingen-Breskens door met de redeboot loodsen af te zetten aan de overkant. Op de achtergrond de reguliere veerboot Vlissingen-Breskens, de Koningin Beatrix.
PSD in september 2002 (5)

Het uitzicht vanaf de PSD-dubbeldekker was mooi, de schepen waren erg hoog en je kon daarom goed om je heen kijken. Links zien we de windschermen op de fuikwand van Breskens.
PSD in september 2002 (7)

Een halfjaar later zou de PSD worden opgeheven. Als vanouds vaart de Prins Johan Friso op Vlissingen-Breskens in september 2002.
PSD in september 2002 (10)

De zusterschepen Koningin Beatrix en Prins Johan Friso zijn beide in Vlissingen gebouwd bij de Koninklijke Schelde Groep.
PSD in september 2002 (9)

Als enige PSD-veerboot werd de Prins Johan Friso uitgerust met een lift zodat ook mindervaliden vanaf het autodek naar de salon konden gaan.
PSD in september 2002 (11)

© W. Kruit | De Koningin Beatrix vaart als voetveer Vlissingen-Breskens de haven van Vlissingen binnen in februari 2004.
BBA, sneeuw in 2004

Hier zien we de Koningin Beatrix in de fuik van Breskens, op de voorgrond ligt de ongebruikte fuik voor kleinere kopladingsschepen zoals de Prins Bernhard en Koningin Juliana.
De Koningin Beatrix in de fuik van Breskens

De Zeeuwse bevolking komt massaal kijken naar de 'laatste boot'.
15 maart 2003: Laatste boot strekdam

De Koningin Beatrix was nog geen 10 jaar in de vaart toen de laatste PSD-afvaart op het programma stond.
15 maart 2003: Vertrek uit Breskens

De dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix (1993) in de fuik van Breskens op 15 maart 2003.
15 maart 2003: Koningin Beatrix in Breskens

Na 137 jaar komt er een einde aan de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland. Op 15 maart 2003 varen de veerboten voor het laatst onder PSD-vlag.
15 maart 2003: Brug Breskens

Verschillende schepen begeleiden de veerboot Koningin Beatrix naar Vlissingen op de laatste afvaart.
15 maart 2003: Laatste vaart

Een foto van de laatste PSD-vaart met de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix.
15 maart 2003: Laatste afvaart Kon. Beatrix

Drukte op de afscheidsdag voor de PSD op 15 maart 2003. Een dag eerder werd al afscheid genomen van de auto's op de boot, dus passagiers konden ook over de autodekken en de brug lopen. Geen overbodige luxe gezien de drukte.
15 maart 2003: Drukte op de brug

De PSD-dubbeldekker Prins Willem-Alexander ligt in de sluis van Vlissingen na het opheffen van de dienst Kruiningen-Perkpolder. Op de achtergrond vaart de PSD-boot Koningin Beatrix. Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Alexander & Beatrix

Laatste vaartocht met gehandicapten

De PSD-veerboot Koningin Beatrix gevangen in de fuik van Vlissingen. De schepen hadden eenzelfde kopvorm als de enkeldekkers waarvoor de fuik gebouwd werd in 1958. De dubbeldekkers waren wel iets langer.
PSD-reünie 2004 (12)

Waar 10 april 2004 grijs begon eindigde dag in de stralende voorjaarszon. Hier zien we de Koningin Beatrix vanaf zusterschip Prins Johan Friso.
PSD-reünie 2004 (11)

PSD-reünie 2004 (10)

Niet veel later zouden de SWATH-veerboten het stokje overnemen van de PSD-dubbeldeksveerboten op de veerdienst Vlissingen-Breskens.
PSD-reünie 2004 (8)

Zusterschip Koningin Beatrix (1993) was tijdens de PSD-reünie van 2004 gewoon in de vaart op de veerdienst Vlissingen-Breskens.
PSD-reünie 2004 (7)

Tussen 1986 en 1995 kwam het regelmatig voor dat op de veerdienst Vlissingen-Breskens een enkeldekker en een dubbeldekker in de vaart waren. Normaal gezien de Juliana met de Prinses Beatrix of Margriet. Deze combinatie met de Koningin Beatrix en de Margriet is unieker. Foto: © Ivo Bril.
Enkeldekker Margriet en dubbeldekker Beatrix

TESO Schulpengat & PSD Koningin Beatrix

Scheepsmodel van de PSD-veerboot Koningin Beatrix, zoals is laten vervaardigen door de scheepswerf.
Werfmodel ferry Koningin Beatrix (Breskens)

De dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso passeert zusterschip Koningin Beatrix op de Westerschelde. Tot de SWATH-veerboten klaar waren hebben de voormalige PSD-schepen gevaren als voetveer, zonder auto's en zonder buffet.
Dubbeldekker Prins Johan Friso