
Het bovenste autodek heeft een doorrijhoogte van 2,90 meter.
Bovenrijdek in aanbouw

De nieuwste PSD-veerboot in aanbouw in Vlissingen, hier zien we het hoofdrijdek.
Onderdek in aanbouw

Het bovenste autodek is alleen geschikt voor personenauto's, in totaal kunnen er 106 auto's staan verdeeld over vijf rijstroken met in totaal 466 meter ruimte.
Bovenste autodek

Het onderste autodek van de Prins Johan Friso werd ook wel het hoofdrijdek genoemd en was het enige autodek dat geschikt was voor vrachtwagens.
Onderste autodek

Vanuit de stuurhut van de Prins Willem-Alexander zien we de dubbeldekker Prinses Juliana passeren. Het zijn de laatste afvaarten, na 60 jaar valt het doek voor de veerverbinding Kruiningen-Perkpolder.
In de stuurhut van de Alexander

Toegang tot het promenadedek

Topdek op 14 maart 2003

Trap op de Prins Willem-Alexander

Het lossen van de PSD-veerboot in Breskens.
Lossen in Breskens

Tunnel benedendeks

De PSD-veerboten tussen Vlissingen en Breskens kwamen een hoop zeeschepen tegen onderweg en moesten vaak rekening houden met de drukte op de rivier.
Overtocht met de Friso

Uitgang voor passagiers

De modern uitgeruste brug op het voorschip van de veerboot Koningin Beatrix.
Brug voorschip

De Noord-Beveland in 1960

Een foto van het bovenste autodek van de Prins Johan Friso, terwijl de veerboot in de Binnenhaven van Vlissingen ligt voor onderhoud.
PJF in 2000 in de Binnenhaven

De zusterschepen Koningin Beatrix en Prins Johan Friso boden voor- en achterop ruimte voor passagiers.
Het voordek van de Prins Johan Friso

Om het eiland Noord-Beveland te bereiken kon je met het autoveer Kortgene-Wolphaartsdijk. Van alle PSD-veerdiensten de kortste. In 1952 werd de laatste PSD-zijlader gebouwd en op dit veer in de vaart genomen.
Overzetveer Kortgene-Wolphaartsdijk

Een detail van het bovenste autodek van de Koningin Beatrix.
Detail bovendek

De moderne salon van de nog nieuwe veerboot Koningin Beatrix, bestemd voor de veerdienst tussen Vlissingen op Walcheren en Breskens (Zeeuws-Vlaanderen).
Deur van de salon

Zeelandbrug in aanbouw

Voortstuwingsmachine-overzicht

De autodekken waren op afstand geheel af te sluiten met branddeuren. Op het promenadedek waren er schuifdeuren die via een drukknop door passagiers geopend konden worden.
Deuren op de boot

Voortstuwingsmachine

Normaal rijdt de Kerstman alleen zijn Arrenslee en zet hij zijn rendieren aan het werk. Voor een veerboot met zes Stork-Wärtsilä's maakt de Kerstman echter graag een uitzondering.
Kerstman als stuurman

Zowel de Koningin Beatrix als zusterschip Prins Johan Friso werden uitgerust met vier Stork-Wärtsilä dieselmotoren uit de 240-reeks.
De Stork-Wärtsilä hoofdmotoren

Iedere PSD-veerboot was voorzien van Zeeuwse provinciewapens, zo ook de nieuwste veerboot Prins Johan Friso. Hier liggen de schilden klaar voor montage in 1997.
Provinciewapens

Een foto van een historisch PSD-moment. Op 14 maart 23.30u vertrekt de Prinses Juliana vanuit Perkpolder naar Kruiningen met de laatste auto's die ooit naar Kruiningen zijn vervoerd. Deze foto is gemaakt tijdens deze laatste afvaart.
De laatste auto's die over de Westerschelde zijn vervoerd

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Terneuzen gezien vanaf de PWA

Net als op alle Zeeuwse veerboten die vernoemd waren naar een lid van het Koninklijk Huis hing er een portret van prins Johan Friso in de salon van de gelijknamige veerboot.
Salon Friso

De salon van de veerboot Prins Johan Friso in aanbouw op de werf in Vlissingen.
Salon in aanbouw

Evacuaties in 1953

Bedieningspanelen voor de hoofdgeneratoren van de Zeeuwse dubbeldekker Prins Johan Friso.
Schakelboordruimte hoofdgeneratoren

De veerboot Prinses Beatrix (1958) was de eerste PSD-boot waar twee auto's tegelijk op of af konden rijden. De eerste kopladers vanaf 1927 waren minder breed en konden via 1 rijbaan laden en lossen.
Aanmeren in Vlissingen

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: De Alexander nadert Vlissingen

Bedieningspanelen voor de hulpgeneratoren van de Zeeuwse dubbeldekker Prins Johan Friso.
Schakelboordruimte hulpgeneratoren

Een deel van de controlekamer voor de machines benedendeks op de Prins Johan Friso.
Schakelboordruimte pompinstallaties

Het onderste autodek is geschikt voor 30 vrachtwagens of 118 personenauto’s. Daarnaast heeft de Prinses Juliana als enige PSD-dubbeldekker een zijgang voor fietsen, zoals op de Texelse TESO-dubbeldekkers gebruikelijk is.
Het onderste autodek van de ferry met de fuik

De Prinses Juliana vaart op een mooie zomerdag over de Westerschelde richting Perkpolder op Zeeuws-Vlaanderen. Tot 2003 waren de PSD-veerdiensten de enige manier om via Nederlands grondgebied Zeeuws-Vlaanderen te bereiken.
Overtocht Perkpolder

De Prins Johan Friso werd gebouwd door middel van verschillende al gefabriceerde secties.
Sectie van het middenschip

Het zicht op de Westerschelde vanaf de PSD-veerboot Prinses Juliana van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder.
Perkpolder nadert

Autodek Prins Bernhard

Topdek Koningin Juliana

Op deze foto zien we het bovenste autodek en de stuurhut van de Prins Johan Friso op de werf. Op verzoek van de PSD-bemanningen werd de nieuwe veerboot uitgerust met grotere stuurhuisramen.
Stuurhuis en autodek

De hoofdmotoren van de Koningin Beatrix bestaan uit vier Stork-Wärtsilä diesels (type 9HFD240) met een asvermogen an 1.580 kW (1.000 omwentelingen per minuut). De diesels zijn gekoppeld aan ABB-generatoren die elk 1.590 kW kunnen leveren (1.000 omwentelingen per minuut).
Hoofdmotoren ferry Koningin Beatrix

In Dordrecht voor evacuaties

De firma Bakker Sliedrecht zorgde samen met Rietschoten & Houwens voor de installatie van de technische systemen op de Zeeuwse veerboot Koningin Beatrix (1993).
Meters in de controlekamer

Op het topdek zijn inmiddels de lanceerstellingen voor de dinghy's (reddingsmiddelen) gemonteerd.
Topdek met dinghy

De salon van de veerboot Koningin Beatrix biedt 408 zitplaatsen. Ook zijn er het buffet, kombuis en lobby met toiletten te vinden.
Moderne salon van de PSD-boot Beatrix

Het topdek van de Prins Johan Friso met daarop de luchtafvoer voor de salon en het in aanbouw zijnde stuurhuis.
Topdek met stuurhuis

De doorrijhoogte van het bovenste autodek laat geen vrachtwagens toe en dit dek biedt plaats aan 116 personenauto’s.
Bovenste autodek PSD-veerboot Prinses Juliana

Doorkijkje naar autodek en fuik

Een detailfoto van de Turbo ABB in de machinekamer van de Westerschelde ferry Prins Johan Friso.
Turbo ABB

Op deze foto zien we twee van de 'karren' van de Prins Johan Friso, de hoofdmotoren.
Twee hoofdmotoren

Fietsersingang

In de machinekamer van de Prins Johan Friso zijn naast de hoofdmotoren ook hulpmotoren te vinden.
Twee hulpmotoren

De nieuwste PSD-boten boden het beste uitzicht over de Westerschelde omdat je op deze schepen ook voorop kon staan.
Uitzicht vanaf de PSD-boot

Net als het zusterschip Koningin Beatrix werd de Prins Johan Friso uitgerust met vier moderne thrusters van fabrikant Ulstein.
Ulstein Thruster

Fuiken van Breskens

© (CC BY-SA 4.0) Collectie De Heemschut / Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
Passagiers in het tegenlicht

De Prins Johan Friso werd uitgerust met vier Ulstein Thrusters, hier zien we goed de stuurpomp.
Ulstein Thruster met stuurpomp

© (CC BY-SA 4.0) Collectie De Heemschut / Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
Promenadedek en Perkpolder

Laden in Breskens

Op het hoofdrijdek kunnen 104 personenauto's staan (in 5 rijbanen, 458 meter) of 30 vrachtwagens (in 4 rijbanen, 345 meter).
Onderste autodek

Het onderste (hoofd-) rijdek van de Koningin Beatrix biedt 458 meter rijstrook voor personenauto's of vrachtwagens.
Onderste autodek (hoofdrijdek)

De veerboot Koningin Beatrix verlaat de fuik van Vlissingen en zet koers naar Breskens. Naast de fuik ligt de veerboot Prins Johan Friso. Op de achtergrond zien we het NS-station Vlissingen.
Vertrek uit Vlissingen

Een detailopname van de Volvo-Penta (TMA122) in de machinekamer van de Zeeuwse veerboot Prins Johan Friso van de dienst Vlissingen-Breskens.
Volvo-Penta TMA122

Een klein hoogtepunt van iedere PSD-overtocht: het passeren van de andere veerboot.
Passage op de Westerschelde

Machinekamer

De twee nieuwste PSD-veerboten uit 1993 en 1997 hadden de beste mogelijkheden om aan dek te staan. Vooral voor op het promenadedek stonden passagiers graag tijdens de overtocht.
Passagiers op het voordek

Meisje aan de reling

Passagiers op de veerboot Koningin Beatrix kijken over de reling terwijl de dubbeldekker in de fuik van Breskens ligt.
Passagiers op de boot in 1995

Mobilisatie in 1939

Elke Zeeuwse veerboot had een werfplaat / werfbord van de bouwer. Voor de Prins Johan Friso ging het om een werfplaat van de Koninklijke Schelde Groep uit Vlissingen.
Werfbord PSD-veerboot Prins Johan Friso

Kenmerkend voor de promenadedekken van de Koningin Beatrix en Prins Johan Friso waren de gele kasten met reddingsmiddelen.
Promenadedek op laatste dag

Een reddingsboei op de PSD-veerboot Prinses Juliana (1986).
Reddingsboei PSD-veerboot

Het promenadedek van de Koningin Beatrix bestond uit vier galerijen aan de zijkanten en ook voor- en achterop was er nog ruimte voor passagiers om aan de reling te staan.
Promenadedek

Een reddingsboei aan boord van de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix.
Reddingsboei PSD-veerboot

De Prinses Juliana had stijle trappen. Op de foto zien we goed de interieurkleuren van deze veerboot: groene dekken en beige wanden.
Trappen op de Prinses Juliana

De nieuwe salon van de Koningin Beatrix werd ingericht om een 'gezellige' overtocht mogelijk te maken. Bijvoorbeeld met deze zitplaatsen in een cirkel, zodat ook groepen (scholieren) met elkaar konden communiceren.
Salon opgeleverd

Tijdens de bouw werd de salon voorzien van isolatie en brandwerend materiaal.
Salon-isolatie

Promenadedek

De salon werd onder meer uitgevoerd met een silhouet van Vlissingen, van de duinen tot de Sloehaven. Nog altijd is dit de bekleding van de salon van de veerboot, nu in de vaart in Italië. Een mooi eerbetoon aan Vlissingen.
Salon met silhouet van Vlissingen

Langzaam maar zeker krijgt in 1993 ook de salon van de veerboot Koningin Beatrix vorm. Gekozen is voor een gezelligere salon, aangezien de salon van de Prinses Juliana (1986) niet in de smaak viel bij de Zeeuwen.
Salon in aanbouw

Promenadedek

Salon van de PSD-enkeldekker

Op het topdek bevinden zich de ventilatieruimtes voor de kombuis en de salon.
Ventilatieruimtes salon

Salon met portret van de prinses

De schaduw van de veerboot Koningin Beatrix tussen Breskens en Vlissingen.
Schaduw van de boot

In de stuurhut van de Beatrix

Een foto gemaakt vanaf de enkeldeksveerboot Prinses Beatrix (1958) met op de achtergrond de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana (1986).
Beatrix passage Juliana

Conducteur

Uitgang

Veerhaven Breskens gezien vanaf de enkeldekker

Een stukje promenadedek op de Prinses Juliana met de trap naar een van de passagiersingangen. De kleur beige kwam veel terug op deze veerboot uit 1986.
Promenadedek met trap

Zijgang van de Beatrix

Gangboord

Sfeerfoto op het voordek

Remmen vast en autoalarm af waren veel te lezen op de autoveerboten van de PSD.
Remmen vast

Vanaf de veerboot was er altijd wel iets te zien, bijvoorbeeld deze havensleepboot in de Buitenhaven van Vlissingen in 1994.
Sleepboot Vlissingen in 1994

Een foto van een meeuw op de reling van de PSD-veerboot Prinses Margriet in Vlissingen. Foto: © Wessel Vermeulen
Margriet met meeuw op de reling

De TCR-C2-bedieningsruimte op de Zeeuwse veerboot Prinses Juliana (1986).
TCR-C2

De veerboot had een 'Stuurhuis Vlissingen' en een 'Stuurhuis Breskens', deze richtingen werden nooit gewisseld.
Stuurhuis kant Vlissingen

De nieuwe eigenaar en PSD'ers

De stuurhut van de Koningin Beatrix in aanbouw op de werf.
Stuurhuis in aanbouw

De uitgang voor passagiers op de Prinses Juliana. Ook in de tijd dat het schip op Kruiningen-Perkpolder dienst deed verwezen de wegcijfers op het schip naar Vlissingen en Breskens.
Uitgang passagiers

De Koningin Beatrix krijgt halverwege 1993 al goed vorm op de Vlissingse scheepswerf.
Topdek in aanbouw

De overdracht van de Prinses Beatrix

Het ankergebied van Vlissingen gezien vanaf de Koningin Beatrix. Om gevaarlijke situaties te voorkomen is ooit de 'ferry track' ingevoerd, een vrije strook door het ankergebied gereserveerd voor de veerdienst tussen Breskens en Vlissingen.
Ankergebied gezien vanaf het topdek

Hier zien we het topdek van de Koningin Beatrix in aanbouw bij scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Topdek in ruwbouw

Het topdek werd ook wel het schoorstenendek genoemd.
Topdek met schoorstenen

Kapitein Jongman

Machinekamer

Het uitzicht vanaf de PSD-dubbeldekker was mooi, de schepen waren erg hoog en je kon daarom goed om je heen kijken. Links zien we de windschermen op de fuikwand van Breskens.
PSD in september 2002 (7)

De drie Prinsessenboten van de PSD hadden elk twee zijgangen voor personenauto's. Alleen het middelste en breedste gedeelte van het autodek was geschikt voor vrachtwagens en andere hoge voertuigen.
Auto's in de zijgang van een Prinsessenboot

Een bijzondere ontmoeting op de Westerschelde: de nieuwe dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix (1993) passeert de enkeldeksveerboot Prinses Beatrix (1958).
Prinses Beatrix gezien vanaf de Koningin Beatrix

Een Belgische redeboot baant zich een weg over de Westerschelde, vastgelegd tussen twee PSD-veerboten.
Vanaf de Friso

Een van de verschillen met de Koningin Beatrix was dit stukje hekwerk bij de ingang en uitgang voor voetgangers. Door het hekwerk zien we de Beatrix varen.
Vanaf de PJF

Passagiers aan dek

'Paaltjes pikken', zo werd het scheppen van een hoop buiswater genoemd bij de PSD. Hier solliciteren twee passagiers naar een nat pak op een van de Prinsessenboten.
Storm op een enkeldekker

Passagiers in klederdracht

De veerdienst Terneuzen-Hoedekenskerke was de laatste PSD-dienst met klassieke veerboten. Hier zien we het gezellige promenadedek van de zijlader Prins Willem I uit 1933.
Promenadedek van een zijlader

Stuurhuis

Voor het laagspanningsnet op de dubbeldeksveerboot zijn vier dieselgeneratorsets (240 kW) geplaatst van Volvo-Penta. Het gaat om type TAMD 122A/HE (1500 omwentelingen per minuut).
Volvo-Penta's voor de laagspanning

Foto's van een natte proefvaart met de nieuwe ferry Koningin Beatrix. Een flinke regenbui heeft huisgehouden op het schip.
Watoverlast aan dek

Hofmeester

Lossen in Breskens

16 maart 2003 (12)

16 maart 2003 (10)

16 maart 2003 (11)

Achterdek

16 maart 2003 (12)

Reling op de Juliana

Auto's op het achterdek

16 maart 2003 (13)

De Christina in Kruiningen gezien vanaf zusterschip

Bemanning in 1965

16 maart 2003 (1)

Autodek

16 maart 2003 (2)

Trap op de Juliana

16 maart 2003 (3)

16 maart 2003 (4)

Controlekamer van de machinekamer

16 maart 2003 (5)

16 maart 2003 (6)

16 maart 2003 (7)

Boulevard gezien vanaf de Bernhard

16 maart 2003 (8)

16 maart 2003 (9)

Aan dek

In de salon

Interieur van de Bernhard

Ankerlier

Kaartverkoper

Zuidvliet in 2017 (3)

Zuidvliet in 2017 (2)

Laatste afvaart in 1965

Luik in het autodek

Bemanningsverblijf

Machinekamer (1)

Lossen in Zierikzee

Machinekamer (2)

Luftwaffe op de Emma tijdens de oorlog

Breed dek

Een prachtige sfeerfoto gemaakt op de PSD-veerboot Prinses Margriet met op de achtergrond de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana.
Sfeer op de Westerschelde

Stuurhuis van de Bernhard

Buffet

De Machinist op de Emma

Controlekamer

Open rijdek van de Christina

Koelwater

Gezin op de veerboot

Koffie in het bemanningsverblijf

Zusterschepen op de Westerschelde

Salon met CvK Casembroot

Scheepsbel

De ingang voor passagiers op de enkeldeksveerboot Prinses Margriet.
Op de uitkijk

Storm op de zeearm Oosterschelde

Gangway

Stuurhuis van de Emma

Stuurhuis gezien vanaf de buitenkant

Laatste dag Zeeuwse autoveerdiensten

Open dag (1)

Open dag 15 maart (2)

Machinekamer (2)

Open dag 15 maart (3)

Verboden te roken

Reddingsboot

Wapenschild bij de PSD

Passagiers aan boord van de Prinses Margriet.
Promenadedek Margriet

Stuurhuis van de Christina

Passagiers op de PSD-boot

Stuurhuis kant Kruiningen

Takelen van de generator

© Jan Anderiesse (foto via Jan Willemsen)
Stuurhuis Christina

Tekening benedendek

© Jan Anderiesse (foto via Jan Willemsen). Het bovenste autodek van de Christina was vrij breed en in tegenstelling tot de Alexander open voor en achter.
Het bovenste autodek van de Christina

Passagiers op de Christina

Het bovenste autodek van de eerste dubbeldekker was net als de laatste twee open. De Alexander en de Juliana kregen een dicht tweede autodek omdat dit met storm handiger zou zijn. Op de andere dubbeldekkers werden auto's weleens nat van buiswater.
Autos op het bovenste autodek

Alexandertje de MOB

De laatste dag Kruiningen-Perkpolder

Het schoorstenendek van de Prins Willem-Alexander, de veerboot die van 1970 tot 2003 de veerdienst Kruiningen-Perkpolder onderhield.
Passage met de Juliana

Topdek op 15 maart 2003

Aankomst Perkpolder (2)

De webmaster van PSDnet.nl poseert op de Prinses Christina

Aankomst Perkpolder (1)

Werfborden Prinses Christina

Het uitzicht vanaf de PSD-boot Prins Willem-Alexander (1970) op de Westerschelde met de kruisende ferry Prinses Juliana (1986).
Passage op 15 maart 2003

Afscheid op 15 maart 2003

De mast van de PWA

Naderen veerhaven Perkpolder

Schoorstenendek

Een naamplaatje van de Stork-Wärtsilä machine (nummer 70981) met als bouwjaar 1996.
De hoofdmotoren: 4x F240

Stuurhuis

Uitzicht op 15 maart 2003

Controlekamer van de Irene

Controlekamer

Passagiers aan boord van een van de Prinsessenboten van de PSD; de Beatrix, Irene en Margriet.
Voorop de veerboot

De fuik in 1980

Een hoogtepunt tijdens de overtocht was het uitwaaien aan de reling van een van de PSD-veerboten en uitkijken over de Westerschelde. Tussen Vlissingen en Breskens passeerden de veerboten altijd een druk ankergebied.
Aan de PSD-reling

De Beatrix passeert de Margriet op de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens.
Passage van de Beatrix

Topdek Prinses Irene

Het algemeen (veiligheids-) plan aan boord van de veerboot Vlissingen-Breskens.
Algemeen plan

Salon van de Irene

Bovendek

Diesels van de Irene

Het bovenste autodek van de Prins Johan Friso was goed voor 106 personenauto's.
Autodek boven

Benedendek

Het bovenste autodek van de veerboot Prins Johan Friso (1997) met links de trap naar de salon / promenadedek.
Autodek met links de trap naar boven

De salon van de Margriet was de laatste met losse stoelen. Latere PSD-boten werden uitgerust met vaste stoelen en banken.
Salon van de PSD-boot Prinses Margriet

Machines Koningin Juliana

Overtocht in 1985

Auto's op de veerboot van Vlissingen naar Breskens
In de bocht

Trap op de Juliana

Het goed gevulde bovenste autodek van de Prins Johan Friso. Soms was het even zoeken naar je eigen voertuig.
Bovenste autodek

Irene flank

Koffie op de Irene

Ir de groot

De machine van de Irene

De PSD-zusterschepen Beatrix en Friso gebroederlijk naast elkaar in de Vlissingse Sloehaven, valk voor vertrek naar Italië.
Brugdek PJF&KBX

Interieur Koningin Wilhelmina

De salon met buffet aan boord van de veerboot Vlissingen-Breskens. Passagiers kunnen hier kroketten of erwtensoep kopen.
Buffet

Vanuit de controlekamer benedendeks kan de bemanning comfortabel alle machines in de gaten houden.
Controleruimte machinekamer

Een van de vier EPM's van de Friso. EPM staat voor Electric Propulsion Motor.
Electric Propulsion Motor

Auto's op de veerboot naar Breskens.
Friso bijna in Breskens

Op wacht in de machinekamer

Het laden van een auto

Reddingsmiddelen

15 maart 2003: Autodek Christina met modelschepen

Op 14 maart 2003 werden voor het laatst auto's vervoerd over de Westerschelde. Als eerbetoon maakten de Koningin Beatrix (1993) en Prins Johan Friso (1997) een pirouette midden op de Westerschelde. Dit was mogelijk dankzij de roerpropellors, waardoor de veerboten om hun as konden draaien.
Draaien op 14 maart 2003

Salon op de Prins Willem-Alexander

15 maart 2003: autodek met info-kraam

De deur van het bovenste rijdek van de Friso was hoger in vergelijking met die van zusterschip Beatrix.
Fuik met Friso

15 maart 2003: Autodek Christina Vlissingen Binnenhaven

Trap op de PSD-boot

Salon van de Irene

De veerboot in de aanlegfuik van Vlissingen. Tussen de heftorens zien we de brug.
Fuik van Vlissingen

Naast de hoofdmotoren zijn er ook vier hulpmotoren van Volvo-Penta aanwezig, verbonden aan generatoren voor het opwekken van stroom voor diverse elektrische systemen op de veerboot.
Genaratoren achter de hoofdmotoren

Stuurhuis van de Irene

Verboden te roken

Vier Stork-Wärtsilä dieselmotoren met een vermogen van 1655 kW per stuk wekken de benodigde stroom op voor de ABB-Jeumont-Schneider-motoren.
Hoofdmotor

De controlekamer benedendeks krijgt langzaam vorm. Vanuit de controlekamer konden de machines in de gaten en bestuurd worden.
Apparatuur benedendeks

Een van de vier Stork-Wärtsilä dieselmotoren van de Prins Johan Friso.
Hoofdmotor close-up

Het onderste autodek van de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix. De 'buizen' aan de zijkanten werden later geel geverfd, niet geheel zonder toeval. Veel passagiers struikelden over de afscheiding tussen het rijdek en de plaatsen waar fietsers konden staan.
Autodek onder

Het hoofdrijdek van de Prins Johan Friso was goed voor 104 personenauto's tussen de witte belijning of een stuk of 25 grote vrachtwagens (tussen de gele belijning).
Hoofdrijdek

Aan de voor- en achterkant was het autodek van de Koningin Beatrix open. Bij flinke storm, zoals bijvoorbeeld in 2002 met windkracht 11, werd besloten om het bovenste autodek niet te laten en alleen gebruik te maken van het volledig gesloten hoofdrijdek.
Autodek aan de voorkant

Het stuurhuis van de ferryboot Prins Johan Friso in aanbouw in 1996.
Interieur van het stuurhuis

Een foto van het bovenste autodek van de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix.
Autodek

Naast de PSD-fuik van Vlissingen was de ligplaats voor de tweede veerboot van de dienst Vlissingen-Breskens. Op sommige dagen werd de dienst alleen uitgevoerd met de dienstboot.
Laatste PSD-boten

Zicht op de ondergaande zon en de fuik van Vlissingen vanaf de PSD-boot.
Avondrood op de boot

Scheepsbel van de gezonken veerboot

15 maart 2003: Laatste vertrek uit Perkpolder

15 maart 2003: Laatste vaart Alexander (2)

Auto's verlaten de veerboot in Breskens. Tot 14 maart 2003 was dit enige manier om de Westerschelde over te steken met de auto.
Lossen in Breskens

15 maart 2003: Laatste vaart Alexander

Werfbord Prins Willem-Alexander

De eerste dubbeldeksveerboten Prinses Christina (1968) en Prins Willem-Alexander (1970) hadden brede dekken in vergelijking met de latere dubbeldeksschepen.
Promenadedek veerboot Prins Willem-Alexander

Door het raam van de Prinses Juliana zien we de Prins Willem-Alexander liggen aan de NAVO-kade van Kruiningen.
Raam van de Juliana

In tegenstelling tot de eerste twee dubbeldeksschepen van de PSD waren de promenadedekken van de Juliana wat smaller. Ook zaten de 'rookkanalen' van de vier schoorstenen een beetje in de weg. Daarentegen was de salon wel breder.
Het promenadek van de Juliana

In het hoofdrijdek zitten verschillende uitneembare luiken verstopt om eventueel machineonderdelen uit de machinekamer te kunnen takelen.
Luik in het onderdek

Aan de reling

De deur van het bovenste rijdek van de Prinses Juliana werd uitgevoerd met vier 'schietgaten' voor wat frisse lucht. De veerboot Prins Willem-Alexander werd in de jaren 90 uitgerust met soortgelijke openingen in de rijdekdeur.
Deur en autodek Juliana

Roermotor

De PSD-veerboot in de veerhaven van Breskens die in 1958 werd aangelegd.
Bijna in Breskens

De veerboot Koningin Beatrix werd gebouwd in een hal van Scheepswerf De Schelde in Vlissingen. Tegenover de bouwlocatie lag de reserveboot van de PSD, in maart 1993 de enkeldekker Prinses Margriet (1964).
De bouw in maart 1993

Schroefas van de voortstuwing

Het stuurhuis staat in de steigers tijdens de bouw.
Bovendek en stuurhuis

De Moerdijk in de oorlog

Schroefmotor