
SMS Kartanegara - Nachtelijk vertrek uit Bakauheni

SMS Kartanegara - Na dokbeurt 2016

SMS Kartanegara - Op de rede van Merak

SMS Kartanegara - Aan de kade

SMS Kartanegara - Nachtboot

SMS Kartanegara - Met witte reling

SMS Kartanegara - Werf in Jakarta

SMS Kartanegara - In 2005 op de werf

SMS Kartanegara - Vrachtwagens lossen

SMS Kartanegara - Vrachtwagens laden

SMS Kartanegara - In januari 2006

SMS Kartanegara - Voorkant met deurkast

SMS Kartanegara - Vooraanzicht

SMS Kartanegara - Voor de verbouwing

SMS Kartanegara - Voor anker bij Merak

SMS Kartanegara - Bij Merak

SMS Kartanegara - Vertrek naar Bakauheni

SMS Kartanegara - Na de verbouwing

SMS Kartanegara - De interne ramp

SMS Kartanegara - In 2005 bij Bakauheni

SMS Kartanegara - Voormalige Margriet vaart langs

SMS Kartanegara - Trap naar het autodek

SMS Kartanegara - Trap naar de brug

SMS Kartanegara - In Merak (2009)

SMS Kartanegara - Stuurhuis en salon

SMS Kartanegara - Het nieuwe autodek

SMS Kartanegara - Voorkant

SMS Kartanegara - Strak in de verf

SMS Kartanegara - Topdek

SMS Kartanegara - Met nieuwe salon op topdek

SMS Kartanegara - In de salon (2006)

SMS Kartanegara - Roosters autodek

SMS Kartanegara - Op de rede van Merak

SMS Kartanegara - Promenadedek

SMS Kartanegara - Passagiers gaan aan boord

SMS Kartanegara - Scheepsnaam

SMS Kartanegara - De voormalige Margriet

SMS Kartanegara - Passage in 2013 (6)

SMS Kartanegara - Passage in 2013 (5)

SMS Kartanegara - Passage in 2013 (2)

SMS Kartanegara - Passage in 2013 (3)

SMS Kartanegara - Passage in 2013 (2)

SMS Kartanegara - Passage in 2013 (1)

SMS Kartanegara - Panorama Merak

SMS Kartanegara - Zomer 2005 (1)

SMS Kartanegara - Margriet in 2010 (11)

SMS Kartanegara - In 2005 in Jakarta

SMS Kartanegara - Zomer 2005 (2)

SMS Kartanegara - Reddingsmiddelen

SMS Kartanegara -

SMS Kartanegara - Vertrek uit Bakauheni

SMS Kartanegara - In 2009 na de verbouwing

SMS Kartanegara - Motorstoring in 2006

SMS Kartanegara - Motorstoring

SMS Kartanegara - Met het nieuwe autodek

SMS Kartanegara - Auto's laden

SMS Kartanegara - Onderweg naar Bakauheni

SMS Kartanegara - Mechanisme van deur

SMS Kartanegara - Aan de kade in Bakauheni

SMS Kartanegara - Inschepen in Merak

SMS Kartanegara - In het stuurhuis (2005)

SMS Kartanegara - In de regen

SMS Kartanegara - Avondboot

SMS Kartanegara - In Merak (2010)

SMS Kartanegara - In Jakarta (voormalige Batavia)

SMS Kartanegara - Juli 2004

SMS Kartanegara - Stuurhuis in 2006

SMS Kartanegara - In de haven van Merak

SMS Kartanegara - In Bakauheni

SMS Kartanegara - Gepavoiseerde Margriet

SMS Kartanegara - In 2011

SMS Kartanegara - Gang tussen de salons

SMS Kartanegara - Gang midscheeps

SMS Kartanegara - Oude naam nog zichtbaar

SMS Kartanegara - Voormalige PSD-boot

SMS Kartanegara - Close up van het stuurhuis

SMS Kartanegara - Bovenste autodek (voormalige salon)

SMS Kartanegara - Binnenlopen van Merak

SMS Kartanegara - Afvaart 'Margriet'

SMS Kartanegara - Aanlegsteiger Merak

SMS Kartanegara - Aankomst in Merak

SMS Kartanegara - Afgemeerd

SMS Kartanegara - Aan de kade van Merak

SMS Kartanegara - Bakauheni

SMS Kartanegara - Kade Merak in 2007

SMS Kartanegara - Op Straat Soenda

SMS Kartanegara - PSD-banken aan dek

SMS Kartanegara - Merak in 2010

SMS Kartanegara - Sfeerfoto uit 2013

SMS Kartanegara - Aanleginrichtingen Indonesië

SMS Kartanegara - Passage 'Margriet'

SMS Kartanegara - Een nachtelijk vertrek

SMS Kartanegara - Merak bij nacht

SMS Kartanegara - Gigantische drukte bij de Ramadan

SMS Kartanegara - Voormalige PSD-boot bij nacht

SMS Kartanegara - Het autodek met zijgangen

SMS Kartanegara - Op de werf in Samerang (3)

SMS Kartanegara - Op de werf in Samerang (2)

SMS Kartanegara - Op de werf in Samerang (1)

SMS Kartanegara - Op de werf in Samerang (4)

SMS Kartanegara - Op de werf in Samerang (5)

SMS Kartanegara - Op de werf in Samerang (6)

© Steve Barron
SMS Kartanegara in 2017 (2)

© Steve Barron
SMS Kartanegara in 2017 (1)

© M. Royhan Fardiansyah
Passage voormalige Margriet

Foto: © Rahmat Twin S
Uit het dok 2017 (2)

Foto: © Bayu Rullistia
Uit het dok in juni 2017 (1)

In de controlekamer benedendeks worden de machines nauwlettend in de gaten gehouden. Of het computerspelletje Patience natuurlijk.
Controlekamer machines

In 2009 werd een salon op het promenadedek vervangen door een autodek: de Margriet als dubbeldekker! Op het hoofdrijdek is een 'ramp' (interne verbinding) aangebracht, maar onduidelijk is of deze echt vaak gebruikt wordt. De aanlegsteigers in Merak en Bakauheni zijn namelijk geschikt voor 'dubbeldekkers'.
Autodek met interne ramp

Een van de vier trappen naar het autodek. Tussen het autodek en het promenadedek zat geen tussendek, zoals op de TESO-enkeldekkers Marsdiep en Texelstroom.
De trap naar het autodek

Het stuurhuis van de voormalige PSD-veerboot Margriet in Indonesië.
Stuurhuis voormalige Margriet

Ook 's nachts wordt er gevaren met de SMS Kartanegara.
Stuurhuis bij nacht

Een iets oudere foto, uit 2015, waar de SMS Kartanegara nog rode stuurhuiskappen heeft, maar al wel blauw is geschilderd. Eerst was de Prinsessenboot groen.
Voormalige Margriet Indonesie

Op het topdek zijn nog veel originele houten kasten te vinden met reddingsmiddelen. Links zien we een stukje van de nieuwe opbouw op het topdek, omdat een salon is opgeofferd als autodek.
Topdek met brug Margriet (2018)

Twee bemanningsleden poseren op het autodek van de voormalige PSD-veerboot. Rechts was de uitgang voor fietsers, de originele deur van het autodek is ingeklapt (zie bovenaan).
Autodek met Safety First (2018)

Een onbekend karretje (?) in een zijgang van de voormalige Margriet. De tekst leest 'toegang afgesloten, andere rijbaan gebruiken'.
In de zijgang (2018)

De 'Margriet' aan de kade in Indonesië, met witte stuurhuiskappen.
In 2018 aan de kade

We hebben nog niet eerder gezien dat passagiers ook rond het stuurhuis mogen zitten. De stuurhuiskappen zijn in 2017 weer wit geschilderd, net zoals van 1964-1980 bij de PSD.
Het promenadedek in 2017

De voormalige Prinses Margriet is uitgerust met 4x achtcilinder viertakt Smit-MAN-dieselmotoren.
Machinekamer met de 'karren'

We zien hier een Smit-MAN-dieselmotor van de voormalige PSD-boot Margriet in Indonesië. Technische specificaties: 1.165 APK bij 400 omwentelingen per minuut.
De machines in 2017

De laatste PSD-enkeldekker was nog uitgerust met klassieke sloepen, twee totaal.
Voormalige Margriet reddingboot

Het PSD-reddingsmateriaal ziet er nog piekfijn uit en er wordt regelmatig geoefend door de bemanning.
Veiligheids-oefening in 2017

De laatste reis van de Margriet van de rede van Merak naar de sloopwerf in Bojonegara.
Margriet in 2018: de laatste reis

De 'Margriet' opgelegd voor sloop

In de controlekamer benedendeks werden de machines nauwlettend in de gaten gehouden door het PSD-personeel.
Margriet in juli 2018: Controlekamer (1)

De controlekamer van de voormalige PSD-boot Prinses Margriet.
Margriet in juli 2018: Controlekamer (2)

Een foto van de zijgang van de Margriet, terwijl het schip op de rede van Merak wacht op de laatste reis naar een sloopstrand.
Margriet in 2018: Zijgang van autodek

De machinekamer met de dieselmotoren van M.A.N.
Margriet in 2018: Machinekamer met M.A.N.'s

Het stuurhuis van de Margriet. Op de radarinstallatie staat 'Waarschuwing! Radar af en ontladen voor schoonmaken scherm'.
Margriet in 2018: Stuurhuis

Op het topdek (ook wel schoorstenendek genoemd) is in 2009 een nieuwe salon gebouwd, omdat de eigenlijke salon voor de helft een tweede autodek is geworden.
Margriet in 2018: Topdek met schoorstenen

Een paar jaar geleden zijn de oorspronkelijke banken in de salon vervangen door wat luxere exemplaren. Nu is het de 'business class' salon.
Margriet in 2018: De salon

Het promenadedek van de voormalige Margriet met de kenmerkende banken, schuifdeuren en het trapje naar de brug (verboden voor passagiers in Zeeland).
Margriet in 2018 - Promenadedek

In Zeeland liep je hier in Breksens de veerboot op.
Margriet in 2018: Ingang Breskens

De SMS Kartanegara op de rede van Merak met een bunkerbootje langszij om vers drinkwater te bunkeren.
Margriet in 2018: Water bunkeren

Een rondje over het autodek terwijl de Margriet bij de sloophaven van Bojonegara is aangekomen op 22 september 2018.
Margriet in 2018: Autodek voor de sloop

De sloop nadert op 18 september 2018 (foto links), rechts zien we het autodek met de zijgang terwijl de Margriet al op de slooplocatie van Bojonegara ligt.
Margriet in 2018: Naderende sloop

De Margriet ligt voor anker in de baai van Bojonegara, de bemanning zit nog steeds aan boord (al sinds mei) en wacht op wat komen gaat. Om het wachten aangenamer te maken heeft de bemanning matrassen op de brug gelegd.
Margriet in 2018: Wachten op sloop in het stuurhuis

De voormalige Zeeuwse veerboot Prinses Margriet in de sloophaven van Bojonegara, Indonesië.
Margriet in 2018: In de sloophaven

Tot nu toe werden vooral nog bruikbare onderdelen van de Margriet verwijderd (zoals reddingsmiddelen), nu is men echt bezig met het slopen van het schip.
Begin sloop van de Margriet in 2018

Het topdek en het stuurhuis boven de in 2009 door een autodek vervangen salon zijn inmiddels gesloopt.
Baai van Bojonegara (2)

De Margriet ligt sinds 22 september in de sloopbaai van Bojonegara, Indonesië.
Baai van Bojonegara (1)

De sloop van de voormalige PSD-boot Prinses Margriet vordert in Indonesië.
Sloop SMS Kartanegara in 2018

De sloop van de laatste PSD-enkeldekker is in volle gang eind oktober 2018.
Sloop SMS Kartanegara in 2018 (2)

Een deel van het stuurhuis van de voormalige Margriet staat op het terrein van de sloper, het personeel zit op PSD-stoelen uit de salon.
Sloop SMS Kartanegara in 2018 (3)

Links: Een groot deel van het autodek is al gesloopt waardoor we het onderwaterschip zien. Op de achtergrond op de wal staat het stuurhuis die we op eerdere foto's gezien hebben. Rechtsboven: De zijgang op het nog overgebleven stuk autodek. Rechtsonder: De bolders bij de ingang voor fietsers.
Sloop SMS Kartanegara in 2018 (4)

Het laatste schroot van de voormalige PSD-veerboot Prinses Margriet bij de illegale sloperij in Bojonegara.
De sloop van de Margriet in 2019