
Het bovenste autodek heeft een doorrijhoogte van 2,90 meter.
Bovenrijdek in aanbouw

De nieuwste PSD-veerboot in aanbouw in Vlissingen, hier zien we het hoofdrijdek.
Onderdek in aanbouw

Strand Perkpolder

De Prinses Juliana is een klassiek uitgevoerd schip. De opbouw is aardig vierkant en het schip heeft geen zeeg, maar het onderwaterschip heeft een vloeiend lijnenplan. Dat laatste is uniek, omdat het in de jaren 80 al gebruikelijk was soortgelijke schepen met een knikspant uit te voeren.
Fuik van Perkpolder

Het bovenste autodek is alleen geschikt voor personenauto's, in totaal kunnen er 106 auto's staan verdeeld over vijf rijstroken met in totaal 466 meter ruimte.
Bovenste autodek

Het onderste autodek van de Prins Johan Friso werd ook wel het hoofdrijdek genoemd en was het enige autodek dat geschikt was voor vrachtwagens.
Onderste autodek

Vanuit de stuurhut van de Prins Willem-Alexander zien we de dubbeldekker Prinses Juliana passeren. Het zijn de laatste afvaarten, na 60 jaar valt het doek voor de veerverbinding Kruiningen-Perkpolder.
In de stuurhut van de Alexander

Een nog nieuwe Prinses Juliana in de fuik van Vlissingen die oorspronkelijk in 1958 werd aangelegd en 1986 geschikt werd gemaakt voor dubbeldeksveerboten.
Fuik Vlissingen met nieuwe dubbeldekker

Een ansichtkaart van de Brandweer van Vlissingen met op de achtergrond de veerboot Koningin Beatrix.
Brandweer Vlissingen

De Prins Johan Friso heeft net als zusterschip Koningin Beatrix een romp met knikspant. De schepen hebben geen roer, maar roerpropellors en een stabilisator.
Onderwaterschip voorzijde

Toegang tot het promenadedek

De aanleginrichtingen van Kruiningen en Perkpolder werden in 1968 aangelegd voor de eerste Nederlandse dubbeldeksveerboot. De Prinses Juliana kon dan ook beide rijdekken gebruiken op de dienst Kruiningen-Perkpolder.
Fuik Perkpolder

De PSD-veerboot Beatrix in de veerhaven van Breskens.
Breskens Veerhaven met veerboot

Een foto van het onderwaterschip van de dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso. We zien goed de draaibare thrusters.
Onderwaterschip

Topdek op 14 maart 2003

Een luchtfoto van het vertrek van de veerboot Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) naar Italië op 25 juni 2003.
Het vertrek uit Zeeland

De Koningin Beatrix met op de voorgrond de gladde glooiing van Breskens.
Breskens met veerboot

De Prins Johan Friso vaart over de Westerschelde tijdens een naderende onweersbui.
Onweersbui

Trap op de Prins Willem-Alexander

Ook de heftorens kregen een kleine make-over na het geschikt maken van de aanleginrichtingen voor de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana.
In de fuik van Vlissingen

Het lossen van de PSD-veerboot in Breskens.
Lossen in Breskens

Net als alle vier andere PSD-dubbeldekkers is de Prins Johan Friso 113 meter lang.
Op de Westerschelde

Tunnel benedendeks

Tijdens de PSD-afscheidsdag van 15 maart 2003 vaart de Prinses Juliana nog een laatste keer tussen Kruiningen en Perkpolder.
Juliana op 15 maart 2003

De PSD-veerboot van Vlissingen-Breskens gezien in 1990.
Passage Juliana in 1990

De veerhaven van Breskens met in de fuik de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix (1993).
Breskens veerhaven

De PSD-veerboten tussen Vlissingen en Breskens kwamen een hoop zeeschepen tegen onderweg en moesten vaak rekening houden met de drukte op de rivier.
Overtocht met de Friso

Uitgang voor passagiers

Een foto uit Perkpolder, 2003. We zien de Prinses Juliana eenzaam varen op de Westerschelde.
De Juliana in Perkpolder in 2003

De modern uitgeruste brug op het voorschip van de veerboot Koningin Beatrix.
Brug voorschip

Een foto van het bovenste autodek van de Prins Johan Friso, terwijl de veerboot in de Binnenhaven van Vlissingen ligt voor onderhoud.
PJF in 2000 in de Binnenhaven

Een ansichtkaart van Vlissingen met daarop afgebeeld de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana.
Juliana in Vlissingen

De zusterschepen Koningin Beatrix en Prins Johan Friso boden voor- en achterop ruimte voor passagiers.
Het voordek van de Prins Johan Friso

Zomer in Zeeland met een volle Prins Johan Friso onderweg naar Vlissingen. Veel toeristen zochten in de zomer wat verkoeling op de Westerschelde.
Provinciale Stoombootdiensten in de zomer

In de veerhaven van Perkpolder

Juliana geopend

Een detail van het bovenste autodek van de Koningin Beatrix.
Detail bovendek

De Prins Johan Friso stond ook wel bekend als PJF bij de PSD en zusterschip Koningin Beatrix als KBX.
PJF in de winter

Een ansichtkaart van Vlissingen met de Prinses Juliana en op de achtergrond de kerncentrale.
Juliana & de kerncentrale

De moderne salon van de nog nieuwe veerboot Koningin Beatrix, bestemd voor de veerdienst tussen Vlissingen op Walcheren en Breskens (Zeeuws-Vlaanderen).
Deur van de salon

Zouden er fans van de Eindhovense voetbalclub PSV hebben gewerkt op scheepswerf De Schelde in Vlissingen? Wellicht, als we de Friso in aanbouw zo bekijken.
'PSV' op de staalplaten

Een foto van de PSD-boot Kruiningen-Perkpolder.
De Juliana naar Kruiningen

De deuren op het bovenste rijdek waren 7,5 meter breed en 90 cm hoog. In Italië zijn ze gedemonteerd om gewicht te besparen.
Deuren voor het bovendek

Het jaar 2002 was het laatste volledige jaar voor de Zeeuwse veerdiensten. Op 15 maart 2003 vonden de laatste PSD-afvaarten plaats.
PSD Zeeland – Passage in 2002

In het voorjaar van 2003 wacht de Prinses Juliana op definitieve verkoop. Lange tijd waren er problemen met de verkoop aan de Italiaanse rederij Matacena Lines waardoor het schip aan de ketting werd gelegd en niet mocht vertrekken uit de Binnenhaven van Vlissingen.
Juliana wacht op verkoop

De twee deuren voor het bovenste rijdek worden gelast op scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Deuren lassen

Tijdens stormachtig weer passeert de Prins Johan Friso de Koningin Beatrix tussen Vlissingen en Breskens.
Stormachtige passage (1)

Voortstuwingsmachine-overzicht

De veerboot Juliana in de veerhaven van Breskens in 1991.
De Juliana in 1991

De autodekken waren op afstand geheel af te sluiten met branddeuren. Op het promenadedek waren er schuifdeuren die via een drukknop door passagiers geopend konden worden.
Deuren op de boot

De ferry Prins Johan Friso (tegenwoordig Acciarello) passeert de Koningin Beatrix (tegenwoordig Tremestieri) tussen Vlissingen en Breskens.
Passage van de PJF

Voortstuwingsmachine

Normaal rijdt de Kerstman alleen zijn Arrenslee en zet hij zijn rendieren aan het werk. Voor een veerboot met zes Stork-Wärtsilä's maakt de Kerstman echter graag een uitzondering.
Kerstman als stuurman

Zowel de Koningin Beatrix als zusterschip Prins Johan Friso werden uitgerust met vier Stork-Wärtsilä dieselmotoren uit de 240-reeks.
De Stork-Wärtsilä hoofdmotoren

Op 15 maart 2003 vaart de Prins Johan Friso officieel voor het laatst onder PSD-vlag.
Op 15 maart 2003

Winter in Kruiningen

De veerhaven van Kruiningen in 2003. Tegenwoordig ligt er op deze plaats een woonwijk van Kruiningen.
Kruiningen in 2003

Op 31 augustus 1993 werd de veerboot Koningin Beatrix gedoopt door koningin Beatrix zelf.
Doop in 1993

Iedere PSD-veerboot was voorzien van Zeeuwse provinciewapens, zo ook de nieuwste veerboot Prins Johan Friso. Hier liggen de schilden klaar voor montage in 1997.
Provinciewapens

Ansichtkaart Zeeuwse veerdiensten

Een foto van de veerboot Prinses Juliana in het jaar 2003, het laatste jaar voor de veerdienst Kruiningen-Perkpolder.
Kruiningen-Perkpolder met de Juliana

Tijdens het ererondje kon natuurlijk ook de van 14 maart 2003 (laatste PSD-dag voor autovervoer) befaamde pirouette niet ontbreken.
Draaien als eresaluut

De Prins Johan Friso is te gast bij Small Sail Vlissingen 2002.
Sail in Vlissingen

Een foto van een historisch PSD-moment. Op 14 maart 23.30u vertrekt de Prinses Juliana vanuit Perkpolder naar Kruiningen met de laatste auto's die ooit naar Kruiningen zijn vervoerd. Deze foto is gemaakt tijdens deze laatste afvaart.
De laatste auto's die over de Westerschelde zijn vervoerd

Een dubbeldeksveerboot en een SWATH-ferry samen gezien op de Westerschelde.
Dubbeldekker en SWATH-ferry

Het thema van Small Sail 2002 was 'Van VOC tot PSD'. De nieuwste en laatste PSD-boot Prins Johan Friso (1997) was te gast, waardoor de Prinses Juliana (1986) moest invallen op Vlissingen-Breskens.
PSD-dubbeldekker Prins Johan Friso bij Sail 2002 (1)

Als eerste vertrokken in 2003 drie PSD-dubbeldekkers naar Italië. De twee nieuwste schepen bleven nog een tijdje varen als voetveer Vlissingen-Breskens.
Laatste Zeeuwse passage met de Friso

De belangstelling voor de laatste PSD-afvaart met de Koningin Beatrix op 15 maart 2003 was enorm. Hier zien we de mensen op de dijk in Breskens.
Einde van de PSD

De onderste deur van het autodek kon worden geopend in twee delen. In de zomer werd vaak alleen de onderste helft gebruikt en in het winterseizoen werd ook de bovenste helft gesloten.
Sail 2002 (2)

Een ansichtkaart van Breskens met de veerhaven en de PSD-veerboot.
Luchtfoto Breskens met ferry

We varen een rondje om de Prins Johan Friso in de Sardijngeul voor de Boulevard van Vlissingen.
Sail 2002 (3)

Een ansichtkaart van Breskens met een luchtfoto van de Prinses Juliana onderweg naar de veerhaven.
Luchtfoto Juliana in Breskens

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Terneuzen gezien vanaf de PWA

Toen de Koningin Beatrix net in de vaart was lag er in Vlissingen nog een tweede fuik, ook wel de kleine fuik genoemd. In de jaren 80 raakte deze fuik in onbruik en niet ver na 1993 werd de fuik gesloopt.
Fuiken van Vlissingen

De skyline van Vlissingen met als hoogste punt de Sardijntoren. Op de voorgrond vaart de veerboot Prins Johan Friso.
PSD Zeeland – Sail 2002 (4)

Een luchtfoto van Rijkswaterstaat uit 1988 van Vlissingen met de PSD-veerboot Prinses Juliana. De heftorens van de kleine fuik zijn inmiddels verwijderd, de fuik zelf zou omstreeks 1993 worden gesloopt.
Luchtfoto uit 1988

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Lossen in Vlissingen

Net als op alle Zeeuwse veerboten die vernoemd waren naar een lid van het Koninklijk Huis hing er een portret van prins Johan Friso in de salon van de gelijknamige veerboot.
Salon Friso

Een luchtfoto van de Buiten- en Binnenhaven van Vlissingen. Naast de fuik ligt de Prinses Juliana (1986) die tijdelijk invalt voor de Koningin Beatrix (1993). Uiterst links zien we de bouw van de Sardijntoren, met 85 meter het hoogste punt van Vlissingen.
Luchtfoto Vlissingen met de Juliana

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Schutten in de sluis

Aangezien er weinig ruimte is in de fuik kon de veerboot nog weleens deinen.
Scheef in de fuik

De salon van de veerboot Prins Johan Friso in aanbouw op de werf in Vlissingen.
Salon in aanbouw

Op 5 december 1984 vond de kiellegging plaats. Op die dag plaatsen de gedeputeerde De Voogd en PSD-directeur Oostinga twee kielsecties aan elkaar, het officiële startschot voor de bouw. Exact een jaar later is het schip zo goed als klaar.
Merwede Specialities (1)

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Sluis in Vlissingen

De veerboot Koningin Beatrix (1993) had op 15 maart 2003 de eer om de laatste afvaart onder PSD-vlag te verzorgen.
Veerboot gezien door de brug

De zusterschepen Beatrix en Friso passeren elkaar op de Westerschelde tussen Breskens en Vlissingen.
Samen op de Schelde

Een promotiefolder van scheepswerf De Merwede met daarin de Prinses Juliana. De werf heeft de veerboot als 'werkverschaffing' gebouwd: er werd geen winst gemaakt, maar het was gunstig voor de werf om het personeel in dienst te houden.
Merwede Specialities (2)

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Verhalen naar de sluis

Auto's rijden de Koningin Beatrix op in Breskens.
Fuik van Breskens

De Tremestieri (Koningin Beatrix) en Acciarello (Prins Johan Friso) naast elkaar in Vlissingen-Oost.
Samen op Scheldepoort

Op deze foto zien we de Prinses Juliana naast de lange fuikwand van Vlissingen liggen in 1994.
Naast de fuik in Vlissingen

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: PWA in de Vlissingse fuik

De Koningin Beatrix in de fuik van Vlissingen, gefotografeerd vanaf de zeesleepboot Holland van Doeksen.
Fuik in Vlissingen in 1999

Bedieningspanelen voor de hoofdgeneratoren van de Zeeuwse dubbeldekker Prins Johan Friso.
Schakelboordruimte hoofdgeneratoren

Voor de komst van de Prinses Juliana moesten de aanleginrichtingen in Vlissingen en Breskens verbouwd worden, zodat op twee autodekken geladen kon worden.
Nieuwe aanleginrichting en dito veerboot

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: De Alexander nadert Vlissingen

Het galerijdek ligt op halve hoogte van het onderste rijdek en was niet voor passagiers toegankelijk. Op het galerijdek zijn vier openingen aangebracht met de ankerlieren en verhaal- en meerbenodigheden.
Gallerijdek

Bedieningspanelen voor de hulpgeneratoren van de Zeeuwse dubbeldekker Prins Johan Friso.
Schakelboordruimte hulpgeneratoren

Nieuwe naam

Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Sluis met deAlexander

De veerboot Koningin Beatrix op de foto met een Duits schip van de reder Hamburg Süd.
Hamburg Süd

Een deel van de controlekamer voor de machines benedendeks op de Prins Johan Friso.
Schakelboordruimte pompinstallaties

Het onderste autodek is geschikt voor 30 vrachtwagens of 118 personenauto’s. Daarnaast heeft de Prinses Juliana als enige PSD-dubbeldekker een zijgang voor fietsen, zoals op de Texelse TESO-dubbeldekkers gebruikelijk is.
Het onderste autodek van de ferry met de fuik

De PSD-dubbeldekker Prins Willem-Alexander ligt in de sluis van Vlissingen na het opheffen van de dienst Kruiningen-Perkpolder. Op de achtergrond vaart de PSD-boot Koningin Beatrix. Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Alexander & Beatrix

Een huwelijkspaar maakt trouwfoto's op 11 juni 2004, terwijl op de achtergrond voor de laatste keer de PSD-dubbeldekker Koningin Beatrix (nu Tremestieri geheten) voorbij vaart onderweg naar Italië.
Huwelijk op 11 juni 2004

De geklonken scheepsnaam Prins Johan Friso is ook in Italië nog goed zichtbaar, ondanks het feit dat de scheepsnaam in het wit is overgeschilderd. Een mooie herinnering aan het Zeeuwse verleden van de 'Acciarello'.
Scheepsnaam veerboot Prins Johan Friso

De Prinses Juliana vaart op een mooie zomerdag over de Westerschelde richting Perkpolder op Zeeuws-Vlaanderen. Tot 2003 waren de PSD-veerdiensten de enige manier om via Nederlands grondgebied Zeeuws-Vlaanderen te bereiken.
Overtocht Perkpolder

Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Brug van Vlissingen

Een bijzondere huwelijksfoto met op de achtergrond de vertrekkende PSD-boot.
Huwelijksfoto met vertrekkende boot

Tijdens de bouw van de nieuwe veerboot Prins Johan Friso werd een scheur ontdekt in de romp. Hier inspecteert werfpersoneel de ontstane scheur.
Scheur in de romp

Iedere hoofdschroef van de Prinses Juliana ontwikkelt een vermogen van 4000 kW, de twee dwarsschroeven hebben ook een relatief hoog vermogen (1100 kW). De veerboot heeft zes dieselmotoren van Stork Wärtsilä.
Passage Prinses Juliana

Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: PWA in de fuik van Vlissingen

De veerboot Koningin Beatrix nabij het havenhoofd van de Buitenhaven van Vlissingen.
KBX bij het havenhoofd

Een prachtige opname van een van de vier scheepsschroeven van de veerboot Prins Johan Friso. De schroef zit aan een beweegbare thruster en kan 360 graden draaien.
Schroef

De Prinses Juliana gezien vanaf een zeeschip. Op de achtergrond zien we de Buitenhaven en de Groene Boulevard van Vlissingen.
Passage van de Juliana

Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Passage van Terneuzen

De laatste twee PSD-veerboten in de Vlissingse Buitenhaven. De foto is gemaakt tijdens het 'afrangeren' van de tweede veerboot, waarna de dienstboot de rest van de avonddienstregeling voor haar rekening nam.
Zusterschepen Beatrix en Friso

De Prins Johan Friso werd gebouwd door middel van verschillende al gefabriceerde secties.
Sectie van het middenschip

Het zicht op de Westerschelde vanaf de PSD-veerboot Prinses Juliana van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder.
Perkpolder nadert

Na het opheffen van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder keren de veerboten terug naar Vlissingen. Hier passeert de Prinses Juliana de kust van Terneuzen. Foto: © Anita Eijlers
16 maart 2003: De Juliana in Terneuzen

De PSD-veerboot Koningin Beatrix gevangen in de fuik van Vlissingen. De schepen hadden eenzelfde kopvorm als de enkeldekkers waarvoor de fuik gebouwd werd in 1958. De dubbeldekkers waren wel iets langer.
PSD-reünie 2004 (12)

Na de laatste afvaart voor BBA Fast Ferries vertrok de Koningin Beatrix (KBX) naar Scheldepoort voor voorbereidingen op de naderende reis naar Italië.
KBX op de Scheldepoort

De skyline van Vlissingen met op de voorgrond de ferry Prins Johan Friso.
Skyline Vlissingen

Prepareren van het definitieve vertrek

Waar 10 april 2004 grijs begon eindigde dag in de stralende voorjaarszon. Hier zien we de Koningin Beatrix vanaf zusterschip Prins Johan Friso.
PSD-reünie 2004 (11)

Zeeuwen kijken naar het definitieve vertrek van de laatste PSD-boten uit Zeeland in 2004.
Kijken op de Boulevard naar het afscheid

De Prins Johan Friso vaart op een ongebruikelijke plaats: voor de Boulevard van Vlissingen.
Small Sail (2002) Vlissingen

Een luchtfoto van het Stationsgebied van Vlissingen. Links zien we nog de oude fuik uit 1927.
Luchtfoto Vlissingen 1987

© Ronald den Dekker | De Koningin Beatrix ligt in de fuik van Breskens, nog een paar dagen en de Westerscheldetunnel zou geopend worden.
Avondfoto Breskens in maart 2003

PSD-reünie 2004 (10)

Zicht op de Koningin Beatrix tijdens een avondovertocht naar Vlissingen.
Koningin Beatrix in de avond

De Prins Johan Friso gezien in de veerhaven van Breskens. Op de dijk ligt wat sneeuw.
Sneeuw in Breskens (2003)

Van 1997 tot 2003 heeft de veerboot Prinses Juliana gevaren op de veerdienst Kruiningen-Perkpolder. In 1995 (25 september tot 1 december 1995) kwam de Juliana voor het eerst invallen op de oostelijke veerdienst.
Prinses Juliana tussen Kruiningen-Perkpolder

© Ronald den Dekker | De laatste dagen van de PSD waren druk, veel Zeeuwen gingen nog een laatste keer mee met de veerboten. Hier zien het veerplein van Vlissingen met de fly-over.
Avondfoto laden en lossen in Vlissingen

Auto's laden en lossen was in 2004 een unicum, nadat de autoveerdiensten beëindigd werden op 14 maart 2003. Voor de bevoorrading van de reünie op de Prins Johan Friso werden er toch wat voertuigen meegenomen..
PSD-reünie 2004 (9) - Lossen in Breskens

Een kijkje op het kielzog van de veerboot Vlissingen-Breskens, de Koningin Beatrix.
Koningin Beatrix vertrekt uit Breskens

De stapelloop van de veerboot Prins Johan Friso was geen spectaculaire onderneming. Het werd ook wel een 'uitvaring' genoemd. Het bouwdok werd onder water gezet en de nieuwbouw kon de hal dan varend verlaten.
Stapelloop Prins Johan Friso

De PSD-terminals van Kruiningen en Perkpolder waren uitgerust met roltrappen zodat passagiers comfortabel zich naar het promenadedek konden begeven.
Prinses Juliana in de fuik van Kruiningen

Niet veel later zouden de SWATH-veerboten het stokje overnemen van de PSD-dubbeldeksveerboten op de veerdienst Vlissingen-Breskens.
PSD-reünie 2004 (8)

De Koningin Beatrix (1993) vertrekt op 15 maart 2003 voor de laatste PSD-afvaart naar Vlissingen.
Laatste PSD-afvaart

De Prins Johan Friso passeert op een stormachtige dag de Koningin Beatrix.
Stormachtige passage (2)

Vaak kreeg de veerdienst Kruiningen-Perkpolder de 'afdankertjes' van Vlissingen-Breskens, een patroon wat werd doorbroken met de bouw van de eerste twee dubbeldeksschepen. Toch krijgt de oostelijke veerdienst in 1997 nog eenmaal een veerboot van Vlissingen-Breskens: de Prinses Juliana.
De Prinses Juliana (1986) in Perkpolder

Zusterschip Koningin Beatrix (1993) was tijdens de PSD-reünie van 2004 gewoon in de vaart op de veerdienst Vlissingen-Breskens.
PSD-reünie 2004 (7)

Toeschouwers bekijken de laatste PSD-afvaart vanaf de dijk in Breskens.
Laatste afvaart vanuit Breskens

Vanaf de strekdam van de Veerhaven van Breskens had je goed uitzicht op de veerboten van Vlissingen-Breskens.
Strekdam Breskens

Uitzicht op de PSD-veerdienst Vlissingen-Breskens vanaf de redeboot van het Belgische Loodswezen.
Prinses Juliana tussen Vlissingen-Breskens

Tijdens de PSD-reünie was er vertier aan boord, bijvoorbeeld in de vorm van Shantykoor Veerse Scheepstuig.
PSD-reünie 2004 (6) - Shantykoor Veerse Scheepstuig

De veerboot Koningin Beatrix verzorgde op 15 maart 2003 de laatste PSD-afvaart.
Laatste afvaart van de PSD

Op deze foto zien we het bovenste autodek en de stuurhut van de Prins Johan Friso op de werf. Op verzoek van de PSD-bemanningen werd de nieuwe veerboot uitgerust met grotere stuurhuisramen.
Stuurhuis en autodek

Een foto van de Prinses Juliana in de Buitenhaven van Vlissingen. In 2002 werd de Juliana voor het laatst voor de PSD ingezet op Vlissingen-Breskens, maar na 15 maart 2003 tot april 2003 keert het schip terug op deze veerdienst als voetveer.
De Prinses Juliana in Vlissingse Buitenhaven

PSD-reünie 2004 (5)

Een luchtfoto van het Stationsgebied van Vlissingen. We zien de fuik en de veerboot Koningin Beatrix.
Luchtfoto met fuik en veerboot

Het silhouet van de Prins Johan Friso op de Westerschelde.
Tegenlicht

De dubbeldeksveerboot Prinses Juliana verbleekt naast de jumbo-ferry van de tweede generatie van Olau.
PSD & Olau in Vlissingen

Richting Dishoek werd gekeerd en vervolgde de Prins Johan Friso haar weg terug de Westerschelde op.
PSD-reünie 2004 (4)

De vierde PSD-dubbeldekker krijgt vorm in maart 1993. Tien jaar later, in maart 2003, maakt de Koningin Beatrix de laatste PSD-afvaart na 137 jaar Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland.
De bouw in maart 1993

De Prins Johan Friso werd uitgerust met vier thrusters, hier zien we ze 'op het droge' staan in Vlissingen.
Thrusters

De veerhaven van Kruiningen werd tijdens de Tweede Wereldoorlog geopend, in 1943 om precies te zijn. In 1953 raakt de haven zwaar beschadigd tijdens de Rampnacht.
Aankomst in Kruiningen

De skyline van Vlissingen is het mooiste vanaf de PSD-boot werd weleens gezegd. Hier vaart de Friso voor de Boulevard.
PSD-reünie 2004 (3)

De hoofdmotoren van de Koningin Beatrix bestaan uit vier Stork-Wärtsilä diesels (type 9HFD240) met een asvermogen an 1.580 kW (1.000 omwentelingen per minuut). De diesels zijn gekoppeld aan ABB-generatoren die elk 1.590 kW kunnen leveren (1.000 omwentelingen per minuut).
Hoofdmotoren ferry Koningin Beatrix

Het laden van de dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso in Breskens. Naast vrachtwagens werden er ook personenauto's geladen op het onderste autodek.
Toegang tot het onderdek

De Juliana in de Buitenhaven van Vlissingen. De foto is van na 1997, dus de Juliana komt invallen. Reserveboot Prinses Christina (1968) vaart dan op Kruiningen-Perkpolder.
Aankomst in Vlissingen

Tijdens de PSD-reünie van 2004 passeerde de Prins Johan Friso (1997) ook Kruiningen en Perkpolder. Dat gebeurde ook in 2000 toen de Friso naar een werf in Antwerpen ging voor onderhoud.
PSD-reünie 2004 (2) - De Friso bij Kruiningen

De firma Bakker Sliedrecht zorgde samen met Rietschoten & Houwens voor de installatie van de technische systemen op de Zeeuwse veerboot Koningin Beatrix (1993).
Meters in de controlekamer

Op het topdek zijn inmiddels de lanceerstellingen voor de dinghy's (reddingsmiddelen) gemonteerd.
Topdek met dinghy

De aankomst van de veerboot uit Perkpolder (Zeeuws-Vlaanderen) in Kruiningen (Zuid-Beveland).
Aankomst in Kruiningen

Slechts een paar is de Zeeuwse veerboot Prins Johan Friso de stad Terneuzen gepasseerd.
PSD-reünie 2004 (1) - De Friso bij Terneuzen

De salon van de veerboot Koningin Beatrix biedt 408 zitplaatsen. Ook zijn er het buffet, kombuis en lobby met toiletten te vinden.
Moderne salon van de PSD-boot Beatrix

Het topdek van de Prins Johan Friso met daarop de luchtafvoer voor de salon en het in aanbouw zijnde stuurhuis.
Topdek met stuurhuis

De doorrijhoogte van het bovenste autodek laat geen vrachtwagens toe en dit dek biedt plaats aan 116 personenauto’s.
Bovenste autodek PSD-veerboot Prinses Juliana

De PSD-dubbeldekker Koningin Beatrix onderweg naar Breskens.
Naar Breskens

In de Sardijngeul passeert de Tor Belgia de PSD-boot Prins Johan Friso.
Tor Belgia & PSD

Een ansichtkaart met de PSD-dubbeldekker Prinses Juliana.
Binnenkomst Vlissingen

Naast de lange fuikwand van Vlissingen konden veerboten afgemeerd worden, hier de Koningin Beatrix. De betonnen muur op de voorgrond is nog te vinden bij de fietsenstalling voor het huidige voetveer.
Naast de fuik in Vlissingen

Een detailfoto van de Turbo ABB in de machinekamer van de Westerschelde ferry Prins Johan Friso.
Turbo ABB

De Juliana tijdens een invalbeurt op Vlissingen-Breskens. Naast veerboot Kruiningen-Perkpolder vanaf 1997 was de Juliana ook de reserveboot voor Vlissingen-Breskens, omdat de Prinses Christina (1968) alleen de reserveboot was voor het oostelijke veer.
Binnenvaren van Vlissingen

Hier zien we de Koningin Beatrix in de fuik van Breskens, op de voorgrond ligt de ongebruikte fuik voor kleinere kopladingsschepen zoals de Prins Bernhard en Koningin Juliana.
De Koningin Beatrix in de fuik van Breskens

De laatste PSD-schepen in Zeeland liggen naast elkaar bij de werf in Vlissingen-Oost. Een jaar later zou hier de volgende dubbeldeksveerboot liggen, de nieuwe Dokter Wagemaker (2005) van het Texelse TESO.
Naast de hal in aanbouw

Op deze foto zien we twee van de 'karren' van de Prins Johan Friso, de hoofdmotoren.
Twee hoofdmotoren

De Koningin Beatrix nadert de fuik van Vlissingen. Naast de fuik ligt de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana (1986).
PSD-veerboten in Vlissingen

De Prins Willem-Alexander in de fuik van Breskens

Net na het afmeren in de Sloehaven liggen de zusterschepen naast elkaar te wachten op de voorbereidingen voor de reis naar Italië.
Net na het afmeren

In de machinekamer van de Prins Johan Friso zijn naast de hoofdmotoren ook hulpmotoren te vinden.
Twee hulpmotoren

Een doorkijkje naar de veerboot vanuit de PSD-terminal van Perkpolder op Zeeuws-Vlaanderen.
Doorkijkje in Perkpolder

© (CC BY-SA 4.0) Collectie De Heemschut / Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
Passage Christina in 1975

De fuik van Breskens met daarin afgemeerd de PSD-veerboot Prinses Juliana.
De Juliana in de fuik van Breskens

De nieuwste PSD-boten boden het beste uitzicht over de Westerschelde omdat je op deze schepen ook voorop kon staan.
Uitzicht vanaf de PSD-boot

De Juliana gezien vanuit de auto op de fly-over bij de aanleginrichting van Vlissingen.
Vanuit de auto gezien

© (CC BY-SA 4.0) Collectie De Heemschut / Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
Schaduw van de boot in Perkpolder

De toch al redelijk grote Koningin Beatrix verbleekt bij het zien van de Olau-ferry naar Sheerness. Beide veerboten varen tegenwoordig in Italië.
Olau en PSD (1)

Net als het zusterschip Koningin Beatrix werd de Prins Johan Friso uitgerust met vier moderne thrusters van fabrikant Ulstein.
Ulstein Thruster

De naam Prinses Juliana is inmiddels in zwart overgeschilderd. Op de deur van het bovenste rijdek is de nieuwe scheepsnaam geschilderd: Amedeo Matacena.
Amedeo Matacena in de Binnenhaven

© (CC BY-SA 4.0) Collectie De Heemschut / Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
Passagiers in het tegenlicht

Hier zien we een van de twee laatste jumbo-ferry's van Olau naast de Koningin Beatrix van de PSD.
Olau en PSD (2)

De Prins Johan Friso werd uitgerust met vier Ulstein Thrusters, hier zien we goed de stuurpomp.
Ulstein Thruster met stuurpomp

In 1968 werden in Kruiningen en Perkpolder fuiken gebouwd naar het type van die in Vlissingen en Breskens. De veerboten waren qua afmeting dan ook uitwisselbaar. Dat kwam goed uit toen in 1997 de Prinses Juliana naar het oostelijke veer verhuisde.
In de fuik van Kruiningen

© (CC BY-SA 4.0) Collectie De Heemschut / Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
Promenadedek en Perkpolder

Naast de PSD-veerdienst naar Breskens had Vlissingen met Olau ook een veerdienst naar Engeland.
Olau en PSD (3)

's Avonds werd de tweede veerboot van Vlissingen-Breskens afgemeerd naast de fuik van Vlissingen en kon de dienstboot de rest van de dienstregeling vervullen via een uursdienst.
Afmeren tweede veerboot

De Prinses Juliana verlaat de fuik van Breskens op deze ansichtkaart.
Prinses Juliana luchtfoto Breskens

Op het hoofdrijdek kunnen 104 personenauto's staan (in 5 rijbanen, 458 meter) of 30 vrachtwagens (in 4 rijbanen, 345 meter).
Onderste autodek

Op 14 maart 2003 werden de laatste auto's vervoerd door de PSD. Het veerplein was op 15 maart 2003 leeg, wat auto's betreft dan. De belangstelling voor de afscheidsdag voor de PSD voor passagiers was enorm.
Veerplein Breskens op 15 maart

Een ansichtkaart van Breskens met een luchtfoto van de veerhaven die in 1958 werd aangelegd.
Luchtfoto Breskens fuik

Het onderste (hoofd-) rijdek van de Koningin Beatrix biedt 458 meter rijstrook voor personenauto's of vrachtwagens.
Onderste autodek (hoofdrijdek)

De veerboot Koningin Beatrix verlaat de fuik van Vlissingen en zet koers naar Breskens. Naast de fuik ligt de veerboot Prins Johan Friso. Op de achtergrond zien we het NS-station Vlissingen.
Vertrek uit Vlissingen

Een luchtfoto van Rijkswaterstaat van de veerhaven van Kruiningen met in de fuik de PSD-boot Prinses Juliana.
Luchtfoto Perkpolder

Na een tijd als voetveer te hebben gevaren is het gedaan voor de PSD-dubbeldekkers en liggen ze in de Sloehaven te wachten op vertrek.
Nog met de oude namen

Een nog nieuwe Prins Johan Friso zien we hier op een herfstdag in 1998 in Vlissingen.
Vlissingen met de Friso

Na een regenbui in Vlissingen

Na de doop door staatshoofd Beatrix werd het doopbijltje overhandigd.
Overhandiging doopbijl

Het havenhoofd van de Vlissingse Buitenhaven met op de achtergrond de Zeeuwse Westerschelde ferry Prins Johan Friso.
Vlissingen

Naast de lange fuikwand van Vlissingen was een aanlegplaats voor veerboten. Hier ligt de Prinses Juliana aan de kant, de dienstboot voert de veerdienst Vlissingen-Breskens alleen uit.
Naast de fuik (1)

De veerboot Koningin Beatrix (1993) nadert Breskens, terwijl we op de achtergrond de Prins Johan Friso (1997) Vlissingen zien binnenvaren.
Overtocht Westerscheldeveer

Een detailopname van de Volvo-Penta (TMA122) in de machinekamer van de Zeeuwse veerboot Prins Johan Friso van de dienst Vlissingen-Breskens.
Volvo-Penta TMA122

De Prinses Juliana afgemeerd naast de fuik van Vlissingen.
Naast de fuik (2)

Een klein hoogtepunt van iedere PSD-overtocht: het passeren van de andere veerboot.
Passage op de Westerschelde

Vooraanzicht van de nieuwste Zeeuwse veerboot Prins Johan Friso, in 1996 in aanbouw bij de Vlissingse scheepswerf De Schelde.
Vooraanzicht

De nieuwe naam van de Prinses Juliana (1986) is Amedeo Matacena. Tegenwoordig ligt het schip in Reggio di Calabria in Italië.
Amedeo Matacena / Prinses Juliana

De Koningin Beatrix passeert zusterschip Prins Johan Friso op de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens.
Passage van de PJF

Een unieke foto van de voorplecht van de Prins Johan Friso, nog voordat de veerboot verenigd werd in haar zoute element.
Voorplecht

Een vertrouwd beeld voor jaren, je zag altijd wel een PSD-veerboot als je over de Boulevard van Vlissingen liep en over het strand uitkeek.
De Prinses Juliana op de rede van Vlissingen

De twee nieuwste PSD-veerboten uit 1993 en 1997 hadden de beste mogelijkheden om aan dek te staan. Vooral voor op het promenadedek stonden passagiers graag tijdens de overtocht.
Passagiers op het voordek

Het voorschip van de Prins Johan Friso in de steigers bij de Vlissingse scheepswerf.
Voorschip

Een nog nieuwe Prinses Juliana zet koers naar Breskens, op de achtergrond zien we scheepswerf De Schelde.
Op weg naar Breskens

Passagiers op de veerboot Koningin Beatrix kijken over de reling terwijl de dubbeldekker in de fuik van Breskens ligt.
Passagiers op de boot in 1995

De veerboot Prins Johan Friso krijgt halverwege 1996 al goed vorm.
Voorzijde van de Friso

De Prinses Juliana gefotografeerd vanaf de andere veerboot op de dienst Kruiningen-Perkpolder.
Op weg naar Kruiningen

Via luiken in het onderste autodek werden de hoofdmotoren van de Koningin Beatrix geplaatst.
Plaatsen van de scheepsmotoren

Elke Zeeuwse veerboot had een werfplaat / werfbord van de bouwer. Voor de Prins Johan Friso ging het om een werfplaat van de Koninklijke Schelde Groep uit Vlissingen.
Werfbord PSD-veerboot Prins Johan Friso

Net als op Vlissingen-Breskens moesten de veerboten op Kruiningen-Perkpolder dagelijks manoeuvreren tussen de grote zeeschepen.
De Prinses Juliana op weg naar Perkpolder

Werfpersoneel poseert bij een van de thrusters van de veerboot Koningin Beatrix. De thrusters kunnen 360 graden draaien en maken de ferry enorm wendbaar.
Poseren bij de thruster

In 1958 werd de nieuwe veerhaven van Breskens aangelegd. Naast de fuik werd een windscherm geplaatst om de veerboten beschutting te bieden bij het aanmeren. Het windscherm en de fuik liggen er nog altijd.
Voor het windscherm in Breskens

Een 'staatsieportret' van de Prinses Juliana tijdens een van de proefvaarten eind 1985 of begin 1986 voor de kust van Vlissingen.
Prinses Juliana op proefvaart

Kenmerkend voor de promenadedekken van de Koningin Beatrix en Prins Johan Friso waren de gele kasten met reddingsmiddelen.
Promenadedek op laatste dag

De laatste PSD-jaren was dit een vertrouwd beeld tussen Vlissingen-Breskens: de zusterschepen Beatrix en Friso.
Zusterschepen

Een reddingsboei op de PSD-veerboot Prinses Juliana (1986).
Reddingsboei PSD-veerboot

Het promenadedek van de Koningin Beatrix bestond uit vier galerijen aan de zijkanten en ook voor- en achterop was er nog ruimte voor passagiers om aan de reling te staan.
Promenadedek

Op een mooie zomerdag komt de Zeeuwse dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso aan in Breskens.
Aankomst in Breskens

De PSD-veerboten liggen opgelegd in de Binnenhaven van Vlissingen in afwachting van verkoop.
Samen met de Prins Willem-Alexander

Een ansichtkaart met daarop de 'Provinciale Boot', zoals de veerboten van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland (PSD) genoemd werden.
Provinciale boot Beatrix

Bijna alle PSD-veerboten zijn te vinden op ansichtkaarten. Zo ook de nieuwste PSD-telg Prins Johan Friso (1997).
Ansichtkaart PJF

Het silhouet van de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana bij de lichtopstand op het havenhoofd van de Buitenhaven van Vlissingen.
Silhouet Prinses Juliana

De Prins Johan Friso (1997) vertrekt uit Breskens onderweg naar Vlissingen
Vertrek uit Breskens

Ook in extreme weersomstandigheden kon de PSD-boot Prinses Juliana varen, zoals bijvoorbeeld bij windkracht 10 of 11. De PSD-schepen hadden geen mogelijkheden om (vracht-)wagens vast te zetten aan het dek, dus dat vormde wel een risico.
Prinses Juliana in de storm

Een reddingsboei aan boord van de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix.
Reddingsboei PSD-veerboot

De Prinses Juliana had stijle trappen. Op de foto zien we goed de interieurkleuren van deze veerboot: groene dekken en beige wanden.
Trappen op de Prinses Juliana

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (7)

De nieuwe salon van de Koningin Beatrix werd ingericht om een 'gezellige' overtocht mogelijk te maken. Bijvoorbeeld met deze zitplaatsen in een cirkel, zodat ook groepen (scholieren) met elkaar konden communiceren.
Salon opgeleverd

De veerhaven van Perkpolder met de veerboot Prinses Juliana.
Veerhaven Perkpolder met de Juliana

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (6)

Tijdens de bouw werd de salon voorzien van isolatie en brandwerend materiaal.
Salon-isolatie

In de zomer stonden de veerpleinen vaak vol en waren er files op de toegangswegen naar de boot. Hier zien we een beeld uit de jaren 80 met de nieuwe infrastructuur voor dubbeldeksveerboten, inclusief de dubbeldekker zelf.
Veerplein Breskens, wachten op de Juliana

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (5)

De salon werd onder meer uitgevoerd met een silhouet van Vlissingen, van de duinen tot de Sloehaven. Nog altijd is dit de bekleding van de salon van de veerboot, nu in de vaart in Italië. Een mooi eerbetoon aan Vlissingen.
Salon met silhouet van Vlissingen

Verkoop

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (4)

Langzaam maar zeker krijgt in 1993 ook de salon van de veerboot Koningin Beatrix vorm. Gekozen is voor een gezelligere salon, aangezien de salon van de Prinses Juliana (1986) niet in de smaak viel bij de Zeeuwen.
Salon in aanbouw

Wachten op vertrek in de Binnenhaven

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (3)

Op het topdek bevinden zich de ventilatieruimtes voor de kombuis en de salon.
Ventilatieruimtes salon

Een foto gemaakt in de veerhaven van Kruiningen.
Prinses Juliana vertrekt uit Kruiningen

De nieuwe Koningin Beatrix vaart op een proefvaart naar Perkpolder, deze foto laat zien dat alles past in de fuik.
Proefvaart Koningin Beatrix naar Perkpolder

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (2)

De schaduw van de veerboot Koningin Beatrix tussen Breskens en Vlissingen.
Schaduw van de boot

De rust keert even terug in Perkpolder als het gedreun van de machines van de Prinses Juliana wegebt over de Westerschelde.
Prinses Juliana vertrekt uit Perkpolder

Een foto gemaakt vanaf de enkeldeksveerboot Prinses Beatrix (1958) met op de achtergrond de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana (1986).
Beatrix passage Juliana

Scheepvaart op de Westerschelde met onder meer de PSD-boot
Scheepvaart op de Westerschelde

Links zien we de nieuwe dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix, rechts de enkeldeksveerboot Prinses Beatrix uit 1958.
Twee keer PSD-veerboot Beatrix

De Prinses Juliana met fuiken en netten van vissers op de voorgrond.
Voor Vlissingen

TESO Schulpengat & PSD Koningin Beatrix

Veerhaven Breskens met SWATH en PSD

De Zeeuwse dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix in een dok van Scheepswerf Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen-Oost.
In het dok op Scheldepoort

Ook met windkracht 10 werd er door de PSD gevaren wanneer het geen probleem was om veilig aan te meren in Vlissingen of Breskens.
Prinses Juliana met windkracht 10

TESO Schulpengat & PSD Prins Johan Friso

SWATH en Dubbeldekker

Schepen op de Schelde, waaronder de veerboot Koningin Beatrix van de veerdienst Vlissingen-Breskens.
Schepen op de Schelde

Een stukje promenadedek op de Prinses Juliana met de trap naar een van de passagiersingangen. De kleur beige kwam veel terug op deze veerboot uit 1986.
Promenadedek met trap

SWATH en Dubbeldekker (1)

Vlissingen Skyline was volgens sommigen het mooiste vanaf de PSD-boot.
Skyline van Vlissingen

Het Provinciewapen op de veerboot Prinses Juliana was geplakt op een klein plateau dat op zijn beurt op de flank van de veerboot werd opgehangen.
Provinciewapen Juliana

SWATH en Dubbeldekker (2)

De skyline van Vlissingen met de Arsenaaltoren.
Skyline met Arsenaaltoren

Remmen vast en autoalarm af waren veel te lezen op de autoveerboten van de PSD.
Remmen vast

Lange tijd waren de veerboten Prinses Juliana (1986) en Prinses Margriet (1964) samen in de vaart op Vlissingen-Breskens. Foto: © Ivo Bril
Juliana & Margriet in de mist

SWATH en Dubbeldekker (3)

Vanaf de veerboot was er altijd wel iets te zien, bijvoorbeeld deze havensleepboot in de Buitenhaven van Vlissingen in 1994.
Sleepboot Vlissingen in 1994

Het Roeiershoofd in Vlissingen is gelegen op de hoek van de Boulevard.
Roeiershoofd Vlissingen

SWATH en Dubbeldekker (4)

De witte veerboot Koningin Beatrix in een eveneens wit landschap in Breskens. Op de achtergrond zien we de besneeuwde duintoppen van Walcheren.
Sneeuw in Breskens

De Westerschelde is de druk bevaren route naar de haven van Antwerpen.
Drukke Scheepvaart op de Westerschelde

SWATH en Dubbeldekker (5)

Op 31 augustus 1993 doopt het Nederlandse staatshoofd Beatrix de veerboot Koningin Beatrix. Na de doop is het tijd voor de stapelloop, ofwel de 'uitvaring' uit het bouwdok.
Stapelloop van de Koningin Beatrix

De fuik van Kruiningen met daarin gelegen de veerboot Prinses Juliana.
Steiger Kruiningen

SWATH en Dubbeldekker (6)

Ook met windkracht 11 werd er gevaren door de PSD, maar soms met minder geluk zoals op 27 oktober 2002. De bemanning krijgt de Koningin Beatrix niet afgemeerd in Vlissingen waarop teruggekeerd wordt naar Breskens.
Windkracht 11 - mislukte overtocht

De TCR-C2-bedieningsruimte op de Zeeuwse veerboot Prinses Juliana (1986).
TCR-C2

SWATH en Dubbeldekker (7)

Een herfstige overtocht naar Vlissingen.
Stormachtig weer op de Westerschelde

Op 5 september 1985 vonden de doop en de tewaterlating van de Prinses Juliana plaats. Het Zeeuwse schip werd gedoopt door de voormalige koningin Juliana zelf, die ook de laatste beletselen wegnam.
Tewaterlating in 1985

De veerboot had een 'Stuurhuis Vlissingen' en een 'Stuurhuis Breskens', deze richtingen werden nooit gewisseld.
Stuurhuis kant Vlissingen

Veel media hebben aandacht besteed aan het opheffen van de Zeeuwse veerdiensten, zoals tijdschrift Noe.
Tijdschrift Noe

Tussen 1986 en 1995 kwam het regelmatig voor dat op de veerdienst Vlissingen-Breskens een enkeldekker en een dubbeldekker in de vaart waren. Normaal gezien de Juliana met de Prinses Beatrix of Margriet. Deze combinatie met de Koningin Beatrix en de Margriet is unieker. Foto: © Ivo Bril.
Enkeldekker Margriet en dubbeldekker Beatrix

Beatrix in Breskens

De stuurhut van de Koningin Beatrix in aanbouw op de werf.
Stuurhuis in aanbouw

De uitgang voor passagiers op de Prinses Juliana. Ook in de tijd dat het schip op Kruiningen-Perkpolder dienst deed verwezen de wegcijfers op het schip naar Vlissingen en Breskens.
Uitgang passagiers

Beatrix in Breskens

De veerboot Koningin Beatrix is sectie voor sectie gebouwd op scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Takelen van een sectie

De veerboten van de dienst Kruiningen-Perkpolder: de Prins Willem-Alexander (voorgrond) en de Prinses Juliana (achtergrond).
Veerboten in Kruiningen

Beatrix in Breskens

Een ansichtkaart met de laatste PSD-afvaart van de Koningin Beatrix en de opening van de Westerscheldetunnel tussen Ellewoutsdijk en Terneuzen.
Toen en nu met tunnel

De veerhaven van Perkpolder (soms ook wel Perkpolderhaven) genoemd werd in 1940 geopend ter vervanging van de aanlegplaats Walsoorden.
Veerhaven van Perkpolder

Beatrix in Breskens

De Koningin Beatrix krijgt halverwege 1993 al goed vorm op de Vlissingse scheepswerf.
Topdek in aanbouw

De Prinses Juliana verlaat de veerhaven van Breskens en zet koers naar Vlissingen.
Vertrek uit Breskens

Beatrix in Breskens

Het ankergebied van Vlissingen gezien vanaf de Koningin Beatrix. Om gevaarlijke situaties te voorkomen is ooit de 'ferry track' ingevoerd, een vrije strook door het ankergebied gereserveerd voor de veerdienst tussen Breskens en Vlissingen.
Ankergebied gezien vanaf het topdek

© Ary Groeneveld / Stadsarchief Rotterdam (4121_20887-7-19) | De Prinses Christina passeert de Hefbrug in Rotterdam op 22 maart 1968.
Passage Christina De Hef Rotterdam

Beatrix in Breskens

Hier zien we het topdek van de Koningin Beatrix in aanbouw bij scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Topdek in ruwbouw

Als enige PSD-veerboot werd de Prins Johan Friso uitgerust met een lift zodat ook mindervaliden vanaf het autodek naar de salon konden gaan.
PSD in september 2002 (11)

Beatrix in Breskens

Het topdek werd ook wel het schoorstenendek genoemd.
Topdek met schoorstenen

De zusterschepen Koningin Beatrix en Prins Johan Friso zijn beide in Vlissingen gebouwd bij de Koninklijke Schelde Groep.
PSD in september 2002 (9)

Beatrix in Breskens

In het tegenlicht zien we de Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) de Binnenhaven van Vlissingen verlaten.
Vertrek Amedeo Matacena (1)

Een halfjaar later zou de PSD worden opgeheven. Als vanouds vaart de Prins Johan Friso op Vlissingen-Breskens in september 2002.
PSD in september 2002 (10)

Beatrix in Breskens

De Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) vertrekt versierd met vlaggetjes uit Vlissingen.
Vertrek Amedeo Matacena (2)

Vertrek Beatrix

Een detailfoto van de Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) in de sluis van Vlissingen.
Vertrek Amedeo Matacena (3)

Het uitzicht vanaf de PSD-dubbeldekker was mooi, de schepen waren erg hoog en je kon daarom goed om je heen kijken. Links zien we de windschermen op de fuikwand van Breskens.
PSD in september 2002 (7)

De Koningin Beatrix (1993) en een Fast Ferry (2004) van BBA Fast Ferries in de veerhaven van Breskens.
Breskens veerhaven 2004

De veerboot maneuvreert zich een weg tussen de drukke scheepvaart op de Westerschelde.
Tussendoor

Tijdens het vertrek van de Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) komt de veerboot ook de Koningin Beatrix tegen die dan nog voor BBA Fast Ferries het voetveer Vlissingen-Breskens onderhoud.
Vertrek Amedeo Matacena (4)

Breskens met nieuwe SWATH

Een bijzondere ontmoeting op de Westerschelde: de nieuwe dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix (1993) passeert de enkeldeksveerboot Prinses Beatrix (1958).
Prinses Beatrix gezien vanaf de Koningin Beatrix

Aan de kant

In Italië zouden de veerboten Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) en Tremestieri (voormalige Koningin Beatrix) elkaar weer treffen.
Vertrek Amedeo Matacena (5)

Het Loodswezen zorgde vaak voor een eigen 'veerdienst' Vlissingen-Breskens door met de redeboot loodsen af te zetten aan de overkant. Op de achtergrond de reguliere veerboot Vlissingen-Breskens, de Koningin Beatrix.
PSD in september 2002 (5)

Breskens met PJF (1)

Een Belgische redeboot baant zich een weg over de Westerschelde, vastgelegd tussen twee PSD-veerboten.
Vanaf de Friso

Aanlegsteigers van Perkpolder

Onder grote belangstelling van Zeeuwen vertrekt de Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) naar Italië.
Vertrek Amedeo Matacena (6)

Breskens met PJF (2)

Een van de verschillen met de Koningin Beatrix was dit stukje hekwerk bij de ingang en uitgang voor voetgangers. Door het hekwerk zien we de Beatrix varen.
Vanaf de PJF

Afmeren Christina in Kruiningen

De Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) verlaat de sluis van Vlissingen als laatste van de drie PSD-dubbeldekkers. De voormalige Christina en Willem-Alexander wachten al buitengaats.
Vertrek Amedeo Matacena (7)

De Prins Johan Friso vaart in september 2002 over de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens in Zeeland.
PSD in september 2002 (3)

Vanuit de PSD-terminal van Breskens had je goed zicht op de brug en fuik. Hier zien rechts we ook al de nieuwe terminal voor de SWATH-veerboten.
Uitzicht vanuit de PSD-terminal van Breskens

De PSD-veerboot Koningin Beatrix verscholen achter de groene dijk van Vlissingen.
Veerboot achter de dijk

Ansichtkaart van de Christina

In Italië komen de drie oudste PSD-veerboten niet echt aan varen toe. In 2013 werden de oudste twee schepen gesloopt in Turkije.
Vertrek Amedeo Matacena (8)

De kleine fuik van Breskens was in dienst tot eind jaren 80, daarna is de aanleginrichting verwijderd. De fuik zelf kun je nog altijd zien in Breskens.
PSD in september 2002 (2)

Beatrix op 1 mei 2004

Overdag werd er op Vlissingen-Breskens gevaren met twee dubbeldeksveerboten. 's Avonds kon een enkele veerboot het vervoersaanbod verwerken (de dienstboot) en kon de tweede veerboot in Vlissingen worden afgemeerd naast de lange fuikwand.
Veerbootwissel Vlissingen

Avondzon in de Binnenhaven

De Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) ligt tegenwoordig alweer jarenlang stil in de haven van Reggio di Calabria in de laars van Italië.
Vertrek Amedeo Matacena (9)

Mensen wachten op de boot in Breskens, op de achtergrond zien we de nieuwste en laatste PSD-boot Prins Johan Friso varen.
PSD in september-2002 (1)

Houten schot van de andere kant

De veerboot in de veerhaven van Breskens.
Veerhaven Breskens

Bijna naar Italië vertrokkken

In de avondzon van 25 juni 2003 vertrekt de Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) naar Italië.
Vertrek Amedeo Matacena (10)

De houten schotten werden geplaatst voor de PSD-reünie 2004 op de Friso in het voorjaar van 2004.
Autodek met houten schot

Wachten op de PSD-boot naar Vlissingen in Breskens. Vooral in de zomer konden de wachttijden hoog oplopen, net als de temperaturen op het veerplein.
Veerplein Breskens in 1995

Binnenhaven in april 2003

De Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) vaart de Westerschelde op om nog een laatste rondje te maken voor de Boulevard om daarna definitief uit de provincie te vertrekken.
Vertrek Amedeo Matacena (11)

De dubbeldeksveerboot Prins Willem-Alexander in de sneeuw in 2003. De sneeuw maakt de rode stuurhuiskappen wit, zoals het schip gevaren heeft tussen 1970 en 1980.
Dubbeldekker Alexander in de sneeuw

Doorkijkje PJF naar SWATH

De Tremestieri (voorheen Koningin Beatrix) zet koers naar de Boulevard voor een afscheidsronde.
Vertrek op 11 juni 2004

De Christina in 'Breskens'

Net als van alle andere PSD-boten bestonden er ook ansichtkaarten met daarop de veerboot Prinses Juliana.
Ansichtkaart Juliana

De Prinses Juliana in de sneeuw op 1 februari 2003, 50 jaar na de Watersnoodramp. Daarom hangt de vlag in de mast halfstok.
Perkpolder in de sneeuw in 2003

Passage van de Beatrix (1)

Heen en weer of op en neer, op deze ansichtkaart is het erg duidelijk weergegeven.
Vlissingen-Breskens-Vlissingen-Breskens-Vl...

Christina in 1987 tussen Kruiningen-Perkpolder

De Prinses Juliana tijdens de voorbereidingen voor de zeereis naar Italië. Uit veiligheidsoverwegingen werden diverse ramen dichtgelast.
Dichtlassen voor de zeereis

Passage van de Beatrix (2)

In de zomer was het op de veerdienst Vlissingen-Breskens een drukte van belang.
Vlissingen-Breskens in de zomer

Christina in de Vlissingse Buitenhaven

Passage van de Beatrix (3)

De Koningin Beatrix passeert bij het verlaten van de Vlissingse Buitenhaven het havenhoofd.
Vlissingen havenhoofd Buitenhaven

Christina & Juliana in de verkoop

Passage van de Beatrix (4)

De laatste trouwfoto met een PSD-veerboot op de achtergrond werd op 11 juni 2004 gemaakt in Vlissingen.
Vlissingen op 11 juni 2004

Luchtfoto Christina in Kruiningen

Passagiers op het voetveer

De voor het station gelegen PSD-terminal van Vlissingen met daarachter de aanlegfuik met veerboot.
Vlissingen met PSD-terminal

Christina aan de NAVO-kade

Verlaten van de boot

Voor het laagspanningsnet op de dubbeldeksveerboot zijn vier dieselgeneratorsets (240 kW) geplaatst van Volvo-Penta. Het gaat om type TAMD 122A/HE (1500 omwentelingen per minuut).
Volvo-Penta's voor de laagspanning

Christina in Perkpolder in 1997

Autodek PJF op de laatste dag

Gebroederlijk liggen de zusterschepen Koningin Beatrix (links) en Prins Johan Friso (rechts) naast elkaar in Vlissingen.
Voorschip KBX en achterschip PJF met nieuwe namen

Christina & Politie

Passage van de PJF (1)

Foto's van een natte proefvaart met de nieuwe ferry Koningin Beatrix. Een flinke regenbui heeft huisgehouden op het schip.
Watoverlast aan dek

Passage van de PJF (2)

Op 27 oktober 2002 vaart de Koningin Beatrix van Breskens naar Vlissingen, maar slaagt daar er niet in om aan te leggen in de fuik. Daarop keert de Beatrix terug naar Breskens. Hier zien we de veerboot in extreme omstandigheden varen.
Windkracht 11 op de Westerschelde

Christina in Vlissingen naast de fuik

Passage van de PJF (3)

Zomer in Zeeland betekende vroeger drukte op de PSD-boot. Hier zien we een volle Koningin Beatrix (1993) naar Vlissingen varen.
Zomer in Zeeland

Christina in de fuik van Kruiningen

Passage van de PJF (4)

Een informatiefolder van de Provincie Zeeland over de veerboot Koningin Beatrix. Op de omslag zien we een foto van de doop van de veerboot door hare majesteit de koningin.
Prinses wordt Koningin

Christina aan de verkoopkade

Passage van de PJF (5)

De laatste PSD-dubbeldekkers vertrekken naar Italië. In 2003 waren al de eerste drie PSD-dubbeldekkers vertrokken naar Italië.
Vertrek naar Italië

16 maart 2003 (12)

Christina met nieuwe en oude naam

Passage van de PJF (6)

16 maart 2003 (10)

Christina met vlaggetjes

16 maart 2003 (11)

Christina zeeg voorschip

16 maart 2003 (12)

Christina & Bernhard

Autodek KBX voor

16 maart 2003 (13)

De Christina in Kruiningen gezien vanaf zusterschip

Het autodek bleef leeg na 14 maart 2003. De veerboot Prins Johan Friso vaart hier voor BBA Fast Ferries.
Autodek PJF

16 maart 2003 (1)

Christina in Perkpolder

Avond in Vlissingen

16 maart 2003 (2)

Christina ansichtkaart

Avond overtocht

16 maart 2003 (3)

Kruiningen in de jaren 70

Dubbeldekkers in de avondzon

16 maart 2003 (4)

Controlekamer van de machinekamer

BBA in 2004

16 maart 2003 (5)

De overdracht in 1968

BBA in de Binnenhaven

16 maart 2003 (6)

Dichtlassen van de ramen

BBA Fast Ferry

16 maart 2003 (7)

Doel op de achtergrond

Beatrix in Breskens

16 maart 2003 (8)

Doorkijkje op de Christina

Beatrix & Alexander

16 maart 2003 (9)

Dubbeldekker in Perkpolder

De Koningin Beatrix voor onderhoud in de Binnenhaven. Ook in de tijd BBA Fast Ferries vond er onderhoud plaats aan de voormalige PSD-werkplaats.
Koningin Beatrix in de Binnenhaven

16 maart 2003: Kruiningen-Vlissingen

Eerste PSD-dubbeldekker verkocht

De Koningin Beatrix naast de fuik

Aan dek

Geen VOV

Binnenvaren Vlissingen

Groeten uit Zeeland

Bovenrijdek leeg

Afscheidsdag 15 maart 2003

Kade in Kruiningen

In 1995 vaart de enkeldeksveerboot Prinses Margriet voor het laatst. Een aantal weken vaart deze toen oudste PSD-boot samen met de nieuwste PSD-veerboot Koningin Beatrix.
De Margriet en de nieuwe Beatrix

Deur

Afvaart Perkpolder

Klaar voor de zeereis

Een bekende drukknop voor veel Zeeuwen: hiermee konden de schuifdeuren op de nieuwe PSD-veerboten worden geopend.
Deur openen

Alexander voor de Boulevard

Kruiningen in 1987

De laatste maanden voer de Prins Johan Friso met een afgesloten autodek rond. De schotten waren geplaatst vanwege de PSD-reünie die in 2004 plaatsvond op de Friso.
Dicht autodek

Alexander opgelegd in Vlissingen

Kruiningen met de Christina

Drie veerboten in Vlissingen

Alexander in Kruiningen

Kruiningen in de jaren 70

Alexander silhouet

Kruiningen met veerplein en veerboot Christina

Friso in de bocht

Ankerlier

Laatste groet op de rede

De Friso steekt over

Ansichtkaart PWA (1)

Ladies Matacena voor Breskens

De Friso vertrekt, de Beatrix blijft achter

Ansichtkaart PWA (2)

Ladies Matacena in de Binnenhaven

Friso in de Binnenhaven

De voormalige Prins Willem-Alexander samen op de foto met de Prins Johan Friso bij het vertrek van de eerste veerboot naar Italië in 2003.
Athos en de Friso

Luchtfoto Christina

Friso in de fuik

Athos Matacena in de sluis

Luik in het autodek

Fuik van Vlissingen

Bemanningsverblijf

Machinekamer (1)

De foto is gemaakt vanaf de Prins Johan Friso (1997), rechts ligt de Koningin Beatrix (1993).
Fuik van Vlissingen

Binnenhaven met Matacena-boot

Machinekamer (2)

Glinstering op de Westerschelde

Breed dek

Nieuwe naam Christina

Een prachtige sfeerfoto gemaakt op de PSD-veerboot Prinses Margriet met op de achtergrond de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana.
Sfeer op de Westerschelde

Beatrix in BBA-dienst

Buffet

Onderhoud in Vlissingen

De enkeldekker Margriet en de dubbeldekker Juliana trotseren een flinke storm op de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens.
Prinses Margriet & Prinses Juliana in de storm

Vertrek Koningin Beatrix naar Breskens (1)

Controlekamer

Open rijdek van de Christina

Vertrek Koningin Beatrix naar Breskens (2)

De eerste drie dubbeldekkers

Opening aan de zijkant

Vertrek Koningin Beatrix naar Breskens (3)

In de Fuik

Oude hulpgenerator aan de kant

Koningin Beatrix met zeilschip

IJsgang in 1995

PC in Perkpolder

KBX & PJF

Koelwater

Perkpolder in 1987

KBX & Prins Willem-Alexander (2004)

Koffie in het bemanningsverblijf

Perkpolder met ijsgang

KBX & SWATH

Kruiningen in 2003

Perkpolder met eerste dubbeldekker

Scheepsnaam

Aan de NATO-steiger in 2003 (2)

Perkpolder in 1972

Op de achtergrond vaart de nieuwe Fast Ferry, op de voorgrond de Koningin Beatrix van BBA Fast Ferries.
Laatste maand PSD-dubbeldekkers

Aan de NATO-steiger in 2003

De Prinses Christina in 1968

Leeg autodek

Kruiningen-Vlissingen op 16 maart 2003

De Prinses Christina in 1995

Naast de fuik

Kruiningen afmeren aan de steiger

Opgelegd in de Binnenhaven

Nieuw en oud

Veerboten in Kruiningen (1)

De Prinses Christina in Perkpolder

Onderste autodek KBX

Veerboten Kruiningen (2)

Prinses Christina & Prins Willem-Alexander

De Prins Johan Friso passeert de tanker Prins Johan Willem Friso.
Ontmoeting Friso's

Ansichtkaart veerboot Kruiningen

Het kielzog van de Prins Johan Friso op de Westerschelde.
Kielzog

Vertrek uit Kruiningen naar de overkant

Rode schoorstenen

SWATHS

Kruiningen op zondag

Gangway

Voor de kust van Zeeuws-Vlaanderen

Prinses Christina in Perkpolder

Sloop flyover (1)

Laatste dag Zeeuwse autoveerdiensten

Op weg naar Perkpolder

Stuurhuis

Laatste dagen Kruiningen-Perkpolder

Open dag (1)

Stuurhuis KBX

Laatste dagen voor de Alexander

Open dag 15 maart (2)

Stuurhuis PJF

Machinekamer (2)

Open dag 15 maart (3)

Tegenlicht

Middenstuk

Passage van de Prinses Christina

Toegang SWATH-boot

Aan de NAVO-steiger

Reddingsboot

Valentijnsdag 2004, huwelijksaanzoek op de veerboot van BBA Fast Ferries.
Trouw jij op 2 juli?

Nieuwe naam voor de PWA

Christina aan de NATO-steiger

Veerboten Vlissingen

PSD-veerboot Alexander

Aan de steiger in Kruiningen

Vlissingen BBA-veerdienst 2003

In de Binnenhaven opgelegd

Aan de NATO-steiger in Kruiningen

Vlissingen Buitenhaven

Dubbeldekker en Enkeldekker

Wachten op verkoop (1)

De Prins Johan Friso lag voor onderhoud in de Binnenhaven. De Koningin Beatrix nadert de fuik.
Vlissingen met de PJF op de achtergrond

PWA & PJ

De drie oudste PSD-dubbeldekkers wachten in het voorjaar van 2003 op wat komen gaat in de Binnenhaven van Vlissingen.
Wachten op verkoop (2)

Voetgangersbrug

De PWA in Perkpolder

Wachten op verkoop (3)

Doorkijkje naar het afgesloten voordek

PWA in de verkoop

Luchtfoto Reserveboot in de Binnenhaven

Zusterschepen

Passage veerboot Kruiningen-Perkpolder

Stapelloop Prinses Christina

Doorkijkje patrijspoort

Passage Baanhoekbrug

Steiger op het autodek

Een visser met de veerboot op de achtergrond

Passage in het grijs (1)

Strand met vertrekkende veerboten

Passage in het grijs (2)

Stuurhuis van de Christina

Een mooie winteravond in Kruiningen. Op de foto zien we de Prinses Juliana in de veerhaven die in 1943 aangelegd werd.
Avond in Kruiningen (2003)

Passagiers op de PSD-boot

Stuurhuis kant Kruiningen

De Prinses Juliana passeert in augustus 1995 de Koningin Beatrix, waarvan we rechtsonder nog een stukje zien.
Passage augustus 1995

Perkpolder aankomst veerboot

Sunny side

Perkpolder met fuik en veerboot

Takelen van de generator

© Jan Anderiesse (foto via Jan Willemsen)
Stuurhuis Christina

Perkpolder met ijsgang

Tekening benedendek

© Jan Anderiesse (foto via Jan Willemsen). Het bovenste autodek van de Christina was vrij breed en in tegenstelling tot de Alexander open voor en achter.
Het bovenste autodek van de Christina

De Prins Johan Friso werd als vijfde dubbeldeksveerboot gebouwd voor de PSD en heeft in 2003 en 2004 gevaren als voetveer Vlissingen-Breskens voor BBA Fast Ferries. Lang lag de veerboot in die periode aan de kant wegens motorproblemen. Op 5 april 2004 maakt de Friso voor het eerst weer een proefvaart na maandenlang in de Binnenhaven te hebben gelegen.
Proefvaart met Prins Johan Friso in 2004

Perkpolderhaven

Veerboten in de Binnenhaven

Passagiers op de Christina

De dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso passeert zusterschip Koningin Beatrix op de Westerschelde. Tot de SWATH-veerboten klaar waren hebben de voormalige PSD-schepen gevaren als voetveer, zonder auto's en zonder buffet.
Dubbeldekker Prins Johan Friso

Perkpolder in 1993

Veerhaven van Perkpolder met de Christina

Het bovenste autodek van de eerste dubbeldekker was net als de laatste twee open. De Alexander en de Juliana kregen een dicht tweede autodek omdat dit met storm handiger zou zijn. Op de andere dubbeldekkers werden auto's weleens nat van buiswater.
Autos op het bovenste autodek

Alexandertje de MOB

Een unieke foto van de oudste (Prinses Christina, 1968) en nieuwste (Prins Johan Friso, 1997) PSD-dubbeldekkers in Vlissingen. Beide schepen zijn 113 meter lang.
Vertrek Ladies Matacena

De laatste dag Kruiningen-Perkpolder

Vervangen van de generator

Het schoorstenendek van de Prins Willem-Alexander, de veerboot die van 1970 tot 2003 de veerdienst Kruiningen-Perkpolder onderhield.
Passage met de Juliana

Vlaggetjes kondigen het vertrek aan

Topdek op 15 maart 2003

Vlissingen met een dubbeldekker

Aankomst Perkpolder (2)

De webmaster van PSDnet.nl poseert op de Prinses Christina

Aankomst Perkpolder (1)

Werfborden Prinses Christina

Het uitzicht vanaf de PSD-boot Prins Willem-Alexander (1970) op de Westerschelde met de kruisende ferry Prinses Juliana (1986).
Passage op 15 maart 2003

Werkzaamheden aan de voormalige Christina

Afscheid op 15 maart 2003

Zonsopkomst in Kruiningen

De mast van de PWA

Het uitzicht vanaf het water op de veerboten tijdens de afscheidsdag op 15 maart 2003.
15 maart vanaf zee gezien

Naderen veerhaven Perkpolder

De Prins Johan Friso in de vaart op 15 maart 2003, de PSD-afscheidsdag.
15 maart 2003 passage Friso

Schoorstenendek

Een naamplaatje van de Stork-Wärtsilä machine (nummer 70981) met als bouwjaar 1996.
De hoofdmotoren: 4x F240

Stuurhuis

Een nog deels kleurloze veerboot krijgt vorm in de hal van scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Aanbouw flank / voorzijde

Uitzicht op 15 maart 2003

De laatste weken van de PSD zijn aangebroken wanneer deze foto gemaakt is. De Prins Johan Friso vaart de veerhaven van Breskens binnen.
Aankomst in Breskens van de Friso

Passage Baanhoekbrug in 1970

Mensen genieten van de aankomst in Vlissingen aan dek van de Prins Johan Friso.
Aankomst Friso

Kruiningen-Perkpolder

Op een zomeravond komt de Prins Johan Friso aan in Vlissingen.
Aankomst in Vlissingen

Prins Willem-Alexander in Kruiningen

De schepen verzamelen zich om samen langs de Boulevard van Vlissingen te varen.
Acciarello en Tremestieri op 11 juni

Zusterschepen in Kruiningen

Op 11 juni 2004 begonnen de dubbeldekkers uit 1993 en 1997 hun tocht naar Italië.
Afscheid dubbeldekkers

Prins Willem-Alexander in Perkpolder

De PSD-veerboot in de veerhaven van Breskens. Op de voorgrond de locatie van de huidige Westerschelde Ferry Terminal.
Afvaart Breskens (4)

Prins Willem-Alexander & Prinses Christina

De Prins Johan Friso zet koers naar Vlissingen en verlaat de veerhaven van Breskens.
Afvaart Breskens (1)

De laatste schepen van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder, voordat deze veerverbinding na 60 jaar opgeheven werd.
Prins Willem-Alexander & Prinses Juliana

'Gevaarlijke gladde glooiing'
Afvaart Breskens (2)

Vlissingen-Breskens met de Alexander

'Betreden dam op eigen risico (overslaande golven bij veerboot)'
Afvaart Breskens (3)

Aan de kade gezien vanaf de dienstboot

Het algemeen (veiligheids-) plan aan boord van de veerboot Vlissingen-Breskens.
Algemeen plan

Aan de NATO-steiger in Kruiningen

Natuurlijk hadden de PSD-schepen ook een anker, alleen werd het anker niet vaak gebruikt.
Ankerketting

Bovendek

Het bovenste autodek van de Prins Johan Friso was goed voor 106 personenauto's.
Autodek boven

Benedendek

Het bovenste autodek van de veerboot Prins Johan Friso (1997) met links de trap naar de salon / promenadedek.
Autodek met links de trap naar boven

Bijna in Perkpolder

Op een mooie zomeravond komt de veerboot Prins Johan Friso aan in Vlissingen.
Avond aankomst

PWA binnenkomst Perkpolder

De avondboot (Prins Johan Friso) naar Breskens. Naast de fuik in Vlissingen ligt zusterschip Koningin Beatrix afgemeerd.
PSD in Zeeland – Avondboot naar Breskens

Binnenkomst veerhaven Perkpolder

Auto's op de veerboot van Vlissingen naar Breskens
In de bocht

In PSD-jargon werden de schepen Prins Willem-Alexander en Prinses Juliana ook wel PWA en PJ genoemd.
PWA en PJ

De Prins Johan Friso voor de Boulevard van Vlissingen in 2002.
Boulevard

In Perkpolder

Het goed gevulde bovenste autodek van de Prins Johan Friso. Soms was het even zoeken naar je eigen voertuig.
Bovenste autodek

In de Binnenhaven

De Prins Johan Friso in de veerhaven van Breskens, we schrijven 1998.
Breskens in 1998

In de fuik

De rust in de veerhaven wordt verstoord door de veerboot.
Breskens met de Friso

In de nevel

De Prins Johan Friso op een grijze dag in 2003 in de veerhaven van Breskens.
Breskens veerhaven

Ir de groot

De PSD-zusterschepen Beatrix en Friso gebroederlijk naast elkaar in de Vlissingse Sloehaven, valk voor vertrek naar Italië.
Brugdek PJF&KBX

De Prins Willem-Alexander in de jaren 70

De Prinses Juliana op een van de eerste dagen als voetveer Vlissingen-Breskens. De autodekken zijn leeg en ook het buffet is tegenwoordig gesloten. Slechts de gedachte aan snert en kroket rest nog. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (1)

De salon met buffet aan boord van de veerboot Vlissingen-Breskens. Passagiers kunnen hier kroketten of erwtensoep kopen.
Buffet

Luchtfoto Perkpolder

In maart en april 2003 is de Koningin Beatrix de dienstboot van het nieuwe voetveer Vlissingen-Breskens. De Prinses Juliana ligt daarom 's avonds naast de fuik afgemeerd zoals te zien is op deze fraaie foto. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (2)

Vanuit de controlekamer benedendeks kan de bemanning comfortabel alle machines in de gaten houden.
Controleruimte machinekamer

De Prins Willem-Alexander maakt de oversteek

Samen met de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix vaart de Prinses Juliana in maart en april 2003 als voetveer tussen Vlissingen-Breskens. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (3)

Jarenlang een vertrouwd gezicht: twee witte veerboten tussen Vlissingen en Breskens.
Donkere lucht

Aan de NAVO-kade was plek voor twee dubbeldekkers, toch lag er meestal maar één veerboot afgemeerd.
De Prins Willem-Alexander met de Prinses Juliana

Auto's mogen sinds 14 maart 2003 niet meer mee met de veerdiensten over de Westerschelde. Hier vaart de Prinses Juliana als 'fast ferry' / voetveer. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (4)

Een van de vier EPM's van de Friso. EPM staat voor Electric Propulsion Motor.
Electric Propulsion Motor

Onderweg naar Kruiningen

Oorspronkelijk is de Prinses Juliana gebouwd voor de veerdienst naar Breskens. Ook de laatste Zeeuwse afvaarten verzorgt de Juliana in april 2003 naar Breskens, maar dan zonder auto's. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (5)

Op 15 maart 2003 zet de Prins Johan Friso koers naar de Sloehaven voor onderhoud.
Friso op 15 maart 2003

Onderweg naar Perkpolder

Nadat de veerdienst Kruiningen-Perkpolder is opgeheven op 15 maart 2003 vertrekt de Prinses Juliana naar Vlissingen om een tijdje te gaan varen op Vlissingen-Breskens. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (6)

Hier zien we de nieuwe veerboot Prins Johan Friso tijdens de eerste weken in PSD-dienst.
De nieuwe Friso in 1997

Op de Westerschelde

Als vervanger voor de Prins Johan Friso (1997) vaart de Prinses Juliana (1986) een tijdje als voetveer Vlissingen-Breskens. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (7)

Auto's op de veerboot naar Breskens.
Friso bijna in Breskens

Op weg naar Kruiningen

De Prins Johan Friso gevangen in de fuik van Vlissingen.
Friso naast de fuik

Op weg naar Perkpolder

Vanuit de Sloehaven zetten de veerboten koers naar de Boulevard voor een ererondje, alvorens te vertrekken naar Palermo in Italië.
Naar Italië op 11 juni 2004

De ferry stormt de Buitenhaven van Vlissingen binnen.
Friso binnenkomst Vlissingen

Reddingsmiddelen

Op 14 maart 2003 werden voor het laatst auto's vervoerd over de Westerschelde. Als eerbetoon maakten de Koningin Beatrix (1993) en Prins Johan Friso (1997) een pirouette midden op de Westerschelde. Dit was mogelijk dankzij de roerpropellors, waardoor de veerboten om hun as konden draaien.
Draaien op 14 maart 2003

Aan één zijkant van de Friso is ruimte gemaakt voor een reddingsboot. Een ander opvallend verschil is dat de nieuwste veerboot geen opening aan de voorzijdes heeft met betings, zoals het zusje Koningin Beatrix wel heeft.
PSD-boot Friso passeert

Salon op de Prins Willem-Alexander

Een van de havenhoofden en een lichtopstanden van de veerhaven van Breskens.
Aankomst te Breskens

De deur van het bovenste rijdek van de Friso was hoger in vergelijking met die van zusterschip Beatrix.
Fuik met Friso

Van maart 1970 tot maart 2003 heeft de dubbeldeksveerboot Prins Willem-Alexander gevaren op de veerdienst Kruiningen-Perkpolder. Hier zien we deze PSD-veteraan vertrekken uit Perkpolder op weg naar Kruiningen.
Terug naar Kruiningen

De Koningin Beatrix was de vierde dubbeldeksveerboot van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland.
Aankomst in Vlissingen (1)

De veerboot gezien door de dubbeldeksbrug van Breskens.
Fuik met PJF (1)

Trap op de PSD-boot

De Koningin Beatrix komt aan in Vlissingen, nog een laatste bocht en de veerboot meert aan in de fuik.
Aankomst in Vlissingen (2)

De Prins Johan Friso nadert de fuik, gezien door de brug.
Fuik met PJF (2)

De Prins Willem-Alexander vaart naar Perkpolder

De veerboot Koningin Beatrix werd in 2004 Tremestieri gedoopt, naar de plaats van een aanleghaven aan de Straat van Messina in Italië.
Afscheid PSD-dubbeldekkers uit Zeeland

De veerboot in de aanlegfuik van Vlissingen. Tussen de heftorens zien we de brug.
Fuik van Vlissingen

Vanaf de strekdam van Perkpolder gezien

De pirouette werd voor het eerst uitgevoerd op 14 maart 2003, de laatste dag dat de PSD auto's vervoerde. Als eerbetoon aan 137 jaar PSD draaiden de schepen om hun as midden op de Westerschelde.
Afscheidsrondje voor vertrek Italië

Naast de hoofdmotoren zijn er ook vier hulpmotoren van Volvo-Penta aanwezig, verbonden aan generatoren voor het opwekken van stroom voor diverse elektrische systemen op de veerboot.
Genaratoren achter de hoofdmotoren

Veerhaven met de Alexander

De Koningin Beatrix verving de in 1958 gebouwde enkeldekker Prinses Beatrix. De dubbeldeksveerboot is gebouwd om uitwisselbaar te zijn met Kruiningen-Perkpolder, maar dat is niet nodig geweest.
Afvaart Kon. Beatrix

Glinstering op de Westerschelde.
Glinstering

Veerhaven Perkpolder

Op een zomeravond zet de Koningin Beatrix koers naar Breskens vanuit Vlissingen.
Afvaart Vlissingen Koningin Beatrix

Eind jaren 90 werden de grote sluisdeuren van Vlissingen dichtgemaakt aangezien er geen grote schepen meer gebouwd werden op de Stadswerf. Hier is de grootste deur dichtgemaakt.
Grote sluis Vlissingen dichtgemaakt

Verboden te roken

In 1958 werd de veerhaven van Breskens aangelegd. Alle veerboten die na die tijd zijn gebouwd hebben gebruikt gemaakt van dezelfde fuik, behalve de twee huidige veerboten van Westerschelde Ferry BV.
Afvaart veerhaven Breskens

Vier Stork-Wärtsilä dieselmotoren met een vermogen van 1655 kW per stuk wekken de benodigde stroom op voor de ABB-Jeumont-Schneider-motoren.
Hoofdmotor

De controlekamer benedendeks krijgt langzaam vorm. Vanuit de controlekamer konden de machines in de gaten en bestuurd worden.
Apparatuur benedendeks

Een van de vier Stork-Wärtsilä dieselmotoren van de Prins Johan Friso.
Hoofdmotor close-up

Op 14 maart 2003 werden de laatste auto's vervoerd door de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland.
14 maart 2003

Het onderste autodek van de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix. De 'buizen' aan de zijkanten werden later geel geverfd, niet geheel zonder toeval. Veel passagiers struikelden over de afscheiding tussen het rijdek en de plaatsen waar fietsers konden staan.
Autodek onder

Het hoofdrijdek van de Prins Johan Friso was goed voor 104 personenauto's tussen de witte belijning of een stuk of 25 grote vrachtwagens (tussen de gele belijning).
Hoofdrijdek

De dieselmotoren van de Prinses Juliana zijn van het merk Stork-Wärtsilä en hebben zes cilinders en leveren theoretisch ieder 1765 kW. De motoren zijn echter zo afgesteld dat ze maximaal 1440 kW leveren. Aan de gasdieselmotoren zijn Holec-generatoren van 1500 kVA gekoppeld.
Aankomst in Perkpolder 2003

Aan de voor- en achterkant was het autodek van de Koningin Beatrix open. Bij flinke storm, zoals bijvoorbeeld in 2002 met windkracht 11, werd besloten om het bovenste autodek niet te laten en alleen gebruik te maken van het volledig gesloten hoofdrijdek.
Autodek aan de voorkant

Het stuurhuis van de ferryboot Prins Johan Friso in aanbouw in 1996.
Interieur van het stuurhuis

Op 5 december 1985 komt de Juliana voor het eerst aan in Vlissingen. De kapitein van de enkeldekker Prinses Beatrix begroet de nieuwe PSD-aanwinst en bemanning over de marifoon: ‘Ik kan niet zeggen dat het van deze kant een mooi schip is, maar we zullen er wat moois van maken.’
Aankomst in Vlissingen in de jaren 80

Een foto van het bovenste autodek van de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix.
Autodek

Naast de PSD-fuik van Vlissingen was de ligplaats voor de tweede veerboot van de dienst Vlissingen-Breskens. Op sommige dagen werd de dienst alleen uitgevoerd met de dienstboot.
Laatste PSD-boten

Het zit er op voor de Zeeuwse periode van de veerboot Prinses Juliana, de eerste dubbeldeksveerboot voor de verbinding Vlissingen-Breskens.
Afscheid van de Juliana

Zicht op de ondergaande zon en de fuik van Vlissingen vanaf de PSD-boot.
Avondrood op de boot

11 juni 2004 is het zover: het einde van het PSD-tijdperk in Zeeland. De laatste voormalige PSD-schepen vertrekken naar Italië.
Laatste groet aan Vlissingen

De Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) vertrekt op de avond van 25 juni 2003 als laatste van de drie schepen. De 'Juul' heeft dan ook de eer nog een laatste afscheidsrondje te maken.
Afscheidsrondje Boulevard

BBA in de Binnenhaven

De Prins Johan Friso zet op de namiddag van 15 maart 2003 koers naar de Sloehaven.
Laatste vaart naar de Sloe

In de PZC verscheen in 1986 (het dat de Juliana geplaagd werd door technische problemen) een complottheorie van de hand van enkele Zeeuwen dat de veerboot expres slecht gebouwd is, om voorstanders te werven voor een vaste oeververbinding.
Afvaart Kruiningen

Een ansichtkaart met de Provinciale boot Koningin Beatrix.
Breskens met Beatrix

Auto's verlaten de veerboot in Breskens. Tot 14 maart 2003 was dit enige manier om de Westerschelde over te steken met de auto.
Lossen in Breskens

Vertrek uit Perkpolder

Ook de voormalige Prinses Juliana vertrok naar Italië in 2003. Op de achtergrond zien we de Prins Johan Friso varen.
Amedeo Matacena en de PJF

De Koningin Beatrix was geen eigendom van de PSD, maar van ‘BV Veerboot Westerschelde’, een speciaal opgerichte zusteronderneming van De Schelde. Op 31 december 1997 wordt de Koningin Beatrix toch eigendom van de PSD.
Beatrix in 1997 in de Buitenhaven

Lossen van het bovenste autodek in Vlissingen.
Lossen in Vlissingen

Werfbord Prins Willem-Alexander

De maximale snelheid van de veerboot Prinses Juliana is 30,7 km/u. Vlissingen-Breskens kan dan in 13 minuten worden afgelegd en Kruiningen-Perkpolder zelfs in nog minder tijd.
Binnenkomst Perkpolder

Een nog nieuwe veerboot Koningin Beatrix in de Buitenhaven van Vlissingen.
Beatrix in Vlissingen

De zusterschepen Beatrix en Friso gezien vanuit een vliegtuig.
Luchtfoto Friso & Beatrix

De eerste dubbeldeksveerboten Prinses Christina (1968) en Prins Willem-Alexander (1970) hadden brede dekken in vergelijking met de latere dubbeldeksschepen.
Promenadedek veerboot Prins Willem-Alexander

De Prinses Juliana is ontworpen om binnen 15 minuten de oversteek tussen Vlissingen en Breskens te maken. Hiervoor moet een snelheid gehaald te worden van 26,8 km/u.
Breskens veerhaven met Prinses Juliana

Beatrix in de Binnenhaven

De Prins Johan Friso zet koers op een tanker, zo lijkt het. Vaak werden schepen dicht gepasseerd tussen Vlissingen en Breskens.
Luchtfoto Prins Johan Friso

Door het raam van de Prinses Juliana zien we de Prins Willem-Alexander liggen aan de NAVO-kade van Kruiningen.
Raam van de Juliana

In tegenstelling tot de eerste twee dubbeldeksschepen van de PSD waren de promenadedekken van de Juliana wat smaller. Ook zaten de 'rookkanalen' van de vier schoorstenen een beetje in de weg. Daarentegen was de salon wel breder.
Het promenadek van de Juliana

De PSD-boot Beatrix in de fuik van Vlissingen op 15 maart 2003.
Beatrix in Vlissingen

In het hoofdrijdek zitten verschillende uitneembare luiken verstopt om eventueel machineonderdelen uit de machinekamer te kunnen takelen.
Luik in het onderdek

Aan de reling

De deur van het bovenste rijdek van de Prinses Juliana werd uitgevoerd met vier 'schietgaten' voor wat frisse lucht. De veerboot Prins Willem-Alexander werd in de jaren 90 uitgerust met soortgelijke openingen in de rijdekdeur.
Deur en autodek Juliana

Het werk aan de vierde PSD-dubbeldekker nadert in de zomer van 1993 de voltooiing.
Bijna klaar

Een containerschip van MSC gezien met de Prins Johan Friso op de Westerschelde bij Vlissingen.
MSC en Friso

Roermotor

De veerboot Prinses Juliana werd in 1985 gedoopt door prinses Juliana, net zoals de veerboot Koningin Beatrix in 1993 gedoopt werd door koningin Beatrix.
Doop door prinses Juliana

De PSD-veerboot in de veerhaven van Breskens die in 1958 werd aangelegd.
Bijna in Breskens

Inspectie van een thruster.
Man bij de schroef

Voor het naderende vertrek werden de drie voormalige PSD-veerboten gepavoiseerd: voorzien van vlaggetjes.
Drie veerboten in de Binnenhaven

Tijdens de bouw van de veerboot Koningin Beatrix werden verschillende secties op hun plek getakeld.
Boegsectie

De Prins Johan Friso tijdens de eerste zomer dat deze veerboot in de vaart was: 1997.
Meeuwen

Schoorsteen van de PWA

Een luchtfoto van Rijkswaterstaat van het Stationsgebied van Vlissingen met de aanleginrichtingen van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland.
Dubbeldekker in Vlissingen luchtfoto

De veerboot Koningin Beatrix werd gebouwd in een hal van Scheepswerf De Schelde in Vlissingen. Tegenover de bouwlocatie lag de reserveboot van de PSD, in maart 1993 de enkeldekker Prinses Margriet (1964).
De bouw in maart 1993

De Prins Johan Friso gezien vanaf de dijk.
Naar de overkant

Schroefas van de voortstuwing

Een foto van 2 mei 2002, wanneer de Juliana invalt op Vlissingen-Breskens. Op de voorgrond zien we het zeilscheep Eendracht varen.
Eendracht en veerboot

Het stuurhuis staat in de steigers tijdens de bouw.
Bovendek en stuurhuis

Ochtend op de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens.
Ochtend

Schroefmotor

De Prinses Juliana tijdens de voorbereidingen voor de zeereis naar Italië. De ramen worden dichtgelast voor de veiligheid.
Flank van de Juliana