
Slechts een paar is de Zeeuwse veerboot Prins Johan Friso de stad Terneuzen gepasseerd.
PSD-reünie 2004 (1) - De Friso bij Terneuzen

Een unieke foto van de oudste (Prinses Christina, 1968) en nieuwste (Prins Johan Friso, 1997) PSD-dubbeldekkers in Vlissingen. Beide schepen zijn 113 meter lang.
Vertrek Ladies Matacena

In Italië zouden de veerboten Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) en Tremestieri (voormalige Koningin Beatrix) elkaar weer treffen.
Vertrek Amedeo Matacena (5)

BBA in de Binnenhaven

Beatrix in de Binnenhaven

Ook de voormalige Prinses Juliana vertrok naar Italië in 2003. Op de achtergrond zien we de Prins Johan Friso varen.
Amedeo Matacena en de PJF

Als eerste vertrokken in 2003 drie PSD-dubbeldekkers naar Italië. De twee nieuwste schepen bleven nog een tijdje varen als voetveer Vlissingen-Breskens.
Laatste Zeeuwse passage met de Friso

De voormalige Prins Willem-Alexander samen op de foto met de Prins Johan Friso bij het vertrek van de eerste veerboot naar Italië in 2003.
Athos en de Friso

Tijdens het vertrek van de Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) komt de veerboot ook de Koningin Beatrix tegen die dan nog voor BBA Fast Ferries het voetveer Vlissingen-Breskens onderhoud.
Vertrek Amedeo Matacena (4)

Een visser met de veerboot op de achtergrond

Doorkijkje patrijspoort

Zusterschepen

Doorkijkje naar het afgesloten voordek

Voetgangersbrug

De Prins Johan Friso lag voor onderhoud in de Binnenhaven. De Koningin Beatrix nadert de fuik.
Vlissingen met de PJF op de achtergrond

Vlissingen Buitenhaven

Vlissingen BBA-veerdienst 2003

Veerboten Vlissingen

Valentijnsdag 2004, huwelijksaanzoek op de veerboot van BBA Fast Ferries.
Trouw jij op 2 juli?

Toegang SWATH-boot

Tegenlicht

Stuurhuis PJF

Stuurhuis KBX

Stuurhuis

Sloop flyover (1)

Sloop flyover (2)

SWATHS

Het kielzog van de Prins Johan Friso op de Westerschelde.
Kielzog

De Prins Johan Friso passeert de tanker Prins Johan Willem Friso.
Ontmoeting Friso's

Onderste autodek KBX

Nieuw en oud

Naast de fuik

Leeg autodek

Op de achtergrond vaart de nieuwe Fast Ferry, op de voorgrond de Koningin Beatrix van BBA Fast Ferries.
Laatste maand PSD-dubbeldekkers

Scheepsnaam

KBX & SWATH

KBX & Prins Willem-Alexander (2004)

KBX & PJF

Koningin Beatrix met zeilschip

Vertrek Koningin Beatrix naar Breskens (3)

Vertrek Koningin Beatrix naar Breskens (2)

Vertrek Koningin Beatrix naar Breskens (1)

Beatrix in BBA-dienst

Glinstering op de Westerschelde

De foto is gemaakt vanaf de Prins Johan Friso (1997), rechts ligt de Koningin Beatrix (1993).
Fuik van Vlissingen

Fuik van Vlissingen

Friso in de fuik

Friso in de Binnenhaven

De Friso vertrekt, de Beatrix blijft achter

De Friso steekt over

Friso in de bocht

Flyover alvast gesloopt

Drie veerboten in Vlissingen

De laatste maanden voer de Prins Johan Friso met een afgesloten autodek rond. De schotten waren geplaatst vanwege de PSD-reünie die in 2004 plaatsvond op de Friso.
Dicht autodek

Een bekende drukknop voor veel Zeeuwen: hiermee konden de schuifdeuren op de nieuwe PSD-veerboten worden geopend.
Deur openen

Deur

Bovenrijdek leeg

Binnenvaren Vlissingen

De Koningin Beatrix naast de fuik

De Koningin Beatrix voor onderhoud in de Binnenhaven. Ook in de tijd BBA Fast Ferries vond er onderhoud plaats aan de voormalige PSD-werkplaats.
Koningin Beatrix in de Binnenhaven

Beatrix & Alexander

Beatrix in Breskens

BBA Fast Ferry

BBA in de Binnenhaven

BBA in 2004

Dubbeldekkers in de avondzon

Avond overtocht

Avond in Vlissingen

Het autodek bleef leeg na 14 maart 2003. De veerboot Prins Johan Friso vaart hier voor BBA Fast Ferries.
Autodek PJF

Autodek KBX voor

Afvaart Breskens

Afgesloten

Passage van de PJF (6)

Verlaten van de boot

Passagiers op het voetveer

Passage van de Beatrix (4)

Passage van de Beatrix (3)

De houten schotten werden geplaatst voor de PSD-reünie 2004 op de Friso in het voorjaar van 2004.
Autodek met houten schot

Houten schot van de andere kant

Beatrix op 1 mei 2004

Vanuit de PSD-terminal van Breskens had je goed zicht op de brug en fuik. Hier zien rechts we ook al de nieuwe terminal voor de SWATH-veerboten.
Uitzicht vanuit de PSD-terminal van Breskens

Breskens met PJF (2)

Breskens met PJF (1)

Breskens met nieuwe SWATH

De Koningin Beatrix (1993) en een Fast Ferry (2004) van BBA Fast Ferries in de veerhaven van Breskens.
Breskens veerhaven 2004

Vertrek Beatrix

SWATH en Dubbeldekker (6)

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (1)

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (2)

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (3)

SWATH en Dubbeldekker (7)

Veerhaven Breskens met SWATH en PSD

Passage van de PJF (5)

Passage van de PJF (4)

Passage van de PJF (3)

Passage van de PJF (2)

Passage van de PJF (1)

Autodek PJF op de laatste dag

Passage van de Beatrix (2)

Passage van de Beatrix (1)

Doorkijkje PJF naar SWATH

Beatrix in Breskens

Beatrix in Breskens

Beatrix in Breskens

Beatrix in Breskens

Beatrix in Breskens

Beatrix in Breskens

Beatrix in Breskens

Beatrix in Breskens

Beatrix in Breskens

Stuurhuis SWATH

SWATH en Dubbeldekker (5)

SWATH en Dubbeldekker (4)

SWATH en Dubbeldekker (3)

SWATH en Dubbeldekker (2)

SWATH en Dubbeldekker (1)

SWATH en Dubbeldekker

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (4)

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (5)

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (6)

Overtocht ochtend 1 mei 2004 (7)

© W. Kruit | De Koningin Beatrix vaart als voetveer Vlissingen-Breskens de haven van Vlissingen binnen in februari 2004.
BBA, sneeuw in 2004

Laatste vaartocht met gehandicapten

De Prinses Juliana op een van de eerste dagen als voetveer Vlissingen-Breskens. De autodekken zijn leeg en ook het buffet is tegenwoordig gesloten. Slechts de gedachte aan snert en kroket rest nog. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (1)

In maart en april 2003 is de Koningin Beatrix de dienstboot van het nieuwe voetveer Vlissingen-Breskens. De Prinses Juliana ligt daarom 's avonds naast de fuik afgemeerd zoals te zien is op deze fraaie foto. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (2)

Samen met de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix vaart de Prinses Juliana in maart en april 2003 als voetveer tussen Vlissingen-Breskens. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (3)

Auto's mogen sinds 14 maart 2003 niet meer mee met de veerdiensten over de Westerschelde. Hier vaart de Prinses Juliana als 'fast ferry' / voetveer. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (4)

Oorspronkelijk is de Prinses Juliana gebouwd voor de veerdienst naar Breskens. Ook de laatste Zeeuwse afvaarten verzorgt de Juliana in april 2003 naar Breskens, maar dan zonder auto's. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (5)

Nadat de veerdienst Kruiningen-Perkpolder is opgeheven op 15 maart 2003 vertrekt de Prinses Juliana naar Vlissingen om een tijdje te gaan varen op Vlissingen-Breskens. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (6)

Als vervanger voor de Prins Johan Friso (1997) vaart de Prinses Juliana (1986) een tijdje als voetveer Vlissingen-Breskens. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (7)

Zeeuwse veerboten na de PSD

Tijdens de PSD-reünie van 2004 passeerde de Prins Johan Friso (1997) ook Kruiningen en Perkpolder. Dat gebeurde ook in 2000 toen de Friso naar een werf in Antwerpen ging voor onderhoud.
PSD-reünie 2004 (2) - De Friso bij Kruiningen

De skyline van Vlissingen is het mooiste vanaf de PSD-boot werd weleens gezegd. Hier vaart de Friso voor de Boulevard.
PSD-reünie 2004 (3)

Richting Dishoek werd gekeerd en vervolgde de Prins Johan Friso haar weg terug de Westerschelde op.
PSD-reünie 2004 (4)

PSD-reünie 2004 (5)

Tijdens de PSD-reünie was er vertier aan boord, bijvoorbeeld in de vorm van Shantykoor Veerse Scheepstuig.
PSD-reünie 2004 (6) - Shantykoor Veerse Scheepstuig

Zusterschip Koningin Beatrix (1993) was tijdens de PSD-reünie van 2004 gewoon in de vaart op de veerdienst Vlissingen-Breskens.
PSD-reünie 2004 (7)

Niet veel later zouden de SWATH-veerboten het stokje overnemen van de PSD-dubbeldeksveerboten op de veerdienst Vlissingen-Breskens.
PSD-reünie 2004 (8)

Auto's laden en lossen was in 2004 een unicum, nadat de autoveerdiensten beëindigd werden op 14 maart 2003. Voor de bevoorrading van de reünie op de Prins Johan Friso werden er toch wat voertuigen meegenomen..
PSD-reünie 2004 (9) - Lossen in Breskens

PSD-reünie 2004 (10)

Waar 10 april 2004 grijs begon eindigde dag in de stralende voorjaarszon. Hier zien we de Koningin Beatrix vanaf zusterschip Prins Johan Friso.
PSD-reünie 2004 (11)

De PSD-veerboot Koningin Beatrix gevangen in de fuik van Vlissingen. De schepen hadden eenzelfde kopvorm als de enkeldekkers waarvoor de fuik gebouwd werd in 1958. De dubbeldekkers waren wel iets langer.
PSD-reünie 2004 (12)

De dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso passeert zusterschip Koningin Beatrix op de Westerschelde. Tot de SWATH-veerboten klaar waren hebben de voormalige PSD-schepen gevaren als voetveer, zonder auto's en zonder buffet.
Dubbeldekker Prins Johan Friso

De Prins Johan Friso werd als vijfde dubbeldeksveerboot gebouwd voor de PSD en heeft in 2003 en 2004 gevaren als voetveer Vlissingen-Breskens voor BBA Fast Ferries. Lang lag de veerboot in die periode aan de kant wegens motorproblemen. Op 5 april 2004 maakt de Friso voor het eerst weer een proefvaart na maandenlang in de Binnenhaven te hebben gelegen.
Proefvaart met Prins Johan Friso in 2004