
Verkeerstoren Breskens

15 maart 2003: Autodek Christina met modelschepen

Frituur in Breskens

Fuik van Breskens in 2003

Fuik van Vlissingen

Alexandertje de MOB

De laatste dag Kruiningen-Perkpolder

Het schoorstenendek van de Prins Willem-Alexander, de veerboot die van 1970 tot 2003 de veerdienst Kruiningen-Perkpolder onderhield.
Passage met de Juliana

Topdek op 15 maart 2003

Aankomst Perkpolder (2)

Het goed gevulde bovenste autodek van de Prins Johan Friso. Soms was het even zoeken naar je eigen voertuig.
Bovenste autodek

Het uitzicht vanaf de PSD-boot Prins Willem-Alexander (1970) op de Westerschelde met de kruisende ferry Prinses Juliana (1986).
Passage op 15 maart 2003

Afscheid op 15 maart 2003

De mast van de PWA

Schoorstenendek

Stuurhuis

De rust in de veerhaven wordt verstoord door de veerboot.
Breskens met de Friso

De Prins Johan Friso op een grijze dag in 2003 in de veerhaven van Breskens.
Breskens veerhaven

De Prins Johan Friso gezien in de veerhaven van Breskens. Op de dijk ligt wat sneeuw.
Sneeuw in Breskens (2003)

Het laden van de dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso in Breskens. Naast vrachtwagens werden er ook personenauto's geladen op het onderste autodek.
Toegang tot het onderdek

De nieuwste PSD-boten boden het beste uitzicht over de Westerschelde omdat je op deze schepen ook voorop kon staan.
Uitzicht vanaf de PSD-boot

Auto's op de veerboot naar Breskens.
Friso bijna in Breskens

In 1958 werd de nieuwe veerhaven van Breskens aangelegd. Naast de fuik werd een windscherm geplaatst om de veerboten beschutting te bieden bij het aanmeren. Het windscherm en de fuik liggen er nog altijd.
Voor het windscherm in Breskens

Breskens, auto's rijden de boot op

De PSD-boot Beatrix in de fuik van Vlissingen op 15 maart 2003.
Beatrix in Vlissingen

De Prinses Juliana tijdens de voorbereidingen voor de zeereis naar Italië. De ramen worden dichtgelast voor de veiligheid.
Flank van de Juliana

Middenstuk

Afscheidsdag 15 maart 2003

Het bovenste autodek van de veerboot Prins Johan Friso (1997) met links de trap naar de salon / promenadedek.
Autodek met links de trap naar boven

Vanuit de stuurhut van de Prins Willem-Alexander zien we de dubbeldekker Prinses Juliana passeren. Het zijn de laatste afvaarten, na 60 jaar valt het doek voor de veerverbinding Kruiningen-Perkpolder.
In de stuurhut van de Alexander

Een foto uit Perkpolder, 2003. We zien de Prinses Juliana eenzaam varen op de Westerschelde.
De Juliana in Perkpolder in 2003

Tijdens de PSD-afscheidsdag van 15 maart 2003 vaart de Prinses Juliana nog een laatste keer tussen Kruiningen en Perkpolder.
Juliana op 15 maart 2003

De salon met buffet aan boord van de veerboot Vlissingen-Breskens. Passagiers kunnen hier kroketten of erwtensoep kopen.
Buffet

Op 15 maart 2003 zet de Prins Johan Friso koers naar de Sloehaven voor onderhoud.
Friso op 15 maart 2003

De veerboot in de veerhaven van Breskens.
Veerhaven Breskens

Laatste dag Zeeuwse autoveerdiensten

Laatste dagen Kruiningen-Perkpolder

Laatste dagen voor de Alexander

Een herfstige overtocht naar Vlissingen.
Stormachtig weer op de Westerschelde

Een ansichtkaart met de laatste PSD-afvaart van de Koningin Beatrix en de opening van de Westerscheldetunnel tussen Ellewoutsdijk en Terneuzen.
Toen en nu met tunnel

De Prins Johan Friso zet op de namiddag van 15 maart 2003 koers naar de Sloehaven.
Laatste vaart naar de Sloe

Toeschouwers bekijken de laatste PSD-afvaart vanaf de dijk in Breskens.
Laatste afvaart vanuit Breskens

Kenmerkend voor de promenadedekken van de Koningin Beatrix en Prins Johan Friso waren de gele kasten met reddingsmiddelen.
Promenadedek op laatste dag

De veerboot Koningin Beatrix verzorgde op 15 maart 2003 de laatste PSD-afvaart.
Laatste afvaart van de PSD

De ferry Prins Johan Friso (tegenwoordig Acciarello) passeert de Koningin Beatrix (tegenwoordig Tremestieri) tussen Vlissingen en Breskens.
Passage van de PJF

Op 15 maart 2003 vaart de Prins Johan Friso officieel voor het laatst onder PSD-vlag.
Op 15 maart 2003

De PSD-veerboten liggen opgelegd in de Binnenhaven van Vlissingen in afwachting van verkoop.
Samen met de Prins Willem-Alexander

Fuik Perkpolder in 2003

Topdek op 14 maart 2003

In de rij voor het onderdek

Een reddingsboei aan boord van de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix.
Reddingsboei PSD-veerboot

Restaurant Kruiningen veerplein

Wachten op het veerplein van Breskens

'Betreden dam op eigen risico (overslaande golven bij veerboot)'
Afvaart Breskens (3)

De veerboten van de dienst Kruiningen-Perkpolder: de Prins Willem-Alexander (voorgrond) en de Prinses Juliana (achtergrond).
Veerboten in Kruiningen

Een kijkje op het kielzog van de veerboot Vlissingen-Breskens, de Koningin Beatrix.
Koningin Beatrix vertrekt uit Breskens

De Koningin Beatrix (1993) vertrekt op 15 maart 2003 voor de laatste PSD-afvaart naar Vlissingen.
Laatste PSD-afvaart

De veerboot Koningin Beatrix (1993) had op 15 maart 2003 de eer om de laatste afvaart onder PSD-vlag te verzorgen.
Veerboot gezien door de brug

Auto's rijden de Koningin Beatrix op in Breskens.
Fuik van Breskens

Het bovenste autodek van de Prins Johan Friso was goed voor 106 personenauto's.
Autodek boven

Net als op alle Zeeuwse veerboten die vernoemd waren naar een lid van het Koninklijk Huis hing er een portret van prins Johan Friso in de salon van de gelijknamige veerboot.
Salon Friso

De Prins Johan Friso zet koers naar Vlissingen en verlaat de veerhaven van Breskens.
Afvaart Breskens (1)

Uitzicht op 15 maart 2003

De PSD-veerboot in de veerhaven van Breskens. Op de voorgrond de locatie van de huidige Westerschelde Ferry Terminal.
Afvaart Breskens (4)

15 maart 2003: Aankomst Alexander in Perkpolder

15 maart 2003: Alexander in fuik van Perkpolder

15 maart 2003: Autodek Christina Vlissingen Binnenhaven

15 maart 2003: autodek met info-kraam

In de fuik

In het voorjaar van 2003 wacht de Prinses Juliana op definitieve verkoop. Lange tijd waren er problemen met de verkoop aan de Italiaanse rederij Matacena Lines waardoor het schip aan de ketting werd gelegd en niet mocht vertrekken uit de Binnenhaven van Vlissingen.
Juliana wacht op verkoop

De veerhaven van Kruiningen in 2003. Tegenwoordig ligt er op deze plaats een woonwijk van Kruiningen.
Kruiningen in 2003

Een foto van de veerboot Prinses Juliana in het jaar 2003, het laatste jaar voor de veerdienst Kruiningen-Perkpolder.
Kruiningen-Perkpolder met de Juliana

De dieselmotoren van de Prinses Juliana zijn van het merk Stork-Wärtsilä en hebben zes cilinders en leveren theoretisch ieder 1765 kW. De motoren zijn echter zo afgesteld dat ze maximaal 1440 kW leveren. Aan de gasdieselmotoren zijn Holec-generatoren van 1500 kVA gekoppeld.
Aankomst in Perkpolder 2003

Op 14 maart 2003 werden de laatste auto's vervoerd door de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland.
14 maart 2003

16 maart 2003: Kruiningen-Vlissingen

Auto's verlaten de veerboot in Breskens. Tot 14 maart 2003 was dit enige manier om de Westerschelde over te steken met de auto.
Lossen in Breskens

Veerhaven met de Alexander

Het Provinciewapen op de veerboot Prinses Juliana was geplakt op een klein plateau dat op zijn beurt op de flank van de veerboot werd opgehangen.
Provinciewapen Juliana

Veerboten in de Binnenhaven

Het onderste autodek van de Prins Johan Friso werd ook wel het hoofdrijdek genoemd en was het enige autodek dat geschikt was voor vrachtwagens.
Onderste autodek

De veerhaven van Breskens met in de fuik de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix (1993).
Breskens veerhaven

Schoorsteen van de PWA

De belangstelling voor de laatste PSD-afvaart met de Koningin Beatrix op 15 maart 2003 was enorm. Hier zien we de mensen op de dijk in Breskens.
Einde van de PSD

In de veerhaven van Perkpolder

Op weg naar Kruiningen

Een foto van een historisch PSD-moment. Op 14 maart 23.30u vertrekt de Prinses Juliana vanuit Perkpolder naar Kruiningen met de laatste auto's die ooit naar Kruiningen zijn vervoerd. Deze foto is gemaakt tijdens deze laatste afvaart.
De laatste auto's die over de Westerschelde zijn vervoerd

16 maart 2003 (12)

16 maart 2003 (10)

16 maart 2003 (11)

16 maart 2003 (12)

16 maart 2003 (13)

16 maart 2003 (1)

16 maart 2003 (2)

16 maart 2003 (3)

16 maart 2003 (4)

De Prins Johan Friso in de vaart op 15 maart 2003, de PSD-afscheidsdag.
15 maart 2003 passage Friso

Avondzon in de Binnenhaven

16 maart 2003 (5)

16 maart 2003 (6)

16 maart 2003 (7)

16 maart 2003 (8)

16 maart 2003 (9)

De laatste weken van de PSD zijn aangebroken wanneer deze foto gemaakt is. De Prins Johan Friso vaart de veerhaven van Breskens binnen.
Aankomst in Breskens van de Friso

Kruiningen in 2003

Aan de NATO-steiger in 2003 (2)

Aan de NATO-steiger in 2003

Kruiningen-Vlissingen op 16 maart 2003

Laatste bootkaart (achterkant)

Laatste bootkaart

'Gevaarlijke gladde glooiing'
Afvaart Breskens (2)

Opening aan de zijkant

Auto's op de veerboot van Vlissingen naar Breskens
In de bocht

Het uitzicht vanaf het water op de veerboten tijdens de afscheidsdag op 15 maart 2003.
15 maart vanaf zee gezien

Op 14 maart 2003 werden de laatste auto's vervoerd door de PSD. Het veerplein was op 15 maart 2003 leeg, wat auto's betreft dan. De belangstelling voor de afscheidsdag voor de PSD voor passagiers was enorm.
Veerplein Breskens op 15 maart

Open dag (1)

Aankomst Perkpolder (1)

Open dag 15 maart (2)

Open dag 15 maart (3)

Op 14 maart 2003 werden voor het laatst auto's vervoerd over de Westerschelde. Als eerbetoon maakten de Koningin Beatrix (1993) en Prins Johan Friso (1997) een pirouette midden op de Westerschelde. Dit was mogelijk dankzij de roerpropellors, waardoor de veerboten om hun as konden draaien.
Draaien op 14 maart 2003

Naderen veerhaven Perkpolder

Een mooie winteravond in Kruiningen. Op de foto zien we de Prinses Juliana in de veerhaven die in 1943 aangelegd werd.
Avond in Kruiningen (2003)

© Ronald den Dekker | De laatste dagen van de PSD waren druk, veel Zeeuwen gingen nog een laatste keer mee met de veerboten. Hier zien het veerplein van Vlissingen met de fly-over.
Avondfoto laden en lossen in Vlissingen

© Ronald den Dekker | De Koningin Beatrix ligt in de fuik van Breskens, nog een paar dagen en de Westerscheldetunnel zou geopend worden.
Avondfoto Breskens in maart 2003

15 maart 2003: Wachtruimte in Perkpolder

15 maart 2003: Passage Willem-Alexander

15 maart 2003: Op de brug

15 maart 2003: Alexander in Perkpolder

15 maart 2003: Fanfare Vooruit uit Waarde

15 maart 2003: Drukte in Kruiningen

15 maart 2003: Veerplein met Willem-Alexander

15 maart 2003: Tent op veerplein Kruiningen

15 maart 2003: Drukte op de boot

15 maart 2003: Laatste vertrek uit Perkpolder

15 maart 2003: Laatste vaart Alexander (2)

15 maart 2003: Laatste vaart Alexander

Met een flinke vaart komt de Prinses Juliana (1986) op de fuik van Perkpolder af.
15 maart 2003: Juliana aankomst Perkpolder

Van 1986 tot 1997 was de Prinses Juliana in de vaart op de veerdienst Vlissingen-Breskens, vanaf 1997 werd er gevaren op Kruiningen-Perkpolder.
15 maart 2003: passage Juliana

Veruit de modernste veerboot van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder was de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana.
15 maart 2003: Juliana in Perkpolder

De dubbeldeksveerboot Prinses Juliana gezien door de brug van Perkpolder. Het autodek van de Juliana is leeg, de laatste auto's naar zijn de vorige avond vervoerd met de Juliana naar Kruiningen.
15 maart 2003: Juliana in fuik

De Prinses Juliana in de fuik van Perkpolder op de afscheidsdag van de PSD-veerdiensten op 15 maart 2003.
15 maart 2003: Juliana in Perkpolder

De Zeeuwse bevolking komt massaal kijken naar de 'laatste boot'.
15 maart 2003: Laatste boot strekdam

De Koningin Beatrix was nog geen 10 jaar in de vaart toen de laatste PSD-afvaart op het programma stond.
15 maart 2003: Vertrek uit Breskens

De dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix (1993) in de fuik van Breskens op 15 maart 2003.
15 maart 2003: Koningin Beatrix in Breskens

Na 137 jaar komt er een einde aan de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland. Op 15 maart 2003 varen de veerboten voor het laatst onder PSD-vlag.
15 maart 2003: Brug Breskens

Verschillende schepen begeleiden de veerboot Koningin Beatrix naar Vlissingen op de laatste afvaart.
15 maart 2003: Laatste vaart

Een foto van de laatste PSD-vaart met de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix.
15 maart 2003: Laatste afvaart Kon. Beatrix

Aan het eind van de afscheidsdag van de PSD op 15 maart 2003 vertrok de Prins Johan Friso voor reparaties naar de werf.
15 maart 2003: Friso op werf Scheldepoort

Aan het eind van 15 maart 2003 vertrekt de Prins Johan Friso (1997) naar Scheldepoort voor onderhoud. Het voetveer Vlissingen-Breskens werd de eerste weken daarom uitgevoerd met de Prinses Juliana (1986) en de Koningin Beatrix (1993), beide onder vlag van BBA Fast Ferries.
15 maart 2003: Friso onderweg naar Scheldepoort

15 maart 2003: Strekdam Breskens met toeschouwers

Drukte op de afscheidsdag voor de PSD op 15 maart 2003. Een dag eerder werd al afscheid genomen van de auto's op de boot, dus passagiers konden ook over de autodekken en de brug lopen. Geen overbodige luxe gezien de drukte.
15 maart 2003: Drukte op de brug

15 maart 2003: Drukte in Breskens

15 maart 2003: Vaarwel PSD

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Terneuzen gezien vanaf de PWA

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Lossen in Vlissingen

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Schutten in de sluis

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Sluis in Vlissingen

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Verhalen naar de sluis

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: PWA in de Vlissingse fuik

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: De Alexander nadert Vlissingen

Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Sluis met deAlexander

De PSD-dubbeldekker Prins Willem-Alexander ligt in de sluis van Vlissingen na het opheffen van de dienst Kruiningen-Perkpolder. Op de achtergrond vaart de PSD-boot Koningin Beatrix. Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Alexander & Beatrix

Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Brug van Vlissingen

Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: PWA in de fuik van Vlissingen

Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Passage van Terneuzen

Na het opheffen van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder keren de veerboten terug naar Vlissingen. Hier passeert de Prinses Juliana de kust van Terneuzen. Foto: © Anita Eijlers
16 maart 2003: De Juliana in Terneuzen

De Prinses Juliana in de sneeuw op 1 februari 2003, 50 jaar na de Watersnoodramp. Daarom hangt de vlag in de mast halfstok.
Perkpolder in de sneeuw in 2003

De dubbeldeksveerboot Prins Willem-Alexander in de sneeuw in 2003. De sneeuw maakt de rode stuurhuiskappen wit, zoals het schip gevaren heeft tussen 1970 en 1980.
Dubbeldekker Alexander in de sneeuw