
Een prachtige opname van een van de vier scheepsschroeven van de veerboot Prins Johan Friso. De schroef zit aan een beweegbare thruster en kan 360 graden draaien.
Schroef

De Prins Johan Friso werd gebouwd door middel van verschillende al gefabriceerde secties.
Sectie van het middenschip

Het voorschip van de Prins Johan Friso in de steigers bij de Vlissingse scheepswerf.
Voorschip

Een unieke foto van de voorplecht van de Prins Johan Friso, nog voordat de veerboot verenigd werd in haar zoute element.
Voorplecht

Vooraanzicht van de nieuwste Zeeuwse veerboot Prins Johan Friso, in 1996 in aanbouw bij de Vlissingse scheepswerf De Schelde.
Vooraanzicht

De veerboot Prins Johan Friso krijgt halverwege 1996 al goed vorm.
Voorzijde van de Friso

Het stuurhuis van de ferryboot Prins Johan Friso in aanbouw in 1996.
Interieur van het stuurhuis

Inspectie van een thruster.
Man bij de schroef

In het hoofdrijdek zitten verschillende uitneembare luiken verstopt om eventueel machineonderdelen uit de machinekamer te kunnen takelen.
Luik in het onderdek

De nieuwste PSD-veerboot in aanbouw in Vlissingen, hier zien we het hoofdrijdek.
Onderdek in aanbouw

Een foto van het onderwaterschip van de dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso. We zien goed de draaibare thrusters.
Onderwaterschip

Natuurlijk hadden de PSD-schepen ook een anker, alleen werd het anker niet vaak gebruikt.
Ankerketting

De Prins Johan Friso heeft net als zusterschip Koningin Beatrix een romp met knikspant. De schepen hebben geen roer, maar roerpropellors en een stabilisator.
Onderwaterschip voorzijde

Zouden er fans van de Eindhovense voetbalclub PSV hebben gewerkt op scheepswerf De Schelde in Vlissingen? Wellicht, als we de Friso in aanbouw zo bekijken.
'PSV' op de staalplaten

De geklonken scheepsnaam Prins Johan Friso is ook in Italië nog goed zichtbaar, ondanks het feit dat de scheepsnaam in het wit is overgeschilderd. Een mooie herinnering aan het Zeeuwse verleden van de 'Acciarello'.
Scheepsnaam veerboot Prins Johan Friso

Tijdens de bouw van de nieuwe veerboot Prins Johan Friso werd een scheur ontdekt in de romp. Hier inspecteert werfpersoneel de ontstane scheur.
Scheur in de romp

Een nog deels kleurloze veerboot krijgt vorm in de hal van scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Aanbouw flank / voorzijde

Op deze foto zien we het bovenste autodek en de stuurhut van de Prins Johan Friso op de werf. Op verzoek van de PSD-bemanningen werd de nieuwe veerboot uitgerust met grotere stuurhuisramen.
Stuurhuis en autodek

De Prins Johan Friso werd uitgerust met vier thrusters, hier zien we ze 'op het droge' staan in Vlissingen.
Thrusters

Op het topdek zijn inmiddels de lanceerstellingen voor de dinghy's (reddingsmiddelen) gemonteerd.
Topdek met dinghy

Het topdek van de Prins Johan Friso met daarop de luchtafvoer voor de salon en het in aanbouw zijnde stuurhuis.
Topdek met stuurhuis

De PWA in Perkpolder