
Het bovenste autodek heeft een doorrijhoogte van 2,90 meter.
Bovenrijdek in aanbouw

De nieuwste PSD-veerboot in aanbouw in Vlissingen, hier zien we het hoofdrijdek.
Onderdek in aanbouw

Restauratie Koningin Emma in 2021 (16)

In de oorlog in Vlissingen

Een nog nieuwe Prinses Juliana in de fuik van Vlissingen die oorspronkelijk in 1958 werd aangelegd en 1986 geschikt werd gemaakt voor dubbeldeksveerboten.
Fuik Vlissingen met nieuwe dubbeldekker

Brug in Vlissingen (1958)

Een foto van de laatste PSD-vaart met de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix.
15 maart 2003: Laatste afvaart Kon. Beatrix

Restauratie Koningin Emma in 2021 (17)

Een ansichtkaart van de Brandweer van Vlissingen met op de achtergrond de veerboot Koningin Beatrix.
Brandweer Vlissingen

De Prins Johan Friso heeft net als zusterschip Koningin Beatrix een romp met knikspant. De schepen hebben geen roer, maar roerpropellors en een stabilisator.
Onderwaterschip voorzijde

Aan het eind van de afscheidsdag van de PSD op 15 maart 2003 vertrok de Prins Johan Friso voor reparaties naar de werf.
15 maart 2003: Friso op werf Scheldepoort

Restauratie Koningin Emma in 2021 (18)

Een foto van het onderwaterschip van de dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso. We zien goed de draaibare thrusters.
Onderwaterschip

Aan het eind van 15 maart 2003 vertrekt de Prins Johan Friso (1997) naar Scheldepoort voor onderhoud. Het voetveer Vlissingen-Breskens werd de eerste weken daarom uitgevoerd met de Prinses Juliana (1986) en de Koningin Beatrix (1993), beide onder vlag van BBA Fast Ferries.
15 maart 2003: Friso onderweg naar Scheldepoort

Restauratie Koningin Emma in 2021 (19)

Ook de heftorens kregen een kleine make-over na het geschikt maken van de aanleginrichtingen voor de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana.
In de fuik van Vlissingen

De PSD-veerboot van Vlissingen-Breskens gezien in 1990.
Passage Juliana in 1990

Tegeltableau in voormalige PSD-kantoor / -werkplaats in Vlissingen, nu onderdeel van de HZ.
Tableau in PSD-Kantoor Vlissingen

Een foto van het bovenste autodek van de Prins Johan Friso, terwijl de veerboot in de Binnenhaven van Vlissingen ligt voor onderhoud.
PJF in 2000 in de Binnenhaven

Veerboten in de Binnenhaven

Een ansichtkaart van Vlissingen met daarop afgebeeld de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana.
Juliana in Vlissingen

Laagwater Vlissingen

15 maart 2003: Vaarwel PSD

Juliana geopend

Fuik van Vlissingen

Vertrek Athos Matacena (10)

Een ansichtkaart van Vlissingen met de Prinses Juliana en op de achtergrond de kerncentrale.
Juliana & de kerncentrale

Zouden er fans van de Eindhovense voetbalclub PSV hebben gewerkt op scheepswerf De Schelde in Vlissingen? Wellicht, als we de Friso in aanbouw zo bekijken.
'PSV' op de staalplaten

Vertrek Athos Matacena (9)

Fuik van beton in Vlissingen

De deuren op het bovenste rijdek waren 7,5 meter breed en 90 cm hoog. In Italië zijn ze gedemonteerd om gewicht te besparen.
Deuren voor het bovendek

Vertrek naar Italië

In het voorjaar van 2003 wacht de Prinses Juliana op definitieve verkoop. Lange tijd waren er problemen met de verkoop aan de Italiaanse rederij Matacena Lines waardoor het schip aan de ketting werd gelegd en niet mocht vertrekken uit de Binnenhaven van Vlissingen.
Juliana wacht op verkoop

De twee deuren voor het bovenste rijdek worden gelast op scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Deuren lassen

Proefvaart Prins-Hendrik

Op 15 maart 2003 vaart de Prins Johan Friso officieel voor het laatst onder PSD-vlag.
Op 15 maart 2003

Invaren nieuwe Vlissingse brug

Op 31 augustus 1993 werd de veerboot Koningin Beatrix gedoopt door koningin Beatrix zelf.
Doop in 1993

Iedere PSD-veerboot was voorzien van Zeeuwse provinciewapens, zo ook de nieuwste veerboot Prins Johan Friso. Hier liggen de schilden klaar voor montage in 1997.
Provinciewapens

Vlissingen met veerboten

Tijdens het ererondje kon natuurlijk ook de van 14 maart 2003 (laatste PSD-dag voor autovervoer) befaamde pirouette niet ontbreken.
Draaien als eresaluut

De Prins Johan Friso is te gast bij Small Sail Vlissingen 2002.
Sail in Vlissingen

Vertrek Athos Matacena (1)

Buitenhaven Vlissingen met stoomboot Westerschelde

Een dubbeldeksveerboot en een SWATH-ferry samen gezien op de Westerschelde.
Dubbeldekker en SWATH-ferry

Het thema van Small Sail 2002 was 'Van VOC tot PSD'. De nieuwste en laatste PSD-boot Prins Johan Friso (1997) was te gast, waardoor de Prinses Juliana (1986) moest invallen op Vlissingen-Breskens.
PSD-dubbeldekker Prins Johan Friso bij Sail 2002 (1)

Vertrek Athos Matacena (2)

Als eerste vertrokken in 2003 drie PSD-dubbeldekkers naar Italië. De twee nieuwste schepen bleven nog een tijdje varen als voetveer Vlissingen-Breskens.
Laatste Zeeuwse passage met de Friso

De nieuwe brug van Kloos Kinderdijk

De veerboten van de PSD meerden lange tijd af aan een ponton in de buitenhaven van Vlissingen. In 1927-1928 kwam daar de eerste fuik bij, geschikt voor kopladingsveerboten.
Westerschelde ponton Buitenhaven

De onderste deur van het autodek kon worden geopend in twee delen. In de zomer werd vaak alleen de onderste helft gebruikt en in het winterseizoen werd ook de bovenste helft gesloten.
Sail 2002 (2)

Vertrek Athos Matacena (3)

Westerschelde aan ponton in Vlissingen

De laatste PSD-schepen konden natuurlijk niet stilletjes vertrekken uit Zeeland. De Boulevard stond vol mensen die (stiekem tijdens werktijd) afscheid kwamen nemen van wat ooit Zeeuwse trots was.
Ererondje Boulevard bij vertrek naar Italië

We varen een rondje om de Prins Johan Friso in de Sardijngeul voor de Boulevard van Vlissingen.
Sail 2002 (3)

Vertrek Athos Matacena (4)

Toen de Koningin Beatrix net in de vaart was lag er in Vlissingen nog een tweede fuik, ook wel de kleine fuik genoemd. In de jaren 80 raakte deze fuik in onbruik en niet ver na 1993 werd de fuik gesloopt.
Fuiken van Vlissingen

De skyline van Vlissingen met als hoogste punt de Sardijntoren. Op de voorgrond vaart de veerboot Prins Johan Friso.
PSD Zeeland – Sail 2002 (4)

Vertrek Athos Matacena (5)

Een luchtfoto van Rijkswaterstaat uit 1988 van Vlissingen met de PSD-veerboot Prinses Juliana. De heftorens van de kleine fuik zijn inmiddels verwijderd, de fuik zelf zou omstreeks 1993 worden gesloopt.
Luchtfoto uit 1988

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Lossen in Vlissingen

Vertrek Athos Matacena (6)

Een luchtfoto van de Buiten- en Binnenhaven van Vlissingen. Naast de fuik ligt de Prinses Juliana (1986) die tijdelijk invalt voor de Koningin Beatrix (1993). Uiterst links zien we de bouw van de Sardijntoren, met 85 meter het hoogste punt van Vlissingen.
Luchtfoto Vlissingen met de Juliana

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Schutten in de sluis

De salon van de veerboot Prins Johan Friso in aanbouw op de werf in Vlissingen.
Salon in aanbouw

Vertrek Athos Matacena (7)

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Sluis in Vlissingen

De zusterschepen Beatrix en Friso passeren elkaar op de Westerschelde tussen Breskens en Vlissingen.
Samen op de Schelde

Vertrek Athos Matacena (8)

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: Verhalen naar de sluis

De Tremestieri (Koningin Beatrix) en Acciarello (Prins Johan Friso) naast elkaar in Vlissingen-Oost.
Samen op Scheldepoort

Naast de fuik in aanbouw in 1958

Op deze foto zien we de Prinses Juliana naast de lange fuikwand van Vlissingen liggen in 1994.
Naast de fuik in Vlissingen

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: PWA in de Vlissingse fuik

De Koningin Beatrix in de fuik van Vlissingen, gefotografeerd vanaf de zeesleepboot Holland van Doeksen.
Fuik in Vlissingen in 1999

De veerboot Prinses Beatrix (1958) was de eerste PSD-boot waar twee auto's tegelijk op of af konden rijden. De eerste kopladers vanaf 1927 waren minder breed en konden via 1 rijbaan laden en lossen.
Aanmeren in Vlissingen

Voor de komst van de Prinses Juliana moesten de aanleginrichtingen in Vlissingen en Breskens verbouwd worden, zodat op twee autodekken geladen kon worden.
Nieuwe aanleginrichting en dito veerboot

Foto: © Willem Kruit
16 maart 2003: De Alexander nadert Vlissingen

Het galerijdek ligt op halve hoogte van het onderste rijdek en was niet voor passagiers toegankelijk. Op het galerijdek zijn vier openingen aangebracht met de ankerlieren en verhaal- en meerbenodigheden.
Gallerijdek

Nieuwe naam

Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Sluis met deAlexander

De PSD-dubbeldekker Prins Willem-Alexander ligt in de sluis van Vlissingen na het opheffen van de dienst Kruiningen-Perkpolder. Op de achtergrond vaart de PSD-boot Koningin Beatrix. Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Alexander & Beatrix

Een huwelijkspaar maakt trouwfoto's op 11 juni 2004, terwijl op de achtergrond voor de laatste keer de PSD-dubbeldekker Koningin Beatrix (nu Tremestieri geheten) voorbij vaart onderweg naar Italië.
Huwelijk op 11 juni 2004

Bombardement

De geklonken scheepsnaam Prins Johan Friso is ook in Italië nog goed zichtbaar, ondanks het feit dat de scheepsnaam in het wit is overgeschilderd. Een mooie herinnering aan het Zeeuwse verleden van de 'Acciarello'.
Scheepsnaam veerboot Prins Johan Friso

De reserveboot in 1994

Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: Brug van Vlissingen

Een bijzondere huwelijksfoto met op de achtergrond de vertrekkende PSD-boot.
Huwelijksfoto met vertrekkende boot

Tijdens de bouw van de nieuwe veerboot Prins Johan Friso werd een scheur ontdekt in de romp. Hier inspecteert werfpersoneel de ontstane scheur.
Scheur in de romp

Beatrix in de Binnenhaven

Luchtfoto Vlissingen in de jaren 30

Foto: © Ivo Bril
16 maart 2003: PWA in de fuik van Vlissingen

De veerboot Koningin Beatrix nabij het havenhoofd van de Buitenhaven van Vlissingen.
KBX bij het havenhoofd

De bouw van de Ooster-Schelde

Een prachtige opname van een van de vier scheepsschroeven van de veerboot Prins Johan Friso. De schroef zit aan een beweegbare thruster en kan 360 graden draaien.
Schroef

De Prinses Juliana gezien vanaf een zeeschip. Op de achtergrond zien we de Buitenhaven en de Groene Boulevard van Vlissingen.
Passage van de Juliana

De laatste twee PSD-veerboten in de Vlissingse Buitenhaven. De foto is gemaakt tijdens het 'afrangeren' van de tweede veerboot, waarna de dienstboot de rest van de avonddienstregeling voor haar rekening nam.
Zusterschepen Beatrix en Friso

De Prins Johan Friso werd gebouwd door middel van verschillende al gefabriceerde secties.
Sectie van het middenschip

Beatrix & Bernhard

Nieuwe brug naar ponton Vlissingen

De PSD-veerboot Koningin Beatrix gevangen in de fuik van Vlissingen. De schepen hadden eenzelfde kopvorm als de enkeldekkers waarvoor de fuik gebouwd werd in 1958. De dubbeldekkers waren wel iets langer.
PSD-reünie 2004 (12)

Na de laatste afvaart voor BBA Fast Ferries vertrok de Koningin Beatrix (KBX) naar Scheldepoort voor voorbereidingen op de naderende reis naar Italië.
KBX op de Scheldepoort

Twee enkeldekkers (Margriet en Beatrix) van de PSD in de Binnenhaven van Vlissingen.
PSD-enkeldekkers in de Binnenhaven

Prepareren van het definitieve vertrek

Kleine fuik Vlissingen

Autodek Prins Bernhard

Waar 10 april 2004 grijs begon eindigde dag in de stralende voorjaarszon. Hier zien we de Koningin Beatrix vanaf zusterschip Prins Johan Friso.
PSD-reünie 2004 (11)

Zeeuwen kijken naar het definitieve vertrek van de laatste PSD-boten uit Zeeland in 2004.
Kijken op de Boulevard naar het afscheid

De Prins Johan Friso vaart op een ongebruikelijke plaats: voor de Boulevard van Vlissingen.
Small Sail (2002) Vlissingen

Een luchtfoto van het Stationsgebied van Vlissingen. Links zien we nog de oude fuik uit 1927.
Luchtfoto Vlissingen 1987

De Prinses Irene passeert een andere PSD-boot, ergens tussen 1960 en 1969.
Passage Prinses Irene

Scheepsnaam en provinciewapen

Zicht op de Koningin Beatrix tijdens een avondovertocht naar Vlissingen.
Koningin Beatrix in de avond

© Ronald den Dekker | De laatste dagen van de PSD waren druk, veel Zeeuwen gingen nog een laatste keer mee met de veerboten. Hier zien het veerplein van Vlissingen met de fly-over.
Avondfoto laden en lossen in Vlissingen

Topdek Koningin Juliana

De stapelloop van de veerboot Prins Johan Friso was geen spectaculaire onderneming. Het werd ook wel een 'uitvaring' genoemd. Het bouwdok werd onder water gezet en de nieuwbouw kon de hal dan varend verlaten.
Stapelloop Prins Johan Friso

De Koningin Juliana in de Buitenhaven

Niet veel later zouden de SWATH-veerboten het stokje overnemen van de PSD-dubbeldeksveerboten op de veerdienst Vlissingen-Breskens.
PSD-reünie 2004 (8)

Zusterschip Koningin Beatrix (1993) was tijdens de PSD-reünie van 2004 gewoon in de vaart op de veerdienst Vlissingen-Breskens.
PSD-reünie 2004 (7)

Restauratie Koningin Emma in 2021 (37)

Op deze foto zien we het bovenste autodek en de stuurhut van de Prins Johan Friso op de werf. Op verzoek van de PSD-bemanningen werd de nieuwe veerboot uitgerust met grotere stuurhuisramen.
Stuurhuis en autodek

Een foto van de Prinses Juliana in de Buitenhaven van Vlissingen. In 2002 werd de Juliana voor het laatst voor de PSD ingezet op Vlissingen-Breskens, maar na 15 maart 2003 tot april 2003 keert het schip terug op deze veerdienst als voetveer.
De Prinses Juliana in Vlissingse Buitenhaven

PSD-reünie 2004 (5)

Restauratie Koningin Emma in 2021 (36)

Een luchtfoto van het Stationsgebied van Vlissingen. We zien de fuik en de veerboot Koningin Beatrix.
Luchtfoto met fuik en veerboot

Buitenhaven van Vlissingen

De dubbeldeksveerboot Prinses Juliana verbleekt naast de jumbo-ferry van de tweede generatie van Olau.
PSD & Olau in Vlissingen

Richting Dishoek werd gekeerd en vervolgde de Prins Johan Friso haar weg terug de Westerschelde op.
PSD-reünie 2004 (4)

Restauratie Koningin Emma in 2021 (35)

De vierde PSD-dubbeldekker krijgt vorm in maart 1993. Tien jaar later, in maart 2003, maakt de Koningin Beatrix de laatste PSD-afvaart na 137 jaar Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland.
De bouw in maart 1993

De Prins Johan Friso werd uitgerust met vier thrusters, hier zien we ze 'op het droge' staan in Vlissingen.
Thrusters

Buitenhaven met de PSD-veerboot

De skyline van Vlissingen is het mooiste vanaf de PSD-boot werd weleens gezegd. Hier vaart de Friso voor de Boulevard.
PSD-reünie 2004 (3)

Restauratie Koningin Emma in 2021 (34)

Nieuwe veerboot in de Buitenhaven

De Juliana in de Buitenhaven van Vlissingen. De foto is van na 1997, dus de Juliana komt invallen. Reserveboot Prinses Christina (1968) vaart dan op Kruiningen-Perkpolder.
Aankomst in Vlissingen

Restauratie Koningin Emma in 2021 (33)

Gezonken in 1943

Op het topdek zijn inmiddels de lanceerstellingen voor de dinghy's (reddingsmiddelen) gemonteerd.
Topdek met dinghy

Buitenhaven in 1958

Het topdek van de Prins Johan Friso met daarop de luchtafvoer voor de salon en het in aanbouw zijnde stuurhuis.
Topdek met stuurhuis

Kassa (TOL) Vlissingen

In de Sardijngeul passeert de Tor Belgia de PSD-boot Prins Johan Friso.
Tor Belgia & PSD

Een ansichtkaart met de PSD-dubbeldekker Prinses Juliana.
Binnenkomst Vlissingen

Naast de lange fuikwand van Vlissingen konden veerboten afgemeerd worden, hier de Koningin Beatrix. De betonnen muur op de voorgrond is nog te vinden bij de fietsenstalling voor het huidige voetveer.
Naast de fuik in Vlissingen

Oefening evacuatie van de PSD-veerboot

De Juliana tijdens een invalbeurt op Vlissingen-Breskens. Naast veerboot Kruiningen-Perkpolder vanaf 1997 was de Juliana ook de reserveboot voor Vlissingen-Breskens, omdat de Prinses Christina (1968) alleen de reserveboot was voor het oostelijke veer.
Binnenvaren van Vlissingen

De laatste PSD-schepen in Zeeland liggen naast elkaar bij de werf in Vlissingen-Oost. Een jaar later zou hier de volgende dubbeldeksveerboot liggen, de nieuwe Dokter Wagemaker (2005) van het Texelse TESO.
Naast de hal in aanbouw

Impressie Oosterschelde in huidige staat

De Koningin Beatrix nadert de fuik van Vlissingen. Naast de fuik ligt de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana (1986).
PSD-veerboten in Vlissingen

In het Dokje van Perry in Vlissingen

Net na het afmeren in de Sloehaven liggen de zusterschepen naast elkaar te wachten op de voorbereidingen voor de reis naar Italië.
Net na het afmeren

Impressie Oosterschelde in originele staat

Het nieuwe veerplein van Vlissingen

In de Sloehaven krijgen de Prins Johan Friso (Acciarello) en de Koningin Beatrix (Tremestieri) de nieuwe Italiaanse namen.
Nieuwe namen

Impressie Oosterschelde in Vlissingen (1)

De Juliana gezien vanuit de auto op de fly-over bij de aanleginrichting van Vlissingen.
Vanuit de auto gezien

Veerplein van Vlissingen in 1989

De toch al redelijk grote Koningin Beatrix verbleekt bij het zien van de Olau-ferry naar Sheerness. Beide veerboten varen tegenwoordig in Italië.
Olau en PSD (1)

Impressie Oosterschelde in Vlissingen (2)

De naam Prinses Juliana is inmiddels in zwart overgeschilderd. Op de deur van het bovenste rijdek is de nieuwe scheepsnaam geschilderd: Amedeo Matacena.
Amedeo Matacena in de Binnenhaven

Hier zien we een van de twee laatste jumbo-ferry's van Olau naast de Koningin Beatrix van de PSD.
Olau en PSD (2)

Naast de PSD-veerdienst naar Breskens had Vlissingen met Olau ook een veerdienst naar Engeland.
Olau en PSD (3)

's Avonds werd de tweede veerboot van Vlissingen-Breskens afgemeerd naast de fuik van Vlissingen en kon de dienstboot de rest van de dienstregeling vervullen via een uursdienst.
Afmeren tweede veerboot

Vlissingen in 1985

De veerboot Koningin Beatrix verlaat de fuik van Vlissingen en zet koers naar Breskens. Naast de fuik ligt de veerboot Prins Johan Friso. Op de achtergrond zien we het NS-station Vlissingen.
Vertrek uit Vlissingen

Luchtfoto Beatrix in de Buitenhaven

Vlissingen, zicht op de brug

Na een tijd als voetveer te hebben gevaren is het gedaan voor de PSD-dubbeldekkers en liggen ze in de Sloehaven te wachten op vertrek.
Nog met de oude namen

Een nog nieuwe Prins Johan Friso zien we hier op een herfstdag in 1998 in Vlissingen.
Vlissingen met de Friso

Na een regenbui in Vlissingen

Vlissingen met PSD-fuiken

Na de doop door staatshoofd Beatrix werd het doopbijltje overhandigd.
Overhandiging doopbijl

Het havenhoofd van de Vlissingse Buitenhaven met op de achtergrond de Zeeuwse Westerschelde ferry Prins Johan Friso.
Vlissingen

Naast de lange fuikwand van Vlissingen was een aanlegplaats voor veerboten. Hier ligt de Prinses Juliana aan de kant, de dienstboot voert de veerdienst Vlissingen-Breskens alleen uit.
Naast de fuik (1)

Vlissingen in de jaren 30

De laatste enkeldekkers van de PSD mochten in de jaren 90 nog geregeld invallen op de Zeeuwse veerdiensten.
Luchtfoto PSD-enkeldekkers in de laatste jaren

De Prinses Juliana afgemeerd naast de fuik van Vlissingen.
Naast de fuik (2)

Vlissingen in 1958 (1)

Vooraanzicht van de nieuwste Zeeuwse veerboot Prins Johan Friso, in 1996 in aanbouw bij de Vlissingse scheepswerf De Schelde.
Vooraanzicht

De nieuwe naam van de Prinses Juliana (1986) is Amedeo Matacena. Tegenwoordig ligt het schip in Reggio di Calabria in Italië.
Amedeo Matacena / Prinses Juliana

Een unieke foto van de voorplecht van de Prins Johan Friso, nog voordat de veerboot verenigd werd in haar zoute element.
Voorplecht

Weer in dienst in mei 1985

Een vertrouwd beeld voor jaren, je zag altijd wel een PSD-veerboot als je over de Boulevard van Vlissingen liep en over het strand uitkeek.
De Prinses Juliana op de rede van Vlissingen

De twee nieuwste PSD-veerboten uit 1993 en 1997 hadden de beste mogelijkheden om aan dek te staan. Vooral voor op het promenadedek stonden passagiers graag tijdens de overtocht.
Passagiers op het voordek

Het voorschip van de Prins Johan Friso in de steigers bij de Vlissingse scheepswerf.
Voorschip

Meisje aan de reling

Een nog nieuwe Prinses Juliana zet koers naar Breskens, op de achtergrond zien we scheepswerf De Schelde.
Op weg naar Breskens

De veerboot Prins Johan Friso krijgt halverwege 1996 al goed vorm.
Voorzijde van de Friso

Proefvaart Mu Ping in Vlissingen

Buitenhaven Vlissingen

Naast de nieuwe fuik in aanbouw

Werfpersoneel poseert bij een van de thrusters van de veerboot Koningin Beatrix. De thrusters kunnen 360 graden draaien en maken de ferry enorm wendbaar.
Poseren bij de thruster

Op de rede van Vlissingen

Een 'staatsieportret' van de Prinses Juliana tijdens een van de proefvaarten eind 1985 of begin 1986 voor de kust van Vlissingen.
Prinses Juliana op proefvaart

Mail- en Prov-boten

Kenmerkend voor de promenadedekken van de Koningin Beatrix en Prins Johan Friso waren de gele kasten met reddingsmiddelen.
Promenadedek op laatste dag

De laatste PSD-jaren was dit een vertrouwd beeld tussen Vlissingen-Breskens: de zusterschepen Beatrix en Friso.
Zusterschepen

Aan ponton in de Vlissingse Buitenhaven

PSD-veerboten in de Binnenhaven

De PSD-veerboten liggen opgelegd in de Binnenhaven van Vlissingen in afwachting van verkoop.
Samen met de Prins Willem-Alexander

Vlissingen met stoomboten

Restauratie Koningin Emma in 2021 (38)

Een ansichtkaart met daarop de 'Provinciale Boot', zoals de veerboten van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland (PSD) genoemd werden.
Provinciale boot Beatrix

Op de Werf

Bijna alle PSD-veerboten zijn te vinden op ansichtkaarten. Zo ook de nieuwste PSD-telg Prins Johan Friso (1997).
Ansichtkaart PJF

Het silhouet van de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana bij de lichtopstand op het havenhoofd van de Buitenhaven van Vlissingen.
Silhouet Prinses Juliana

Restauratie Koningin Emma in 2021 (39)

Een foto van het publiek op 11 juni 2004, de dag dat de laatste PSD-dubbeldekkers vertrokken van Vlissingen naar het Italiaanse Palermo.
Publiek bij het afscheid

De Prinses Beatrix in 1993

Ook in extreme weersomstandigheden kon de PSD-boot Prinses Juliana varen, zoals bijvoorbeeld bij windkracht 10 of 11. De PSD-schepen hadden geen mogelijkheden om (vracht-)wagens vast te zetten aan het dek, dus dat vormde wel een risico.
Prinses Juliana in de storm

Restauratie Koningin Emma in 2021 (40)

Een reddingsboei aan boord van de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix.
Reddingsboei PSD-veerboot

Restauratie Koningin Emma in 2021 (41)

Prinses Beatrix in Vlissingen

Restauratie Koningin Emma in 2021 (42)

Tijdens de bouw werd de salon voorzien van isolatie en brandwerend materiaal.
Salon-isolatie

Beatrix rond 1984

Verkoop

Langzaam maar zeker krijgt in 1993 ook de salon van de veerboot Koningin Beatrix vorm. Gekozen is voor een gezelligere salon, aangezien de salon van de Prinses Juliana (1986) niet in de smaak viel bij de Zeeuwen.
Salon in aanbouw

Wachten op vertrek in de Binnenhaven

Afvaart van de PSD-stoomboten

Op het topdek bevinden zich de ventilatieruimtes voor de kombuis en de salon.
Ventilatieruimtes salon

Bezoek van de koningin

Scheepvaart op de Westerschelde met onder meer de PSD-boot
Scheepvaart op de Westerschelde

Bombardement in Vlissingen

Links zien we de nieuwe dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix, rechts de enkeldeksveerboot Prinses Beatrix uit 1958.
Twee keer PSD-veerboot Beatrix

De Prinses Juliana met fuiken en netten van vissers op de voorgrond.
Voor Vlissingen

Zuidvliet in Vlissingen

TESO Schulpengat & PSD Koningin Beatrix

Toeschouwers stapelloop Willem Ruys

Ook met windkracht 10 werd er door de PSD gevaren wanneer het geen probleem was om veilig aan te meren in Vlissingen of Breskens.
Prinses Juliana met windkracht 10

Zuidvliet Binnenhaven Vlissingen

De Margriet in de haven van Vlissingen. Foto: © Ivo Bril
De Margriet in de fuik van Vlissingen

TESO Schulpengat & PSD Prins Johan Friso

Schepen op de Schelde, waaronder de veerboot Koningin Beatrix van de veerdienst Vlissingen-Breskens.
Schepen op de Schelde

Een avondfoto van de Prinses Margriet, gezien in Vlissingen. Tot 1995 heeft de Margriet voor de PSD gevaren. Foto: © Ivo Bril
De Margriet 's avonds in Vlissingen

Vlissingen Skyline was volgens sommigen het mooiste vanaf de PSD-boot.
Skyline van Vlissingen

Het Provinciewapen op de veerboot Prinses Juliana was geplakt op een klein plateau dat op zijn beurt op de flank van de veerboot werd opgehangen.
Provinciewapen Juliana

Op een mooie zomeravond zien we de Prinses Margriet in de Buitenhaven van Vlissingen. Aan de steiger ligt de sleepboot Fighter of Boxer van URS. Foto: © Ivo Bril
De Margriet in de Buitenhaven

De skyline van Vlissingen met de Arsenaaltoren.
Skyline met Arsenaaltoren

Lange tijd waren de veerboten Prinses Juliana (1986) en Prinses Margriet (1964) samen in de vaart op Vlissingen-Breskens. Foto: © Ivo Bril
Juliana & Margriet in de mist

Vanaf de veerboot was er altijd wel iets te zien, bijvoorbeeld deze havensleepboot in de Buitenhaven van Vlissingen in 1994.
Sleepboot Vlissingen in 1994

Veerboten in ruste

Het Roeiershoofd in Vlissingen is gelegen op de hoek van de Boulevard.
Roeiershoofd Vlissingen

Vlissingen in 2005

Het topdek van de veerboten Margriet (1964) en Irene (1960). Foto: © Wessel Vermeulen
Topdek van de Margriet en de Irene

Vlissingen na de oorlog

Een luchtfoto van het Stationsgebied van Vlissingen met het station, busstation, sluis en natuurlijk de veerboten van de PSD.
Luchtfoto aanlegsteiger Vlissingen

De Westerschelde is de druk bevaren route naar de haven van Antwerpen.
Drukke Scheepvaart op de Westerschelde

De PSD had een eigen onderhoudskade in Vlissingen, gelegen in de Binnenhaven. Foto: © Wessel Vermeulen
Onderhoud aan de Margriet

Op 31 augustus 1993 doopt het Nederlandse staatshoofd Beatrix de veerboot Koningin Beatrix. Na de doop is het tijd voor de stapelloop, ofwel de 'uitvaring' uit het bouwdok.
Stapelloop van de Koningin Beatrix

Herstel na de oorlog

Een foto van een meeuw op de reling van de PSD-veerboot Prinses Margriet in Vlissingen. Foto: © Wessel Vermeulen
Margriet met meeuw op de reling

Ook met windkracht 11 werd er gevaren door de PSD, maar soms met minder geluk zoals op 27 oktober 2002. De bemanning krijgt de Koningin Beatrix niet afgemeerd in Vlissingen waarop teruggekeerd wordt naar Breskens.
Windkracht 11 - mislukte overtocht

Zeeuwse enkeldeksveerboten passeren elkaar op de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens. Foto: © Wessel Vermeulen
De Margriet eind jaren 60 of in de jaren 70

Restauratie Koningin Emma in 2021 (44)

De veerboot had een 'Stuurhuis Vlissingen' en een 'Stuurhuis Breskens', deze richtingen werden nooit gewisseld.
Stuurhuis kant Vlissingen

Hoog bezoek op de Willem I

De nieuwe eigenaar en PSD'ers

© W. Kruit | De Koningin Beatrix vaart als voetveer Vlissingen-Breskens de haven van Vlissingen binnen in februari 2004.
BBA, sneeuw in 2004

Restauratie Koningin Emma in 2021 (45)

De stuurhut van de Koningin Beatrix in aanbouw op de werf.
Stuurhuis in aanbouw

Beatrix met nieuwe stuurhuizen

De veerboot Koningin Beatrix is sectie voor sectie gebouwd op scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Takelen van een sectie

Nieuwe aanlegsteiger in Vlissingen

Foto: © Mateo Witte
Terugkomst ms Koningin Emma (1)

Foto: © Wim Kosten (maritimephoto.com)
Terugkomst ms Koningin Emma (2)

De Koningin Beatrix krijgt halverwege 1993 al goed vorm op de Vlissingse scheepswerf.
Topdek in aanbouw

Het ankergebied van Vlissingen gezien vanaf de Koningin Beatrix. Om gevaarlijke situaties te voorkomen is ooit de 'ferry track' ingevoerd, een vrije strook door het ankergebied gereserveerd voor de veerdienst tussen Breskens en Vlissingen.
Ankergebied gezien vanaf het topdek

De Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) verlaat de sluis van Vlissingen.
Vertrek voormalige Juliana

Hier zien we het topdek van de Koningin Beatrix in aanbouw bij scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Topdek in ruwbouw

Kanaal door Walcheren

Veerplein Vlissingen met enkeldekker in de fuik

Een detailfoto van de versiering op de Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana).
Vlaggetjes op de Amedeo Matacena

Als enige PSD-veerboot werd de Prins Johan Friso uitgerust met een lift zodat ook mindervaliden vanaf het autodek naar de salon konden gaan.
PSD in september 2002 (11)

Auto's verlaten het bovenste rijdek van de veerboot Prinses Juliana. Deze dubbeldeksveerboot was de eerste in zijn soort op de veerdienst Vlissingen-Breskens.
Autoveerdienst Vlissingen-Breskens

De zusterschepen Koningin Beatrix en Prins Johan Friso zijn beide in Vlissingen gebouwd bij de Koninklijke Schelde Groep.
PSD in september 2002 (9)

De Tremestieri (Koningin Beatrix) passeert de Boulevard van Vlissingen.
Tremestieri afscheid van Vlissingen

Vissen

In het tegenlicht zien we de Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) de Binnenhaven van Vlissingen verlaten.
Vertrek Amedeo Matacena (1)

Een halfjaar later zou de PSD worden opgeheven. Als vanouds vaart de Prins Johan Friso op Vlissingen-Breskens in september 2002.
PSD in september 2002 (10)

Veel Zeeuwen zijn op 11 juni 2004 komen kijken op de Boulevard van Vlissingen naar het vertrek van de voormalige Prins Johan Friso en Koningin Beatrix.
Tremestieri op 11 juni 2004

Ansichtkaart Beatrix

De Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) vertrekt versierd met vlaggetjes uit Vlissingen.
Vertrek Amedeo Matacena (2)

De Koningin Beatrix heet voortaan Tremestieri en maakt op 11 juni 2004 een laatste afscheidsrondje voor de Vlissingse Boulevard voordat het schip definitief uit Zeeland vertrekt.
Tremestieri voor de Boulevard

De voorkant

Een detailfoto van de Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) in de sluis van Vlissingen.
Vertrek Amedeo Matacena (3)

Tijdens het vertrek van de Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) komt de veerboot ook de Koningin Beatrix tegen die dan nog voor BBA Fast Ferries het voetveer Vlissingen-Breskens onderhoud.
Vertrek Amedeo Matacena (4)

Op de werf in Vlissingen

In Italië zouden de veerboten Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) en Tremestieri (voormalige Koningin Beatrix) elkaar weer treffen.
Vertrek Amedeo Matacena (5)

Onder grote belangstelling van Zeeuwen vertrekt de Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) naar Italië.
Vertrek Amedeo Matacena (6)

Voor vertrek uit Vlissingen worden de handtekeningen verzameld van alle bemanningsleden van de Athos Matacena.
Handtekeningen bemanning Athos Matacena

De Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) verlaat de sluis van Vlissingen als laatste van de drie PSD-dubbeldekkers. De voormalige Christina en Willem-Alexander wachten al buitengaats.
Vertrek Amedeo Matacena (7)

Voor vertrek uit Vlissingen worden de handtekeningen verzameld van alle bemanningsleden van de Ladies Matacena.
Handtekeningen bemanning Ladies Matacena

De PSD-veerboot Koningin Beatrix verscholen achter de groene dijk van Vlissingen.
Veerboot achter de dijk

In Italië komen de drie oudste PSD-veerboten niet echt aan varen toe. In 2013 werden de oudste twee schepen gesloopt in Turkije.
Vertrek Amedeo Matacena (8)

Overdag werd er op Vlissingen-Breskens gevaren met twee dubbeldeksveerboten. 's Avonds kon een enkele veerboot het vervoersaanbod verwerken (de dienstboot) en kon de tweede veerboot in Vlissingen worden afgemeerd naast de lange fuikwand.
Veerbootwissel Vlissingen

Avondzon in de Binnenhaven

De Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) ligt tegenwoordig alweer jarenlang stil in de haven van Reggio di Calabria in de laars van Italië.
Vertrek Amedeo Matacena (9)

Voor vertrek uit Vlissingen worden de handtekeningen verzameld van alle bemanningsleden van de Amedeo Matacena.
Handtekeningen bemanning Amedeo Matacena

Restauratie Koningin Emma in 2021 (46)

Bijna naar Italië vertrokkken

In de avondzon van 25 juni 2003 vertrekt de Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) naar Italië.
Vertrek Amedeo Matacena (10)

Restauratie Koningin Emma in 2021 (47)

Binnenhaven in april 2003

De Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) vaart de Westerschelde op om nog een laatste rondje te maken voor de Boulevard om daarna definitief uit de provincie te vertrekken.
Vertrek Amedeo Matacena (11)

Restauratie Koningin Emma in 2021 (48)

De Tremestieri (voorheen Koningin Beatrix) zet koers naar de Boulevard voor een afscheidsronde.
Vertrek op 11 juni 2004

Net als van alle andere PSD-boten bestonden er ook ansichtkaarten met daarop de veerboot Prinses Juliana.
Ansichtkaart Juliana

Restauratie Koningin Emma in 2021 (49)

De Prinses Juliana tijdens de voorbereidingen voor de zeereis naar Italië. Uit veiligheidsoverwegingen werden diverse ramen dichtgelast.
Dichtlassen voor de zeereis

In de zomer was het op de veerdienst Vlissingen-Breskens een drukte van belang.
Vlissingen-Breskens in de zomer

Christina in de Vlissingse Buitenhaven

Vlissingen in 1939

De Koningin Beatrix passeert bij het verlaten van de Vlissingse Buitenhaven het havenhoofd.
Vlissingen havenhoofd Buitenhaven

Christina & Juliana in de verkoop

De laatste trouwfoto met een PSD-veerboot op de achtergrond werd op 11 juni 2004 gemaakt in Vlissingen.
Vlissingen op 11 juni 2004

Olau Britannia

De voor het station gelegen PSD-terminal van Vlissingen met daarachter de aanlegfuik met veerboot.
Vlissingen met PSD-terminal

Fuik van Vlissingen

Gebroederlijk liggen de zusterschepen Koningin Beatrix (links) en Prins Johan Friso (rechts) naast elkaar in Vlissingen.
Voorschip KBX en achterschip PJF met nieuwe namen

Tweede tewaterlating

Christina & Politie

Wrak van de Juliana en bouwnummer 215

Passage van de PJF (1)

Passage van de PJF (2)

Op 27 oktober 2002 vaart de Koningin Beatrix van Breskens naar Vlissingen, maar slaagt daar er niet in om aan te leggen in de fuik. Daarop keert de Beatrix terug naar Breskens. Hier zien we de veerboot in extreme omstandigheden varen.
Windkracht 11 op de Westerschelde

Christina in Vlissingen naast de fuik

De Juliana Vlissingen

Passage van de PJF (3)

Zomer in Zeeland betekende vroeger drukte op de PSD-boot. Hier zien we een volle Koningin Beatrix (1993) naar Vlissingen varen.
Zomer in Zeeland

Restauratie Koningin Emma in 2021 (50)

Passage van de PJF (4)

Een informatiefolder van de Provincie Zeeland over de veerboot Koningin Beatrix. Op de omslag zien we een foto van de doop van de veerboot door hare majesteit de koningin.
Prinses wordt Koningin

Hoog bezoek in Vlissingen

Christina aan de verkoopkade

Restauratie Koningin Emma in 2021 (51)

Passage van de PJF (5)

De laatste PSD-dubbeldekkers vertrekken naar Italië. In 2003 waren al de eerste drie PSD-dubbeldekkers vertrokken naar Italië.
Vertrek naar Italië

Christina met nieuwe en oude naam

Nieuwe veerboot in Vlissingen

Passage van de PJF (6)

16 maart 2003 (10)

Christina met vlaggetjes

Afgesloten

16 maart 2003 (11)

Christina zeeg voorschip

Vlissingen-Breskens in 1985

Avond in Vlissingen

Bernhard als dienstboot in 1985

Dubbeldekkers in de avondzon

BBA in 2004

De overdracht in 1968

Binnenhaven in Vlissingen na de PSD

BBA in de Binnenhaven

Bernhard in Vlissingen

Dichtlassen van de ramen

Jarenlang lag in de Binnenhaven van Vlissingen het museumschip Schorpioen, een Nederlands pantserschip gebouwd in 1968. Op deze luchtfoto zien we het klassieke schip naast de veerboot Margriet van de PSD in Zeeland.
Binnenhaven met PSD en Schorpioen

Binnenhaven Vlissingen

BBA Fast Ferry

Bernhard in de fuik

De veerboot naar Breskens in de Buitenhaven van Vlissingen.
Buitenhaven van Vlissingen

Boulevard gezien vanaf de Bernhard

16 maart 2003 (8)

Doorkijkje op de Christina

Buitenhaven

16 maart 2003 (9)

De Koningin Beatrix voor onderhoud in de Binnenhaven. Ook in de tijd BBA Fast Ferries vond er onderhoud plaats aan de voormalige PSD-werkplaats.
Koningin Beatrix in de Binnenhaven

Eerste PSD-dubbeldekker verkocht

De Koningin Beatrix naast de fuik

Fuik met PSD-kantoor en NS-station

Binnenvaren Vlissingen

Achter de Zeeuwse horizon

In 1994 en 1995 was de Margriet de enige reserveboot van de PSD. In de jaren daarvoor (sinds 1986) was de Margriet beurtelings met zusterschip Prinses Beatrix de reserveboot.
Margriet op reserve in 1995

Wederopbouw PSD-kantoor

Brug met op de achtergrond de Wilhelmina

Drukte in Vlissingen

Klaar voor de zeereis

De Juliana in Vlissingen (4)

Alexander voor de Boulevard

De Juliana in Vlissingen (3)

Alexander opgelegd in Vlissingen

In 1978 komt de Margriet tijdens dichte mist in aanvaring, waarna een metersgroot gat ontstaat boven de waterlijn. Omdat het ontzettend druk was die dag, werd besloten de veerboot pas 's nachts gerepareerd.
De Margriet vaart Vlissingen binnen

De Juliana in Vlissingen (2)

Drie veerboten in Vlissingen

Schuin in de bocht vaart de Margriet rond het jaar 1984 de Buitenhaven van Vlissingen binnen.
De Margriet rond 1984

De Juliana in Vlissingen (1)

Flyover alvast gesloopt

Friso in de bocht

Laatste groet op de rede

De Margriet naast de fuik van Vlissingen.
De Margriet naast de fuik

De Friso steekt over

Ladies Matacena voor Breskens

Een luchtfoto van Vlissingen met op de achtergrond de PSD-boot Prinses Margriet en op de voorgrond een ferry van Olau.
PSD & Olau

De Friso vertrekt, de Beatrix blijft achter

Ladies Matacena in de Binnenhaven

Een nieuwe Prinses Margriet onderweg naar Breskens met op de achtergrond Vlissingen.
Passage van de Margriet

De voormalige Prins Willem-Alexander samen op de foto met de Prins Johan Friso bij het vertrek van de eerste veerboot naar Italië in 2003.
Athos en de Friso

Princess in de Binnenhaven

Friso in de fuik

Athos Matacena in de sluis

Luik in het autodek

Fuik van Vlissingen

De PSD-schepen kregen klein onderhoud in de Binnenhaven. Groot onderhoud vond plaats op de werf, meestal bij De Schelde.
Voor onderhoud in de Binnenhaven

De foto is gemaakt vanaf de Prins Johan Friso (1997), rechts ligt de Koningin Beatrix (1993).
Fuik van Vlissingen

Binnenhaven met Matacena-boot

Een krantenknipseltje van de laatste vaart van de veerboot Prinses Margriet.
Laatste afvaart in 1995

Glinstering op de Westerschelde

PSD Prins Bernhard

Nieuwe naam Christina

Stuurhuis van de Bernhard

Onderhoud in Vlissingen

Vertrek Koningin Beatrix naar Breskens (1)

Uitzicht over Vlissingen met veerboot

De skyline van Vlissingen gezien vanaf de PSD-boot Prinses Margriet.
Skyline Vlissingen vanaf de Margriet

Vertrek Koningin Beatrix naar Breskens (2)

Veerplein Vlissingen

De eerste drie dubbeldekkers

Opening aan de zijkant

Vertrek Koningin Beatrix naar Breskens (3)

Vlissingen bij de fuik

Oude hulpgenerator aan de kant

De Prinses Margriet verlaat de fuik van Vlissingen en zal na het maken van een ruime bocht koers zetten naar de veerhaven van Breskens.
Enkeldekker verlaat de fuik

Koningin Beatrix met zeilschip

Vlissingen Buitenhaven

KBX & PJF

Wegvaren uit Vlissingen

KBX & Prins Willem-Alexander (2004)

De Prinses Margriet in de Buitenhaven van Vlissingen. Net als de zusterschepen Prinses Beatrix en Prinses Irene had de Prinses Margriet een groot rijdek met een oppervlakte van 1300m2.
Prinses Margriet in Vlissingen

KBX & SWATH

In Zeeland waren wel honderden verschillende ansichtkaarten in omloop met veerboten. Op deze ansichtkaart zien we de Prinses Margriet (1964) in de Buitenhaven.
In de Buitenhaven

Scheepsnaam

Eerste tewaterlating in 1941

De fuik van Vlissingen met de Prinses Margriet in 1992. Eind 1995 maakt de veerboot haar laatste overtochten tussen Vlissingen en Breskens.
Prinses Margriet in de fuik

Op de achtergrond vaart de nieuwe Fast Ferry, op de voorgrond de Koningin Beatrix van BBA Fast Ferries.
Laatste maand PSD-dubbeldekkers

Proefvaart in 1933

Een foto van Rijkswaterstaat van het Stationsgebied van Vlissingen in 1982. We zien de Margriet in de grote fuik liggen, daarachter ligt nog de kleine fuik die in 1927 is gebouwd voor de eerste PSD-koplader, de Koningin Wilhelmina.
Margriet luchtfoto Vlissingen

Leeg autodek

Naast de fuik

De tewaterlating in 1932

Opgelegd in de Binnenhaven

Aan de lange fuikwand van Vlissingen ligt de veerboot Prinses Margriet. Dienstboot is op dit moment zusterschip Prinses Beatrix. We spreken over de zomer van 1992.
Naast de fuik van Vlissingen

PSD-gebouw Vlissingen

Nieuw en oud

PSD-kantoor in 2006

De Buitenhaven van Vlissingen met op de achtergrond de veerboot Prinses Margriet van de PSD. Op de voorgrond vaart een redeboot van het Belgische Loodswezen.
Buitenhaven met PSD-enkeldekker

PSD-kantoor (2)

SWATHS

Gangway

Je kunt er de klok op gelijk zetten dat tijdens deze overtocht een aantal kopjes zijn gesneuveld in de salon van de PSD-boot Prinses Margriet.
Prinses Margriet in de storm

Sloop flyover (2)

Hendrik op proefvaart

Voor de kust van Zeeuws-Vlaanderen

Restauratie Koningin Emma in 2021 (1)

Sloop flyover (1)

Herstel op de werf in 1948

Restauratie Koningin Emma in 2021 (2)

Open dag (1)

Een ansichtkaart met de Prinses Margriet die Vlissingen binnenvaart.
De Margriet vaart Vlissingen binnen

Sloop PSD-terminal Vlissingen (1)

Restauratie Koningin Emma in 2021 (3)

Stuurhuis KBX

In de sluis van Vlissingen

Open dag 15 maart (2)

Sloop PSD-terminal Vlissingen (2)

Restauratie Koningin Emma in 2021 (4)

Open dag 15 maart (3)

We schrijven 1992, de nadagen van de enkeldeksveerboten in Zeeland. Oude tijden herleven als de Prinses Beatrix en Prinses Margriet samen in de vaart zijn op Vlissingen-Breskens.
Luchtfoto Prinsessenboten Vlissingen

Sloop PSD-terminal Vlissingen (3)

Restauratie Koningin Emma in 2021 (5)

Tegenlicht

Middenstuk

Sloop PSD-terminal Vlissingen (4)

Toegang SWATH-boot

Reddingsboot

Sloop PSD-terminal Vlissingen (5)

Valentijnsdag 2004, huwelijksaanzoek op de veerboot van BBA Fast Ferries.
Trouw jij op 2 juli?

Nieuwe naam voor de PWA

Sloop PSD-terminal Vlissingen (6)

Aankomst Koningin Emma in Vlissingen (1)

Veerboten Vlissingen

Als reserveboot lag de Prinses Margriet vaak in de Binnenhaven van Vlissingen, waar de PSD haar werkplaats en kantoor had.
Reserveboot Margriet

Sloop PSD-terminal Vlissingen (7)

Aankomst Koningin Emma in Vlissingen (2)

Vlissingen BBA-veerdienst 2003

In de Binnenhaven opgelegd

1995 was het laatste jaar waarin de PSD een beroep moest doen op een enkeldeksveerboot.
De Margriet in de sluis (1995)

Sloop PSD-terminal Vlissingen (8)

Aankomst Koningin Emma in Vlissingen (3)

Vlissingen Buitenhaven

Na de verbouwing

Wachten op verkoop (1)

Sloop PSD-terminal Vlissingen (9)

Aankomst Koningin Emma in Vlissingen (4)

De Prins Johan Friso lag voor onderhoud in de Binnenhaven. De Koningin Beatrix nadert de fuik.
Vlissingen met de PJF op de achtergrond

De drie oudste PSD-dubbeldekkers wachten in het voorjaar van 2003 op wat komen gaat in de Binnenhaven van Vlissingen.
Wachten op verkoop (2)

Sloop PSD-terminal Vlissingen (10)

Aankomst Koningin Emma in Vlissingen (5)

Voetgangersbrug

Wachten op verkoop (3)

Buitenhaven met stoomboten

Sloop PSD-terminal Vlissingen (11)

Aankomst Koningin Emma in Vlissingen (6)

PWA in de verkoop

Luchtfoto Reserveboot in de Binnenhaven

Sloop PSD-terminal Vlissingen (12)

Zusterschepen

Sloop PSD-terminal Vlissingen (13)

Doorkijkje patrijspoort

Steiger op het autodek

De Wedstrijd

Sloop PSD-terminal Vlissingen (14)

Een visser met de veerboot op de achtergrond

De nieuwe ferry in 1949

Strand met vertrekkende veerboten

Sloop PSD-terminal Vlissingen (15)

Stuurhuis van de Christina

Sloop PSD-terminal Vlissingen (16)

Proefvaart in 1932

Stuurhuis kant Kruiningen

Sloop PSD-terminal Vlissingen (17)

De Prinses Juliana passeert in augustus 1995 de Koningin Beatrix, waarvan we rechtsonder nog een stukje zien.
Passage augustus 1995

Proefvaart in Vlissingen

Sloop Fuik Vlissingen

Juliana & Irene in de Binnenhaven

Takelen van de generator

De Prins Johan Friso werd als vijfde dubbeldeksveerboot gebouwd voor de PSD en heeft in 2003 en 2004 gevaren als voetveer Vlissingen-Breskens voor BBA Fast Ferries. Lang lag de veerboot in die periode aan de kant wegens motorproblemen. Op 5 april 2004 maakt de Friso voor het eerst weer een proefvaart na maandenlang in de Binnenhaven te hebben gelegen.
Proefvaart met Prins Johan Friso in 2004

Dordrecht op de werf in Vlissingen

Werf De Schelde met de Hendrik

Veerboten in de Binnenhaven

De dubbeldeksveerboot Prins Johan Friso passeert zusterschip Koningin Beatrix op de Westerschelde. Tot de SWATH-veerboten klaar waren hebben de voormalige PSD-schepen gevaren als voetveer, zonder auto's en zonder buffet.
Dubbeldekker Prins Johan Friso

Uit 'De Kleine Vloot' 1950

Een unieke foto van de oudste (Prinses Christina, 1968) en nieuwste (Prins Johan Friso, 1997) PSD-dubbeldekkers in Vlissingen. Beide schepen zijn 113 meter lang.
Vertrek Ladies Matacena

Vervangen van de generator

PSD Koningin Juliana

Vlaggetjes kondigen het vertrek aan

In 1985

Stapelloop in 1932

Vlissingen met een dubbeldekker

Koningin Juliana in de Binnenhaven

Stoomboten in Vlissingen

Voetgangerstunnel Breskens in Vlissingen

Werkzaamheden aan de voormalige Christina

De veerboot in twee stukken bij De Schelde in Vlissingen.
In twee stukken

Buitenhaven

Koningin Juliana in het Dokje van Perry

Aan ponton Vlissingen

Aankomst te Vlissingen

De verlengde Dordrecht begint vorm te krijgen.
Verlenging in 1955

Koningin Juliana Vlissingen-Breskens

Afbouw in Vlissingen

De Walzoorden in Vlissingen

Maarten Tromp

Vlissingen-Breskens

De Prins Johan Friso in de vaart op 15 maart 2003, de PSD-afscheidsdag.
15 maart 2003 passage Friso

Binnenhaven van Vlissingen

Reserveboot

In de Vlissingse Buitenhaven

Binnenkomst Vlissingen

SWATH

Over de Westerschelde

Een nog deels kleurloze veerboot krijgt vorm in de hal van scheepswerf De Schelde in Vlissingen.
Aanbouw flank / voorzijde

Bouwnummer 304

Restauratie Koningin Emma in 2022 (52)

Stad Terneuzen

Leegruimen van het stuurhut, waar in Scheveningen een ombouw geplaatst was voor computer-apparatuur. Binnenkort worden oude instrumenten teruggeplaatst.
Restauratie Koningin Emma in 2022 (53)

Stad Terneuzen als veerboot

Mensen genieten van de aankomst in Vlissingen aan dek van de Prins Johan Friso.
Aankomst Friso

Buitenhaven met de Prinses Irene

Zeeland

Restauratie Koningin Emma in 2022 (54)

Storm

Koningin Juliana in Vlissingen

Op een zomeravond komt de Prins Johan Friso aan in Vlissingen.
Aankomst in Vlissingen

Zeelandia & Wester-Schelde

Scheepsmodel van de PSD-veerboot Prins Johan Friso, zoals is laten vervaardigen door de scheepswerf.
Werfmodel veerboot Prins Johan Friso

Leegruimen van het stuurhut, waar in Scheveningen een ombouw geplaatst was voor computer-apparatuur. Binnenkort worden oude instrumenten teruggeplaatst.
Restauratie Koningin Emma in 2022 (55)

Zomerstorm

De schepen verzamelen zich om samen langs de Boulevard van Vlissingen te varen.
Acciarello en Tremestieri op 11 juni

Teruggeplaatste kwikbarometer in het stuurhuis.
Restauratie Koningin Emma in 2022 (56)

Op 11 juni 2004 begonnen de dubbeldekkers uit 1993 en 1997 hun tocht naar Italië.
Afscheid dubbeldekkers

De fuik in 1980

In de fuik

In de dubbeldeksfuik van Vlissingen

In de fuik (1972)

Koningin Juliana in de kleine fuik

De Beatrix passeert de Margriet op de Westerschelde tussen Vlissingen en Breskens.
Passage van de Beatrix

Onderweg naar Breskens

Zuid-Beveland

Naar Vlissingen

De net nieuwe veerboot

Aankomst Koningin Emma in Vlissingen (7)

Koningin Juliana op de rede

Natuurlijk hadden de PSD-schepen ook een anker, alleen werd het anker niet vaak gebruikt.
Ankerketting

Irene in de fuik

Irene in mei 1985

Op een mooie zomeravond komt de veerboot Prins Johan Friso aan in Vlissingen.
Avond aankomst

De avondboot (Prins Johan Friso) naar Breskens. Naast de fuik in Vlissingen ligt zusterschip Koningin Beatrix afgemeerd.
PSD in Zeeland – Avondboot naar Breskens

Van de drie Prinsessenboten hadden de Irene en de Margriet de meeste gelijkenissen, bijvoorbeeld dezelfde stuurhuizen.
Irene & Margriet (1)

De zusterschepen Prinses Irene en Prinses Margriet in de Binnenhaven van Vlissingen. De Prinses Irene wacht op vertrek naar Malta en is al geprepareerd voor de zeereis.
Irene & Margriet (2)

De Prins Johan Friso voor de Boulevard van Vlissingen in 2002.
Boulevard

De Irene in Vlissingen

Laatste vaartocht met gehandicapten

In de Binnenhaven

Bouw van de grote sluis in Vlissingen

Luchtfoto Irene in de fuik van Vlissingen

De PSD-zusterschepen Beatrix en Friso gebroederlijk naast elkaar in de Vlissingse Sloehaven, valk voor vertrek naar Italië.
Brugdek PJF&KBX

De Prinses Juliana op een van de eerste dagen als voetveer Vlissingen-Breskens. De autodekken zijn leeg en ook het buffet is tegenwoordig gesloten. Slechts de gedachte aan snert en kroket rest nog. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (1)

De Prinses Irene in Vlissingen

In maart en april 2003 is de Koningin Beatrix de dienstboot van het nieuwe voetveer Vlissingen-Breskens. De Prinses Juliana ligt daarom 's avonds naast de fuik afgemeerd zoals te zien is op deze fraaie foto. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (2)

Luchtfoto Irene in Vlissingen

Samen met de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix vaart de Prinses Juliana in maart en april 2003 als voetveer tussen Vlissingen-Breskens. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (3)

Jarenlang een vertrouwd gezicht: twee witte veerboten tussen Vlissingen en Breskens.
Donkere lucht

Binnenlopen van Vlissingen

Walcheren op de werf De Schelde

Auto's mogen sinds 14 maart 2003 niet meer mee met de veerdiensten over de Westerschelde. Hier vaart de Prinses Juliana als 'fast ferry' / voetveer. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (4)

Walcheren aan de ponton

Oorspronkelijk is de Prinses Juliana gebouwd voor de veerdienst naar Breskens. Ook de laatste Zeeuwse afvaarten verzorgt de Juliana in april 2003 naar Breskens, maar dan zonder auto's. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (5)

Op 15 maart 2003 zet de Prins Johan Friso koers naar de Sloehaven voor onderhoud.
Friso op 15 maart 2003

Nadat de veerdienst Kruiningen-Perkpolder is opgeheven op 15 maart 2003 vertrekt de Prinses Juliana naar Vlissingen om een tijdje te gaan varen op Vlissingen-Breskens. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (6)

Boven: de Emma aan de ponton in Vlissingen. Onder: de Emma aan de ponton van Breskens.
Vlissingen-Breskens tijdend de Tweede Wereldoorlog

Hier zien we de nieuwe veerboot Prins Johan Friso tijdens de eerste weken in PSD-dienst.
De nieuwe Friso in 1997

De Prinses Irene in de sluis

Als vervanger voor de Prins Johan Friso (1997) vaart de Prinses Juliana (1986) een tijdje als voetveer Vlissingen-Breskens. Foto: © Willem Kruit
'Fast Ferry' Prinses Juliana (7)

Afvaart van de Westerschelde

Zeeuwse veerboten na de PSD

De Prins Johan Friso gevangen in de fuik van Vlissingen.
Friso naast de fuik

Vanuit de Sloehaven zetten de veerboten koers naar de Boulevard voor een ererondje, alvorens te vertrekken naar Palermo in Italië.
Naar Italië op 11 juni 2004

De ferry stormt de Buitenhaven van Vlissingen binnen.
Friso binnenkomst Vlissingen

15 maart 2003: Autodek Christina met modelschepen

Aan één zijkant van de Friso is ruimte gemaakt voor een reddingsboot. Een ander opvallend verschil is dat de nieuwste veerboot geen opening aan de voorzijdes heeft met betings, zoals het zusje Koningin Beatrix wel heeft.
PSD-boot Friso passeert

Op weg naar Breskens

15 maart 2003: autodek met info-kraam

De Wilhelmina in Vlissingen

De deur van het bovenste rijdek van de Friso was hoger in vergelijking met die van zusterschip Beatrix.
Fuik met Friso

15 maart 2003: Autodek Christina Vlissingen Binnenhaven

De Koningin Beatrix was de vierde dubbeldeksveerboot van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland.
Aankomst in Vlissingen (1)

Motorveerboot Koningin Wilhelmina

De Koningin Beatrix komt aan in Vlissingen, nog een laatste bocht en de veerboot meert aan in de fuik.
Aankomst in Vlissingen (2)

De veerboot Koningin Beatrix werd in 2004 Tremestieri gedoopt, naar de plaats van een aanleghaven aan de Straat van Messina in Italië.
Afscheid PSD-dubbeldekkers uit Zeeland

De veerboot in de aanlegfuik van Vlissingen. Tussen de heftorens zien we de brug.
Fuik van Vlissingen

Scheldeproduct

De pirouette werd voor het eerst uitgevoerd op 14 maart 2003, de laatste dag dat de PSD auto's vervoerde. Als eerbetoon aan 137 jaar PSD draaiden de schepen om hun as midden op de Westerschelde.
Afscheidsrondje voor vertrek Italië

Stapelloop

De Koningin Beatrix verving de in 1958 gebouwde enkeldekker Prinses Beatrix. De dubbeldeksveerboot is gebouwd om uitwisselbaar te zijn met Kruiningen-Perkpolder, maar dat is niet nodig geweest.
Afvaart Kon. Beatrix

Op een zomeravond zet de Koningin Beatrix koers naar Breskens vanuit Vlissingen.
Afvaart Vlissingen Koningin Beatrix

Eind jaren 90 werden de grote sluisdeuren van Vlissingen dichtgemaakt aangezien er geen grote schepen meer gebouwd werden op de Stadswerf. Hier is de grootste deur dichtgemaakt.
Grote sluis Vlissingen dichtgemaakt

Naast elkaar voor verkoop

Vlissingen met de fuik

Vlissingen in 1945 (8)

In de Binnenhaven opgelegd

Vlissingen in 1945 (7)

Berging van het hospitaalschip

Boven de huizen uit

Vlissingen in 1945 (6)

Aan de voor- en achterkant was het autodek van de Koningin Beatrix open. Bij flinke storm, zoals bijvoorbeeld in 2002 met windkracht 11, werd besloten om het bovenste autodek niet te laten en alleen gebruik te maken van het volledig gesloten hoofdrijdek.
Autodek aan de voorkant

Het stuurhuis van de ferryboot Prins Johan Friso in aanbouw in 1996.
Interieur van het stuurhuis

Verkoop drie PSD-dubbeldekkers

Op 5 december 1985 komt de Juliana voor het eerst aan in Vlissingen. De kapitein van de enkeldekker Prinses Beatrix begroet de nieuwe PSD-aanwinst en bemanning over de marifoon: ‘Ik kan niet zeggen dat het van deze kant een mooi schip is, maar we zullen er wat moois van maken.’
Aankomst in Vlissingen in de jaren 80

Vlissingen in 1945 (5)

Naast de PSD-fuik van Vlissingen was de ligplaats voor de tweede veerboot van de dienst Vlissingen-Breskens. Op sommige dagen werd de dienst alleen uitgevoerd met de dienstboot.
Laatste PSD-boten

Wachten op het vertrek

Vlissingen in 1945 (4)

Restauratie Koningin Emma in 2022 (57)

Zicht op de ondergaande zon en de fuik van Vlissingen vanaf de PSD-boot.
Avondrood op de boot

Scheepsbel van de gezonken veerboot

11 juni 2004 is het zover: het einde van het PSD-tijdperk in Zeeland. De laatste voormalige PSD-schepen vertrekken naar Italië.
Laatste groet aan Vlissingen

Kotter en veerboot in Binnenhaven

De Amedeo Matacena (voormalige Prinses Juliana) vertrekt op de avond van 25 juni 2003 als laatste van de drie schepen. De 'Juul' heeft dan ook de eer nog een laatste afscheidsrondje te maken.
Afscheidsrondje Boulevard

Vlissingen in 1945 (3)

Restauratie Koningin Emma in 2022 (58)

BBA in de Binnenhaven

Nieuwe naam Prins Willem-Alexander

Vlissingen in 1945 (2)

Restauratie Koningin Emma in 2022 (59)

Vlissingen met de Luctor

Ook de voormalige Prinses Juliana vertrok naar Italië in 2003. Op de achtergrond zien we de Prins Johan Friso varen.
Amedeo Matacena en de PJF

Vlissingen in 1945 (1)

Restauratie Koningin Emma in 2021 (12)

Restauratie Koningin Emma in 2022 (60)

De Koningin Beatrix was geen eigendom van de PSD, maar van ‘BV Veerboot Westerschelde’, een speciaal opgerichte zusteronderneming van De Schelde. Op 31 december 1997 wordt de Koningin Beatrix toch eigendom van de PSD.
Beatrix in 1997 in de Buitenhaven

Lossen van het bovenste autodek in Vlissingen.
Lossen in Vlissingen

Restauratie Koningin Emma in 2021 (13)

Restauratie Koningin Emma in 2022 (61)

Een nog nieuwe veerboot Koningin Beatrix in de Buitenhaven van Vlissingen.
Beatrix in Vlissingen

Wrak van de Luctor

Restauratie Koningin Emma in 2021 (14)

Beatrix in de Binnenhaven

De Prins Johan Friso zet koers op een tanker, zo lijkt het. Vaak werden schepen dicht gepasseerd tussen Vlissingen en Breskens.
Luchtfoto Prins Johan Friso

Restauratie Koningin Emma in 2021 (15)

De PSD-boot Beatrix in de fuik van Vlissingen op 15 maart 2003.
Beatrix in Vlissingen

In het hoofdrijdek zitten verschillende uitneembare luiken verstopt om eventueel machineonderdelen uit de machinekamer te kunnen takelen.
Luik in het onderdek

Aangezien de eigen kopladingsschepen waren gezonken of verdwenen kreeg de PSD van het Rijk Moerdijkponten te leen. Hier zien we de Dordrecht een paar weken na de indienststelling bij de PSD.
Overtocht Vlissingen-Breskens in 1946

Het werk aan de vierde PSD-dubbeldekker nadert in de zomer van 1993 de voltooiing.
Bijna klaar

Een containerschip van MSC gezien met de Prins Johan Friso op de Westerschelde bij Vlissingen.
MSC en Friso

Inspectie van een thruster.
Man bij de schroef

Voor het naderende vertrek werden de drie voormalige PSD-veerboten gepavoiseerd: voorzien van vlaggetjes.
Drie veerboten in de Binnenhaven

Bouw van de brug

Tijdens de bouw van de veerboot Koningin Beatrix werden verschillende secties op hun plek getakeld.
Boegsectie

Schoorsteen van de PWA

Een luchtfoto van Rijkswaterstaat van het Stationsgebied van Vlissingen met de aanleginrichtingen van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland.
Dubbeldekker in Vlissingen luchtfoto

Restauratie Koningin Emma in 2022 (62)

De veerboot Koningin Beatrix werd gebouwd in een hal van Scheepswerf De Schelde in Vlissingen. Tegenover de bouwlocatie lag de reserveboot van de PSD, in maart 1993 de enkeldekker Prinses Margriet (1964).
De bouw in maart 1993

Een foto van 2 mei 2002, wanneer de Juliana invalt op Vlissingen-Breskens. Op de voorgrond zien we het zeilscheep Eendracht varen.
Eendracht en veerboot

Het stuurhuis staat in de steigers tijdens de bouw.
Bovendek en stuurhuis

De Moerdijk in de oorlog

De Prinses Juliana tijdens de voorbereidingen voor de zeereis naar Italië. De ramen worden dichtgelast voor de veiligheid.
Flank van de Juliana