Dubbeldekker in blessuretijd

Op 5 mei 2004, vandaag twintig jaar geleden, kwam er een einde aan het tijdperk van de Zeeuwse dubbeldeksveerboten. Bevrijdingsdag 2004 ging de veerboot Koningin Beatrix definitief uit de vaart, na een paar laatste dagen invallen voor een defecte ‘Fast Ferry’.

Zaterdag 1 mei 2004 organiseerde BBA Fast Ferries de afscheidsdag van de twee geleende PSD-dubbeldekkers. Bij het opheffen van de autoveerdiensten waren de nieuwbouwschepen Prins Willem-Alexander en Prinses Maxima nog niet gereed. Daarom werd in de beginperiode van het voetveer een beroep gedaan op voormalige PSD-veerboten. Op 2 mei 2004 zouden de twee nieuwe SWATH-veerboten de dienst overnemen, maar door een defect ging dat slechts gedeeltelijk door.

Foto: PSDnet.nl (Ricardo van Liere) | Dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix op de laatste dag in Zeeuwse dienst, 5 mei 2004

Al eerder een invaller

Na de laatste PSD-afvaart ging het voetveer Vlissingen-Breskens van start op zaterdag 15 maart 2003. De dienst zou in de eerste tijd worden uitgevoerd met de PSD-veerboten Koningin Beatrix (1993) en Prins Johan Friso (1997).

Al gelijk ontstond er probleem: de Prins Johan Friso moest voor reparatie aan een thruster naar de werf. Op maandag 17 maart doet BBA Fast Ferries via de Provincie Zeeland een beroep op de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana (1986), die vervolgens tot 4 april 2003 werd ingezet als voetveer.

143
foto’s
Direct naar alle foto’s van de dubbeldeksveerboot Prinses Juliana

Afscheidsdag Dubbeldekkers

Ruim een jaar later naderen de twee nieuwe BBA-schepen hun voltooiing. BBA Fast Ferries organiseerde op 1 mei 2004 een afscheidsdag voor de dubbeldeksveerboten, daarna zou het voorbij zijn. De twee voormalige PSD-veerboten waren al verkocht aan een Italiaanse reder, die de schepen pas zou ontvangen van eigenaar Provincie Zeeland nadat ze niet meer nodig waren op het voetveer.

222
foto’s
Direct naar alle foto’s van de dubbeldeksveerboot Koningin Beatrix

Bijzondere combinatie

De SWATH-veerboot Prinses Maxima bleek een defect te hebben, waardoor BBA Fast Ferries ook na zaterdag 1 mei 2004 nog gebruik moest maken van een voormalige PSD-boot. Zondag 2 mei 2004 start de Koningin Beatrix als vanouds op het veer, maar nu samen met de nieuwe veerboot Prins Willem-Alexander (2004) in de plaats van de gebruikelijke Prins Johan Friso. Zo kwam tussen 2 en 5 mei 2004 deze ongebruikelijke situatie voor tussen nieuw en ‘oud’, want de dubbeldekker Koningin Beatrix was op dat moment pas een jaar of 10 in dienst.

Bevrijdingsdag 2004

Na reparaties is op woensdag 5 mei 2004 de Prinses Maxima weer in de vaart gekomen, nu samen met de Koningin Beatrix. De SWATH-veerboot Prins Willem-Alexander begon de dag aan de kant, maar ging later in de middag weer varen. De taak voor de Koningin Beatrix zat er 5 mei 2004 op, op 6 mei 2004 werd de dienst echt uitgevoerd met alleen de nieuwe schepen.

Foto: PSDnet.nl (Ricardo van Liere) | De Prins Johan Friso naast de fuik, met rechts de Prins Willem-Alexander, gezien vanuit het stuurhuis van de Prinses Maxima

Tot het vertrek

Nadat de Koningin Beatrix definitief uit dienst ging, werd het schip afgemeerd in de Binnenhaven van Vlissingen. Zusterschip Prins Johan Friso bleef naast de fuik van Vlissingen afgemeerd, waar de dubbeldekker sinds 1 mei 2004 lag. Op 24 mei vertrok de Friso naar Scheldepoort, een dag later volgde de Beatrix vanuit de Binnenhaven. Op Scheldepoort werden de veerboten gereed gemaakt voor vertrek naar Italië.

Navigatie nieuws & achtergrond

Dit bericht (‘Dubbeldekker in blessuretijd’) is geplaatst in de categorie Voetveer en heeft als tag(s) Koningin Beatrix, Klik op de categorie of tags om meer soortgelijke berichten te bekijken in ons nieuwsarchief (2003-2023). Hieronder kunt u navigeren tussen de verschillende nieuwsberichten. U bent nu hier:

Dubbeldekker in blessuretijd