Al jarenlang ligt de Amedeo Matacena (Prinses Juliana) weg te roesten aan de kade in Reggio di Calabria, Italië. In tegenstelling tot de nieuwste twee voormalige PSD-schepen komt het in Italië nooit tot geregeld varen voor de ‘Juul’. Sinds 2003 is het schip amper gebruikt, dekken zijn inmiddels onveilig door roest en het is onduidelijk of de machines nog werken. Een sleepboot zal het schip naar Turkije slepen binnenkort, melden Italiaanse bronnen aan PSDnet.nl.
Dubbeldekker voor Vlissingen-Breskens
De Prinses Juliana was de eerste dubbeldekker voor de veerdienst Vlissingen-Breskens. In 1997 verhuist de veerboot naar Kruiningen-Perkpolder. Het schip kan in de eerste jaren weinig goedkeuring wegdragen van de Zeeuwen. De Juliana kampt met hardnekkige kinderziektes en daarbij stoot het wat lompe schip met plastic kuipstoeltjes de geliefde Prinsessenboten van de troon. Na vertrek uit Zeeland keert het sentiment en noemen veel Zeeuwen de Juliana als favoriete schip.
Beige interieur
Halverwege de jaren 80 gaat men er vanuit dat de Westerscheldeoeververbinding snel gerealiseerd zou worden. De Prinses Juliana wordt een simpele, goedkoop uitgevoerde veerboot. Gebouwd bij scheepswerf De Merwede als werkverschaffingsproject, in de tijd van de grote scheepsbouwmalaise (denk aan de RSV-affaire). Het werd een conventioneel schip (wel met boegschroeven) en een spartaans in beige uitgevoerd interieur. Dit kritiekpunt werd meegenomen bij het ontwerp van de twee laatste PSD-schepen in 1993 en 1997, die werden voorzien van een gezellig en luxer interieur.
Van 1997 tot en met 15 maart 2003 vaart de Juliana tussen Kruiningen-Perkpolder, om vervolgens opgelegd te worden in de Binnenhaven van Vlissingen. Niet voor lang, op 17 maart 2003 komt het schip weer in de vaart, maar nu als voetveer Vlissingen-Breskens ter vervanging van de Prins Johan Friso. De laatste weken in Zeeuwse dienst is de Prinses Juliana terug op de veerdienst waarvoor het schip gebouwd werd.
Verkoop aan Maffiabaas
De Provincie Zeeland verkoopt de Prinses Juliana aan wat later blijkt een Italiaanse maffiabaas. In Italië komt het bijna niet tot varen voor de Amedeo Matacena. Zo af en toe wordt er gevaren tussen Messina en Reggio di Calabria, maar hier komt in 2006 abrupt een einde aan. Wilde geruchten over drugsvervoer en een eigen veerdienst als dekmantel steken meermaals de kop op, maar zijn nooit bevestigd. Deze periode is de enige keer dat de Juliana en de voormalige Prins Willem-Alexander min of meer geregeld zijn ingezet voor meerdere maanden.
Wegroesten aan de kade
Na 2006 heeft het schip nooit meer dienstgedaan als veerboot met passagiers of voertuigen aan boord. In 2011 werd het schip echter verbouwd: een interne verbinding werd gemonteerd tussen beide autodekken, zodat het bovenste rijdek ook weer bruikbaar is. Een jaar later gloort er hoop voor de voormalige ‘Juul’, de dubbeldekker zou gaan varen op de veerdienst naar Elba. Op het laatste moment wordt niet de Amedeo Matacena gehuurd, maar de Acciarello (1997). Alle hoop is verkeken en het voormalige vlaggenschip van de Provinciale Stoombootdiensten ligt te weg te roesten in Reggio di Calabria. Hieronder een recente foto van oktober 2022.
‘Arrestatie’ van een veerboot
Eind 2017 ontstaat er actie en sensatie rond de voormalige Juliana. De Italiaanse politie komt met zwaailichten en hoge snelheid de kade oprijden in Reggio di Calabria, alsof de veerboot elk moment kan vertrekken. Met gevoel voor mediavertoon legt de politie beslag op het schip, in het kader van onderzoek naar de maffiabanden van Matacena, dan inmiddels al jaren in ballingschap in Dubai. In februari 2022 heft een Italiaanse rechter de inbeslagname op en kan weer vrij worden beslist over het schip door eigenaar Amedeo Matacena. In september 2022 overlijdt Amedeo Matacena in Dubai.
Cultstatus
Waar het schip in het begin soms verguisd werd, krijgt het na vertrek uit Zeeland een cultstatus onder liefhebbers van de Zeeuwse veerdiensten. Veel bezoekers van PSDnet.nl zagen het schip het liefste terugkeren naar Zeeland, als veerboot, of desnoods drijvend hotel of parkeergarage. De toestand van het schip is echter zeer zorgelijk. Jarenlang geen onderhoud, maar dag in dag uit zilte invloeden zijn funest voor elk schip. Regelmatig krijgt de Prinses Juliana de titel ‘mooiste PSD-boot’ van bezoekers.
Binnenkort vertrekt het schip naar een Turks sloopstrand. Wanneer precies is nu nog onbekend, maar de verwachting is dat dit snel zal zijn.
Webcam
In Reggio di Calabria is een webcam op het schip gericht waarmee iedereen in de gaten kan houden of het schip definitief vertrokken is. De sleepboot die aan de kade ligt is eveneens opgelegd en zal niet de sleep naar Turkije verzorgen.