Eerste foto’s veerboot ‘Prinses Beatrix’ in China

In 1994 werd de Prinsessenboot Beatrix verkocht aan China. Sinds die tijd vonden we nooit een goede foto van het schip in dienst in China, tot nu.

‘We zijn nog volop aan het zoeken naar meer gegevens en uiteraard de laatste foto`s van de Beatrix’, het is 7 juli 2004 wanneer dit bericht werd geplaatst op de voorloper van PSDnet.nl. Het heeft even geduurd, maar nu in 2020 zijn er eindelijk foto’s boven water gekomen van de enkeldekker Prinses Beatrix in Dalian, China:

Onderzoek naar Zeeuwse veerboten

In de zomer van 2004 waren de laatste dubbeldeksveerboten net uit Zeeland vertrokken en vonden Ricardo van Liere & Martien Stapper van PSDnet.nl tijd om uit te zoeken waar de geliefde Prinsessenboten waren gebleven. We wisten dat ze verkocht waren aan China, maar daar hield het verhaal op. Na wekenlang speurwerk vonden we de Beatrix & Margriet terug, al bleek de oudste Prinsessenboot inmiddels gesloopt te zijn. Het bracht zelfs een foto op van onze ‘Margriet’ in China, maar van de Beatrix ontbrak elk beeldmateriaal.

Nouja, elk? Ook rond 2004 vonden we op de website van de veerdienst Dalian-Yantai een kleine afbeelding, zeg maar gerust van postzegelformaat. Daarop zagen we een stukje ‘Beatrix’ gesierd met een rode band.

PSDnet.nl zet zich al jarenlang in voor PSD-erfgoed wereldwijd. Een deel van ons werk is zichtbaar (de website), maar ontzettend veel uren gaan zitten in het uitzoeken van de PSD-geschiedenis of speurwerk naar de veerboten die naar het buitenland zijn verkocht. Vaak zonder concreet resultaat.

Intern hebben we een soort verlanglijstje, met verhalen die we nog moeten uitzoeken, maar waar nooit schot in zit. Bijvoorbeeld dat de veerboot Noord-Beveland van de dienst op Kortgene in de jaren 60 verkocht zou zijn naar Italië en daar misschien nog altijd vaart. Foto’s van de Beatrix in China stonden ook lang bovenaan op dat lijstje.

Een vondst op Facebook

In de loop van de jaren zijn de zoektechnieken op internet sterk verbeterd en plaatsen mensen meer en meer foto’s online. Daarin zag Anders Hoendervanger van PSDnet.nl mogelijkheden om de zoektocht een nieuw leven in te blazen. Een van die mensen die steeds meer foto’s delen online is 庄查理, een medewerker van een scheepswerf in Dalian die al relatief vroeg (eind jaren 90) een digitale camera kocht.

‘Jarenlang nam ik mijn digitale camera mee naar mijn werk’, laat 庄查理 aan ons weten. ‘Ik maakte wel honderden foto’s op een werkdag, recent ben ik begonnen om ze up te loaden naar Facebook. Helaas kreeg ik al snel een melding dat mijn account vol was en ben ik gestopt met het uploaden’, aldus de ijverig fotograferende man.

Personeelsfeestjes, ontbrekende schroefjes, lasnaden, elektrische apparatuur – alles wat je kan bedenken komt langs in een gigantische stroom van in totaal honderdduizenden foto’s. Gelukkig zijn de fotomappen wel gesorteerd op plaats en jaar, wat wij perfect konden combineren met (geografische) data uit eerder onderzoek. Toch is het zoeken naar een speld in een hooiberg, maar niet zonder succes.

De Mu Ping in China

De gevonden foto’s zijn gemaakt in Dalian, waarschijnlijk in 2001. Het laatste jaar dat de in 1958 gebouwde veerboot in actieve dienst is in China. Door een grote scheepsramp in 1999 zijn de veiligheidseisen sterk aangescherpt en bouwt China in rap tempo nieuwe schepen. Later in 2001 zou de Mu Ping dan ook worden verkocht aan een sloper en in 2003 is het schip daadwerkelijk gesloopt.

Andere foto’s uit de serie laten zien dat er om de paar dagen een andere veerboot aan de kade ligt. Daarom kunnen we met zekerheid zeggen dat de Mu Ping niet opgelegd aan de kade ligt te wachten. In de Facebookmappen staan zoveel foto’s dat we een panorama hebben kunnen maken uit verschillende foto’s vanaf hetzelfde standpunt op de werf.

Andere Prinsessenboten

Inmiddels zijn alle drie de ‘Prinsessenboten’ gesloopt. Gelukkig hebben we voor die tijd wel een hoop informatie veiliggesteld en foto’s kunnen laten maken of verzamelen. De in Vlissingen gebouwde Prinses Irene (1960) kwam in het Midden-Oosten terecht en de Prinses Margriet (1964) heeft een tijdje samen gevaren met de Prinses Beatrix in China, om vervolgens naar Indonesië te vertrekken. Daar heeft de Margriet nog tot 2018 gevaren en is de veerboot inmiddels gesloopt.

Dit vind je misschien ook leuk...