Ondernemingsraad Westerschelde Ferry schetst toekomstbeeld

Personeel en de Ondernemingsraad van Westerschelde Ferry BV hebben vandaag hun toekomstvisie opgestuurd naar Provinciale Staten. De huidige schepen moeten weg en de boot moet terug naar het centrum van Breskens.

Een nieuw hoofdstuk in de soap rond het voetveer Vlissingen-Breskens. Op dag 75 dat de Prinses Maxima alleen de veerdienst uitvoert omdat zusterschip Prins Willem-Alexander sinds 8 augustus 2019 defect is, komen personeel en Ondernemingsraad (OR) van de veerdienst met het plan om de schepen te verkopen. In de PZC kondigt de OR het plan aan als ‘afwijkend van eerdere scenario’s’.

Achtergrond van het voorstel

De OR geeft aan zich zorgen te maken over wat er na 2033 gaat gebeuren. In dat jaar vervalt de verplichting van de overheid om een veerdienst te organiseren tussen Vlissingen en Breskens en vervalt ook de tolheffing voor de Westerscheldetunnel. De OR draagt graag bij aan het toekomstbestendig maken van de veerdienst, ook na 2033.

Weg uit de Veerhaven

In de jaren 50 slibt Breskens dicht door lange rijen wachtende auto’s voor de PSD-boot die vanuit het centrum vertrok. Besloten werd een nieuwe veerhaven aan te leggen, zodat het verkeer niet meer door het centrum hoefde te rijden. Ook na de opheffing van de PSD in 2003 bleef de veerhaven van Breskens de aanlegplaats van de veerboot.

‘De huidige aankomst- en vertreklocatie in Breskens heeft als groot nadeel dat je nergens aankomt, behalve bij een grote parkeerplaats die verder nagenoeg niets te bieden heeft’, schrijft de OR in haar toekomstvisie. Om de veerdienst aantrekkelijker te maken voor toeristen moet de aanlegplaats terugkeren naar het centrum van Breskens.

Een nieuw vaarschema

Een andere erfenis uit de PSD-tijd is het vaarschema van het voetveer. Normaliter varen er twee schepen een halfuursdienst. In de loop der jaren zijn steeds meer afvaarten komen te vervallen en de afgelopen 75 dagen vaart Westerschelde Ferry BV sowieso een uursdienst wegens uitval van de Willem-Alexander.

Alternatief voor een halfuursdienst of een uursdienst is volgens de OR een driekwartiersdienst met twee veerboten. De dienstregeling kan er dan als volgt uitzien:

Vertrek Vlissingen Vertrek Breskens
05.45u dienstboot
06.30u 06.30u dienstboot
07.15u dienstboot 07.15u
08.00u 08.00u dienstboot
08.45u dienstboot 08.45u
09.30u 09.30u dienstboot
10.15u dienstboot 10.15u
11.00u 11.00 dienstboot
11.45u dienstboot 11.45u
12.30u 12.30u dienstboot
13.15u dienstboot 13.15u
14.00u 14.00u dienstboot
14.45u dienstboot 14.45u
15.30u 15.30u
16.15u dienstboot 16.15u
17.00u 17.00u dienstboot
17.45u dienstboot 17.45u
18.30u 18.30u dienstboot
19.15u dienstboot 20.00u dienstboot
20.45u dienstboot 21.30u dienstboot
22.15u dienstboot 23.00u dienstboot
23.45u dienstboot

In dit voorbeeld zou een schip moeten overnachten in Breskens of leeg terug moeten varen naar Vlissingen ’s nachts.

Een schip voor 300 passagiers

De OR ziet de huidige SWATH-schepen graag vertrekken en vervangen worden door twee LNG- of hybrideschepen met een capaciteit van ongeveer 300 passagiers. Een nieuw en afwijkend idee? Nee, de afgelopen jaren is dit type schip meermaals ter sprake gekomen:

November 2018: ‘SWATH-schepen blijven
Juni 2018: ‘Analyse onderzoeksrapport Fast Ferry
Mei 2018: ‘SWATH-veerboten voetveer te koop

Het laatste besluit in de discussie rond het voetveer was een jaar geleden dat er juist geen grotere veerboot moest komen, mede ingegeven door het feit dat de huidige schepen zo goed als onverkoopbaar zijn en een kritisch onderzoeksrapport.

In de PZC lezen we verder: ‘Mogelijk zullen ze (de nieuwe schepen, red.) bij storm wel wat vaker uitvallen, omdat ze niet met windkracht 9 kunnen varen’. Vorig jaar onderzocht Omroep Zeeland dat het beoogde nieuwe schip bij windkracht 7 al niet meer zou uitvaren, waardoor er op jaarbasis 614 afvaarten per vervallen.

De OR rept in de toekomstvisie alleen over windkracht 9, dus het is onduidelijk of de nu beoogde schepen wel kunnen varen bij windkracht 7 en 8.

Vervoeren van motoren

Een ander opmerkelijk punt uit de toekomstvisie van de OR is het toestaan van motoren en 45km-auto’s op de nieuwe veerboten. De schepen zouden ook uitgerust kunnen worden met een lift en salon met buffet.

De hele toekomstvisie van de OR is hier in te zien.

Dit vind je misschien ook leuk...