Bij speciale gelegenheden werd op de PSD-veerboten de Zeeuwse vlag gehesen. De laatste keer was (naar ons weten) op 10 april 2004, toen de eerste PSD-reünie werd gehouden op de destijds als voetveer gebruikte dubbeldekker Prins Johan Friso (bouwjaar 1997). Nadat de huidige SWATH-schepen in de vaart kwamen op Vlissingen-Breskens werden de laatste twee PSD-dubbeldekkers echt overbodig in Zeeland. Samen met de veerboot Koningin Beatrix (1993) vertrok de Friso in de zomer van 2004 naar Italië.
PSDnet.nl onderhoudt goede contacten met de eigenaren en opvarenden van diverse PSD-schepen in binnen- en buitenland. Vandaar dat we weer welkom werden ontvangen op de veerboot Acciarello, de voormalige ‘Friso’. De Italiaanse bemanningen zijn altijd zeer geïnteresseerd in het Zeeuwse verleden van de schepen die naar volle tevredenheid dienst doen op de Straat van Messina en de veerdienst naar Elba.
Kapitein Silverio Feola gaf ons toestemming om de Zeeuwse vlag voor het eerst in 15 jaar te hijsen op de voormalige Prins Johan Friso. Met hulp van bemanningslid Romeo Cignoni hing de vlag vlug in de mast.
De Acciarello vaart tegenwoordig tussen Piombino op het vasteland van Italië en Portoferraio op het eiland Elba. De bemanning is zeer te spreken over de uitstekende vaareigenschappen van de in 1996-1997 in Vlissingen gebouwde veerboot. Aan boord herinneren bij de salons de twee werfplaten van de Koninklijke Maatschappij De Schelde aan het Zeeuwse verleden. Daarnaast hangen er op het schip nog diverse bordjes met Nederlandse teksten zoals ‘Salon – Niet Roken’ en ‘Parkeren invaliden op verzoek’.
Welke PSD-boten bestaan nog?
Nu de enkeldekker Prinses Margriet begin dit jaar gesloopt is, blijven er steeds minder voormalige PSD-schepen over. Hieronder een actueel overzicht van de nog bestaande Zeeuwse veerboten. De meeste veerboten hebben een nieuwe bestemming gekregen en zijn nog in de vaart. De voormalige Prinses Juliana (1986) ligt echter al jaren ongebruikt aan de kade in Reggio di Calabria.