De PSD-veerdiensten waren belangrijk tijdens de wederopbouwperiode in Zeeland. Een drietal Moerdijkponten werden naar Zeeland gehaald om de Zeeuwse vloot te versterken. Ook werden de tarieven tijdelijk opgeheven voor passagiers én auto’s, de herinvoering zou het begin vormen van de strijd voor Vrije Veren.
PSDnet.nl ontving van Juan Defesche een aantal mooie filmfragmenten van de PSD in de jaren 40 en 50. We hebben de filmbeelden opgedeeld in twee delen. Vandaag het eerste deel met filmbeelden van de Moerdijkponten en de nieuwbouw PSD-kopladers. In deel 2 komen de PSD-zijladers van 1933 aan bod.
Moerdijkponten Vlissingen-Breskens
Van de moderne vooroorlogse PSD-vloot is in 1944 weinig meer over. De meeste schepen zijn in de Meidagen van 1940 gezonken in Breskens en weinig veerboten zijn hersteld in de oorlog. Ook de aanlegsteigers in Vlissingen en Breskens zijn grotendeels vernield. De PSD krijgt de beschikking over een drietal Moerdijkponten, overbodig geraakt door het spoedige herstel van de eveneens vernielde Moerdijkbrug.
De Moerdijkponten waren gebouwd voor het rustige vaarwater van de veerdienst Moerdijk-Willemsdorp, niet voor de woelige Westerscheldemonding. De pontjes waren er niet bijster geschikt voor. De PSD zet daarom ook graag de twee beschikbare zijladingsveerboten uit 1933 in op Vlissingen-Breskens. Ook de Moerdijkponten moesten gebruik maken van zijlading, aangezien de aanlegsteigers voor kopladers nog in de kreukels lagen.
Zodra het mogelijk is met de vlootbezetting worden de Moerdijkponten ingezet op de oostelijke veerdienst Kruiningen-Perkpolder. Het vaarwater is daar een stuk rustiger. De ponten Moerdijk en Willemsdorp gaan later voor de RTM varen tussen Zijpe en Anna Jacobapolder, de Dordrecht blijft bij de PSD en wordt verlengd en verbouwd.
Autopech en donderdagdrukte
PSD’ers duwen een auto met aanhanger de boot af in Breskens. Ondanks het zware werk zien de bemanningsleden er de humor van in. Verder zien we het veerplein van Breskens, toen nog gesitueerd rond de Vissershaven. Aan de drukte te zien kan het goed donderdag zijn: marktdag in Middelburg. Al in de jaren 30 stroomt het vol met autobussen om mensen zelfs vanuit België naar Middelburg te vervoeren.
Vlootvernieuwing
In 1946 komen als eerste de PSD-zijladers Oosterschelde (1933) en Prins Willem I (1933) weer in de vaart. Ook de koplader Prins Hendrik (1932) is relatief snel hersteld van de oorlogsschade. De echte versterking komt van nieuwbouw. Sinds 1939 is de Prins Bernhard (1950) in aanbouw, zelfs het zusterschip Koningin Juliana (1949) komt eerder in de vaart. Als beide schepen eenmaal in de vaart zijn, is de veerdienst Vlissingen-Breskens uiterst modern.
Na 1950 vallen de kopladingsveerboten Prins Hendrik en Koningin Wilhelmina (1927) nog af en toe in op Vlissingen-Breskens, maar meestal varen deze schepen op de dienst Kruiningen-Perkpolder. Hier zien we de Hendrik in Vlissingen liggen aan de aanlegplaats voor zijlading, de plek waar schepen afgemeerd werden die even niet gebruikt werden.
Haven van Breskens
In 1958 werd de nieuwe veerhaven van Breskens geopend, tot die tijd was de aanlegplaats gelegen rond de Vissershaven. Bij drukte stond het hele dorp vol met rijen auto’s, reden om te kijken naar een nieuwe veerhaven. De aanlegsteiger voor kopladingsveerboten is weer gerepareerd en de Prins Bernhard of Koningin Juliana legt aan. Verder zien we de KZHRMS-reddingboot President J.V. Wierdsma liggen op station.
Binnenkort online: deel 2 met aandacht voor de PSD-zijladers Oosterschelde (1933) en Koningin Emma (1933) in de jaren 40 en 50.