Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn een flink aantal PSD-veerboten zwaar beschadigd geraakt. Na de oorlog besloot de PSD te beginnen met het herstel van de drie PSD-zijladers uit 1933. Deze moderne dieselschepen waren namelijk op bijna alle Zeeuwse veerdiensten inzetbaar en konden ook een aantal (vracht-) auto’s overzetten. De Prins Willem I en de Oosterschelde kwamen in 1946 verlengd in de vaart, de Koningin Emma behield tot 1955 de oorspronkelijke lengte.
PSDnet.nl ontving van Juan Defesche een aantal mooie filmfragmenten van de PSD in de jaren 40 en 50. We hebben de filmbeelden opgedeeld in twee delen. Vandaag het tweede deel met filmbeelden van de PSD-zijladers. In het eerste deel kwamen de Moerdijkponten en de PSD-kopladers aan de orde.
Katscheveer-Zierikzee
De PSD-zijladers komen na de oorlog ook in de vaart op Katscheveer-Zierikzee, de veerdienst waar de schepen voor de oorlog ook te vinden waren. In de filmfragmenten uit 1949 varen we mee met de Koningin Emma, de dan nog geheel oorspronkelijke zijlader. We zien bijvoorbeeld de salon 2e klasse die bij de verlenging van de zijladers werd opgeofferd zodat er plaats was voor een paar extra auto’s in twee zijpaden.
Terneuzen-Hoedekenskerke
De PSD-zijlader Oosterschelde was te herkennen aan de radarmast die in december 1948 gemonteerd werd. De Oosterschelde was de eerste Zeeuwse veerboot met een radarinstallatie. Voor de veerboot werd gekozen omdat deze op de langste en moeilijkste veerdiensten in de vaart was, zoals de dienst naar Zierikzee of Hoedekenskerke. Hier varen we mee van Terneuzen naar Hoedekenskerke.