De SWATH-schepen blijven voorlopig in de vaart op de veerdienst Vlissingen-Breskens en de tarieven voor incidentele gebruikers gaan mogelijk flink omhoog in de zomer. Dat werd deze week bekend via Provinciestukken, namelijk een onderzoeksrapport en een brief van de bevoegde gedeputeerde aan Provinciale Staten.
Wat vooraf ging
De Provincie Zeeland kwam in 2016 met een toekomstvisie voor het voetveer Vlissingen-Breskens. De huidige twee SWATH-veerboten (capaciteit 181 passagiers) zouden in 2024 vervangen worden door een enkele veerboot, met een capaciteit van 299 personen. Met het nieuwe schip zou alleen nog maar een uurdienst kunnen worden uitgevoerd, wat voor problemen gaat zorgen in de zomerperiode. De Provincie blijkt wel een groter schip te ambiëren, maar schepen met een capaciteit van > 299 personen hebben meer personeel nodig en daarom bleef het in de toekomstvisie bij de capaciteit van 299 personen.
Afgelopen zomer kwam onderzoeksbureau Royal HaskoningDHV met deel 1 van hun rapport over het voetveer. De onderzoekers van Royal HaskoningDHV stellen onder meer dat overstappen op een uurdienst onverstandig is. Omroep Zeeland publiceerde in de zomer eigen onderzoek waaruit blijkt dat het door de Provincie beoogde schip voor 299 personen 614 keer per jaar zou uitvallen vanwege harde wind (windkracht 7 of meer).
Geen nieuwe veerboot
Gedeputeerde Van der Maas schrijft deze week aan Provinciale Staten: ‘De huidige SWATH-schepen hebben een gezamenlijke boekwaarde van € 14,3 miljoen en de aanlandingsinrichtingen € 2,4 miljoen. De marktwaarde is aanzienlijk lager.’ Nu afscheid nemen van de SWATH-veerboten is voor Van der Maas dan ook geen optie. ‘Mocht iemand belangstelling hebben voor de SWATH’s en verkoop op een eerder moment financieel verantwoord is, zullen wij het proces van marktverkenning naar voren halen’, voegt Van der Maas toe in zijn brief.
Het voorstel van Gedeputeerde Staten is om tot 2024 de veerdienst in handen te houden van het Provinciale orgaan Westerschelde Ferry BV. Dit omdat de verwachting blijft dat geen enkele marktpartij interesse heeft in exploitatie met de huidige schepen. Uit onderzoek blijkt dat marktpartijen pas interesse hebben in exploitatie van het voetveer als ze eigen schepen mogen inbrengen.
Losse kaartjes mogelijk duurder
Inmiddels is de OV-chipkaart bij het voetveer afgeschaft en vervangen door de B-tag. Incidentele reizigers, die geen gratis B-tag hebben aangevraagd, zullen mogelijk voor extra kosten komen te staan volgend jaar. De prijs voor losse tickets in de zomer gaat namelijk met 2 of 3 euro per ticket omhoog, meldt PZC deze week.
Op 16 november 2018 13.30u vergadert de Commissie Economie over onder meer de voetveerproblematiek.