De voormalige Prinses Margriet vertrekt zondag naar de sloop. Voor het iconische Zeeuwse schip naar de sloop gaat, hoopt PSDnet.nl nog foto’s te verzamelen en wellicht nog wat objecten veilig te stellen. Alle foto’s van Laksana Cahyo zijn onderaan te vinden.
Direct hieronder hebben we een aantal foto’s van vandaag naast foto’s uit 1964 gezet. De bemanning in Indonesië vroeg ons namelijk om wat voorbeelden van wat we op de foto willen hebben. We stuurden wat foto’s uit 1964 naar Indonesië en kregen de 2018-versie terug.
De verticale scheiding is te verslepen om zo de foto’s te vergelijken!
Stuurhuis
In het stuurhuis is weinig veranderd. De radarinstallatie is nog in de PSD-tijd geplaatst, boven het scherm lezen we ‘Waarschuwing! Radar af en ontladen voor schoonmaken scherm’.
[juxtapose]
[/juxtapose]
Ingang Breskens
Hier liep je jarenlang in Breskens de boot op. De foto uit de jaren 60 komt niet helemaal overeen met de situatie in Indonesië vandaag. Toen op de veerdienst Kruiningen-Perkpolder de dubbeldekkers in de vaart kwamen, was het voortaan mogelijk om ook de Vlissingse enkeldekkers daar te laten varen. De schepen moesten wel een beetje aangepast worden en kregen een verhoging voor en achter.
[juxtapose]
[/juxtapose]
Promenadedek
De prachtige houten dekken zijn grotendeels nog aanwezig op de SMS Kartanegara, zoals de Margriet tegenwoordig heet. Zo ook de houten schuifdeuren en het trapje naar de brug.
[juxtapose]
[/juxtapose]
De salon
In de salon is wel een hoop veranderd sinds de PSD-tijd. De losse PSD-stoeltjes hebben plaatsgemaakt voor luxere stoelen. Volgens de bemanning is dit dan ook de salon ‘business class’. Overigens heeft de salon niet-roken aan de andere kant plaatsgemaakt voor een autodek in 2009. Eigenlijk is de Margriet dus tegenwoordig een ‘dubbeldekker’, met twee autodekken boven elkaar.
[juxtapose]
[/juxtapose]
Topdek
Aangezien een salon opgeofferd werd om een tweede autodek te maken, moest de salonruimte gecompenseerd worden. In 2009 werd daarom een nieuwe salon geopend op het topdek, ook wel ‘schoorstenendek’ genoemd.
[juxtapose]
[/juxtapose]
Machinekamer
De vier achtcilinder viertakt Smit-MAN-dieselmotoren (1.165 APK, 400 omwentelingen per minuut) zijn goed te zien op deze foto van vandaag. Fotograaf Laksana Cahyo is machinist op de Margriet, hij beweert dat er niets mis is met de machines. Motorschade lijkt dus niet de oorzaak te zijn om de Margriet te slopen, al zal het dure onderhoud en het gebrek aan reserve-onderdelen wel meespelen.
[juxtapose]
[/juxtapose]
Zijgang
We konden niet zo snel een goede foto vinden van de zijgang van de Prinses Margriet (1964), dus hebben we er een van zusterschip Prinses Beatrix (1958) geleend.
[juxtapose]
[/juxtapose]
Controlekamer (1)
In de controlekamer kan het personeel de motoren in de gaten houden, zonder zelf tussen de (lawaaiige) machines te staan. De controlekamer ziet er nog bijna hetzelfde uit als in de PSD-tijd, op wat kleine details na, zoals een nieuwe klok.
[juxtapose]
[/juxtapose]
Controlekamer (2)
Nog een plaatje van de controlekamer. De foto uit Indonesië is vandaag gemaakt, de zwartwitfoto is gemaakt toen de veerboot nog gloednieuw was in 1964.
[juxtapose]
[/juxtapose]
Alle foto’s 11 juli 2018
Hier nog een keer alle foto’s van Laksana Cahyo op een rijtje: