25 herinneringen aan de PSD-boot Margriet

Nog een week en de veerboot Prinses Margriet (1964) begint aan haar laatste reis naar de sloop. Tijd om herinneringen op te halen aan deze historische en zeer geliefde PSD-veerboot.

De volgorde van de items is willekeurig en op filmpjes moet je twee keer klikken voordat ze afgespeeld worden. Reageren? Kijk eens op onze Facebook– of Twitterpagina.

1. Mooiste promenadedek

De Prinses Margriet (1964) en haar zusterschepen hadden het mooiste promenadedek van de PSD-vloot. Prachtige brede dekken met de meest comfortabele banken en genoeg ruimte voor iedereen. Je kon aan stuurboord gaan zitten, aan bakboord, voorop of achterop. Zeg dat maar eens over de huidige Fast Ferry.

Mooiste promenadedek veerboot Zeeland

2. Koninklijk jacht

In 1968 werd het vernieuwde Kanaal van Gent naar Terneuzen geopend door koningin Juliana en koning Boudewijn. Beide staatshoofden staan hier op de brug van de Prinses Margriet, het ‘koninklijk jacht’ waarmee de royals zich verplaatsten over het kanaal.

Veerboot Prinses Margriet als koninklijk jacht

3. Dubbeldekker en enkeldekker

Tussen 1986 en 1995 kwam het regelmatig voor: een dubbeldekker samen met een enkeldekker in de vaart op Vlissingen-Breskens. Sommige PSD-gebruikers hadden een grondige hekel aan de dubbeldekkers en kienden het zo uit dat ze met de gezellige enkeldekker konden varen.

4. Gezellige salon

De Prinses Margriet was de laatste PSD-veerboot die werd uitgerust met losse stoelen in de salon. De salon was sowieso een van de gezelligste van alle PSD-boten, al mocht de salon van de Christina en de Willem-Alexander er ook wel zijn.

PSD Prinses Margriet gezellige salon

5. Ook bij storm en ontij

De Margriet ging bijna altijd, dus ook met windkracht 11. Wanneer geen kopje meer recht bleef staan en soms ook geen (vracht-) auto. Tijdens een storm in 1990 was dat het moment om toch maar op te geven.

6. 54 jaar lang veerboot

Van 21 maart 1964 tot 27 mei 2018 was de Prinses Margriet in de vaart als veerboot. Eerst in Nederland, toen in China en daarna in Indonesië. Dat zijn 54 jaar totaal! Een absoluut record, geen enkele andere PSD-boot heeft ooit zo lang daadwerkelijk als veerboot gevaren.

7. Nederlands product

De Nederlandse scheepsbouw stond er om bekend degelijke schepen af te leveren. Dat heeft de Prinses Margriet wel bewezen na 54 jaar. Het schip werd gebouwd bij scheepswerf Van der Giessen-de Noord in Krimpen aan den IJssel, te zien vanaf de Brienenoordbrug in Rotterdam.

De bouw van de Prinses Margriet

8. Schuren in de fuik

De geluiden van de veerboot in de fuik zijn iedere PSD-gebruiker waarschijnlijk goed bijgebleven. Op deze luchtfoto van de Margriet (naast de fuik) zien we goed hoe krap die fuik eigenlijk was.

PSD Prinses Margriet in Vlissingen

9. Zijgang eerst

De Prinsessenboten Beatrix, Irene en Margriet stonden bekend om hun zijgangen. De zijgangen werden als eerste geladen met personenauto’s. Ook mochten de auto’s in de zijgangen als eerste het schip verlaten aan de overkant.

10. Familiebezoek aan de overkant

Veel Zeeuwen hebben familie aan een overkant wonen en de boot werd dan ook vaak in het weekend gebruikt voor familiebezoek. Lekker aan de reling staan en even uitwaaien onderweg naar opa’s, oma’s, ooms of tantes.

Familiebezoek aan de overkant

11. Stijle trap naar salon

Op de enkeldekker Prinses Margriet was je snel van het autodek naar het promenadedek met de salons. Een paar – weliswaar stijle – trappen brachten de automobilisten naar het gezelligste deel van de veerboot.

Stijle trap naar de salon

12. PSD en Olau

Vanaf de PSD-boot had je eersteklas uitzicht op het uitvaren of binnenlopen van de Olau-ferry naar Sheerness, Engeland. Op deze fraaie luchtfoto zien we beide veerboten voor de kust van Vlissingen varen.

PSD Prinses Margriet en ferry Olau

13. Rinkelende kopjes bij vertrek

Deze ‘karren’ waren de drijvende kracht achter de Prinses Margriet en door duur onderhoud nu ook het einde van het schip. Bij het vertrek uit de fuik werd een hoop vermogen gevraagd van de M.A.N.’s en trilde het hele schip, inclusief alle kopjes.

MAN-machines van de Margriet

14. Mechanisme van de deur

Wanneer de Margriet in de fuik lag, zag je deze twee ‘tentakels’ uitschuiven. Het gaat om het mechanisme van de scheepsdeuren. In Indonesië staan de originele deuren altijd open omdat ze er een nieuwe laadklep voor gemonteerd hebben.

Mechanisme van de deur

15. Altijd in de vaart

De Prinses Margriet was een van de meest zeewaardige schepen van de PSD. De latere dubbeldekkers waren een stuk hoger en hadden meer last van zijwind. Met windkracht 11 was de Margriet soms nog gewoon in de vaart, wat spectaculaire beelden oplevert.

Direct naar alle foto’s van de Prinses Margriet in de PSD-periode.

16. Krappe zijgang

De Prinses Margriet (1964) werd ontworpen eind jaren 50, begin jaren 60. Vooral in de jaren 80 en 90 ondervond men hier de beperkingen van. Auto’s werden steeds breder en dan kon de zijgang krap zijn. Oppassen voor je banden en autodeuren dus.

Auto's in de zijgang van de Prinsessenboten

17. Zee – Lucht – Zee – Lucht

De mooiste overtochten met de Margriet waren toch wel met storm. Wanneer je uit de ramen keek zag je afwisselend alleen zee of alleen lucht. Op het autodek werden de ramen goed gewassen op zo’n dag. Je kon ook gelijk de ‘landrotten’ spotten.

Ramen Prinsessenboten Zeeland

18. PSD gezien vanaf de Olau-ferry

De meeste passagiers bekeken de Olau-veerboten vanaf de PSD-boot tussen Vlissingen en Breskens, maar andersom kwam natuurlijk ook voor. Vanaf de Olau-ferry had je een prachtig uitzicht op de Zeeuwse veerboten, in deze video de dubbeldekker Prinses Juliana (1986) en de enkeldekker Prinses Margriet (1964).

19. Nat pak voor waaghalzen

Vanuit het stuurhuis hadden de PSD-bemanningen niet alleen goed zicht op het water, ook waaghalzen aan boord konden ze goed in de gaten houden. Deze heren konden met nat pak terug naar hun auto.

Nat pak voor waaghalzen PSD

20. Drie zusjes

De Prinses Margriet was de laatste van drie zusterschepen. In 2006 werd de Prinses Irene gesloopt in India en in 2004 werd de Prinses Beatrix gesloopt in China. Sindsdien is de Margriet als laatste overgebleven.

Drie zusterschepen PSD Zeeland

Direct naar alle foto’s van de Prinses Margriet als SMS Kartanegara in Indonesië.

21. Vertrouwde silhouetten

Van 1960 tot 1994 was dit een vertrouwd beeld: twee enkeldekkers die elkaar passeren op de Westerschelde. In 1958, 1959 en 1995 was er slechts één Prinsessenboot in de vaart, omdat de overige veerboten nog niet gebouwd of al verkocht waren.

Silhouetten PSD-boten Zeeland

22. Gevangen in de fuik

Na een hoop gepiep en gekraak lag de Prinses Margriet vast in de fuik, zoals hier in Breskens. Bij laagwater was er weinig Margriet te zien, met hoogwater leek het schip wel een dubbeldeksveerboot.

Veerboot Prinses Margriet in fuik Breskens

23. Groeten uit Zeeland

Zeeland zonder veerboten – in de tijd van de Prinses Margriet (1964) was het lastig voor te stellen. De veerboot was dan ook vertegenwoordigd op tal van ansichtkaarten. Groeten uit Zeeland!

Groeten uit Zeeland

24. Opening Sloehaven in 1964

Ook in 1964 kreeg de veerboot Prinses Margriet koninklijk bezoek. Koningin Juliana ging met de Margriet mee naar de Sloehaven voor de opening van dit nieuwe havencomplex.

25. Het einde

De laatste PSD-veerboten die werden gesloopt waren de Prinses Christina (1968) en de Prins Willem-Alexander (1970) in 2013. Een triest gezicht, zo’n roemloos einde van een schip. De Prinses Margriet zal over precies een week beginnen aan haar laatste reis naar de sloper.

Sloop van de PSD-veerboten Christina en Willem-Alexander

Reageren? Kijk eens op onze Facebook– of Twitterpagina.

Direct naar alle foto’s van de Prinses Margriet in de PSD-periode.
Direct naar alle foto’s van de Prinses Margriet als SMS Kartanegara in Indonesië.

Dit vind je misschien ook leuk...