De voormalige Prinses Margriet vaart nog altijd in Indonesië. We hebben een aantal nieuwe, interessante foto’s verzameld van deze 54-jarige dame.
De Prinses Margriet is de laatste Prinsessenboot, drie zusterschepen gebouwd voor de PSD tussen 1958 en 1964. De veerboot is in de vaart tussen Merak en Bakauheni in Indonesië. Weinig (voormalige) PSD-veerboten hebben een langere staat van dienst, zeker niet als veerboot.
Regelmatig verschijnen er op sociale media foto’s van dit bijzondere Zeeuwse schip. Hieronder hebben we een aantal interessante foto’s verzameld. Meer foto’s zien? Bekijk dan eens de fotopagina Indonesië .
We hebben nog niet eerder gezien dat passagiers ook rond het stuurhuis mogen zitten. De stuurhuiskappen zijn in 2017 weer wit geschilderd, net zoals van 1964-1980 bij de PSD. Het promenadedek in 2017
Net Zeeland! De passagiers aan het dek van de voormalige Prinsessenboot Margriet in Indonesië. Passagiers aan dek
De 'Margriet' aan de kade in Indonesië, met witte stuurhuiskappen. In 2018 aan de kade
Een van de vier trappen naar het autodek. Tussen het autodek en het promenadedek zat geen tussendek, zoals op de TESO-enkeldekkers Marsdiep en Texelstroom. De trap naar het autodek
Ook 's nachts wordt er gevaren met de SMS Kartanegara. Stuurhuis bij nacht
Het stuurhuis van de voormalige PSD-veerboot Margriet in Indonesië. Stuurhuis voormalige Margriet
In de controlekamer benedendeks worden de machines nauwlettend in de gaten gehouden. Of het computerspelletje Patience natuurlijk. Controlekamer machines
In de machinekamer zijn nog altijd 4 stuks achtcilinder viertakt Smit-MAN-dieselmotoren te vinden en een stel generatoren. De Machinekamer
Het PSD-reddingsmateriaal ziet er nog piekfijn uit en er wordt regelmatig geoefend door de bemanning. Veiligheids-oefening in 2017
De laatste PSD-enkeldekker was nog uitgerust met klassieke sloepen, twee totaal. Voormalige Margriet reddingboot
Tijdens een reddingsoefening wordt de reddingssloep van de SMS Kartanegara (Prinses Margriet) neergelaten in de Javazee. De sloep
We zien hier een Smit-MAN-dieselmotor van de voormalige PSD-boot Margriet in Indonesië. Technische specificaties: 1.165 APK bij 400 omwentelingen per minuut. De machines in 2017
De voormalige Prinses Margriet is uitgerust met 4x achtcilinder viertakt Smit-MAN-dieselmotoren. Machinekamer met de 'karren'
Een onbekend karretje (?) in een zijgang van de voormalige Margriet. De tekst leest 'toegang afgesloten, andere rijbaan gebruiken'. In de zijgang (2018)
Twee bemanningsleden poseren op het autodek van de voormalige PSD-veerboot. Rechts was de uitgang voor fietsers, de originele deur van het autodek is ingeklapt (zie bovenaan). Autodek met Safety First (2018)
In 2009 werd een salon op het promenadedek vervangen door een autodek: de Margriet als dubbeldekker! Op het hoofdrijdek is een 'ramp' (interne verbinding) aangebracht, maar onduidelijk is of deze echt vaak gebruikt wordt. De aanlegsteigers in Merak en Bakauheni zijn namelijk geschikt voor 'dubbeldekkers'. Autodek met interne ramp
Op het topdek zijn nog veel originele houten kasten te vinden met reddingsmiddelen. Links zien we een stukje van de nieuwe opbouw op het topdek, omdat een salon is opgeofferd als autodek. Topdek met brug Margriet (2018)
Een iets oudere foto, uit 2015, waar de SMS Kartanegara nog rode stuurhuiskappen heeft, maar al wel blauw is geschilderd. Eerst was de Prinsessenboot groen. Voormalige Margriet Indonesie
We hebben geprobeerd om alle rechthebbende te achterhalen, maar dat is niet voor alle foto’s gelukt.