Dubbeldekker te koop

Een Nederlandse dubbeldeksveerboot van 110 meter x 18,70 meter staat te koop, maar het is geen PSD-boot. Het gaat om de Schulpengat, een veerboot die in 1990 bijna naar Vlissingen kwam en waarvan de PSD een zusterschip kreeg aangeboden.

TESO-dubbeldekker Schulpengat en PSD-dubbeldekker Koningin Beatrix

De Texelse veerboot Schulpengat (1990) van TESO staat al een tijdje te koop. TESO heeft scheepsmakelaar Dick van der Kamp ingeschakeld om een koper te vinden voor de ferry. Van der Kamp wist in 2003 en 2004 ook de vijf PSD-dubbeldekkers te verkopen. Op het eiland gonst het inmiddels van de geruchten. Net als bij de verkoop van de dubbeldekker Molengat (1980) wordt Italië veel genoemd als mogelijke bestemming. Al is niets zeker, zo bleek bij verkoop van de Molengat destijds. De Italiaanse geïnteresseerden konden in 2007-2008 de financiering niet rondkrijgen.

Ondertussen zwerft de dubbeldekker Schulpengat van haven naar haven, wachtend op een koper. De nieuwste ligplaat is naast de fuik van ’t Horntje, de Texelse veerhaven. Dat klinkt heel normaal, toch is het de eerste keer dat de Schulpengat daar ligt. Wanneer TESO een uurdienst vaart dan ligt de tweede veerboot aan de onderhoudskade. De ligplaats naast de fuik is meestal voorbehouden aan schepen die opgelegd zijn, nu dus de Schulpengat. Bij het zien van de veerboot naast de fuik moesten we erg aan Vlissingen denken, dus hebben we een paar foto’s naast elkaar gezet.

Vergelijking met PSD

De Schulpengat heeft meer overeenkomsten met de PSD dan je zou verwachten. Al eerder hebben we geschreven over hoe TESO de PSD steeds als voorbeeld genomen heeft, toch waren er altijd verschillen. De TESO-enkeldekkers waren bijvoorbeeld 68 meter lang, de PSD-evenknieën 102 meter. Met de dubbeldekker Schulpengat kwam TESO dicht in de buurt van de afmetingen van de PSD-dubbeldekkers. Eigenlijk verschilt alleen de kopvorm een beetje.

Het schip is ontworpen door Bureau voor Scheepsbouw in Bloemendaal, ook de ontwerper van veel PSD-boten en andere TESO-schepen. De Schulpengat heeft een capaciteit van 240 eenheden, wat gezien de Texelse meetmethode eigenlijk 220 betreft. Dezelfde vervoerscapaciteit als de PSD-dubbeldekkers dus. Qua voortstuwing verschilt de Schulpengat het meeste, de ferry is namelijk uitgerust met vier Voith Schneiders.

PSD-Schulpengat-dubbeldekker

Een Zeeuwse Schulpengat?

De tekening van de Schulpengat in PSD-kleuren hierboven is natuurlijk fictief, maar is toch niet heel vergezocht. Begin jaren 90 zoekt de PSD vervanging voor de enkeldekkers Prinses Beatrix (1958) en Prinses Margriet (1964). Wat het lastig maakt is dat inmiddels duidelijk is dat de Westerscheldetunnel binnen 10 jaar geopend wordt. Een dubbeldeksveerboot huren lijkt daarom een aantrekkelijke optie.

TESO heeft op dat moment net de Schulpengat in de vaart gebracht en de werf, Verolme in Heusden, doet TESO een goede aanbieding voor een zusterschip van de Schulpengat. TESO heeft alleen nog niet direct een nieuwe veerboot nodig, dus doet TESO de PSD een aanbieding. Tot de Westerscheldetunnel geopend wordt, mag Zeeland de ‘Schulpengat 2’ huren.

Ook rederij Vroon uit Breskens en een reder uit Dordrecht bieden de PSD een veerboot te huur aan. In eerste instantie lijkt de PSD enthousiast, maar later krijgt TESO geen antwoord meer en worden ze moedeloos van de Zeeuwse besluiteloosheid. Dan kiest de PSD er voor om een veerboot te huren, maar de keuze valt op een nieuw aanbod van scheepswerf De Schelde uit Vlissingen. Overigens koopt de PSD de nieuwe veerboot Koningin Beatrix (1993) in 1997 alsnog en bouwt in dat jaar nog een zusterschip.

TESO-dubbeldekker Schulpengat en PSD-dubbeldekker Prins Johan Friso

‘Schulpengat naar Vlissingen’

Terug naar de echte Schulpengat. Het schip werd gebouwd in Heusden en afgebouwd in Dordrecht. Tegelijkertijd moet de onderhoudskade van ’t Horntje worden verbouwd voordat de Schulpengat kan afmeren op Texel. Dat lijkt in de lente van 1990 niet op te tijd te gaan lukken. TESO verzint een alternatief plan: ‘Schulpengat naar Vlissingen’ kopt de Texelsche Courant op 24 april 1990. ‘De nieuwe veerboot gaat voor de periode tot pasen (1991, red.) naar Vlissingen, waar gebruik gemaakt wordt van een kade van de Provinciale Stoombootdiensten’, lezen we in de krant. De veerboot is nooit naar Vlissingen gekomen omdat de kade op Texel op tijd gereed kwam. De proefvaarten konden vanaf Texel plaatsvinden en hoefden niet meer op Vlissingen-Breskens te gebeuren.

Verkoop

TESO heeft laten weten dat de Schulpengat tot september 2018 naast de fuik mag blijven liggen. Dan zal moeten blijken of de veerboot naar de sloper gaat, of een varende bestemming krijgt. De Texelse reder heeft aangegeven dat ze de veerboot liever ziet varen, al is duurzame sloop ook een optie. Wie weet zien we de Schulpengat binnenkort terug in Italië, of nog verder, zoals in Indonesië.

You may also like...