PSDnet.nl

Volgende open dag: 20 juli 2024

De dubbeldeksveerboot is 50

Precies 50 jaar geleden werd de eerste Nederlandse dubbeldeksveerboot overgedragen aan de PSD. Tot nu toe zijn er 9 Nederlandse dubbeldekkers gebouwd, 5 voor de PSD en 4 voor TESO. We kijken vandaag naar de allereerste.

Dinsdag 23 april 1968 was een feestelijke dag voor Zeeland. De revolutionaire veerboot Prinses Christina werd met veel vlagvertoon overgedragen aan de PSD. In juni kwam het schip in de vaart op de veerdienst Kruiningen-Perkpolder. De Christina had in tegenstelling tot de eerdere PSD-boten (‘enkeldekkers’) twee autodekken. In 1980 kreeg het concept ook navolging bij TESO tussen Den Helder en Texel.

De allereerste dubbeldeksveerboot was vanaf 1997 de reserveboot van de PSD. In het najaar van 2002 werd het schip voor het laatst ingezet op Kruiningen-Perkpolder. In 2003 werd de Christina verkocht en het voormalige vlaggenschip van de PSD vertrok naar Italië. Onder de Italiaanse zon kwam de veerboot niet meer in dienst, waarna het schip roemloos eindigde op een Turks sloopstrand begin 2013.

In 2007 nam PSDnet.nl een kijkje op de voormalige Christina:

Navigatie nieuws & achtergrond

Dit bericht (‘De dubbeldeksveerboot is 50’) is geplaatst in de categorie Italië en heeft als tag(s) Ladies Matacena, Klik op de categorie of tags om meer soortgelijke berichten te bekijken in ons nieuwsarchief (2003-2023). Hieronder kunt u navigeren tussen de verschillende nieuwsberichten. U bent nu hier:

De dubbeldeksveerboot is 50