De eerste foto uit deze serie is gelijk de oudste. De Prinses Margriet (1964) zien we hier in de jaren 70 tussen Vlissingen en Breskens. Tot ongeveer 1980 hadden de PSD-boten witte stuurhuiskappen, later werden deze rood geschilderd. Ook zien we dat de Margriet al is aangepast om uitwisselbaar te zijn met Kruiningen-Perkpolder. De dubbeldeksveerboten daar maakten gebruik van ongeveer dezelfde fuiken en aanleginrichtingen als in Vlissingen en Breskens, maar de aansluiting op het bovenste rijdek (promenadedek bij enkeldekkers) was iets hoger. De drie Prinsessenboten werden eind jaren 60 aangepast met een verhoging voor en achter waar later ook de scheepsnaam op aangebracht werd.
De foto waarop de Prinses Margriet in de Binnenhaven ligt bij de PSD-werkplaats laat goed de nieuw geklonken scheepsnaam zien. Wie goed kijkt ziet ook de lasnaden van de verhoging. We gaan een stukje door in de tijd en komen een foto tegen van de dubbeldekker Prinses Juliana (1986) samen met de Prinses Margriet in Vlissingen. Jarenlang werd de dienst Vlissingen-Breskens uitgevoerd met een dubbeldekker (de Juliana) en een enkeldekker.
In 1993 werd een nieuwe dubbeldeksveerboot in de vaart genomen, de Koningin Beatrix. Nu zouden er twee dubbeldekkers varen op Vlissingen-Breskens en werd de Margriet als laatste enkeldekker als reserveboot behouden. De laatste foto is absoluut een unieke. Waar het voor 30 jaar gebruikelijk was dat de enkeldekker Prinses Beatrix (1958) samen met de Margriet dienst deed, is het van 25 september 1995 tot 1 december 1995 de dubbeldekker Koningin Beatrix. Op de foto zien we de toen nieuwste en oudste PSD-ferry voor Breskens elkaar passeren.
Met dank aan Ivo Bril en Wessel Vermeulen voor de foto’s.
De Margriet is vandaag de dag nog in de vaart in Indonesië, als SMS Kartanegara. De bemanning laat ons weten dat het schip in mei voor het jaarlijks onderhoud naar Semarang gaat, zoals ook voorgaande jaren aan de orde was.