Voormalige Juliana vorig jaar verbeurd verklaard

Twee voertuigen met blauw zwaailicht rijden met flinke vaart de kade op in Reggio di Calabria. Bij de gangway van de Amedeo Matacena (Prinses Juliana) stoppen ze, waarna vier mannen uitstappen. De commandant van het gezelschap loopt voorop, hij is te herkennen aan zijn stoere tred en statige pet. De mannen lopen de gangway over en gaan aan boord van de voormalige Juliana, de PSD-veerboot die al jaren ligt weg te roesten in Reggio.

Amedeo Matacena maffia

Het had een scène kunnen zijn uit een spannende film over de maffia. Uit de hele theatrale scène – we zouden hem de titel ‘arrestatie van een veerboot’ kunnen geven – spreekt haast. Alsof de diesels al ronken, de gangway nog net niet is binnengehaald en in het stuurhuis de zeekaarten tot aan Dubai al zijn klaargelegd. Dat is alleen niet het geval. Al sinds 2003 ligt de Juliana stil, met uitzondering van een paar maanden waarin een dubieuze veerdienst werd onderhouden.

Wat de mannen in de video daadwerkelijk doen is officieel beslag leggen op de veerboot, in december vorig jaar. Dit is te zien in een video van CN24 TV. Uit onderzoek van de Italiaanse autoriteiten is namelijk gebleken dat de naamgenoot van de veerboot, de persoon Amedeo Matacena, eigenaar is van het schip. Deze Matacena is een paar jaar terug veroordeeld vanwege banden met de maffia, waarna hij naar Dubai is vertrokken om zijn celstraf in Italië te ontlopen.

Na een uitspraak van een Italiaanse rechter zijn nu 20 bedrijven, diverse rekeningen en ‘een veerboot van ruim 8.100 ton’ in beslag genomen en verbeurd verklaard. Wanneer bezittingen verbeurd verklaard worden, komen ze in het bezit van de overheid. Dat betekent dus dat de veerboot Amedeo Matacena officieel staatseigendom is. In totaal zijn bezitting – inclusief veerboot – van 10 miljoen euro geconfisqueerd. De bedrijven mogen hun activiteiten voortzetten onder leiding van door de Italiaanse staat aangestelde functionarissen.

Wat er met de veerboot gaat gebeuren is onbekend. Het schip ligt al jaren stil en de toekomst is onzeker. De algemene toestand van een schip verslechtert snel als een schip nooit vaart. Daarbij moet je niet alleen aan de machines denken, maar ook bijvoorbeeld aan regenwater wat al 15 jaar op de dekken valt en in het schip lekt.

Dit vind je misschien ook leuk...