9 veerboten in de fuik van Breskens

Vandaag kunnen we een mooie verzameling foto’s laten zien van verschillende veerboten in de fuik van Breskens. In totaal zijn het negen PSD-boten, waaronder de Prins Willem-Alexander, die slechts een paar dagen op Vlissingen-Breskens gevaren heeft tijdens een dienstperiode van 33 jaar. Heeft u ook nog PSD-foto’s liggen? Wij zijn altijd geïnteresseerd in nieuwe foto’s of video’s.

1. Prins Johan Friso

We beginnen dit overzicht met de nieuwste veerboot en eindigen bij de oudste. De Prins Johan Friso was de laatste nieuwbouw van de PSD. Het schip werd gebouwd in Vlissingen in 1996 en 1997. Eind mei 1997 kwam de Friso voor het eerst naar Breskens, om in mei 2004 alweer definitief te vertrekken uit Breskens. Bijna 7 jaar was de Friso te zien in Breskens, waarvan ongeveer 5 jaar en 10 maanden als PSD-veerboot.

2. Koningin Beatrix

Ook de Koningin Beatrix werd in Vlissingen gebouwd, in 1992 – 1993 om precies te zijn. Eind 1993 kwam de dubbeldekker Beatrix voor het eerst aan in Breskens. Een paar maanden later volgde een uitgebreidere ‘kennismaking’, toen het schip aan de grond liep op de strekdam in Breskens.

3. Prinses Juliana

De Prinses Juliana was de eerste dubbeldeksveerboot voor de dienst Vlissingen-Breskens. In 1997 verruilde de Juliana de veerdienst voor Kruiningen-Perkpolder, maar de ‘Juul’ kwam daarna regelmatig terug om in te vallen. In 2003 heeft de Juliana zelfs nog een tijdje gevaren voor BBA Fast Ferries, als voetveer Vlissingen-Breskens. De laatste Zeeuwse diensten, voordat het schip definitief naar Italië vertrok.

4. Prins Willem-Alexander

Een vreemde eend in de bijt, de Prins Willem-Alexander in Breskens? Eind augustus 1993 werkt Rijkswaterstaat aan de fuiken in Kruiningen en Perkpolder, waardoor die veerdienst dagenlang gestremd is. Daarom komt de dubbeldekker Alexander tijdelijk invallen op Vlissingen-Breskens, als vervanger van een kleinere enkeldekker. Binnenkort laten we meer foto’s zien van deze unieke gebeurtenis.

5. Prinses Christina

In dit overzicht staan 10 schepen en maar 9 foto’s. Dat komt omdat ons geen foto’s bekend zijn van de Prinses Christina in Breskens. De eerste PSD-dubbeldekker, bedoeld voor Kruiningen-Perkpolder heeft wel een paar keer in Breskens aangelegd. Bijvoorbeeld in april 1968, toen in Vlissingen en in Breskens genodigden werden opgepikt voor de proefvaart. Ook kreeg een delegatie Friese gedeputeerden in mei 1968 een rondvaart aangeboden met de Christina. In Breskens ging de delegatie aan boord en na een rondvaart over de Westerschelde in Vlissingen weer van boord. Pas in juni 1968 waren de aanleginrichtingen in Kruiningen en Perkpolder gereed en kon de Christina daar ingezet worden.

6. Prinses Margriet

De Prinses Margriet in Breskens, in tegenstelling tot de vorige twee veerboten een hele normale zaak. Van 1964 tot december 1995 was de Margriet vaste prik op Vlissingen-Breskens.

7. Prinses Irene

Niet de beste kwaliteit foto, maar wel een leuk beeld. We zien de Prinses Irene en de Koningin Juliana. De schepen maken gebruik van aparte fuiken en aanleginrichtingen. De foto is waarschijnlijk gemaakt in 1985. Van 19 februari tot en met 15 mei 1985 zijn de oudjes Koningin Juliana en Prins Bernhard dienstboten op Vlissingen-Breskens. Dit omdat de ‘grote fuiken’ geschikt gemaakt worden voor dubbeldekkers. Op de foto zien we de PSD-terminal van Breskens in aanbouw en ook aan de heftorens wordt nog gewerkt. Wel is de fuik voor Prinsessenboten weer in gebruik, want daar ligt de Prinses Irene.

8. Prinses Beatrix

Net als de Prinses Margriet was de Prinses Beatrix jarenlang beeldbepalend voor Breskens. De veerhaven van Breskens werd zelfs speciaal aangelegd voor de Prinses Beatrix. Op de foto zien we de veerboot met nieuwe stuurhuizen, in de nadagen van de PSD-periode van de Beatrix. Eind 1994 vertrekt de Prinses Beatrix uit Zeeland.

9. Prins Bernhard

Op bevrijdingsdag 1950 kwam de Prins Bernhard in de vaart. Eind 1938 werd zelfs al de opdracht gegeven voor ‘bouwnummer 215’, met de stapelloop in 1941. Deze ‘215’ fungeerde in 1944 als afgezonken havenblokkade en na berging werden beide stevens hergebruikt voor ‘bouwnummer 215II’. Deze ‘II’ werd Prins Bernhard gedoopt en had dus al een bewogen geschiedenis, voordat het schip goed en wel in de vaart genomen was.
Deze foto is waarschijnlijk gemaakt in de winter van 1985, toen de Bernhard met de Juliana de enige veerboten waren op Vlissingen-Breskens. Een flinke klus voor de Bernhard die toen toch al 35 jaar in de vaart was voor de PSD.

10. Koningin Juliana

De Koningin Juliana staat op de foto met de Prinses Irene (zie punt 7). In tegenstelling tot de Prins Bernhard werd de Koningin Juliana volledig nieuwgebouwd na de oorlog. Op bevrijdingsdag 1949 kwam de veerboot in de vaart op Vlissingen-Breskens. We hadden het al even over 1985, toen de bejaarde schepen nog eenmaal de dienst moesten uitmaken. Niet alleen de schepen hadden een respectabele leeftijd, vooral de infrastructuur was oud. De Prins Bernhard en Koningin Juliana waren de laatste schepen die gebruik maakten van de ‘kleine fuiken’, aangelegd voor de eerste PSD-koplader in 1927. De aanleginrichting in de veerhaven van Breskens werd overgeplaatst uit de oude haven. In 1985 was de infrastructuur bijna 60 jaar in gebruik. De PSD was dan ook erg opgelucht toen in mei 1985 de Prinsesenboten weer konden aanleggen.

Met dank aan Ivo Bril voor de interessante foto’s!

Dit vind je misschien ook leuk...