Een noodveerdienst naar Zierikzee

De PSD-veerdienst tussen Zierikzee en Kats is al bijna 9 jaar uit de vaart als er toch ineens een veerdienst nodig is over de Oosterschelde. Op 9 mei 1974 passeert drijvende bok Taklift I het beweegbare bruggedeelte van de Zeelandbrug. Daarbij ontstaat er een groot probleem: het hefgedeelte van de drijvende bok ramt het geopende brugdek en ontwricht deze. Auto’s moesten op de brug keren en een ongelukkige vrachtwagenchauffeur kon 5 kilometer achteruit rijden bij gebrek aan keerruimte. De Zeelandbrug is voor onbepaalde tijd afgesloten.

Omrijden

De averij aan de brug is groot, achteraf werd de schade geraamd op 3 miljoen gulden. De Zeelandbrug was zo lang gestremd dat het aantal brugpassages in 1974 afnam met 3,4 procent t.o.v. van 1973. Pas op 20 mei 1974 kon de Zeelandbrug weer worden geopend voor verkeer.

In de periode van de stremming moeten automobilisten omrijden via het RTM-veer Zijpe – Anna Jacobapolder om vervolgens via Bergen op Zoom richting Goes te gaan. De RTM – ook uitbater van busdiensten – besluit om de lijnbus Zierikzee-Goes niet om te laten rijden, maar een andere oplossing te bedenken.

Zierikzee-Colijnsplaat

De oplossing werd gevonden in een tijdelijke veerdienst. Vanuit de voormalige veerhaven van Zierikzee (De Val) werd naar Colijnsplaat gevaren met de RTM-rondvaartboot Stad Zierikzee. De Stad Zierikzee werd in 1966 opgeleverd aan de RTM door scheepswerf Peters in Dedemsvaart. Vanaf 1 juni 1966 werd het schip ingezet voor de recreatieve dienst Zierikzee-Veere. In Zierikzee werd voor de rondvaarten aangemeerd bij ’t Luitje, tot 1958 de aanlegplaats van de PSD-boot.

Het werden drukke tijden voor de nieuwste RTM-veerdienst. De veerdienst trok meer passagiers dan normaal in de lijnbus Zierikzee-Goes te vinden waren. Door de stremming van de autoweg kwam er natuurlijk ook een groep automolisten bij.

Al op de eerste dag publiceert RTM een nette dienstregeling in de Zeeuwse kranten. Ondertussen probeert men snel de Zeelandbrug te repareren, maar erg vlot gaat dat niet. Een tussenoplossing wordt gevonden in een baileybrug, bekend uit de Tweede Wereldoorlog. Door dit tijdelijke brugdek konden de beschadigde delen in alle rust worden gerepareerd.

Op 20 mei 1974 gaat de Zeelandbrug weer open voor alle verkeer, waarna de veerdienst stopt. Een paar dagen later werd een tweede baileybrug geïnstalleerd, zodat elke richting weer een rijstrook had.

Dit vind je misschien ook leuk...