PSD in september 2002

September 2002. De scholen zijn weer begonnen en de laatste Duitse toeristen zijn bezig met hun uittocht uit de provincie. De gemiddelde veergebruiker zit weer in het ritme, op weg naar werk of school met de PSD. Toch voelt het niet zoals altijd. Kroket en kaartjes worden sinds enkele maanden met euro’s betaald. En op die kaartjes prijkt de tekst ‘tot en met de laatste klant, veilig naar de overkant’. Op de Abdij in Middelburg is inmiddels de definitieve einddatum van de veerdiensten rood omcirkeld op de kalender.

15 maart 2003, dat zou de laatste PSD-dag worden. Ergens in 1999 werd dat zo beraamd, maar tegenslagen in de tunnelbouw zorgden voor 14 november 2003 als einddatum, of zelfs data in 2004. In 2002 verloopt de bouw van de oeververbinding echter voorspoedig en komt 15 maart 2003 weer in zicht. Op een warme zomerdag in 2002 werd het vastgesteld. De laatste afvaarten op de 15e en op 18 maart wordt de PSD opgeheven, de dag van het collectief ontslag.

Het einde van de PSD ligt nog een paar maanden in de toekomst op het moment dat deze foto’s door Jacob Klompstra zijn gemaakt. We zien de nieuwste PSD-veerboten, de Koningin Beatrix (1993) en de Prins Johan Friso (1997). Die laatste ferry is op dat moment nog maar 5 jaar in de vaart voor de PSD.

Eind september 2002 gaat de Koningin Beatrix tijdelijk uit de vaart voor onderhoud. Nog een laatste keer in de PSD-tijd komt de Prinses Juliana invallen op Vlissingen-Breskens en varen tussen Kruiningen-Perkpolder de Prinses Christina (1968) en de Prins Willem-Alexander (1970) samen.

Dit vind je misschien ook leuk...