Passage van de Hefbrug

In Rotterdam werd vandaag het beweegbare gedeelte van de Koningshavenbrug (‘De Hef’) teruggeplaatst, na een afwezigheid van twee jaar wegens onderhoud. Een mooie aanleiding om een fraaie foto te tonen van de Rotterdamse spoorbrug uit de tijd dat de brug nog in bedrijf was. We schrijven 22 maart 1968 als de eerste Nederlandse dubbeldeksveerboot versleept wordt van de werf in Hardinxveld-Giessendam naar een afbouwkade in Schiedam.

De Prinses Christina, zoals de veerboot heet, kon niet veel later op eigen kracht proefvaarten maken. In Schip & Werf lezen we het volgende:

Op 16, 17 en 18 april 1968 heeft met goed gevolg proefgevaren de dubbeldeksveerpont met diesel-elektrische voortstuwing Prinses Christina, bestemd voor de dienst Kruiningen-Perkpolder, bouwnummer 594 van N.V. Scheepswerf en Machinefabriek “De Merwede” v/h Van Vliet & Co. te Hardinxveld-Giessendam, voor het Provinciaal Bestuur van Zeeland.

De dubbeldekker werd op 23 april 1968 overgedragen aan het Provinciaal Bestuur van Zeeland, of beter gezegd, aan de PSD. Vanaf 4 juni 1968 werd de Christina ingezet op de veerdienst Kruiningen-Perkpolder. Van het zusterschip Prins Willem-Alexander (1970) zijn mooie foto’s bewaard gebleven bij het passeren van een andere beroemde brug, de Baanhoekbrug bij Sliedrecht.

Navigatie nieuws & achtergrond

Dit bericht (‘Passage van de Hefbrug’) is geplaatst in de categorie PSD en heeft als tag(s) Prinses Christina, Klik op de categorie of tags om meer soortgelijke berichten te bekijken in ons nieuwsarchief (2003-2023). Hieronder kunt u navigeren tussen de verschillende nieuwsberichten. U bent nu hier:

Passage van de Hefbrug