‘Voorstel voetveer is sterfhuisconstructie’

De politieke discussie over de toekomst van het voetveer Vlissingen-Breskens is weer in volle gang. Gedeputeerde Staten willen één van de huidige twee SWATH-veerboten in 2024 vervangen door een groter schip. In de plaats van de huidige 186 personen, moet dit grotere schip een capaciteit hebben van 299 personen per overtocht. Met de nieuwe veerboot kan volstaan worden met een uursdienst, een SWATH dient dan als reserveboot.

‘Een sterfhuisconstructie’, stelt ingenieur Sebastiaan Keijmel uit Breskens. Al jaren mengt hij zich in het debat over het voetveer met doorberekende voorstellen. De Provincie wil nu een nieuw schip aanschaffen dat precies berekend is op het huidige aantal passagiers per uur. Groei in het aantal passagiers is hierdoor niet meer mogelijk en daar is Keijmel niet over te spreken.
Daarnaast stelt Keijmel dat het door de Provincie beoogde schip niet aan de eisen voldoet. ‘In hun voorstel staat bijvoorbeeld windkracht 7 vermeld als maximale windkracht, maar volgens het KNMI is het 5-10% van het jaar windkracht 7 of meer’, schrijft Keijmel.
Grote problemen zouden ontstaan wanneer het nieuwe schip in onderhoud is en de dienst uitgevoerd moet worden met de enige overgebleven SWATH-veerboot, met te lage capaciteit voor een uursdienst. ‘Vaste reizigers en scholieren zullen dan afhaken, wat onacceptabel is aangezien een heleboel hiervan geen alternatief hebben’, aldus Keijmel.

Alternatief voorstel

Een realistischere optie is volgens Keijmel de aanschaf van een Noors type veerboot. Naast 299 passagiers kunnen deze zeewaardige en groene schepen van het type Eira / Volda ook tot ongeveer 90 voertuigen vervoeren.

Het meest gunstige scenario van Keijmel is op de lange termijn 25 miljoen euro goedkoper dan het voorstel van Gedeputeerde Staten. Het voordeligste scenario in het kort:

Vervanging van beide SWATH-schepen in 2019 door twee nieuwe elektrische schepen (type Eira/Volda) met een capaciteit van 299 passagiers en 90 voertuigen. De schepen voldoen in tegenstelling tot het schip uit het GS-voorstel wel aan de zeegangseisen voor de Westerschelde. Benut de mogelijkheid tot voertuigenvervoer en pas de haveninrichting hier minimaal op aan voor eenmalig 5 miljoen euro.

In deze dienstregeling biedt het eerste schip dagelijks een uursverbinding en kan het tweede schip in de ochtend- en avondspits of in het zomerseizoen extra afvaarten verzorgen. Toekomstige groei blijft in dit scenario mogelijk! Daarnaast is dit de enige optie waarvoor een eventuele marktpartij interesse zou tonen.

Uiteindelijk zal Provinciale Staten een beslissing nemen over het aanschaffen van een nieuwe veerboot.

Dit vind je misschien ook leuk...